iMac 20" 2GHz bliver for varm..?!?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-02-06 08:41

Har de nye Mac generelt et problem med varme? Vi har en iMac 20" som efter
at have stået og arbejdet med at smide billeder i Extensis Portfolio låser
og skruer blæseren op på supersonisk hastighed (sådan lyder det i hvert
fald). Vi har oplevet det samme på to andre Power Mac G5'ere (dual 2.3) hvor
det lyder som om de kan lette hvert øjeblik - blæserne bliver skruet op på
max (de kan flytte pænt meget luft...)

Det lyder som et varmeproblem for mig, siden de skruer op for blæserne. De
står ikke et specielt varmt miljø - alm. kontor-/stue temperatur.

Nogen der har nogle ideer til hvad jeg gøre for at afhjælpe det?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-06 09:31

".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:
> [...]
> at have st?et og arbejdet med at smide billeder i Extensis Portfolio l?ser
> og skruer bl?seren op p? supersonisk hastighed (s?dan lyder det i hvert
> fald). Vi har oplevet det samme p? to andre Power Mac G5'ere (dual 2.3) hvor
> det lyder som om de kan lette hvert ?jeblik - bl?serne bliver skruet op p?
> max (de kan flytte p?nt meget luft...)

> Det lyder som et varmeproblem for mig, siden de skruer op for bl?serne. De
> st?r ikke et specielt varmt milj? - alm. kontor-/stue temperatur.

> Nogen der har nogle ideer til hvad jeg g?re for at afhj?lpe det?

Gå i energibesparelse og sæt CPU'en til at køre v. max hastighed frem
for på variabel hastighed.

Omkring skiftet til 10.4 har jeg oplevet at blæserne (som styres af SW
frem for firmware på PM G5 og iMac G5) fiser op og ned uden grund når
energibesparelse står på "autoimatisk"
Det kan selvfølgelig osse være mig der har fået rykket ved énn af
de mange sesore i kabinetet da jeg har skiftet kort, diske, ram
eller lignende.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-02-06 10:55

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kan selvfølgelig osse være mig der har fået rykket ved énn af
> de mange sesore i kabinetet da jeg har skiftet kort, diske, ram

Det vil jeg prøve - er det noget sted muligt at se temperatur på CPU osv.
ligesom det er på en PC..?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-02-06 12:01

Fandt selv denne: http://www.islayer.net/viewWidget.php?id=21

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-06 12:06

> [...]
> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg pr?ve - er det noget sted muligt at se temperatur p? CPU osv.

ja med tredieparts programer, med mindre du vil aflæse kryptiske
værdier i komandolinien. <http://www.bresink.de/osx/>. Præcissionen på
de forskellige sensore er iøvrigt ikke imponerende.

Du behøver ikke være bange for at den skal blive _for_ varm. Mac OS X
SW'en skal nok huske at skrue op for kølerne når det bliver nødvendigt.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-02-06 10:58

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Gå i energibesparelse og sæt CPU'en til at køre v. max hastighed frem
> for på variabel hastighed.

Så vil CPU'en samtidlig give sig til at bruge forholdsvist meget
mere strøm.. og vil formodentligt kræve aktiv køling hele tiden.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-06 12:02

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Så vil CPU'en samtidlig give sig til at bruge forholdsvist meget
> mere strøm.

ja.

> og vil formodentligt kræve aktiv køling hele tiden.

tro mig en G5 kræver aktiv køling hele tiden uanset om man cykler
CPU'en ned. (Det gør alle moderne CPU'er iøvrigt i dag, selv Pentium M
og Core kan ikke bruges med passiv køling)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-02-06 14:42

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> CPU'en ned. (Det gør alle moderne CPU'er iøvrigt i dag, selv Pentium M
> og Core kan ikke bruges med passiv køling)

Pentium M kan sagtens køles passivt hvis den får lov til at
speedsteppe og ikke er hårdt belastet i alt for lang tid af gangen...
det er formodentligt det samme med Core Duo.

// Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 16:39

> [...]

> speedsteppe og ikke er hårdt belastet i alt for lang tid af gangen...
> det er formodentligt det samme med Core Duo.

Du nævner selv "speedsteppe" = dvs lig med P3 hastighed anno 1999.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-02-06 23:48

> Du nævner selv "speedsteppe" = dvs lig med P3 hastighed anno 1999.

jah, når den ikke laver noget, i praksis føler man ingen forskel ved
speedstepping og fast max hastighed.

// Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-06 16:05

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> tro mig en G5 kræver aktiv køling hele tiden uanset om man cykler
> CPU'en ned. (Det gør alle moderne CPU'er iøvrigt i dag, selv Pentium M
> og Core kan ikke bruges med passiv køling)

Der sitter en 1.7 GHz Pentium M i Dellen, og hvis jeg speedstepper den
ned til laveste niveau kan jeg køre med 100% CPU-belastning i timevis
med en dyne under uden blæseren går i gang.

Den er nu godt nok et år gammel, men alligevel :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-02-06 13:30

> [...]
> med en dyne under uden blæseren går i gang.
>
> Den er nu godt nok et år gammel, men alligevel :)

Opfører den sig også sådan i din varmluftsovn på 300 grader ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 16:38

> Der sitter en 1.7 GHz Pentium M i Dellen, og hvis jeg speedstepper den
> ned til laveste niveau kan jeg køre med 100% CPU-belastning i timevis
> med en dyne under uden blæseren går i gang.

Jeps, men så kører den jo osse kun omkring 700Mhz. Og chipsættet
clockes ligeledes ned.

> Den er nu godt nok et år gammel, men alligevel :)

Når du clocker den så langt ned er det jo blot en P3 med lidt ekstra
cache og SSE2. dvs teknologi anno 1999.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-06 16:56

> Jeps, men så kører den jo osse kun omkring 700Mhz. Og chipsættet
> clockes ligeledes ned.

> Når du clocker den så langt ned er det jo blot en P3 med lidt ekstra
> cache og SSE2. dvs teknologi anno 1999.

Men jeg kan BRUGE den :) (og det var det der var pointen).

Iøvrigt har jeg fundnet en applikation til at vise løbende
cpu-hastighed og det er interessant at se hvordan cpu'en gearer op og
ned (hvis sat til dynamisk brug af speedstep) når den laver noget.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-02-06 23:47

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Jeps, men så kører den jo osse kun omkring 700Mhz. Og chipsættet
> clockes ligeledes ned.

Pjat, den kører altid 100 eller 133MHz busspeed, og det er kun
cpuens multiplier der ændres.

> Når du clocker den så langt ned er det jo blot en P3 med lidt ekstra
> cache og SSE2. dvs teknologi anno 1999.

Men når man speedstepper er der meget sjældent brug for pust på en
Pentium M, det er et fact

Det er dog rigtigt at den går igang når maskinen har haft travlt et
minut eller to.

// Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-02-06 15:02

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> Det lyder som et varmeproblem for mig, siden de skruer op for blæserne. De
> står ikke et specielt varmt miljø - alm. kontor-/stue temperatur.

Mon ikke det mere er et software/hardware styrings problem. Jeg
forestiller mig at blæserne i en G5 er sådan indrettet at hvis de
"mærker" at softwaren mister styringen (eksempelvis fordi OS X låser) så
skruer de sig selv op på maks. omdr. for under alle omstændigheder at
undgå overophedning af komponenter. M.a.o. at blæserne går op i
hastighed er mere end følge af at OS'et låser frem for en pludselig stor
varmeudvikling.

--
Mvh Martin