Skærme
Fijala 3554
Alm. eller fladskærm der kan klare 15 hz (~
Fra : Brian Juul Nielsen

Dato : 04-03-06 10:54

Hey,

Er på udkig efter en stor skærm (fra 15-17" og opefter) til Amiga 1200.. Da
det er til Amiga, og også skulle klare de gamle spil såvel som store
opløsninger til desktop, skal den kunne komme helt ned i 15 hz - officielt
(ønsker ikke at presse en skærm der ikke er beregnet til det).. Hvad findes
der? Helst en LCD skærm, men er også interesseret i alm. skærme..

Andre Amiga brugere her? ;)

-Brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-03-06 19:14

> [...]
> 1200.. Da det er til Amiga, og også skulle klare de gamle spil såvel
> som store opløsninger til desktop, skal den kunne komme helt ned i 15

Hvorfor 15 Hz? Normalt kører Amiga da ikke lavere end 50Hz interlaced. Er
der et grafikkort installeret i den A1200 (f.eks. Picasso), eller er det
blot den indbyggede du skal bruge?

> (ønsker ikke at presse en skærm der ikke er beregnet
> til det).. Hvad findes der? Helst en LCD skærm, men er også
> interesseret i alm. skærme.. Andre Amiga brugere her? ;)

Skal du bare bruge det indbyggede AGA 'grafikkort', så vil jeg anbefale dig
at bruge et normalt godt fjernsyn og benytte et RGB monitor -> Scart kabel.
Så får du rigtigt god billedkvalitet, flere klasser bedre end hvad man kan
opnå med Composite.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Brian Juul Nielsen

Dato : 04-03-06 22:21

Hejsa Martin,

> Hvorfor 15 Hz?

Ja... Min fejl. Jeg mente 15 Khz.. Horisontalt. Sorry. ;-(

> Skal du bare bruge det indbyggede AGA 'grafikkort', så
> vil jeg anbefale dig at bruge et normalt godt fjernsyn og
> benytte et RGB monitor -> Scart kabel.

Det er det jeg gør nu. Du har ret i, at det giver et godt billede, men det
er stadig "fjernsyns kvalitet". En monitor giver sgu et bedre billede.
Desuden, så ser desktoppen pænere ud på en stor monitor, frem for et
fjernsyn.

Jeg har siden min første post her fundet ud af, at "NEC MultiSync 3D" er en
rigtig god Amiga skærm, men den er meget gammel, og ikke til at få fat på.
Desuden er den "kun" 15".. Ved godt jeg skrev 15-17", men det var nok lidt
lavt sat. Vil nok nærmere sige 17-19", og helst 19".

NEC har en fandens masse "mulisync" LCD skærme, har jeg set.. Hvad ligger
bag ordet "multisync"..? Kunne forestille mig, at de kan synce længere
op/ned, både horisontalt (khz) og vertikalt (hz), men om de kan nå ned i
15khz, er jo ikke sikkert... Hm..

-Brian

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-03-06 00:22

> [...]
> men det er stadig "fjernsyns kvalitet". En monitor giver sgu et
> bedre billede. Desuden, så ser desktoppen pænere ud på en stor

En monitor er vel bare et fjernsyn uden en tuner.
Ok, der er lavet monitorer med bedre billedkvalitet, bl.a. pga. en højere
opløst skyggemaske, men den store fordel med sådan en skærm er jo netop også
at man kan køre højere opløsninger..

> NEC har en fandens masse "mulisync" LCD skærme, har jeg set.. Hvad
> ligger bag ordet "multisync"..?

Jeg tror bare det er et navn de har valgt i sin tid og så blot er fortsat
med..

> Kunne forestille mig, at de kan synce
> længere op/ned, både horisontalt (khz) og vertikalt (hz), men om de
> kan nå ned i 15khz, er jo ikke sikkert... Hm..

Det ser det ikke ud til at de kan, for en NEC MultiSync LCD1970V er f.eks.
specificeret til følgende intervaller: Horizontal: 31.5-81.1 KHz, Vertical:
56.0-75.0 Hz. Jeg ikke umiddelbart se nogle af deres skærme, hverken CRT
eller LCD, der kan gå under 30kHz horizontalt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : N_B_DK

Dato : 17-03-06 12:15

Brian Juul Nielsen wrote:
> [...]
> hz - officielt (ønsker ikke at presse en skærm der ikke er beregnet
> til det).. Hvad findes der? Helst en LCD skærm, men er også

Du kan emd en simpel kreds (en 7407 mener jeg det er og et par modstande og
kondensatore) lave en converter så du kan bruge en hvilken som helst PC
monitor, virker til langt de fleste ting, dog er der nogle programmer og
spil som ikke vil være med men langt de fleste ting kan laves så det virker
med en PC monitor.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-06 20:28

On Fri, 17 Mar 2006 12:15:12 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>spil som ikke vil være med men langt de fleste ting kan laves så det virker

Har du et link eller lign. hvor jeg kan se mere om det?
Min Microvitec 1438 har det ikke godt så en anden monitor ville være
dejligt - og jeg kender en som muligvis kan bygge sådan en dims du
omtaler, hvis altså jeg kan komme med lidt mere info om den.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : N_B_DK

Dato : 25-03-06 13:44

Mads Lie Jensen wrote:
> Har du et link eller lign. hvor jeg kan se mere om det?

Ja det er så simpelt som det vises ;)

http://www.epanorama.net/documents/vga2rgb/vgamonitor.html

Fra : thrynn@gmail.com

Dato : 21-03-06 20:41

Brian Juul Nielsen wrote:
> [...]
> bag ordet "multisync"..? Kunne forestille mig, at de kan synce længere
> op/ned, både horisontalt (khz) og vertikalt (hz), men om de kan nå ned i

Navnet Multisync stammer fra CRT-verdenen, hvor der findes både
multisync- og singlesyncskærme. Kort fortalt kan en multisyncskærm
vise flere opløsninger og opdateringsfrekvenser, mens en
singlesyncskærm kun kan vise én opløsning ved én
opdateringsfrekvens.

Singlesyncskærme er efterhånden blevet meget sjældne, så de ses
mest i forbindelse med gammel hardware (vi har f.eks. på min
arbejdsplads nogle gamle Sun workstations med singlesync-skærme). Jeg
kunne også forestille mig at CRT-fjernsyn var singlesync, men jeg er
på ingen måde sikker.

NEC har så engang i tidernes morgen valgt at kalde en af deres
skærm-serier for Multisync fordi skærmene var... multisync-skærme.
At NEC stadig kalder LCD-skærme Multisync skyldes nok mest at de ikke
vil opgive et stærkt varemærke - teknisk er en LCD-skærm jo meget
forskellig fra en CRT-skærm.

Peter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-03-06 22:14

Hej!

thrynn@gmail.com wrote:
> [...]
> arbejdsplads nogle gamle Sun workstations med singlesync-skærme). Jeg
> kunne også forestille mig at CRT-fjernsyn var singlesync, men jeg er

NTSC har en liniefrekvens på 15.734Hz og PAL på 16.625kHz, men egentligt
multisync kan man vist ikke tale om. Mere en acceptans af NTSC-signal på et
PAL-fjernsyn end noget andet

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N_B_DK

Dato : 25-03-06 13:41

thrynn@gmail.com wrote:
> [...]
> arbejdsplads nogle gamle Sun workstations med singlesync-skærme). Jeg
> kunne også forestille mig at CRT-fjernsyn var singlesync, men jeg er

Om en skærm er multi eller fastsync har intet med teknologien at gøre, men
om den er i stand til at vise mere end en opløsning /frekvens, der findes
CRT TV med indgang for et RGB signal fra et graffikkort, og disse skærme er
multisync skærme.