Underlige filer fra Mac på Windows server?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 10-02-06 10:48

På vores Windows server (som tilgåes af både Mac og PC) efterlader Mac en
skjult fil med begyndelsen ._filnavn.ext - sådan at hvis der f.eks. er gemt
en fil fra Mac der hedder Image-spot.pdf så ligger der også en skjult fil
der hedder ._Image-spot.pdf

De skjulte filer fylder ikke ret meget, men er et irreterende, når man
f.eks. fra en Mac kopierer noget over på en FTP som er Windows baseret - der
vises de skjulte filer og det ser for den ikke kyndige bruger ud som om alle
filer ligger der to gange. Er der nogen måde at undgå dette problem på? Det
er både på Windows server 2003 og Windows XP home at problemet opstår. Så
jeg har en idé om at det er når der kopieres filer til en PC fra Mac at
disse filer kommer med.

Alle tips og idéer er mere end velkomne.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-06 11:09

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> en fil fra Mac der hedder Image-spot.pdf så ligger der også en skjult fil

Det er nogle filer Finder bruger, jeg har dog ingen idé om hvordan
det kan slås fra.

Vi bruger en Linux-server til vores Windows/Mac-klienter og der kan
man heldigvis sige til Samba at filer der starter med . skal deles
som skjulte filer.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 10-02-06 11:17

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> [...]
> er både på Windows server 2003 og Windows XP home at problemet opstår. Så
> jeg har en idé om at det er når der kopieres filer til en PC fra Mac at

Hej Thomas

Der har været en dek snak om det bla. på <macosxhints.com>
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051121091532444>

~ Jørgen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-02-06 14:07

> [...]

> en fil fra Mac der hedder Image-spot.pdf så ligger der også en skjult fil

ja ... det er OS X's måde at gemme metadata til filen ... det kan du
ikke slå fra, men du kan monstro få windåsen til at "skjule" filerne
istedet ?

/thomas

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 10-02-06 14:31

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ja ... det er OS X's måde at gemme metadata til filen ... det kan du
> ikke slå fra, men du kan monstro få windåsen til at "skjule" filerne

Det kan jeg sagtens lokalt, men ikke eksternt

Så jeg prøver den anden løsning med software, som kan gøre at Mac'erne ikke
sviner med usynlige filer...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-06 14:15

> [...]
> der hedder ._Image-spot.pdf

> De skjulte filer fylder ikke ret meget, men er et irreterende, n?r man
> f.eks. fra en Mac kopierer noget over p? en FTP som er Windows baseret - der
> vises de skjulte filer og det ser for den ikke kyndige bruger ud som om alle
> filer ligger der to gange. Er der nogen m?de at undg? dette problem p?? Det
> er b?de p? Windows server 2003 og Windows XP home at problemet opst?r. S?
> jeg har en id? om at det er n?r der kopieres filer til en PC fra Mac at
> disse filer kommer med.

> Alle tips og id?er er mere end velkomne.

tjek om ikke det er en resurcegren. Dukker de osse op når du bruger
eks ftp?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 13-02-06 11:57

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> tjek om ikke det er en resurcegren. Dukker de osse op når du bruger
> eks ftp?

Det er det højst sandsynligt - og den dukker netop op når man bruger FTP
(overfører filer internt fra Mac til intern FTP server (overført via TCP-IP
og ikke FTP protokol)). Overfører ikke internt via FTP protokol.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-06 15:58

".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:
> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det h?jst sandsynligt - og den dukker netop op n?r man bruger FTP
> (overf?rer filer internt fra Mac til intern FTP server (overf?rt via TCP-IP
> og ikke FTP protokol)). Overf?rer ikke internt via FTP protokol.

Jeg kan ikke forstå hvad du skriver, kan du ikke omformulere dig?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-02-06 04:21

On Fri, 10 Feb 2006 10:47:54 +0100, .°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Alle tips og idéer er mere end velkomne.

Rootkit er så populært nu til dags....