Slut Classic automagisk
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-06 18:51

Hej,

Jeg er i den uheldige situation, at jeg bliver nødt til at have en
Classic systemmappe liggende, så en ældre Oracle-klient kan køre i
Classic under OS X Tiger.

Problemet er, at en kørende Classic tilsyneladende forhindrer mig
i at genstarte eller lukke computeren. Når jeg forsøger, forsvinder
docken og ikonerne på skrivebordet, men så standser processen, og
jeg bliver til sidst nødt til at lukke computeren ved at holde
power-knappen inde.

Kan man ikke få Classic til automagisk at stoppe, når man lukker
det program, som kræver Classic, eller har I evt. ideer til hvorfor
Classic får systemet til at hænge under nedluk eller genstart?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 19:54

> [...]

> power-knappen inde.

> Kan man ikke få Classic til automagisk at stoppe, når man lukker

et log-out script der nuker classic er en mulighed.

> eller har I evt. ideer til hvorfor
> Classic får systemet til at hænge under nedluk eller genstart?

Rettigheder på dit classic miljø?
Et Classic program der starter når Classic lukkes ned?
Et Classic program der insisterer på en dialog når Classic lukkes ned?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-06 20:32

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> et log-out script der nuker classic er en mulighed.

Det bliver måske nødvendigt.

> Rettigheder på dit classic miljø?

Jeg er ikke klar over, hvad rettighederne skal være.
OS 9-systemmappen er blot kopieret ind på systemdisken, hvilket
jeg har gjort på 10 andre maskiner uden problemer. De 9 af dem
kører godt nok 10.3.9 og ikke 10.4.4 som denne, men jeg har også
gjort det på en PowerBook med 10.4.4 uden at få lignende
problemer.

> Et Classic program der starter når Classic lukkes ned?

Det skulle i så fald undre mig, da det drejer sig om en ren Classic,
eller vel rettere en ren OS 9 systemmappe.

> Et Classic program der insisterer på en dialog når Classic
> lukkes ned?

Det mærkelige er, at jeg har nøjagtig den samme OS 9 systemmappe på
andre maskiner, som ikke laver det nummer, men når man på denne
maskine vælger luk eller genstart, så står Classic-ikonet og blinker
i menulinjen i ca. 10 sekunder. Det gør det ikke på de andre.

Derefter forsvinder dock og skrivebordsikoner og jeg står tilbage
med en mørkegrå skærm (baggrundsfarven på skrivebordet) og den
sorte pilemarkør, som jeg kan flytte med vha. musen, men den kommer
ikke længere end det med at lukke eller genstarte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 21:12

> Det bliver måske nødvendigt.

> Jeg er ikke klar over, hvad rettighederne skal være.

Du skal have skrive rettigheder til det sted hvor Classic miljøet
ønsker at skrive til.

> [...]

> maskine vælger luk eller genstart, så står Classic-ikonet og blinker
> i menulinjen i ca. 10 sekunder. Det gør det ikke på de andre.

Det må jo være en forskel. Ellers vil de opføre sig identisk. har du
tjekket luk-ned mappen i classic miljøet? Kører classic miljøet de
samme prgrammer på den maskine som på de andre?

> [...]
> sorte pilemarkør, som jeg kan flytte med vha. musen, men den kommer
> ikke længere end det med at lukke eller genstarte.

det er tgen på at Finder.app og Dock.app lukker som de skal, men et
andet prgram ikke lukke som det skal - sansynligvis classic miljøet.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-02-06 21:23

> [...]
> maskine vælger luk eller genstart, så står Classic-ikonet og blinker
> i menulinjen i ca. 10 sekunder. Det gør det ikke på de andre.

Du kan stoppe Classic i den menu der kommer frem når du klikker på 9'et.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-06 23:15

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Det bliver måske nødvendigt.

Det burde ikke være nødvendig, men kan måske hjælpe...

Har du prøvet at stoppe Classic fra menulinien, før du lukker maskinen
ned? - Har du prøvet at genstarte Classic og derefter lukke maskinen ned?

Hvis det giver samme resultat, så kunne det også tyde på, der er en fejl
i OS 9.x systemet et sted - formentlig i en af flg. filer:
Fra selve Systemmappe:
-Finder
-Classic Support UI
-Classic Support
-Classic
-ProxyApp
-Mac OS ROM
-System Resources
-System

Højst sandsynlig i enten 'Classic', 'Classic Support' eller 'System'
eller i en af flg. udvidelser
-AppleScript
-Apple Enet
-CarbonLib
-Classic RAVE
-Classic DTP Lib

AppleScript og AppleEnet er smækfyldt med fejl, så du skal bruge seneste
version af OS 9.2.2.

På 10.3.9 hhv. 10.4.4 skal det være flg. Classic version:
Mac OS: 9.2.2 / 9.2.2
Classic understøttelse: DK1-2.2 / DK1-2.2.1
Classic Enabler: 9.4.1 / 9.5.0
Classic: fra sep. 2004 / fra april 2005

> Jeg er ikke klar over, hvad rettighederne skal være.
> OS 9-systemmappen er blot kopieret ind på systemdisken, hvilket
> jeg har gjort på 10 andre maskiner uden problemer.

Start 'Diskværktøj', vælg den disk/partition, hvor din 10.4.4 ligger. Gå
til menuen 'Arkiv' -> 'Reparer OS 9 rettigheder'. - Der er noget, der
tyder på, at din OS X Finder ikke afslutter Classic og dermed også
Oracle, før den lukker maskinen ned, og maskinen kan ikke lukke korrekt,
når et program ikke kan afsluttes korrekt - uanset om det er under
Classic eller i OS X.

> De 9 af dem kører godt nok 10.3.9 og ikke 10.4.4 som
> denne, men jeg har også gjort det på en PowerBook med
> 10.4.4 uden at få lignende problemer.

Mine erfaringer ligger også på, at i 10.3.9 er det ikke det store
problem, men jeg har flere gange oplevet noget, der ligner i 10.4.4 -
godt nok ikke med Oracle, men med Word 2001 og Photoshop 5.5. - Heg har
endnu ikke fået MSOX eller Adobe CA på min 10.4.x...

Problemet er altid kommet, hvis jeg ikke har fået afsluttet programmer
under Classic før nedlukningen.

> Det skulle i så fald undre mig, da det drejer sig om en ren Classic,
> eller vel rettere en ren OS 9 systemmappe.

Det er Oracle, der ikke vil lade sig afslutte sammen med Classic, -
eller sagt på en anden måde. OS X's Finder kan ikke afslutte Oracle, før
den forsøger at lukke Classic, før den selv lukker computeren ned

> [...]
> maskine vælger luk eller genstart, så står Classic-ikonet og blinker
> i menulinjen i ca. 10 sekunder. Det gør det ikke på de andre.

Det er meget normalt, det tager ca. 10sek. at lukke Classic - både på
10.3.x og 10.4.x.

> [...]
> sorte pilemarkør, som jeg kan flytte med vha. musen, men den kommer
> ikke længere end det med at lukke eller genstarte.

Lige netop - intet kan man gøre udover en tvangsnedlukning/genstart.

Du kan prøve følgende, hvis det ikke hjælper med at reparere OS 9
tilladelser.
-Køre Norton Systemworks 3 på din OS 9 - eller i nødsfald TechToolPro X
- den abwsolut _nyeste_ ver. af TTP!! - Ældre ver. af TTP korrumperer
din systemdatabase på 10.4.x!
-Slette systemmappen og kopiere 'systemmappe' + 'Applications (Mac OS
9)' fra en 10.3.9 maskinerne over på din 10.4.4 maskine. Start så
Classic fra kontrolpanen 'Classic' i 'Systemindstillinger'. Den vil så
spørge, om den skal opdatere Classic og det klikker du OK til, hvorefter
Classic så starter op. Det er vigtigt, at 'Applications (Mac OS 9) er
kopieret med over, da den indeholder forskellige hjælpeværktøjer til
både netværk og QuickTime til Classic.

Hos mig var det nok at køre NSW 3.0 + reparere OS 9 tilladelser. - Siden
har det kørt godt.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-06 21:45

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Du kan stoppe Classic i den menu der kommer frem når du klikker
> på 9'et.

Ja, det er jeg klar over, men det sker alligevel, for det er slet
ikke Classic, som skrevet her: <news:dso7pt.29o.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-02-06 21:03

Thomas G. Madsen skrev:

> Problemet er, at en kørende Classic tilsyneladende forhindrer mig
> i at genstarte eller lukke computeren.

Det tyder faktisk ikke engang på at være Classic, som er skyld i
det. Det tyder snarere på at være et mountet netværksdrev.

Når computeren er startet, skaber jeg forbindelse til et netværk
med Ciscos VPN Client og mounter et share fra en server på det
netværk.

Når sharet er mountet og man forsøger at lukke eller genstarte,
vil VPN-klientet komme og meddele, at forbindelsen bliver afbrudt,
og svarer man ja til det, skulle den gerne lukke eller genstarte,
men det gør denne maskine så ikke.

Hvis jeg smider det mountede netværksdrev i papirkurven, inden
VPN-forbindelsen afbrydes, lukker eller genstarter den fint og
også selvom Classic kører, så jeg er åbenbart nødt til at smide
det drev ud manuelt hver gang. Det er da træls.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-06 23:35

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> Det tyder faktisk ikke engang på at være Classic, som er skyld i
> det. Det tyder snarere på at være et mountet netværksdrev.

Det har jeg aldrig været ude for. OS X bør da selv unmounte disse drev,
når der lukkes ned. - Har selv flere eksterne enheder, og de er det
første, der unmountes, når jeg vælger 'Luk ned'...

> Når computeren er startet, skaber jeg forbindelse til et netværk
> med Ciscos VPN Client og mounter et share fra en server på det
> netværk.

Har du installeret seneste opdatering? - Der er kommet en ny her d.
6.2.2006
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/707111/vpnclient-3des>

> [...]
> også selvom Classic kører, så jeg er åbenbart nødt til at smide
> det drev ud manuelt hver gang. Det er da træls.

- Hm, du kan også bruge kommandoen 'Eject' ved at markere den og bruge
COM+E. Eller hvis du har et hovedvindue åbent, så klik på den pil, der
er markeret ved enheden til sidebaren, så unmounter den også.

- Ellers må du igang med at lave et autoscript til 'Luk ned emner', der
automatisk unmounter tilsluttede enheder før en nedlukning...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-02-06 12:26

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det har jeg aldrig været ude for. OS X bør da selv unmounte
> disse drev, når der lukkes ned.

Ja, det vil jeg jo også mene, men det vil den altså ikke.
Hvis jeg har mountet et drev på et netværk, som der ikke er adgang
til under genstart eller luk, så hænger den og det sker hver gang.
Det undrer mig egentlig også, at den ikke selv unmounter drevet med
en advarsel om, at der ikke længere er adgang. Det gør Panther da.

Har lige prøvet det samme på en anden Tiger-installation og nøjagtig
det samme sker på den installation, så det er muligvis et Tiger-
problem.

> Har du installeret seneste opdatering? - Der er kommet en ny her
> d. 6.2.2006
> <http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/707111/vpnclient-3des>

Jeg har ikke et brugernavn og en adgangskode til den side, og det
er version 4.8, jeg kører med. Jeg har også svært ved at se, hvordan
det skulle være VPN-klientens skyld, for den er jo lukket, når jeg
beder OS X om at lukke eller genstarte.

> [...]
> bruge COM+E. Eller hvis du har et hovedvindue åbent, så klik på
> den pil, der er markeret ved enheden til sidebaren, så unmounter

Ja, men jeg vil helst bare kunne genstarte uden at skulle gøre
noget som helst ved det mountede drev inden, for det burde kunne
lade sig gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-06 13:14

> Har lige prøvet det samme på en anden Tiger-installation og nøjagtig
> det samme sker på den installation, så det er muligvis et Tiger-
> problem.

Hvad sker der hvis du bruger OSX's VPN klient?

> [...]
> er version 4.8, jeg kører med. Jeg har også svært ved at se, hvordan
> det skulle være VPN-klientens skyld, for den er jo lukket, når jeg

Drevet unmountes ikke når VPN klienten slipper forbindelsen. Det er
såvidt hvad jeg kan gennemskue problemet. Drevet skulle unmountes
allerede der.

Hvilken type netværksdrev er der tale om?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-02-06 12:36

Thomas G. Madsen skrev:

> Det undrer mig egentlig også, at den ikke selv unmounter drevet med
> en advarsel om, at der ikke længere er adgang. Det gør Panther da.

Og nu vi snakker Tiger og mountede netværksdrev, så har jeg også
store problemer med Tiger-installationen på jobbet, som er stillet
til at indlæse fire netværksdrev under opstarten vha. et Apple-
script. Tit og ofte bliver der kun mountet tre af dem, men hvis man
så trykker Æble + K for at mounte det sidste, er det manglende share
"grået ud" som om at det allerede er indlæst, men man kan ikke se
det hverken på skrivebordet eller i venstre side af et Finder-vindue.
Yderst frustrerende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-06 07:32

> [...]
> "grået ud" som om at det allerede er indlæst, men man kan ikke se
> det hverken på skrivebordet eller i venstre side af et Finder-vindue.

Det er muligvis samme problem som jeg opdagede, da vi skiftede til
10.4 på mit arbejde. Jeg havde nemlig lavet et Applescript der
mountede vores netværksdiske fra vores Sun, dengang vi kørte 10.3. Det
virkede ikke særligt pålideligt under 10.4, men jeg opdagede at den
åbenbart mountede hvert drev i hver sin session og brugte en
login-licens på Sun'en til hvert drev, istedet for at bruge én licens
til hver maskine.

Jeg ved ikke helt hvordan det forholder sig under en Windows-server.
Er der begrænsning på antallet af logins?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-02-06 14:46

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvad sker der hvis du bruger OSX's VPN klient?

Det har jeg ikke prøvet, for jeg er ikke klar over, hvordan man
gør. Routeren i den anden ende er en Cisco PIX og Cisco-klienten
skaber forbindelse vha. IPSec over UDP.

> Drevet unmountes ikke når VPN klienten slipper forbindelsen.
> Det er såvidt hvad jeg kan gennemskue problemet. Drevet skulle
> unmountes allerede der.

Det undrer mig også. Den lader bare drevet være mountet, selvom
forbindelsen er væk. Det er først når man dobbeltklikker på drevet,
at den opdager, at forbindelsen er smuttet.

> Hvilken type netværksdrev er der tale om?

Drevet ligger på en Win2003-server, men jeg går på den med AFP
over TCP/IP. Har opgivet SMB, da det gav alt for mange problemer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-06 15:57

> Det har jeg ikke prøvet, for jeg er ikke klar over, hvordan man
> gør. Routeren i den anden ende er en Cisco PIX og Cisco-klienten
> skaber forbindelse vha. IPSec over UDP.

Det kan jeg ikke på stående fod fortælle dig hvordan, eller om det
overhovedet kan lade sig gøre.

Kan du komme på den server uden VPN?

> Det undrer mig også. Den lader bare drevet være mountet, selvom
> forbindelsen er væk. Det er først når man dobbeltklikker på drevet,
> at den opdager, at forbindelsen er smuttet.

Jeps sådan opfører Mac OS X klienten sig når interfacet som drevet er
mountet gennem forsvinder. Jeg kan ikke huske om der kommer en dialog
box op der _kræver_ bruger interaktion eller den kan finde ud af at
vælge selv efter en timeoutperiode. Det passer osse fint på
beskrivelsen af dit problem ved logud.

Prøvede du at lade den køre i små 10 minutter før du nukede den?

> Drevet ligger på en Win2003-server, men jeg går på den med AFP
> over TCP/IP. Har opgivet SMB, da det gav alt for mange problemer.

Jeg kan ikke huske om det er i server- eller klientenden at "keep
alive" understøttes. Kig lidt på serverens indstillinger om der er en
sådan mulighed.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-06 14:14

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg ved ikke helt hvordan det forholder sig under en
> Windows-server. Er der begrænsning på antallet af logins?

Nej, ExtremeZ-IP er stillet til 'Unlimited' i antallet af logins
og det virker upåklageligt på vores Panther-installationer, men
ikke med den Powerbook, som kører Tiger. Det ærgrer mig for det
er snart den eneste grund jeg har til _ikke_ at skifte over på
Tiger på de andre også, men jeg tør simpelthen ikke når det kører
så ustabilt på Powerbooken. I morges var det galt igen og det
er umuligt at fejlfinde på, når det ikke altid er det samme drev,
den glemmer at mounte, og andre gange mounter den dem alle.

I dag kunne jeg blot nøjes med at genstarte den. Andre gange har
jeg måtte møblere om på rækkefølgen af drev i scriptet for at få
det til at virke.

Når det ikke kører for godt at smide de mountede drev i start-
emner og heller ikke at smide et applescript, som mounter ens
netværksdrev under opstarten i startemner, hvad muligheder har
man så efterhånden tilbage, hvis man gerne vil have den til at
mounte nogle netværksdrev automatisk under hver opstart?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-06 15:51

> [...]
> man så efterhånden tilbage, hvis man gerne vil have den til at
> mounte nogle netværksdrev automatisk under hver opstart?

MCX !! (Managed Clienter) I har jo en Mac OS X Server. Jeg ved at René
bla har løst problemet med logins ved at definere automatiske mounts
ved at bruge MCX. Der er vist et par "børnesygdomme" med MCX, men René
har såvidt jeg husker fået rodet ud i de fleste af dem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-06 21:45

> [...]
> er umuligt at fejlfinde på, når det ikke altid er det samme drev,
> den glemmer at mounte, og andre gange mounter den dem alle.

Det kan dog godt være, at der faktisk er en begrænsning i antallet af
sessions, eller også er det Windows 2003 Serveren der har en
begrænsning. Symptonerne er ihvertfald meget lig dem jeg oplevede.

> I dag kunne jeg blot nøjes med at genstarte den. Andre gange har
> jeg måtte møblere om på rækkefølgen af drev i scriptet for at få
> det til at virke.

Akkurat samme symptomer som jeg havde.

> [...]
> man så efterhånden tilbage, hvis man gerne vil have den til at
> mounte nogle netværksdrev automatisk under hver opstart?

Den enkleste måde er nok at mounte dem manuelt, altså at logge ind på
serveren og manuelt vælge de shares der skal mountes, så de alle
mountes i én session. Det er selvfølgelig meget besværligt, og har man
en hel maskinpark er det uholdbart, men jeg vil tro at det virker.

Det kan også være, at Applescriptet kan omformuleres så det mounter
alle shares i én session istedet for at håndtere hvert share for sig
selv.

Men som Morten har forklaret, så har vi skiftet til at bruge en Mac OS X
Server til at håndtere MCX. Det gjorde jeg, da vi skiftede over til
10.4. Når shares defineres til at blive mountet via MCX er der ingen
problemer.

Alle brugere er oprettet i Open Directory og authentificerer mod Mac
OS X serveren. Alle brugerne har managed preferences hvor der bl.a.
defineres hvilke loginemner de skal have.

Hvis du vil undgå at lave det helt store show med Open Directory osv.
så kan du prøve at styre loginemner for hver computer. Jeg har lige
tjekket, og det kan godt lade sig gøre at styre loginemner for
computere. Du skal så oprette en computerliste med de computere du vil
styre.

Har hver bruger sit eget login, eller bruger i samme login til alle?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-06 16:44

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det kan jeg ikke på stående fod fortælle dig hvordan, eller om
> det overhovedet kan lade sig gøre.

Cisco-klienten går igennem to godkendelser for at komme ind.
En gruppe- og en brugergodkendelse og jeg kan ikke gennemskue,
hvordan man skal gøre det med OS X's indbyggede VPN-klient.

> Kan du komme på den server uden VPN?

Ikke fra ydersiden af PIX'en, men jeg kan indefra. Har dog ikke
fået testet, om den ene Tiger-installation, jeg har deroppe på
lokalnettet heller ikke kan genstarte eller lukke ned, hvis
forbindelsen til netværksdrevene forsvinder, men jeg har bemærket,
at den er meget længere om at opdage, at forbindelsen til serveren
er smuttet end vores Panther-installationer er.

> Prøvede du at lade den køre i små 10 minutter før du nukede den?

Nej. Hvis der er et 10 minutters timeout indbygget i OS X, kan man
mon så korte det ned?

> Jeg kan ikke huske om det er i server- eller klientenden at
> "keep alive" understøttes. Kig lidt på serverens indstillinger
> om der er en sådan mulighed.

Jeg mindes at have set det et sted, men kan ikke huske præcis hvor,
så det vil jeg lige lede efter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-06 17:09

> [...]

> lokalnettet heller ikke kan genstarte eller lukke ned, hvis
> forbindelsen til netværksdrevene forsvinder.

Det er det jeg vil have dig til

> [...]
> er smuttet end vores Panther-installationer er.

> Nej. Hvis der er et 10 minutters timeout indbygget i OS X, kan man

det ved jeg ikke, jeg ved heller ikke hvad timeout værdien er. Men
subjektivt er den lang. Hvor længe (ca) lod du den køre?

Gør det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-06 16:44

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> MCX !! (Managed Clienter) I har jo en Mac OS X Server.

Ja, men det er på Win2003-serveren, at filerne ligger nu.
Valget blev en Win2003-server fordi den også skal trække en Oracle
og en Navision-server. Mac-serveren skal efter planen fremover kun
bruges til FirstClass-server.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-06 17:17

> [...]
> Valget blev en Win2003-server fordi den også skal trække en Oracle
> og en Navision-server. Mac-serveren skal efter planen fremover kun

Den kan af den grund også trække MCX hvis det er noget du har mod på
at begive dig ud i. Den løsning jeg henviser til som René har sat op,
er en Mac OS X Servermed OpenDirectory der laver mcx, fileserver osv
ligger på en solaris box. MCX løsningen kræver dog at man har brugerne
liggende centralt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-06 18:06

> Det er det jeg vil have dig til

Tænkte det nok :)
Prøver det af i morgen.

> Men subjektivt er den lang. Hvor længe (ca) lod du den køre?

Et par minutter højest.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-06 18:06

> [...]

> mcx, fileserver osv ligger på en solaris box. MCX løsningen
> kræver dog at man har brugerne liggende centralt.

Nå ok. Det lyder i så fald fristende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-02-06 22:50

René Frej Nielsen skrev:

> [...]
> antallet af sessions, eller også er det Windows 2003 Serveren
> der har en begrænsning. Symptonerne er ihvertfald meget lig dem

Hvis der er en begræsning på serveren, så er jeg pt. ikke klar
over, hvor jeg skal finde den indstilling, men prøver lige at
undersøge det nærmere.

Jeg er bare ret sikker på, at det ikke er et serverproblem, da
det også var galt, da drevene befandt sig på OS X-serveren og
Tiger-installationen kan i øvrigt finde på at glemme et eller
flere af drevene uanset, hvor mange der er logget på serveren i
forvejen. Der er ikke nogen form for logik i dens måde at opføre
sig på.

> [...]
> de alle mountes i én session. Det er selvfølgelig meget
> besværligt, og har man en hel maskinpark er det uholdbart, men

Det gør det sikkert ja, men det er noget bøvl at skulle gøre det
manuelt hver gang

> Det kan også være, at Applescriptet kan omformuleres så det
> mounter alle shares i én session istedet for at håndtere hvert
> share for sig selv.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med én session, for er et
applescript ikke et enkelt session?

> [...]
> Mac OS X Server til at håndtere MCX. Det gjorde jeg, da vi
> skiftede over til 10.4. Når shares defineres til at blive

Det lyder bare umiddelbart en kende for kompliceret og vi kører
i øvrigt stadig 10.3.8 på serveren, som jeg ikke har planer om
at opgradere til Tiger.

> [...]
> har lige tjekket, og det kan godt lade sig gøre at styre
> loginemner for computere. Du skal så oprette en computerliste

En computerliste på hver enkelt klient, eller? Jeg er ikke med.

> Har hver bruger sit eget login, eller bruger i samme login til
> alle?

Samme login til alle.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-06 00:44

> Hvis der er en begræsning på serveren, så er jeg pt. ikke klar
> over, hvor jeg skal finde den indstilling, men prøver lige at
> undersøge det nærmere.

Er der ikke en brugerbegrænsning på en Windows 2003 Server mht.
logins? Jeg ved ikke om det gælder AFP-logins, men mht. AD logins er
der ihvertfald en begrænsning, alt efter hvor mange brugerlicenser man
har købt.

> [...]
> flere af drevene uanset, hvor mange der er logget på serveren i
> forvejen. Der er ikke nogen form for logik i dens måde at opføre

Det er heller ikke et problem på serveren, men mere med måden som 10.4
logger ind på serveren. Hos os kan man sige, at den brugte mange flere
resourcer på serverenn end 10.3.

> Det gør det sikkert ja, men det er noget bøvl at skulle gøre det
> manuelt hver gang

> Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med én session, for er et
> applescript ikke et enkelt session?

Nej, hver login kører jo som en separat kommando og opfører sig
åbenbart mærkeligt på 10.4. Når du logger på manuelt og markere flere
shares, så gør den det af en eller anden årsag anderledes.

> Det lyder bare umiddelbart en kende for kompliceret og vi kører
> i øvrigt stadig 10.3.8 på serveren, som jeg ikke har planer om
> at opgradere til Tiger.

Det er ikke besværligt, når det først kører. Jeg ved dog ikke hvor
stor forskel der er på den slags i 10.3 kontra 10.4 server. Men jeg
vil mene at disse ting også var tilgængelig i 10.3.

> En computerliste på hver enkelt klient, eller? Jeg er ikke med.

I Workgroup Manager opretter man en computerliste, og alle computere
på den liste bliver så påvirket af de indstillinger man laver. Men det
kræver nok at alle computere er bundet op til Open Directory.

> Samme login til alle.

OK.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-02-06 18:41

René Frej Nielsen skrev:

> Er der ikke en brugerbegrænsning på en Windows 2003 Server mht.
> logins?

Ikke så vidt jeg ved. Der er en begrænsning på antallet af
brugere (maks. 5 i vores tilfælde), men mig bekendt er der ingen
begrænsning på antallet af logins, og vi logger jo alle ind på
samme brugerkonto.

> Det er heller ikke et problem på serveren, men mere med måden
> som 10.4 logger ind på serveren. Hos os kan man sige, at den
> brugte mange flere resourcer på serverenn end 10.3.

For mig ser det nærmest ud som om, at Tiger forsøger at hente
netværksdrev inden netværksforbindelsen er helt på plads.
Jeg har i dag måttet opgive at få en Tiger-installation på en
nyindkøbt G5 DualCore 2.0 Ghz til at logge på Win2003-serverens
shares. Det er altid det første share i scriptet eller i login-
emner, hvis man har smidt drevene dér, den ikke får fat i, og
hvis man få sekunder efter forsøger at indlæse det drev, som
den ikke fik fat i under opstarten med æble + K, så bliver det
indlæst uden videre vrøvl.

Hvis bare man kunne lave en form for forsinkelse på indlæsningen
af de drev, så er jeg ret sikker på, at det ville virke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-06 00:06

> Hvis bare man kunne lave en form for forsinkelse på indlæsningen
> af de drev, så er jeg ret sikker på, at det ville virke.

Du sætter bare en delay kommando ind.

Prøv f.eks. at sætte en delay 20 i starten af scriptet. Så sker der
ikke noget i de første 20 sekunder.

Du kan evt. sætte en delay 10 ind mellem hver share der skal mountes.
Det er ihvertfald rigelig tid til at systemet kan blive færdig, før
end næste kommando eksekveres.

Hvis det hjælper kan du eksperimentere med at sætte ventetiden ned, så
den bliver så kort som muligt, men hvor det stadig virker.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-02-06 22:15

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis bare man kunne lave en form for forsinkelse på indlæsningen
> af de drev, så er jeg ret sikker på, at det ville virke.

Hvad med en pause i starten af Apple-scriptet. Kan man mon lave det
og hvis ja, hvad er så kommandoen?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-06 22:42

> Hvad med en pause i starten af Apple-scriptet. Kan man mon lave det
> og hvis ja, hvad er så kommandoen?

"wait" + en parameter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-06 16:50

René Frej Nielsen skrev:

> Prøv f.eks. at sætte en delay 20 i starten af scriptet. Så sker der
> ikke noget i de første 20 sekunder.

Tak. Det ser ud til at virke mht. ventetiden, men jeg kan bare ikke
få den hulens OS 10.4.5 på vores nye DualCore 2.0 Ghz til at indlæse
alle netværksdrev.

Scriptet ser sådan her ud:

try

   mount volume "afp://brugernavn:kodeord@server-ip/Drevnavn1"

   mount volume "afp://brugernavn:kodeord@server-ip/Drevnavn2"

   mount volume "afp://brugernavn:kodeord@server-ip/Drevnavn3"

   mount volume "afp://brugernavn:kodeord@server-ip/Drevnavn4"

   mount volume "afp://brugernavn:kodeord@server-ip/Drevnavn5"

on error error_message

   beep

   display dialog error_message buttons {"OK"} default button 1

end try

Når scriptet køres, kommer den altid med meldingen 'Disk. Some
Objects wasn't found', men hvis jeg så efterfølgende trykker
Æble + K og fodrer den med nøjagtig samme linjer som imellem ""
i scriptet, så mountes de alle fint.

På vores G4 PowerBook med 10.4.4 kommer meddelelsen med 'Disk.
Some Objects wasn't found' ikke med selvsamme script. Den glemmer
blot at indlæse nogle af diskene.

Det er i mine øjne ufatteligt, at det skal være så besværligt at
få noget så simpelt til at virke.

Findes der evt. tredjepartsprogrammer til OS X, som kan indlæse
netværksdrev automatisk under opstarten og som er Tiger-kompatible?

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-06 17:14

> Tak. Det ser ud til at virke mht. ventetiden, men jeg kan bare ikke
> få den hulens OS 10.4.5 på vores nye DualCore 2.0 Ghz til at indlæse
> alle netværksdrev.
>
> Scriptet ser sådan her ud:

[snip]

> [...]
>
> Findes der evt. tredjepartsprogrammer til OS X, som kan indlæse
> netværksdrev automatisk under opstarten og som er Tiger-kompatible?

Ikke hvad jeg ved af, for systemet "kan jo selv"... Bare ikke når det
ikke virker :-/

Det er meget bøvlet, at det skal give så mange problemer, men jeg
fandt heller ikke nogen løsning. Jeg valgte så at sætte en Mac OS X
Server op for at styre alt via Open Directory og Apple Remote Desktop,
og her kan man jo bruge MCX til at sætte shares op, og det virker uden
problemer. Det er lidt underligt, for det er blot loginemner man
sætter op, men hvis man bruger loginemner lokalt på maskinen, så
virker det ikke...

Jeg tror ikke at man skal forvente nogen ændringer fra Apple's side,
for med deres system virker det jo, men det gør det jo ikke mindre
frustrerende for os.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-02-06 17:23

Thomas G. Madsen skrev:

> Findes der evt. tredjepartsprogrammer til OS X, som kan indlæse
> netværksdrev automatisk under opstarten og som er Tiger-kompatible?

Jeg fandt en anbefaling af et program på macosxhints.com ved navn
Reconnector ( http://www.reconnector.com/ ), som vist lige skal
prøves af.

--
Hilsen