Software Kuponer ?
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-06 13:03

Howdy

Jeg har lige købt en mac mini ... d. 31/1. Der følger iLife 05 med ... +
et par software kuponer. Kan det ikke passe at jeg for et symbolsk beløb
kan få ilife 06 ved smide sådan en kopon efter apple ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-06 14:15

> [...]

> et par software kuponer. Kan det ikke passe at jeg for et symbolsk beløb
> kan få ilife 06 ved smide sådan en kopon efter apple ?

det vil jeg tro du kan.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-06 01:31

> det vil jeg tro du kan.

så er det bare ... hvem smider man den efter ? .. apple danmark er jo
ret sky væsner der ikke er nemme at finde :)

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 02-02-06 06:15

> så er det bare ... hvem smider man den efter ? .. apple danmark er jo
> ret sky væsner der ikke er nemme at finde :)

De der kuponer har jeg endnu aldrig oplevet at man kunne bruge til noget
som helst.
Og opdateringspriser på software er ikke noget Apple bruger. Det er kun
OS der kan opdateres for en mindre pris for CD/DVD'erne, hvis man køber
en mac efter at det næste er annonceret. Hvis du har fået iLife 05 med i
stedet for 06 skal du nok henvende dig til din forhandler og forlange at
få den byttet/opdateret.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-06 06:37

fKaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> en mac efter at det næste er annonceret. Hvis du har fået iLife 05 med i
> stedet for 06 skal du nok henvende dig til din forhandler og forlange at

eh ... ja, det er '05 der er pre-installeret ... men maskinen er købt
efter at '06 er både annonceret og skulle være på en mac mini:

"iLife '06: Do More
Your Mac mini comes with an incredible software bundle highlighted by
Apple's award-winning iLife suite, featuring the latest versions of
iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD and GarageBand. Create custom mix CDs,
design a coffee-table book, make a home movie, or compose your own
songs. iLife '06 does all that and more."

fra apple.dk

Derudover står der "i Life + Mac OS 10.4" på kuponerne...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Michael Holm

Dato : 03-02-06 09:07

> [...]
> songs. iLife '06 does all that and more."
>
> fra apple.dk
>
> Derudover står der "i Life + Mac OS 10.4" på kuponerne...

hvor har du købt den ?

Jeg har lige fået en via apple store, der var iLife 5 pre-installeret og
en kupon'er som du beskriver, men der var også en iLife 06 DVD

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-06 17:40

On 2006-02-03 09:07:09 +0100, fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) said:

> hvor har du købt den ?
>
> Jeg har lige fået en via apple store, der var iLife 5 pre-installeret og
> en kupon'er som du beskriver, men der var også en iLife 06 DVD

Det er også en vigtig medvirkende årsag til, at jeg altid køber hos
Apple Store. Så er man sikker på at få den nyeste version af software
med. Køber man f.eks. hos Fona risikerer man jo nemt at få en computer,
der har ligget på lager i ugevis eller måske nogle få måneder. Den kan
derfor sagtens have en ældre version af noget software med. Måske er
det ligefrem den forrige hardware-udgave, hvis der f.eks. er sket en
mindre revision af hardware i mellemtiden. Det kan i hvert fald godt
betale sig at være meget vågen og sikre sig, at computeren er af nyeste
model. Alternativt skal man bede om et prisnedslag.

Hvad det aktuelle angår, har jeg ikke hørt noget om, at visse
Mac-modeller berettiger til en billig opgradering af iLife, og jeg kan
ikke finde noget om det på deres hjemmesider. Men man kan naturligvis
altid klage sin nød til forhandleren. Det ville jeg i hvert fald gøre.
iLife 06 koster trods alt kun kr. 599,-. så det burde da være muligt at
opnå aftale om en opgradering til en rimelig pris.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-02-06 16:59

On 2006-02-04 17:40:25 +0100, Henrik Münster <news@muenster.dk> said:

> [...]
> iLife 06 koster trods alt kun kr. 599,-. så det burde da være muligt at
> opnå aftale om en opgradering til en rimelig pris.

Der var jeg lige lovlig hurtig. Nu er det kommet på Apples hjemmeside.
Har man købt en ny Mac på eller efter d. 10. januar 2006, og fulgte
iLife 06 ikke med, kan man opdatere til iLife 06 for kr. 109,-. De
nærmere betingelser kan ses på:

<http://www.apple.com/dk/ilife/uptodate/>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-06 23:56

> [...]
> Har man købt en ny Mac på eller efter d. 10. januar 2006, og fulgte
> iLife 06 ikke med, kan man opdatere til iLife 06 for kr. 109,-. De

ha! ... i knew it :)

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-02-06 09:11

> [...]
> iLife 06 koster trods alt kun kr. 599,-. så det burde da være muligt at
> opnå aftale om en opgradering til en rimelig pris.

Sammenligningen mellem Applestore og Fona kan der være noget om, men det
skyldes mere at der tilsyneladende er for lang vej mellem forhandleren
og hans indkøbsorganisation i de store kæder, hvilket også indskrænker
den medfølgende salgssupport.
De fleste dedikerede Appleforhandlere leverer ikke "gamle" maskiner til
overpriser.

Din bemærkning om at klage til forhandleren og "forhandle" sig til en
opgraderingspris viser at du ikke forstår arten af Apples
salgsorganisation.

Der findes ikke betalings-opgraderinger til iLife såvel som OSX. Men som
du selv har opdaget (jvf. andetsteds) står Apple selv for at tilbyde den
nye version hvis de har solgt dig en maskine efter annonceringen af nye
udgaver.

En forhandler vil aldrig kunne tilbyde dig noget som helst i den retning
uden at skyde penge efter hele handlen.

Og Applestore vil heller ikke tilbyde dig det medmindre det er en
vedtagen politik fra Apples side og i så fald vil den gælde alle.

Hvis du har det bedst med at handle med Applestore er det da helt fint,
men du opnår ikke hverken nyere programversioner, bedre service eller
bedre priser i forhold til dedikerede Appleforhandlere. På 3.die parts
produkter tværtimod.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-06 22:40

On 2006-02-07 09:10:41 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
>
> Din bemærkning om at klage til forhandleren og "forhandle" sig til en
> opgraderingspris viser at du ikke forstår arten af Apples

Jeg mener da helt bestemt, der engang var en her i gruppen, som havde
købt en Mac hos Fona, hvor det viste sig, at den kom med et ældre
styresystem. Han fik lov til at købe det nye system til nedsat pris.
Bevares, jeg kan da huske forkert. Der må da være en lille fortjeneste
på software som iLife, som forhandleren kan give afkald på. En stor
kæde som Fona har vel også råd til at tabe lidt på en enkelt handel for
til gengæld at beholde en god kunde. Måske havde den pågældende også
købt andre varer eller handlede jævnligt i Fona. Ekspedienten har så
måske ædt et mindre tab på OS X, da de jo havde tjent på salget af
andre produkter.

> [...]
> udgaver.
>
> En forhandler vil aldrig kunne tilbyde dig noget som helst i den retning

Man skyder da ikke penge efter hele handelen, hvis man f.eks. taber kr.
200,- på iLife, men tjener kr. 2.000,- på de andre ting. Så har man da
stadig tjent kr. 1.800,-, og man har en tilfreds kunde, der sikkert
kommer igen.

> [...]
> men du opnår ikke hverken nyere programversioner, bedre service eller
> bedre priser i forhold til dedikerede Appleforhandlere. På 3.die parts

En meget vigtig årsag til, at jeg handler hos Apple Store er, at vi
ikke har Apple-butikker her i Vestjylland. Postordre er derfor den
eneste måde at få de fleste Apple-varer på. I princippet synes jeg da,
det er vigtigt, at man kan købe Apples produkter på gaden. Boede jeg i
København ville jeg sikkert også handle i en af butikkerne for at
støtte den gode sag. Det skal dog siges, at jeg lige har boet i
København et år. Jeg skulle i den periode have et familie-abonnement på
..Mac, og det købte jeg i Apple-butikken i Lyngby. Jeg vil ikke sige, at
de aldrig havde hørt om det, men de havde vist aldrig solgt det før. De
var tre uger om at skaffe det, og jeg skulle betale kontant ved
bestillingen. Bevares, så skyldtes det sidste vist problemer med et nyt
kasse-system, og jeg protesterede heller ikke over det. Men strengt
taget kan man da ikke tillade sig at tage pengene, længe før varen
bliver leveret. Det skal dog siges, jeg jeg nu har ventet et par uger
på at få iLife og iWorks 06 fra Apple Store, så der kan også være
ventetid.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-02-06 23:08

> [...]
> 200,- på iLife, men tjener kr. 2.000,- på de andre ting. Så har man da
> stadig tjent kr. 1.800,-, og man har en tilfreds kunde, der sikkert

Og du forstår åbenbart heller ikke arten af Apples politik overfor
forhandlerne. Jeg gad nok se den handel med Apple produkter til
privat-segmentet, der giver 2000 kr i fortjeneste!

> En meget vigtig årsag til, at jeg handler hos Apple Store er, at vi
> ikke har Apple-butikker her i Vestjylland.

Nej, men dedikerede forhandlere.

> Det skal dog siges, jeg jeg nu har ventet et par uger på at få
> iLife og iWorks 06 fra Apple Store, så der kan også være ventetid.

iLife er først på vej i dette øjeblik. Og de trækker dog ikke pengene
førend du får varen, så dér er Applestore undskyldt.

Min pointe er blot, at - som hovedregel - er markedet 100% styret af
Apple. De bestemmer salgs-politiken, priserne, serviceniveauet, alt.

Det er en politik som Apple ikke er ene om, men jeg har ikke oplevet
nogen praktiserer den så gennemført som Apple.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-06 23:31

On 2006-02-07 23:08:13 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> Og du forstår åbenbart heller ikke arten af Apples politik overfor
> forhandlerne. Jeg gad nok se den handel med Apple produkter til
> privat-segmentet, der giver 2000 kr i fortjeneste!

Jeg har godt hørt, at Apple er lidt hårde, men nu talte vi jo om Fona i
dette tlifælde. De sælger jo mange forskellige varer. Desuden kan et
computerkøb jo medføre køb af printer, taske, musemåtte, ekstra
tastatur og mus til en bærbar, ekstra RAM osv. Jeg har indtryk af, at
det er disse ting, forhandlerne tjener mest på.

> Nej, men dedikerede forhandlere.

Tænker du på ham, der var tre måneder om at reparere et knækket
hængsel på min PowerBook sidste vinter? Det har jeg altså ikke tid til.
Men jeg ved godt, at jeg er på den, hvis min computer går i stykker.
Hvis det ikke er under garantien, kan man jo ikke bare sende den til
Apple Store.

> iLife er først på vej i dette øjeblik. Og de trækker dog ikke pengene
> førend du får varen, så dér er Applestore undskyldt.

Det var også mere ment som en undskyldning for den fysiske butiks
leveringstid, at Apple Store heller ikke altid er lynende hurtig. Jeg
venter i øvrigt stadig på en ekstern harddisk, som jeg bestilte hos
Apple Store i november. Efterhånden er det helt spændende, om den
nogensinde dukker op. Til gengæld leverede de en strømforsyning til min
bærbare på to dage, så de kan også være meget kvikke. Jeg kan ikke se,
hvordan jeg skulle skaffe en så hurtigt på anden vis. Jeg tvivler på,
at Fona har en liggende.

> [...]
>
> Det er en politik som Apple ikke er ene om, men jeg har ikke oplevet
> nogen praktiserer den så gennemført som Apple.

Som jeg har forstået det, sælger Apple produkterne i Apple Store til en
pris, der kun er ganske få procent højere end deres en gros-pris til
forhandlerne. Forhandlerne kan jo ikke rigtig sælge dyrere end Apple
Store, men de kan heller ikke sælge billigere end deres egen købs-pris.
På den måde kan Apple holde priserne indenfor et meget snævert interval.
   Som almindelig forbruger har jeg svært ved at gennemskue, hvad der
sker mellem grossist og forhandler. Som jeg skrev for nylig har jeg set
på et ret dyrt ur flere steder i landet for ikke ret længe siden.
Samtlige urmagere tog den samme prisliste med vejledende priser frem og
gav mig nøjagtig samme pris. Ingen af dem virkede særligt villige til
at forhandle prisen. Samtidig siger man, at prisaftaler er forbudt. Det
virker nu ikke sådan for os almindelige forbrugere.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-02-06 07:57

> Tænker du på ham, der var tre måneder om at reparere et knækket
> hængsel på min PowerBook sidste vinter? Det har jeg altså ikke tid til.
> Men jeg ved godt, at jeg er på den, hvis min computer går i stykker.

Nej ham kender jeg ikke! En forhandler behøver ikke nødvendigvis selv
reparere.

> [...]
> bærbare på to dage, så de kan også være meget kvikke. Jeg kan ikke se,
> hvordan jeg skulle skaffe en så hurtigt på anden vis. Jeg tvivler på,

Begge dele burde kunne dag-dag leveres. (Måske dag-næste dag)

> [...]
> Store, men de kan heller ikke sælge billigere end deres egen købs-pris.
> På den måde kan Apple holde priserne indenfor et meget snævert interval.

Fuldstændig korrekt!

> [...]
> at forhandle prisen. Samtidig siger man, at prisaftaler er forbudt. Det
> virker nu ikke sådan for os almindelige forbrugere.

Enig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-06 21:11

On 2006-02-02 06:14:56 +0100, kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) said:

> De der kuponer har jeg endnu aldrig oplevet at man kunne bruge til noget
> som helst.

Jeg har nu været ude for det. Det er godt nok så længe siden, at jeg
dårligt kan huske det. Jeg tror, det var Mac OS 7.6.1, man kunne få
billigt, hvis man havde kuponer fra 7.6. Kuponerne er der for en
sikkerheds skyld som dokumentation for, at man har købt produktet, hvis
der nu skulle komme en opdatering, man kan få billigt. Det kan f.eks.
være, der viser sig at være en alvorlig fejl i noget software, så Apple
må lade folk få en ny version gratis eller for
forsendelsesomkostningerne. Det er jo ikke til at se ind i fremtiden,
så Apple kan ikke forudse, om den slags vil ske. Derfor kan man ikke på
forhånd sige, om og til hvad, kuponerne skal bruges.