Fejlmeddelelse: OutOfBoundsException
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-06 23:33

Som I måske husker, har jeg oversat Birthdays til dansk. Der er ved at
blive lavet en ny udgave, og jeg er begyndt at få en fejlmeddelelse,
når jeg bruger programmet. Jeg er åbenbart den eneste, der får denne
fejl, og programudvikleren, der ganske vist har mest erfaring med
Windows, kender den ikke. Der dukker en dialogboks op, når man vælger
f.eks. en person, der har fødselsdag, og den siger:

An exception of class OutOfBoundsException was not handled.
The application must shut down.

Der er en OK-knap, man kan trykke på, og så lukker programmet. Er der
nogen, der kan styre os i den rigtige retning? Er det min computer, det
er galt med, når andre ikke får fejlen? Jeg bruger Mac OS X 10.4.4 på
en 1 GHz TiBook med 1 GB RAM, hvis I skulle have glemt det
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-06 00:08

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> person, der har fødselsdag, og den siger:
>
> An exception of class OutOfBoundsException was not handled.

Det er stort set samme fejl som "0NilError, OutOfBoundsException',
"0NilError, OutOfMemoryException' eller bare "0Error,
OutOfExceptionsOrder'...

> Der er en OK-knap, man kan trykke på, og så lukker programmet. Er der
> nogen, der kan styre os i den rigtige retning? Er det min computer, det
> er galt med, når andre ikke får fejlen?

Nej, det er ikke din computer. Det er programmet.

> Jeg bruger Mac OS X 10.4.4 på en 1 GHz TiBook med
> 1 GB RAM, hvis I skulle have glemt det

Det har godt nok noget med RAM at gøre. Men ikke din computers
mængde. Det er en fejl i tildelingen af den standard RAM mængde, der
skal til for at kunne afvikle programmet.

Det er en fejl, der typisk kommer i programmer, hvor der er brugt et
'Basic' baseret program til programmeringen - fx. REALBasic eller Basic
C++. Vi havde en del problemer med samme fejl i NisusEmail til både OS
9.x og OS X. De kodegrupper, der skal tilrettes er de grupper, der
håndterer programmets RAM tildeling og forbrug. - RAM I/O håndteringen
skal være identisk på OS X og ikke som fx. under OS 7.x-9.x, hvor der
altid relateres efter laveste RAM forbrug. Det er den, der under 'Vis
info' under OS 9 siger 'Anbefalet størrelse'. På X skal det relateres
efter højeste norm - altså - sammenlignet til OS 9 dialogen - den, der
hedder 'Min. Str.' - Den skal være lig med eller større end 'Anbefalet
str.'.

Selve programmeringen må I selv tage jer af...
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-02-06 00:27

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> An exception of class OutOfBoundsException was not handled.
> The application must shut down.

Gætter lige vildt: OutOfBoundsException smides normalt når et program
forsøger at tilgå et element i en vektor som ikke findes (termen er
"array").

Hvis fx man har ["A", "B", "C"] kan man tilgå hvert af de tre
elementer direkte, men hvis man ukritisk tilgår en vilkårlig værdi, er
denne formentlig enten for stor eller for lille. Så smider systemet
denne fejl.

Du har formentlig ved et uheld kommet til at oversætte noget der
bruges som intern nøgle, således at vektoren bliver for lille, eller
tom.

Det er helt klart programmørens opgave at fikse det!

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-02-06 00:43

On 2006-02-13 00:27:11 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> [...]
> tom.
>
> Det er helt klart programmørens opgave at fikse det!

Uha, jeg skal nok holde mig væk fra programmeringen. Jeg har bare
oversat en ordliste. Jeg har intet med selve programmet at gøre. Håber
jeg da. Han taler flamsk, og det er jo ikke så forskelligt fra
programmeringssprog, så måske tager jeg fejl.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-02-06 01:34

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Uha, jeg skal nok holde mig væk fra programmeringen. Jeg har bare

Det kan du sagtens finde ud af. Programmering er bare en
opreklameret variant af at lave strikkeopskrifter.

> oversat en ordliste. Jeg har intet med selve programmet at gøre. Håber
> jeg da. Han taler flamsk, og det er jo ikke så forskelligt fra
> programmeringssprog, så måske tager jeg fejl.

Jeg er vant til at se et "stacktrace" som giver et øjebliksbillede af
hvordan man er havnet hvor fejlen er, men det får man åbenbart ikke i
det sprog der.

Nå, hvis han ikke kan hitte ud af at finde fejlen, er det nok ikke det
projekt du skal støtte med din arbejdsindsats :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-02-06 22:52

On 2006-02-13 01:34:14 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Nå, hvis han ikke kan hitte ud af at finde fejlen, er det nok ikke det
> projekt du skal støtte med din arbejdsindsats :)

Det indtryk har jeg også efterhånden fået, men måske mangler han bare
erfaring. Han siger, det er helt nyt for dem at programmere til Mac,
men at de er skiftet fra Windows til Mac, fordi Mac har så stor
fremgang. Den slags vil jeg jo gerne støtte. Jeg har såmænd heller ikke
lavet andet end at oversætte en ordliste, så min indsats er da
begrænset.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster