Ekstern harddisk uden strømforsyning
Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-06 23:52

Jeg er ved at købe en ekstern harddisk, der mest skal bruges som en
ekstra back-up og måske lidt transport af data. Der skal således ikke
køres programmer eller henste data fra den, så hastigheden er ikke
vigtig. Jeg forestiller mig en kombineret FireWire, som jeg har brug
for nu, og USB-2, som måske er fremtiden. Det er fristende at købe en
af de helt små modeller. Dels er de små, og dels skal de ikke have
strømforsyning, da de får strøm fra FireWire- eller USB-porten. Det er
jo dejligt nemt, da vi jo bruger bærbare computere her i familien. Jeg
er bare blevet lidt nervøs for, om porten i computeren kan levere strøm
nok. Jeg mindes historier om afbrændte FireWire-porte. Er det i
virkeligheden en dårlig idé at købe en ekstern harddisk uden
strømforsyning?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-02-06 00:16

Henrik Münster wrote:
> nok. Jeg mindes historier om afbrændte FireWire-porte. Er det i
> virkeligheden en dårlig idé at købe en ekstern harddisk uden
> strømforsyning?

Jeg har ikke hørt historier om afbrændte porte, men har hørt mange om
porte der ikke kunne levere nok og diske der dermed ikke virkede.

Jeg har selv haft en (USB2) som virkede med min PC et lille stykke tid
og så døde. Det var filsystemet selvsagt ikke glad for.

Så jeg vil klart anbefale dig at få fat i en med strømforsyning.

/Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-06 00:18

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> strøm nok. Jeg mindes historier om afbrændte FireWire-porte. Er det i
> virkeligheden en dårlig idé at købe en ekstern harddisk uden
> strømforsyning?

Jeg har to små 2.5" diske som hver får strøm fra USB stikket. 99.9%
af tiden virker det uden problemer, men ved spidsbelastninger med
mange skrivninger under USB 2.0 kan det knibe og så skal porten
nulstilles (under Windows). Der fulgte til begge et ekstra USB-stik
med til at give et skud strøm ekstra (så sætter man bare to stik i
computeren).

Det er ganske enkelt en velsignelse ikke at skulle slæbe rundt på
ekstern strømforsyning, løse strømkabler, og alt muligt andet
skrammel. En lille cerutæskestørrelses ting med 1-2 små kabler -
that's it.

Du kan jo eventuelt købe en naf hver slags og se hvad for en du bedst
kan lide...

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-02-06 07:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> nulstilles (under Windows). Der fulgte til begge et ekstra USB-stik
> med til at give et skud strøm ekstra (så sætter man bare to stik i

Det er helt andre erfaringer end jeg har. (Min havde også mulighed for
at trække strøm fra 2 stik, det ændrede dog ikke noget)

> Du kan jo eventuelt købe en naf hver slags og se hvad for en du bedst
> kan lide...

Om det virker afhænger vist primært af hvad laptop'en kan levere, og det
kan godt være at jeg (og andre jeg har læst om) bare har haft en laptop
der ikke kunne levere nok strøm, så prøv det da evt. af før du afskriver
muligheden.

/Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-02-06 08:51

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> writes:

> Det er helt andre erfaringer end jeg har. (Min havde også mulighed for
> at trække strøm fra 2 stik, det ændrede dog ikke noget)

Det lyder som om det er vigtigt at se hvor meget strøm disken trækker.

> [...]
> det kan godt være at jeg (og andre jeg har læst om) bare har haft en
> laptop der ikke kunne levere nok strøm, så prøv det da evt. af før du

Det afhænger af USB-portens kvalitet. Standarden giver mulighed for
at usbdisken kan sige hvor meget strøm den har brug for, og så er det
op til den enhed den er tilsluttet at vurdere om den kan klare det.

Kunsten er så hvorvidt usbdisken selv oplyser det rigtige.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 08-02-06 09:57

> [...]
> op til den enhed den er tilsluttet at vurdere om den kan klare det.
>
> Kunsten er så hvorvidt usbdisken selv oplyser det rigtige.

Det er usb/ firewire broen som skal oplyse om hvor meget strøm den har
brug for - det kan så vidt jeg kan se give visse problemer, fordi det er
selve harddisken der trækker strømmen. Jeg formoder at harddisken og
broen ikke kan snakke sammen og udveksle oplysninger om hvor meget strøm
der kræves. Ligeledes forestiller jeg mig heller ikke at der er en
standard for hvor meget en (2.5") harddisk trækker af strøm. Derfor
kræver en usb/ firewire bro vel blot en minimums spænding for at kunne
køre, hvilket sikkert ikke altid er tilstrækkeligt til at kunne trække
alle slags harddiske under alle omstændigheder, uden en strømforsyning.

~ Jørgen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-02-06 07:57

> [...]
> nok. Jeg mindes historier om afbrændte FireWire-porte. Er det i
> virkeligheden en dårlig idé at købe en ekstern harddisk uden

Afbrændte FW-porte.
De tidlige FW-bridges der er broen mellem FireWire og den ATA disk der
typisk ligger i kabinettet var noget ustabile og gik ofte i stykker.
Nyere FW-bridges har ikke den ustabilitet. Derimod brænder de af, hvis
man maser stikket ind omvendt, hvilket faktisk kan lade sig gøre og ofte
sker, når folk har travlt, det er mørkt, dårligt humør etc.

Stort set alle med erfaringer i seriøse datamængder(musik, film og
grafisk branche f.eks.) sværger til FireWire uanset platform.

Grundet kravet om lavt strømforbrug er de små pocket drev uden
strømforsyning langsommere end de store ligesom de er væsentligt dyrere
pr. mb.

Har du overvejet muligheden for en stor USB-stick, f.eks. 2GB istedet?
Den er også mere sikker at transportere.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-06 10:27

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Har du overvejet muligheden for en stor USB-stick, f.eks. 2GB istedet?
> Den er også mere sikker at transportere.

eller en iPod Nano :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-06 11:09

Hej Stig & Henrik

Stig Leerbeck wrote:

> Afbrændte FW-porte.
> De tidlige FW-bridges der er broen mellem FireWire og den ATA disk der
> typisk ligger i kabinettet var noget ustabile og gik ofte i stykker.
> Nyere FW-bridges har ikke den ustabilitet.

Øh... Det har jeg faktisk aldrig hørt om ved alm. brug, når der er/ har
været tale om Oxford911 chips, - derimod findes der nogle efterligninger
af Oxford chipsettet med alt for små strømkapaciteter. I visse tilfælde
kan disse noname chipsets godt stå af.

> Derimod brænder de af, hvis man maser stikket ind
> omvendt, hvilket faktisk kan lade sig gøre og ofte
> sker, når folk har travlt, det er mørkt, dårligt humør etc.

- Eller du hiver stikket ud, mens disken arbejder... - 'The human
factor' er altid den værste fejlkilde. Og hvad det angår, så er USB
absolut ikke mere sikker. - De brænder af på lignende vis...

> [...]
>
> Grundet kravet om lavt strømforbrug er de små pocket drev uden
> strømforsyning langsommere end de store ligesom de er væsentligt dyrere

Det er ikke alle bærbnare Mac, der kan håndtere 'strømfri' USB diske.
Nogle kræver en strømforsyning til en sådan bærbar disk.

> Har du overvejet muligheden for en stor USB-stick, f.eks. 2GB istedet?
> Den er også mere sikker at transportere.

Tja, et lille 2.5" USB kabinet fylder nu ikke mere end en lommebog -
lige til at have i brystlommen eller inderlommen i jakken... En USB
stick kan godt give visse formatteringsproblemer, hvis den bruges både
på Mac og PC. I WinXP vil der fx. i de fleste tilfælde blive lagt en
'lås' (keylock), så du ikke kan opdatere data, hvis du ikke er på den
maskine, der har lagt låsen. - Eller hvis du fx. har formatteret den på
en Mac, vil en WinXP ikke hverken læse elelr skrive til en sådan stick.
- Eller den dukker ikke op, når du bruger plug&play.... Sticks er nu
ikke spor bedre eller mere sikre, og de er da fuldt så dyre som en
ekstern HD set pr mg.

- God 2,5" USB+FW kabinet = 199kr.
- Hitachi Travelstar SK100/40gb = 502kr.
- Porto 55kr.
- I alt 756kr. = pr.gb. = 18,63kr.

- A-DATA PD1/1gb USB stick 598kr.
- Porto 45kr.
- I alt 643kr. = pr. gb. 643kr. !!!

- Allok CF Type 1/USB 1.1 1gb 375kr.
- Porto 45kr.
- I alt 420kr. = pr. gb 420kr.

A-DATA og Allok var umiddelbart de to billigste, jeg kunne finde.
A-DATA'en er en normal 'pen-drive' type, mens Allok er af CompactFlash
typen, - dvs., den også umiddelbart vil kunne bruges på fx. digicams,
der har mulighed for eksterne CF add-ons.

Så målt pr. gb, er en 40gb 2.5" USB+FW disk det absolut billigste.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-06 14:53

> [...]

> De tidlige FW-bridges der er broen mellem FireWire og den ATA disk der
> typisk ligger i kabinettet var noget ustabile og gik ofte i stykker.

Det er sjældent broen/hostadapteren i den ende der futter af. Det er
sikringen på bundkortets firewire PHY der står af. Officielt er det
fra Apples side et ikke eksisterende problem, men fakta er anderledes.
Apple har endda lært af lektion og sat bedre sikringer på PHY'erne i
de sidste 3-4 år.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-06 23:03

On 2006-02-07 23:52:12 +0100, Henrik Münster <news@muenster.dk> said:

> [...]
> nok. Jeg mindes historier om afbrændte FireWire-porte. Er det i
> virkeligheden en dårlig idé at købe en ekstern harddisk uden

Det er underligt, for jeg kan ikke se svarene på dette indlæg. I dag
prøvede jeg at hente Thunderbird på arbejdet, og der kunne jeg læse dem
alle. Underligt nok bruger vi TDC's nyhedsserver begge steder. Måske
gør det en forskel, at jeg er på Esenet, som er bynettet her i Esbjerg,
men det burde det vel ikke. Nå, men det er der jo ikke noget at gøre
ved. Tak for svarene til jer alle. Hvis man køber en kompakt ekstern
harddisk, og den ikke får strøm nok, kan man jo sætte en strømforsyning
til den. Det er jo dejligt, at den ikke fylder så meget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster