Gode kogebøger?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 06-03-06 06:58

Hej ng!
Lad mig høre om jeres erfaringer med kogebøger? hvilke kan I bedst lide?
Hvilke bruger I mest? Eller er det opskrifterne i reklameaviser, der er
bedst? Eller på nettet?
Mvh
På forhånd tak for jeres erfaringer...

Fra : mcloud

Dato : 06-03-06 09:38

Hej Henrik A

Kan ikke sige at jeg bruger nogen speciel,jeg har ca 200 stk kogebøger ,men
mine absolut favorit er alt hvad Jamie Oliver har skrevet og kokkebogen fra
kokkenes fagskole.

Ellers bruger jeg mine egne sider på nettet eller de andre lækre sider om
mad og tips .

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-03-06 09:48

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> on mandag 6. marts 2006 at
6:58 +0100 wrote:
>Lad mig høre om jeres erfaringer med kogebøger? hvilke kan I bedst lide?
>Hvilke bruger I mest? Eller er det opskrifterne i reklameaviser, der er
>bedst? Eller på nettet?
>Mvh

Slå til nu: På bogudsalget kan du få Mad Med Meyer og Meyers køkken i
sampak. Tro det er til en halvtredser eller osse var det 70 kro. Billigtog
en masse gode geniale retter.

Det er svært at fremhæver kogebøger. Her i huset er der vist en 30-40
stykker, der alle bliver brugt ind i mellem. Mange gange blot som
inspiration.
Det er nemlig pointen: Er det kogebøger for den erfarne, den let øvede
eller nybegynderen vi taler om.
Min datter på 13 bruger glad og gerne nogle gamle gennemillustrede
kogebøger "Køkkenskolen" der kom på Sesam (tror jeg nok) for 20 år siden.
de er gode fordi de viser alt i billeder og virkelig arbejder trin for
trins. De er også gode fordi de flere steder anviser alternative
muligheder.
Hun er også begyndt at kigge lidt i Kokkebogen, som er grundbogen på
Teknisk Skole for kokkeuddannelsen. den er for svær til hende, men er
ellers frremragende fordi alle grundtingene er velbeskrevne.
Den bruger jeg selv ind i mellem. Jeg er også glad for Fremads Store
kogebog fra en gang i 50'erne - det er et af Hüttemeiers værker.
Min yndlingskogebog er Procus Sum - Jeg et svin, der både er morsom,
velskrevet og smækfyldt med gode opskrifter. den har desuden været
natbordslæsning i perioder. Her er et klip fra forordet:
Forord til bogen "Porcus Sum"

Grisen er et prægtigt dyr. Den er et af de ældste husdyr vi kender, da
dens naturlige dovenskab og fedladne mangel på interesse i egen frihed
gjorde den nem at tæmme. Og der var en gang, hvor blot en enkelt gris
kunne være en forsikring om at overleve vinteren for en hel familie. Man
var aldrig helt løbet tør for mad, hvis man ejede en gris. Selv om man
selvfølgelig altid håbede på, at det ikke ville blive nødvendigt at slagte
den, repræsenterede den et reservelager.

Hvad de færreste ved er, at grisen også er et eftertænksomt, næsten
intelligent dyr med et bredt og dybt følelsesliv. Grisen har savoir vivre
og at såre sin gris er det dummeste, man kan gøre.

se mere her

http://gammel-moent.dk/dansk/porcussum.htm

den gode gamle Gyldendals Store kogebog melder sig også, ligesom Gerickes
kogebog anvendes med jævne mellemrum.

Og ja, så er der altså en hel masse andre, som også bruges.

Vores ældste døtre bruger den nyhe udgave af Frk Jensen - nærmest deres
lille køkkebibel.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Peter Westh

Dato : 07-03-06 18:34

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Slå til nu: På bogudsalget kan du få Mad Med Meyer og Meyers køkken i
> sampak. Tro det er til en halvtredser eller osse var det 70 kro. Billigtog
> en masse gode geniale retter.

Hvor har du set dem henne? Jeg har ikke set dem nogen af de steder jeg har
været.

MVH

Peter

Fra : Padre

Dato : 06-03-06 15:49

Julia Childs "Det gode køkken" er den, jeg bruger mest. Den har gode
anvisninger på hvordan man skal bære sig ad, og samtidig er
opskrifterne gode. Ellers er jeg glad for Ali Bab, som jeg har lært en
del af og så Gaston Lenôtres bog om bagværk.

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-03-06 16:31

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> on mandag 6. marts 2006 at 15:48 +0100
wrote:
>Ellers er jeg glad for Ali Bab, som jeg har lært en
>del af og så Gaston Lenôtres bog om bagværk.

Ja for hulen da - Ali Bab havde jeg glemt. Den bør findes i et hvert
madinteresseret hjem!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Søren Mors

Dato : 06-03-06 21:56

Henrik Andersen wrote:
> Hej ng!
> Lad mig høre om jeres erfaringer med kogebøger? hvilke kan I bedst lide?
> Hvilke bruger I mest? Eller er det opskrifterne i reklameaviser, der er
> bedst? Eller på nettet?

"God mad, let at lave" ideholder glimrende opskrifter på alle de basale
ting (herunder en kop kaffe). Det er ikke den du skal hive frem når du
skal inspireres til noget spændende nyt, men den er rigtigt god når man
skal bruge en opskrift på pandekager / minstronesuppe / medister osv.

Søren Mors

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-03-06 16:06

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal inspireres til noget spændende nyt, men den er rigtigt god når man
> skal bruge en opskrift på pandekager / minstronesuppe / medister osv.

Den tror jeg bestemt ikke er " fin nok " til at nævne i denne gruppe.
Glimrende bog forøvrigt, man kan også læse om ernæring og andre ting i den.
Der er jo også frk. Jensens hvis man kan spise gammeldags dansk mad.

Steen

Fra : Søren Mors

Dato : 08-03-06 21:05

Steen Jakobsen wrote:
> [...]
> Glimrende bog forøvrigt, man kan også læse om ernæring og andre ting i den.
> Der er jo også frk. Jensens hvis man kan spise gammeldags dansk mad.

Vi har et genoptryk zf originaludgaven af Frk. Jensen stående. Som
kogebog er den nok ikke så meget bevendt i vore dage. Jeg fortrækker
f.eks. mål angivet i liter og gram istedet for pægle og pund. Et råd om
at man skal købe sit gær direkte hos Carlsberg i Valby, istedet for at
betale overpris hos købmanden er måske heller ikke det mest nyttige. Men
det er en sjov bog.

Søren Mors

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-03-06 15:28

> [...]
> at man skal købe sit gær direkte hos Carlsberg i Valby, istedet for at
> betale overpris hos købmanden er måske heller ikke det mest nyttige. Men

Så skulle du måske købe den nye udgave med tidsvarende mål og vægte, der er
også nogle mere moderne opskrifter i, foruden de mere originale.

Steen

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-03-06 16:16

On Tue, 7 Mar 2006 16:06:25 +0100
"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote:
> [...]
> Glimrende bog forøvrigt, man kan også læse om ernæring og andre ting
> i den. Der er jo også frk. Jensens hvis man kan spise gammeldags

Det kan jeg ikke forstå. Jeg har ellers 3 udgaver af den stående som
jeg er meget glad for (den har ændret sig meget siden førsteudgivelsen,
så den er lidt sjov at se i 3 forskellige årgange ved siden af
hinanden).

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 18:33

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> on tirsdag 7. marts 2006 at 16:06
+0100 wrote:
> [...]
>den.
>Der er jo også frk. Jensens hvis man kan spise gammeldags dansk mad.

Hvorfor tror du dog det?
Jeg var blandt de første til at svare -Frk. Jensen var blandt dem jeg
nævnte, ligesom jeg pegede på et par andre med de helt grundlæggende ting
i; Fremads gamle og Gyldendals Store Kogebog. Altså ikke noget der er
særligt eksotisk

Egentlig er det en ejendommelig bemærkning. Henrik der startede tråden
spurgte meget bredt, og han har fået mange meget forskellige svar. Om
Henrik står for at skulle strate en kogebogssamling eller ej, eller om han
blot synes deet er lidt spændende at vide hvad gruppens deltagere bruger,
ved jeg ikke. Men jeg ved at man som hovedregel kan få svar på næsten alt
her i gruppen. Og det indikerer ligesom ikke at noget ikke er fint nok.
Skru nu ned for fordommene og nyd at der er så mange der beredvilligt
deler ud af både viden, inspiration og gode råd. Og nyd selv at gøre det.
Det er i virkeligheden sådan gruppen her normalt fungerer; et hyggeligt og
rart sted, nogle gange lidt nørdet, men bestemt på den charmerende måde
(mindes stadig en god og voldsomt lang tråd om valg af knive )))

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : padre

Dato : 08-03-06 21:10

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message
> Skru nu ned for fordommene og nyd at der er så mange der beredvilligt
> deler ud af både viden, inspiration og gode råd. Og nyd selv at gøre det.

Nej nej nej nej nej Frank. Du skal skælde ham huden fuld for at han kan lide
andet end fransk reduceret, brunoiseret, glaceret og farceret mad og komme
med et totimers foredrag om Escoffiers fortjenester.

Frk Jensens har en fremtrædende plads på min hylde, lige ved siden af Bocuse
og Jan Pedersens "Hjemme i mit eget køkken", som er en genial
hverdagskogebog.

--
padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-03-06 15:47

> [...]
> rart sted, nogle gange lidt nørdet, men bestemt på den charmerende måde
> (mindes stadig en god og voldsomt lang tråd om valg af knive )))

Jeg synes nu der er en god del snobberi ganske vist iblandet en hel del
naive spørgsmål også.
Jeg mindes f.eks en tråd hvor en skribent blev sablet ned fordi han gav en
opskrift på chilli concarne hvor der var brugt margarine til at stege i.
Det kunne man sandeligt ikke, der skulle bruges et eller andet dyrt
økologisk smør, som om nogen i denne verden vil kunne smage forskel i netop
denne ret.
Det var som blot et lille hint til cafe latte drikkerne fra øen om at der
også er mennesker der bare kan lide god mad uden snobberi.
Morsom signatur forøvrigt, når man sammenholder den med nogle af dine
indlæg.

Steen.

Fra : padre

Dato : 09-03-06 17:31

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote in message

> Jeg synes nu der er en god del snobberi ganske vist iblandet en hel del
> naive spørgsmål også.

Jamen det er da også rigtigt: der findes folk, som kun kan leve med det
ypperligste af det ypperlige, og som kan kritisere alt andet sønder og
sammen. Det er bare, så vidt jeg kan se, ikke dem, der tegner gruppen.
Flertallet af indlægene er da ganske afslappede.

> [...]

> Det var som blot et lille hint til cafe latte drikkerne fra øen om at der
> også er mennesker der bare kan lide god mad uden snobberi.

Hvem sagde fordomme ?

> Morsom signatur forøvrigt, når man sammenholder den med nogle af dine
> indlæg.

Tja - personligt synes jeg, at Franks indlæg giver det indtryk, at han
efterlever sin signatur.

--
padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-03-06 18:57

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> skrev i en meddelelse
> "Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote in message

> Tja - personligt synes jeg, at Franks indlæg giver det indtryk, at han
> [...]

Ja sådan er det jo forskelligt hvordan man oplever tingene. Det er næsten
ligesom visse tegninger i aviserne.

Steen.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 18:52

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> on tirsdag 7. marts 2006 at 18:33
+0100 wrote:
>Hvor har du set dem henne? Jeg har ikke set dem nogen af de steder jeg
>har
>været.

B.O. Bøger i Kolding Storcenter. Der der desværre ikke flere eksemplarer
-men fruen og jeg sikrede os et eksemplar af sampakken i lørdags - så nu
er der et familiemedlem der bliver glad

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Peter Westh

Dato : 07-03-06 19:47

> B.O. Bøger i Kolding Storcenter. Der der desværre ikke flere eksemplarer
> -men fruen og jeg sikrede os et eksemplar af sampakken i lørdags - så nu
> er der et familiemedlem der bliver glad

Ja, det er nogle gode bøger til inspiration - men jeg synes opskrifterne er
lovlig overlæssede til hverdagsmadlavning.

Med hensyn til gode kogebøger, så var emnet oppe for to-tre år siden, se for
mit vedkommende http://shor.ter.dk/366627637

MVH

Peter

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 22:59

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> on tirsdag 7. marts 2006 at 19:46
+0100 wrote:
>Ja, det er nogle gode bøger til inspiration - men jeg synes opskrifterne
>er
>lovlig overlæssede til hverdagsmadlavning.

Tjaaa, så er det jo godt at det ikkeer hverdag hele tiden

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Peter Westh

Dato : 08-03-06 08:29

> Tjaaa, så er det jo godt at det ikkeer hverdag hele tiden

Amen!

/P

Fra : lene

Dato : 08-03-06 17:17

Hejsa

Prøv at kigge på www.opskrifter.cyberstore.dk

Der er opskrifter til det meste, og den bliver løbende opdateret.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-03-06 00:12

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> on onsdag 8. marts 2006 at 21:10
+0100 wrote:
> [...]
>andet end fransk reduceret, brunoiseret, glaceret og farceret mad og komme
>med et totimers foredrag om Escoffiers fortjenester.

Njarh, nu er jeg ikke meget for sådan at gå rundt og skælde ud - med
mindre der er en klovn der står og brænder et eller andet på i mit køkken.
Blev bare lidt irriteret over den sært fordomsfulde tone - nå skidt. Det
er stadig en god og hyggelig gruppe præget af hjælpsomhed og
imødekommenhed.
Meenn, OK et lille foredrag kunne han nu godt kommer med

>Frk Jensens har en fremtrædende plads på min hylde, lige ved siden af
>Bocuse
>og Jan Pedersens "Hjemme i mit eget køkken", som er en genial
>hverdagskogebog.

Netop - mad er interessant, om det så er stegte sild eller det finere
franske skoleridt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Emil

Dato : 09-03-06 02:07

Frank Løkkegaard wrote:

>Netop - mad er interessant, om det så er stegte sild eller det finere
>franske skoleridt.

Enig. Men det undrer mig, at der ikke er gang i udvekslingen af
idéer i forbindelse med MG (Molykylær Gastromomi - stav selv).

DR2 'Viden om' har netop sendt noget med madkemi (genudsendes Man
14/3 kl. 00.30 DR1, Fre 17/3 kl. 10.00 DR1).
Denne udsendelse var ikke direkte dedikeret til det hjemlige
køkken; men der faldt da et par gode tip af til den alm.
forbruger.

m.v.h. Emil

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-03-06 18:43

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> on torsdag 9. marts 2006 at 15:47
+0100 wrote:
>Morsom signatur forøvrigt, når man sammenholder den med nogle af dine
>indlæg.

du mener????
et eksempel?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-03-06 19:04

> du mener????
> et eksempel?

Er det ikke for meget at skulle læse alle dine indlæg igen for at finde et
eksempel? Jeg husker bare at jeg somme tider har tænkt den tanke når du
udbredte dig på skråsikker vis.

Steen.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-06 09:26

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> on torsdag 9. marts 2006 at 19:04
+0100 wrote:
>Er det ikke for meget at skulle læse alle dine indlæg igen for at finde et
>eksempel? Jeg husker bare at jeg somme tider har tænkt den tanke når du
>udbredte dig på skråsikker vis.

Tjaaa, det vil jeg da ikke afvise - jeg plejer nu ikke at være skråsikker,
og da slet ikke i forhold til mad
Men bortset fra det, synes jeg det er en anelse træls at stikke et
karakterangreb ud på den måde, uden dog at have et eller andet at henholde
sig til.
Nå skidt, skal vi ikke bruge kræfterne på noget, der handler om go' mad og
drikke? det er da både sjovere og mere inspirerende.

Fandt forresten min egen kogebog i en kasse: Mit opskriftshefte fra
husgerning i folkeskolen fra en gang i begyndelsen af 70'erne. Et ret
sjovt gensyn, der blandt andet indebærer en udstrakt brug af magarine og
maggiterninger

Hvordan husker I andre jeres husgerningstimer(i det omfang I har haft
nogle)?

Jeg husker at mange af de ting vi lærte i timerne, blev udsat for masser
af diskussioner med efterfølgende madlavning derhjemme. Min mor var
laboratorieleder på et fødevarelaboratorium, så der var jo masser af
holdninger i køkkenet - hun var og er nu også skidego' til at lave mad.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-03-06 17:10

> [...]
> Nå skidt, skal vi ikke bruge kræfterne på noget, der handler om go' mad og
> drikke? det er da både sjovere og mere inspirerende.

Det har du da ret i, det var nu da heller ikke ligefrem tænkt som et angreb
på nogen måde. Faktisk blot en sjov tanke eftersom man da må sige at den
signatur forpligter en del.
Lidt ironi en gang imellem skader vel ikke og heller ikke selvironi.

Steen.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-03-06 08:33

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> on fredag 10. marts 2006 at 17:09
+0100 wrote:
>Lidt ironi en gang imellem skader vel ikke og heller ikke selvironi.

Ganske enig!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311