Router til Mac + PC + netværksprinter
Fra : Martin

Dato : 13-02-06 20:30

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en PM G4 og en Lexmark C510N printer samt
den knap så lykkelige ejer, af en Dell 8300 PC.

510'eren har indbygget ethernet printserver (og USB2, men jeg VIL have
den til at virke over netværk).

Tanken er, at alle dyrene skal sættes op i et netværk, så printeren
kan benyttes af både Mac og PC.

Jeg har forsøgt med faste IP-adresser, gennem en switch og det virker
fint, med Mac'en. Men, som sædvanligt, vil PC'en ikke makke ret.

Derfor vil jeg prøve med en router (DHCP). Wireless er ikke
nødvendigt.

Jeg kan bare ikke rigtigt finde en, som jeg synes er interessant. De
virker meget PCficerede.

Er der nogen, som kan anbefale en bestemt router, som kan håndteres
fra Mac'en?
Jeg er også i gang med at eksperimentere med et eksternt RAID0 (Venus
DS3R), hvor controlleren kun kan sættes op, på PC (skulle kunne
bruges på Mac'en derefter). Og det virker dårligt (lav hastighed,
elendig kinesisk engelsk manual), så jeg er ude efter en
routerløsning, som kan sættes op fra Mac'en.

Mvh.
Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-06 10:34

Martin <marrfls@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> elendig kinesisk engelsk manual), så jeg er ude efter en
> routerløsning, som kan sættes op fra Mac'en.

Jeg er sikker på. alle routere kan håndteres af Mac´en, så det er vel et
spørgsmål om smag.

Selv bruger jeg en oldnordisk Netgear RP114 fra årtusindeskiftet, og den
har virket altid.

Da de fire switchporte blev for få, satte jeg en billig femports
Nettoswitch i den ene port i routeren(med et krydset kabel), og det
virker også fint.

Alt kører med Macintosh, printer & Windows, og det hele kan tilgåes. I
Windows 98SE skulle jeg dog tilføje laserwriteren manuelt.

M.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-02-06 10:46

Martin wrote:
> Jeg har forsøgt med faste IP-adresser, gennem en switch og det virker
> fint, med Mac'en. Men, som sædvanligt, vil PC'en ikke makke ret.

Var det ikke værd at undersøge hvad det er du gør forkert med PC'en så ?

Hvilken opsætning forsøger du at bruge på de tre enheder?

IP, Subnet, gateway?

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Martin

Dato : 23-02-06 20:57

Jeg kan godt få PC'en og Mac'en til at kommunikere, over switchen,
selvom det er en anelse besværligt, idet jeg ikke kan finde ud af, at
få maskinerne til at forsøge at oprette forbindelse automatisk. Jeg
er nødt til at oprette forbindelse manuelt, hver gang.
Jeg har forsøgt at oprette Mac'en som et netværksdrev, på PC'en, og
det vil den godt. Men den vil ikke huske passwordet. Hvodan man
opretter automatisk mountede netværksdrev, på Mac'en ved jeg ikke.

Mac'ens manuelle IP er 10.0.1.1, subnet 255.255.255.0 og router
10.0.1.1
Pc'ens manuelle IP er 10.0.1.2, subnet 255.255.255.0 og standardgateway
10.0.1.1
Printeren har jeg ikke pillet ved. Den kan bare sammen med Mac'en, uden
videre. Det kan PC'en ikke.

Derfor var tanken at lade en router fungere, som DHCP server og lade
den tildele IP-adresser, til alle tre maskiner.

Men jeg læste, et sted, at visse routere kræver en PC, til opdatering
af firmware. Og med mine erfaringer, med min RAID-box, ville jeg
foretrække en router, som kan vedligeholdes fra Mac'en. Det plejer at
gå nemmere.

Derfor var det rart, hvis der var nogen, som kunne anbefale en router.

M.