avi fra Canon G6
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 30-01-06 19:13

Hej

Jeg har netop forsøgt mig med at lave video vha mit Canon G6 kamera. Når
jeg herefter overfører avi-filerne til min iBook (nyeste styresystem)
går der rav i den.
Hvis jeg forsøger at markere en af filerne i Finder, genstarter Finder???
Hvis jeg forsøger at importere filmklippene til får jeg følgende fejl:
"The file could not be imported: (-2126)"
Jeg kan afspille filerne i QuickTime, så helt korrupte er de ikke.

Nogle bud på hvad der er galt?

MVH Thomas Bendsen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 30-01-06 19:21

Thomas Bendsen wrote:
> [...]
> Hvis jeg forsøger at markere en af filerne i Finder, genstarter Finder???
> Hvis jeg forsøger at importere filmklippene til

Her skulle naturligvis stå iMovie.

får jeg følgende fejl:
> "The file could not be imported: (-2126)"
> Jeg kan afspille filerne i QuickTime, så helt korrupte er de ikke.
>
> Nogle bud på hvad der er galt?
>
> MVH Thomas Bendsen

MVH Thomas Bendsen

Fra : Sebastian

Dato : 30-01-06 21:24

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
Mens de ligger på disken eller flash-dimsen?
Hvordan kan du så se dem i QuickTime?

> Her skulle naturligvis stå iMovie.
> får jeg følgende fejl:
Har du QuickTime Pro eller kun gratisudgaven? iMovie bruger QuickTimes
Multimediafaciliteter.
For at kunne im- og eksportere alverdens videoformater skal du have
QuickTime Pro. Måske kan du også klare dig med avi-2-mov eller andre
gratiskonvertere. Men med QuickTime Pro er det sikkert meget mere
elegant.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 31-01-06 10:52

Sebastian wrote:

> Mens de ligger på disken eller flash-dimsen?
> Hvordan kan du så se dem i QuickTime?

Jeg flytter dem over på harddisken. Herefter kan jeg starte Quicktime
(gratisudgaven) og åbne filen. Jeg kan også højreklikke på filen i
Finder og vælge "open". Men hvis jeg venstreklikker forsøger Finder at
genere et Preview, og herefter genstarter den.

> [...]
> QuickTime Pro. Måske kan du også klare dig med avi-2-mov eller andre
> gratiskonvertere. Men med QuickTime Pro er det sikkert meget mere
Undskyld hvis jeg er lidt tungnem: Vil det sige at under alle
omstændigheder skal jeg have Quicktime Pro for at kunne redigere
avi-filer i iMovie?

MVH Thomas

Fra : Sebastian

Dato : 31-01-06 12:38

> [...]

> Finder og vælge "open". Men hvis jeg venstreklikker forsøger Finder at
> genere et Preview, og herefter genstarter den.
Det kan jeg godt forstå - Preview kan ikke vise avi eller mov filer, men
billeder, pdf filer og den slags.

i Finder: marker avi filen; i menu >Arkiv< vælg >vis info< og ændre "åbn
med" optionen, til fx. QuickTime eller læs mere...

> Undskyld hvis jeg er lidt tungnem: Vil det sige at under alle
> omstændigheder skal jeg have Quicktime Pro for at kunne redigere
> avi-filer i iMovie?

Nej du behøver ikke at købe QuickTime Pro. Men hvis du vil arbejde lidt
med iMovie vil jeg varmt anbefale det.
Du opgraderer fra QuickTime til QuickTime Pro ved at taste et gyldig
serienummer i systemindstillingerne for QuickTime.

Grunden til min anbefaling er at du måske har eller vil få videofiler i
mange forskellige formater - eks. nogle små klips fra nettet - og du vil
integrere dem i din iMovie. Så skal der konverteres. iMovie bruger
QuickTime og QuickTime Pro uden at du behøver at tænke over det - det
virker bare - Mac.
Og så kan QuickTime Pro en masse ting - fx. vende videosporet, når der
nu igen var nogen, der mente at filmen skulle være i højfomat. Men
desværre er det lidt uhandy at vende et fjernsyn på højkant.

i stedet for at bruge QuickTime Pro til konvertering af avi filer kan du
også bruge et andet programm end QuickTime Pro. Der findes mange, find
dem på versiontracker.com. Det betyder dog at du først skal konveretere
alle dine avi filer til QuickTime movies med det programm du har valgt.
Bagefter kan du bruge dem i iMovie.

Andre faciliteter som QuickTime Pro har er fx. fuldskærmsvisning. Hvis
du kun har QuickTime kan du tvinge den til at vise film i fuldskærm,
hvis du starter filmen vha. en AppleScript. Igen: det er muligt, bare
mindre komfortabelt.

Hvis du nu mener at det er tyndt af Apple at man skal betale ekstra for
at få faciliteter fra QuickTime Pro, så er jeg bare enig. Men det er
altså ikke mig, der bestemmer hvordan Apple vil tjene penge. Nærmere om
forskellen mellem QuickTime og QuickTime Pro kan du finde hvis du fx.
søger med søgemaskinen astalavista.com og selvfølgelig på
http://www.apple.com/quicktime/pro/mac.html.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-06 14:07

> [...]

> Undskyld hvis jeg er lidt tungnem: Vil det sige at under alle
> omstændigheder skal jeg have Quicktime Pro for at kunne redigere

Imovie kan ikke redigere AVI filer. Med det rette codec kan du
imoprtere en AVi til iMovie. Mit gæt er din AVI film er encodet med et
codec du har på maskinen som kan afspilles men ikke importeres.

Vi ville blive svært meget klogere hvis du fortalte hvilket audio og
video codec dit kamara optager i.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 31-01-06 17:40

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> codec du har på maskinen som kan afspilles men ikke importeres.
>
> Vi ville blive svært meget klogere hvis du fortalte hvilket audio og

Hej Morten og Sebastian

Jeg ved ikke umiddelbart noget om hvilket codec mit kamera bruger, men I
har givet mig noget at gå videre med. Tak for hjælpen.

MVH Thomas