æggekoger fra OBH
Fra : Inger

Dato : 05-03-06 21:33

Min veninde ønskede sig inderligt en æggekoger. Så det fik hun i
indflyttergave da jeg var på besøg her i weekende. I morges skulle den
så testes.

I brugsforvirringen stod der hvor mange ml vand der skulle til pr. æg og
hvor lang tid de skulle have. Afhængig af om det skulle være blød-,
mellem (smilende?) eller hårdkogt. Der var endda et lille målebæger med
hvor måleneheden består af antal æg/hårdhed istedetfor ml. Ydermere stod
der i brugsforvirringen at der ville komme en brummetone når al vandet
var fordampet. Så ville æggene have den ønskede konsistens.

Vi lavede 5 æg der skulle være blødkogte. Ifølge tabellen skulle der 35
ml. vand i og de skulle have 7½ min. Det synes jeg jo lød af lidt meget.
Men vi prøvede det. Efter 7½ min havde brummetonen ikke lydt endnu.
Efter endnu et minut lød den og vi tog æggene op. De blev hårdkogte...

Nu er det store spørgsmål så:
Er det noget ubrugeligt bras hun har fået? Eller gjorde vi et eller
andet forkert? Nogen der kender sådan en tingest?

Mvh. Inger

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 05-03-06 23:41

Inger <no@emailToMe.org> skrev:

>Nu er det store spørgsmål så:
>Er det noget ubrugeligt bras hun har
>fået? Eller gjorde vi et eller
>andet forkert? Nogen der kender
>sådan en tingest?

Jeg har haft flere forskellige æggekogere, og de plejer at virke
udmærket. Der mangler dog en parameter på målebægret, og det er
æggenes størrelse. Man skal lige føle sig lidt frem, så er den
der.

Dog synes jeg også, at 7½ minut til blødkogte gokæg er lige i
overkanten - jeg ville snarere sige 4½.

Vh. JIB

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 23:50

> Dog synes jeg også, at 7½ minut til blødkogte gokæg er lige i
> overkanten - jeg ville snarere sige 4½.

Nu har jeg aldrig taget tid på vores æggekoger men vil da også tro
at den bruget mere tid end hvis vi kogte i en kasserolle.
Det har vel noget at have sagt at æggene ikke ligger i kogende vand
men kun dampen.

Mvh. Allan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-06 00:43

Jørn Ibsen skrev:

> [...]
> udmærket. Der mangler dog en parameter på målebægret, og det er
> æggenes størrelse. Man skal lige føle sig lidt frem, så er den

Jeg har en æggekoger, vistnok fra Philips, som har æggestørrelser (S,
M og L) på bægeret sammen med antallet af æg (1-7 for hver størrelse).
Det fungerer fint, og jeg vil nødig koge æg på den gammeldags måde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Emil

Dato : 06-03-06 00:15

Inger wrote:

> [...]
>mellem (smilende?) eller hårdkogt. Der var endda et lille målebæger med
>hvor måleneheden består af antal æg/hårdhed istedetfor ml.

DEN brugsforvirring vil jeg gerne se. Post den gerne i
binaer-gruppen.

> [...]
>Er det noget ubrugeligt bras hun har fået? Eller gjorde vi et eller
>andet forkert? Nogen der kender sådan en tingest?

Hej Inger

Jeg har selv en Melissa æggekoger, som jeg bruger med stor
tilfredshed. Ja, perfekte æg hver gang.

Forudsætningerne for de perfekte æg er, at æggene har
'køleskabstemperatur' (+ 4-5 grader) og at der er afmålt den
nøjagtige mængde vand.

Når 'brummeren' går i gang, skal æggene straks afkøles en smule,
så varmebehandlingen standses. D.v.s. at temperaturen i æggene
bringes under 63 grader. Smid æggene ned i en skål med koldt vand
i et par minutter, så er det klaret, og de bliver ikke hårdkogte.

Det vanskeligste er nok afmålingen af vandet. P.g.a. vandets
overfladespænding, er der to aflæsningsmuligheder:
Den ene er kanten af vandsøjlen, som ændrer sig, afhængigt af
opvask (sulfo nedbryder overfladespændingen).
Den anden er overfladen af vandet 'i midten', som er den mulighed
der skal bruges.

På mit målebæger er der omkring 1 mm. mellem smilende og
hårdkogte æg, lidt afhængigt af antallet af æg.
Så det er vigtigt, af målebægeret aflæses på et vandret bord.

Som nævnt i starten af dette svar, vil jeg gerne se tabellen,
idet jeg let kan afveje med 1 grams nøjagtighed, som kun
vanskeligt lader sig gøre at afmåle i et lille målebæger.

m.v.h. Emil

Fra : Inger

Dato : 06-03-06 21:35

Emil wrote:

> DEN brugsforvirring vil jeg gerne se. Post den gerne i
> binaer-gruppen.

Kan jeg ikke Den befinder sig i sønderjylland hos min veninde og jeg
er på sjælland. Hun har ikke internet og computer, det er derfor jeg
spørger for hende.

> [...]
> idet jeg let kan afveje med 1 grams nøjagtighed, som kun
> vanskeligt lader sig gøre at afmåle i et lille målebæger.

Jeg vil da sige til hende at hun skal være meget nøjagtig med afmålingen
af vandet. Og så vil jeg give rådet videre om at lægge dem i koldt vand.
Men de blev spist lige med det samme, så det har nu ikke været fordi de
stod og kogte videre...

Tak får rådet

Inger

Fra : Emil

Dato : 06-03-06 23:32

Inger wrote:

>Kan jeg ikke Den befinder sig i sønderjylland hos min veninde og jeg
>er på sjælland. Hun har ikke internet og computer, det er derfor jeg
>spørger for hende.

Fint nok. Jeg havde håbet på, at en anden OBH-æggekoger-ejer
ville sponserer en kopi af tabellen i news:dk.binaer
Men min lokale isenkrampusher vil sikkert gerne give en kopi.

>Jeg vil da sige til hende at hun skal være meget nøjagtig med afmålingen
>af vandet.

Ja, det er meget vigtigt. Jeg 'kom til' at tænke på, at de små
sprøjter, som kan købes på apoteket, er meget nemme bruge til
dosseringen. Det kræver så lige, at man har tabellen ved hånden.

>Og så vil jeg give rådet videre om at lægge dem i koldt vand.
>Men de blev spist lige med det samme, så det har nu ikke været fordi de
>stod og kogte videre...

Tsk, tsk. Vi taler om sekunder. Husk på, at dampen i æggekogeren
nok er omkring 110 grader C varm, og ægget koagulerer ved omkring
de 63 grader. Så forskellen er lidt størrer, end hvis der koges i
vand.
Hvis vi hertil lægger en forkert afmåling af vandet (teoretisk
skal der også tages højde for luftens tryk (høj- / lavtryk)), ja,
hvis ALT går i den gale retning, så bliver resultatet helt
forkert.

I praxis kan man nøjes med nøjagtig afmåling af vand, og
efterfølgende smide æggene i koldt vand, i et minut eller to,
ligesom man altid har gjort i 'gamle dage', da æg blev kogt i
vand.

>Tak får rådet

Velbekomme

m.v.h. Emil

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 09-04-06 06:00

<klip> DEN brugsforvirring vil jeg gerne se. Post den gerne i
> binaer-gruppen.
</klip>

Undskyld jeg forstyrrer, men jeg har i flere dage forsøgt at finde lige
nøjagtig dén nyhedsgruppe, uden held. Ved nogen hvordan jeg finder den. Jeg
har news.cybercity.dk og Sunsite.auc.dk, men ingen af stederne kan jeg
finder binaergruppen...

Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-03-06 15:30

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det noget ubrugeligt bras hun har fået? Eller gjorde vi et eller
> andet forkert? Nogen der kender sådan en tingest?

Hvis jeg ikke husker meget galt var det også sådan én jeg købte efter at
have haft en meget billig Østtysk model i mange år. Den Østtyske fungerede
perfekt og leverede æg der var kogt som jeg ønskede medens den anden var
umulig at bruge. Enten blev æggene ikke kogt nok eller også blev de
hårdkogte, så nu har jeg igen købt den billige model. ( i en genbrugsbutik
da de ikke fåes mere)

Steen.

Fra : Emil

Dato : 07-03-06 00:51

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
>umulig at bruge. Enten blev æggene ikke kogt nok eller også blev de
>hårdkogte, så nu har jeg igen købt den billige model. ( i en genbrugsbutik

Hej Steen.

Det er da ærgeligt, at den intelligente Østtyske model ikke
længere er på markedet. Nu vil jeg ikke ironisere over
østlandenes grænsestridigheder, eller fremstillingslandets
teknologiske stade. Der er jo sket meget siden.

Men kunne din størrer tilfredshed med den 'gamle' æggekoger være
begrundet i målebægerets udformning/materiale?
Her tænker jeg på, at et højt målebæger med en lille diameter,
vil være mere nøjagtigt i brug end et lavt, bredt bæger.

En tredie mulihed kunne være, at det gamle målebæger var af glas.
Nutidens bægre er af plast, som er påsprøjtet en glidecreme under
fremstillingen.
Denne creme gør, at vandets overfladespænding opfører sig ret
kaotisk, og derfor først skal vaskes af i grundrens, før bægeret
tages i brug, for at eliminere fejlaflæsninger.

En fjerde mulighed er, at den gamle model havde en mindre effekt
(W), så kogetiden var længere, og dermed mere kontrollerbar.

Den femte mulighed er, at du før i tiden altid smed æggene til
afkøling i koldt vand; måske bare af gammel vane. Men det behøves
ikke i dag, for det står _ikke_ i brugsanvisningen?

Sjette mulighed er, at normalt anbefales opbevaringstemperaturer
for æg, helt op til 12 grader C. Det gør en forskel ved
tilberedningen.

Fejlmulighederne er mange; en smule omtanke kan redde meget.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 07-03-06 16:45

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> teknologiske stade. Der er jo sket meget siden.
>
> Fejlmulighederne er mange; en smule omtanke kan redde meget.

Jeg har jo naturligvis prøvet at justere mængden af vand for at opnå det
rigtige resultat så helt uden omtanke er jeg dog ikke. Jeg har heller ikke
ændret på metoden når jeg koger æg og heller ikke på opbevaringen af æggene
som bliver opbevaret i et skab i bryggerset.
Og hvis du læste det sidste så har jeg fundet en tilsvarende æggekoger i en
genbrugsbutik, og den fungerer også fint uden at ændre på noget.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 08-03-06 01:08

Steen Jakobsen wrote:

>Og hvis du læste det sidste så har jeg fundet en tilsvarende æggekoger i en
>genbrugsbutik, og den fungerer også fint uden at ændre på noget.

Hvilket fabrikat er æggekogeren af?
Hvorledes er målebægeret udformet?
Medfulgte der tabeller?
Bruger du tabeller eller stopur?

Fortæl noget mere om dit vidunder.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-03-06 15:48

> Hvilket fabrikat er æggekogeren af?
> Hvorledes er målebægeret udformet?
> Medfulgte der tabeller?
> Bruger du tabeller eller stopur?

Den er anonym Der er ikke noget navn på og ikke nogen brugsanvisning,
kun et målebæger der er forholdsvis højt og tyndt, og så står der made i DDR
i bunden på æggekogeren.
Jeg bruger målebægeret.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 08-03-06 22:26

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
>kun et målebæger der er forholdsvis højt og tyndt, og så står der made i DDR

Det lyder som om, at det er et godt målebæger. Det er guld værd.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 07-03-06 16:58

> [...]
> Er det noget ubrugeligt bras hun har fået? Eller gjorde vi et eller
> andet forkert? Nogen der kender sådan en tingest?

Hej.

Det kan jo gå hen og blive helt videnskabeligt, sådan at koge et æg, jeg
har haft mange æggekoger, alle passer slet ikke med vandet, så nu gør jeg
sådan med perfikt resultat, kom vand i æggekogeren, hele målebærget, kom
æggene i fra køleskabet, M/L kon den nu i 9,25 min. så er de blødkogte,
hviden er ikke flydende.

Kurt J.
odense

Fra : Inger

Dato : 07-03-06 19:13

Kurt E. Jensen wrote:

> [...]
> sådan med perfikt resultat, kom vand i æggekogeren, hele målebærget, kom
> æggene i fra køleskabet, M/L kon den nu i 9,25 min. så er de blødkogte,

Altså nu fik de kun 7½-8 min. og de blev helt hårdkogte. Hvorfor skulle
det hjælpe at give dem længere tid med mere vand?

Inger