PCI Skærmkort ?
Fra : Kell Christensen

Dato : 09-02-06 13:17

Jeg påtænker at udvide med en ekstra skærm på min G4 1.25.
Jeg har også tanker om at køre noget video og billedshow
på LCD tv (projector) i 16:9 via DVI.

Vil ATI Radeon 9200 Mac Edition være OK til formålet.
Koster en god tudse.

Kell

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-06 14:23

Hej Kell

Det kan siges meget kort - Ja! - og den lidt længere... Alternativet til
en 9200 vil være en 7000PCI eller en 9000Pro PCI, men så skal du på
brugtmarkedet...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Kell Christensen

Dato : 09-02-06 15:04

> [...]
>
> Det kan siges meget kort - Ja! - og den lidt længere... Alternativet til
> en 9200 vil være en 7000PCI eller en 9000Pro PCI, men så skal du på

Hej og tak.

Nogen der har erfaring med at vise ting fra Mac på 16:9 fladskærme?

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-06 21:12

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Nogen der har erfaring med at vise ting fra Mac på 16:9 fladskærme?

1280*720 er en temmelig bøvlet opløsning i computer sammenhæng. Dvs
såfremt projektoren eller LCD'en kører i denn natvive oplsøning kan
det være du skal dimse med et trediepartsværktøj for at få 1:1
pixelmapping. Majoriteten af LCD tv understøtter slet ikke 1:1
pixelmapping på DVI, men kun på VGA og/eller component. Hvis ikke du
har 1:1 pixelmapping betyder det, at der skal skaleres af skærmen

Hvilket TV/projektor (du er ret uklar) er der tale om? Og hvilke
indgange og hvilken native opløsning har den/det? Hvilet program skal
lave output til den?

Fra : Kell Christensen

Dato : 10-02-06 10:01

> [...]
> pixelmapping på DVI, men kun på VGA og/eller component. Hvis ikke du
> har 1:1 pixelmapping betyder det, at der skal skaleres af skærmen

Jeg ved der er problemer omkring det - LG kan 1:1

Er problemet med skalering det samme med projektorer? (Alternativ
løsning)

> Hvilket TV/projektor (du er ret uklar) er der tale om? Og hvilke
> indgange og hvilken native opløsning har den/det? Hvilet program skal
> lave output til den?

Sanyo Z3 - har HDMI - hvor jeg så hiver signalet fra DVI.

www.hifisalg.dk/produkt.html?varenummer=153506&gruppe=53&Extended=1

Materialet er QT film - video og billeder - lavet i f.eks. iMovieHD

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-06 14:28

> Jeg ved der er problemer omkring det - LG kan 1:1

> Er problemet med skalering det samme med projektorer? (Alternativ
> løsning)

mja, mht opløsning og grafikort er det. Mht understøttelse af 1:1
pixelmapping på DVI har kun de færreste projektore det problem.

> Sanyo Z3 - har HDMI - hvor jeg så hiver signalet fra DVI.

> www.hifisalg.dk/produkt.html?varenummer=153506&gruppe=53&Extended=1

> Materialet er QT film - video og billeder - lavet i f.eks. iMovieHD

Så vil du helt bestemt ikke tilslutte et grafikort der ikke
understøtter Quartz Extreme.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-06 21:06

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:
> Jeg påtænker at udvide med en ekstra skærm på min G4 1.25.
> Jeg har også tanker om at køre noget video og billedshow
> på LCD tv (projector) i 16:9 via DVI.

Jeg er 99% sikker på at dit eksisterende grafikort kan drive to skærme,
hvorfor det er fjollet at ofre penge på et nyt langsomt kort til en i
forvejen gammel maskine.

Fra : Kell Christensen

Dato : 10-02-06 10:01

> Jeg er 99% sikker på at dit eksisterende grafikort kan drive to skærme,
> hvorfor det er fjollet at ofre penge på et nyt langsomt kort til en i
> forvejen gammel maskine.

Ja, originalkortet har DVI samt ADC. Jeg bruger pt DVI med VGA adapter
til en Radius PressView21 og kunne godt ønske mig en tvilling - findes
der VGA adpt. til ADC porten?

Jeg mener ellers 9200 er hurtigere + dobb. ram ift AGP kortet.

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-06 14:25

> Ja, originalkortet har DVI samt ADC. Jeg bruger pt DVI med VGA adapter
> til en Radius PressView21 og kunne godt ønske mig en tvilling - findes
> der VGA adpt. til ADC porten?

Det bør man kunne da ADC = DVI-I + strøm + USB, men du kan jo også
bruge en ADC->DVI adapter. Den er sikkert lettere og billigere at
hitte frem til.

> Jeg mener ellers 9200 er hurtigere + dobb. ram ift AGP kortet.

PCI kort er ikke hurtige. PCI kort kan envidere ikke bruges til Quartz
Extreme, hvilket gør dem efter min ydmyge mening komplet uegnede til
Mac OS X.

Nu har du ikke skrevet hvilket kort original kortet er eller hvor
meget onboard RAM det har, men R9200 er bestemt ikke hurtigere end
R9000PRO eller R8500, Det er end ikke så hurtigt som R9000. Mht at det
nye kort evt. skulle have mere onbord RAM er det ligegyldigt da det er
et PCI og og ikke et AGP kort.

Fra : Kell Christensen

Dato : 11-02-06 17:01

> PCI kort er ikke hurtige. PCI kort kan envidere ikke bruges til Quartz
> Extreme, hvilket gør dem efter min ydmyge mening komplet uegnede til
> Mac OS X.

Det stemmer ikke med spec.:

ATI RADEON 9200 MAC EDITION - grafikadapter - RADEON 9200 - 128 MB - PCI

RAMDAC clockhastighed 400 MHz
API-understøttet QuickTime, Quartz Extreme, OpenGL
Videohukommelse installeret ( max) 128 MB - DDR SDRAM
Videoudgang 2048 x 1536 / 85 Hz
Maks. antal understøttede monitorer 2
TV-udgang SVHS

> [...]
> R9000PRO eller R8500, Det er end ikke så hurtigt som R9000. Mht at det
> nye kort evt. skulle have mere onbord RAM er det ligegyldigt da det er

Formodentlig 9000Pro m. 64MB - jeg har nu haft kortet ude for at tjekke,
den eneste skrift at finde er en lille label "Made in China" så det ser
i hvert fald ud til at være et originalt Apple.

Men mht den ekstra skærm, er der ikke tale om spil og tju-bang men bare
som udvidet skærm til f.eks Photoshop paletter, så her skulle et PCI
kort vel nok klare ærterne.

Kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-02-06 17:47

> [...]
>
> RAMDAC clockhastighed 400 MHz
> API-understøttet QuickTime, Quartz Extreme, OpenGL
> Videohukommelse installeret ( max) 128 MB - DDR SDRAM

GPU'en er ganske vist understøttet, men da grafikkortet sidder på PCI
vil det ikke virke. QE kræver AGP eller PCI Express.

> [...]
>
> Men mht den ekstra skærm, er der ikke tale om spil og tju-bang men bare
> som udvidet skærm til f.eks Photoshop paletter, så her skulle et PCI

Du skal bare være klar over, at din CPU bliver belastet mere af alt
Quartz-arbejdet, når der ikke er et Quartz Extreme grafikkort til at
klare opgaven. Alt sammenmiksing (compositing) skal så klares i CPU'en
og først derefter overføres til PCI-grafikkortet over en langsom
PCI-bus.

Hvis indholdet på skærmen er rimeligt statisk, f.eks. paletter, så vil
det måske ikke give den store belastning, men hvis der kommer noget
indviklet ind på skærmen, f.eks. transparens (vinduer oven på
hinanden), så vil du kunne mærke det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 12-02-06 17:08

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> det måske ikke give den store belastning, men hvis der kommer noget
> indviklet ind på skærmen, f.eks. transparens (vinduer oven på

Tak - jeg må hellere få læst lidt om det Quartz-værk.

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 17:39

> [...]

> det måske ikke give den store belastning, men hvis der kommer noget
> indviklet ind på skærmen, f.eks. transparens (vinduer oven på

Selv tectbhandling kan mærkes... (antialisaing). Forskellen elemineres
kun når indholdet på skærmen er statisk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-06 18:37

Hej Kell

Kell Christensen wrote:

> [...]
>
> RAMDAC clockhastighed 400 MHz
> API-understøttet QuickTime, Quartz Extreme, OpenGL
> Videohukommelse installeret ( max) 128 MB - DDR SDRAM

Korrekt. 9200 _er_ hurtig, og det er nok det bedste kort til widescreen.
Prøv evt. at kigge på Otherworlds site og skærmkort til PCI.

> Formodentlig 9000Pro m. 64MB - jeg har nu haft kortet ude for at tjekke,
> den eneste skrift at finde er en lille label "Made in China" så det ser
> i hvert fald ud til at være et originalt Apple.

Det kan godt passe, og det er ikke et 'ægte' dualhead kort, selvom den
har 2 udgange, så vil man fx. ikke kunne køre uafhængige opløsninger på
2 skærme. Det kan du kun på Radeon 7000PCI, 8500AGP 9200PCI. Til gengæld
er fx. 8500 begrænset til 64mb RAM, mens 7000, som er med 128mb RAM, på
OWC regnes for det absolut hurtigste grafikkort til Mac overhovedet. Den
erudgået, så hvis man skal have fat i kortet, skal man finde en
forhandler, der har restlagre liggende.

> Men mht den ekstra skærm, er der ikke tale om spil og tju-bang men bare
> som udvidet skærm til f.eks Photoshop paletter, så her skulle et PCI
> kort vel nok klare ærterne.

Ja, her vil både 9200 og 7000 være helt ideelle. Det vil i fx. Photoshop
endda ofte være en fordel at bruge PCI kortet som hovedkort fremfor det
indb. AGPÅ kort, da både 9200 og 7000 er ca. 50% hurtigere.

Så find et 9200 eller 7000 kort.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 10:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote

> Det kan godt passe, og det er ikke et 'ægte' dualhead kort.

Apples R9200 er i lighed med alle andre Radeon kort selvfølgelig et
dualhead kort.

> [...]
> er fx. 8500 begrænset til 64mb RAM, mens 7000, som er med 128mb RAM, på
> OWC regnes for det absolut hurtigste grafikkort til Mac overhovedet.

Vrøvl R7000pci er ikke så hurtigt som R9200pci. R7000pci er end ikke
så hurtigt som det oprindelige Radeon i PCi versionen. R7000 er det
absolut langsomste Radeon kort.

> Den er udgået, så hvis man skal have fat i kortet, skal man finde en
> forhandler, der har restlagre liggende.

Hvilket vil være en decideret tåbelig gerning.

> Ja, her vil både 9200 og 7000 være helt ideelle. Det vil i fx. Photoshop
> endda ofte være en fordel at bruge PCI kortet som hovedkort fremfor det
> indb. AGPÅ kort, da både 9200 og 7000 er ca. 50% hurtigere.

Vrøvl...

Hitlitsen ser således ud for Radeon GPU'er der ikke understøtter DX9.?

R7000, R7200, R7500, Radeon DDR, R9200, R9550, R9200Pro, R9000, R8500,
R9000Pro.

Og det vil aldrig være en fordel at anvende et PCI kort frem for et
AGP kort, hverken til hovedskærm eller sekundær skærm. Jeg tror du
trænger til et læse kursus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-06 10:59

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Og det vil aldrig være en fordel at anvende et PCI kort frem for et
> AGP kort, hverken til hovedskærm eller sekundær skærm. Jeg tror du
> trænger til et læse kursus.

"Aldrig" er et stort ord.

Til kontorbrug er det hip som hap.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 12:13

> "Aldrig" er et stort ord.

> Til kontorbrug er det hip som hap.

Ikke når det drejer sig om Mac OS X.

Fra : Kell Christensen

Dato : 12-02-06 17:08

> Ikke når det drejer sig om Mac OS X.

Tak til d'herrer - I første omgang er jeg ved at udforske Quartz Ex

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 17:33

> Tak til d'herrer - I første omgang er jeg ved at udforske Quartz Ex

mht understøttelse er der ikke noget at udforske. mht hvad det er opg
hvad fordelen er bør du læse nogle artikler på Arstechnica.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-06 18:24

> [...]

> RAMDAC clockhastighed 400 MHz
> API-understøttet QuickTime, Quartz Extreme, OpenGL
> Videohukommelse installeret ( max) 128 MB - DDR SDRAM

Quartz Extreme gælder kun AGP versionen. Man /kan/ slå QE til på PCI
kort men der er absolut ikke understøttet, hverken af Apple eller ATI.
PCI bussen har ganske enkelt ikke tilstrækkelig båndbrede til QE.

> [...]

> Men mht den ekstra skærm, er der ikke tale om spil og tju-bang men bare
> som udvidet skærm til f.eks Photoshop paletter, så her skulle et PCI

Skulle den ikke bruges til din Projektor? PCi kan sagtens bruges, men
du får ikke QE på den eller de skærme der tilsluttes et PCi kort. Jeg
ville aldrig kaste penge efter et PCI kort, men enten nøjes med en
adapter - eller bruge lidt mere for at få et hurtigere AGP kort med
de nødvendige stik/adaptere samt mere VRAM.

Fra : Kell Christensen

Dato : 12-02-06 17:08

-------

-----

> [...]
> adapter - eller bruge lidt mere for at få et hurtigere AGP kort med
> de nødvendige stik/adaptere samt mere VRAM.

Valget bliver vel så et AGP f.eks 9600Pro - er der 2 DVI på det?
På nogle sider står der VGA+DVI.

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 17:37

> -------

> -----

> Valget bliver vel så et AGP f.eks 9600Pro - er der 2 DVI på det?
> På nogle sider står der VGA+DVI.

tror ikke du kan hitte sådan en. Jeg vil skyde på at Mac/PC kortet med
256MB fra ATI er med 2xDVI-I og der følger VGA adaptere med.

Hvis du har mod på at købe i udenlandet er der en amerikansk butik der
sælger Apple OEM R9600PRO med 64MB (ADC+DVI, dual DVI) til pÆnt under
100$.

Fra : Kell Christensen

Dato : 12-02-06 17:58

> tror ikke du kan hitte sådan en.
Mener du brugt? Ellers er det her det sner:

Godt nok mere end 100$ men oxo mere ram.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 19:21

> Mener du brugt?

Jeg mener at du ikke kan finde en variant af ATI R9600 m Openfirmware
der har VGA stik (hverken brugt eller nyt). VGA er kun tilgængeligt
via adaptere på DVI-I eller ADC stikkene.

> Ellers er det her det sner:

> Godt nok mere end 100$ men oxo mere ram.

Det er vist det, specs på edbpriser passer dog ikke, det har 2xDVI
(den ene m. duallink) - VGA er tilgængeligt via medfølgende adaptere:

<http://www.ati.com/products/radeon9600/radeon9600propcmac/specs.html>

Før Quartz Extreme 2D aktiveres er 64MB rigeligt.

QE2D findes i 10.4.4, men er deaktiveret og særdeles buggy, forvent at
QE 2D er klar til brug i Mac OS X 10.5. Hvis du vil læse hvad QE2D er
kan denne artikkel anbefales:

<http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/14>

Mere VRAM end 64MB kan du kun udnytte i spil, 3D programmer,
CoreImage/CoreVideo programmer samt i programmet Motion - og som sagt
når QE2D engang aktiveres. Dit nuværende kort kan hverken afvikle
CoreImage, CoreVideo, Motion eller QE2D.

<http://www.ati.com/products/radeon9600/radeon9600prome/specs.html>

Flere udenlandske butikker sælger dette kort i en modificeret udgave
(4xAGP istedet for 8xAGP). Det virker fint i en G4 hvad en anden
skribent her i gruppen kan bekræfte. Ham og jeg købte 2stk for et år
siden til henhioldsvis en G5 og en G4. Prisen dd. er vist helt nede på
65$ + moms og fragt

....men hvis jeg var dig ville jeg stadig bare få fat i den nødvendige
adapter til dit eksisterende kort. +1500kr for et grafikort til en
aldrende G4 vil jeg mene er småtosset med mindre du skal bruge
duallink DVI (til 30" TFT) eller skal kunne afvikle coreiamge eller
corevideo programmer.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-02-06 23:36

4200slet@c.dk (Kell Christensen) writes:

> Formodentlig 9000Pro m. 64MB - jeg har nu haft kortet ude for at tjekke,
> den eneste skrift at finde er en lille label "Made in China" så det ser
> i hvert fald ud til at være et originalt Apple.

Er der ikke en FCC ID? I så fald kan du finde beskrivelsen på et
amerikansk myndigheds website (jeg kan ikke lige huske adressen), men
ellers kan Google sikkert lede dig det rigtige sted hen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH