Opbevaringstid for Veuve Clicquot?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 05-03-06 20:22

Hej!

Hvor længe vil i sige jeg kan opbevare en flaske Veuve Clicquot (Gule Enke)
i køleskabet før jeg bør nyde den afkølet og i godt selskab (nåh nej, det
var jo noget andet...)?
Der står ikke noget på flasken, men den holder vel ikke evigt...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-03-06 23:48

Den er bedst indenfor de første par år eller 3.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-03-06 09:47

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Den er bedst indenfor de første par år eller 3.

Og det gælder naturligvis osse når den spørgeren har champagne stående i
(fødevare)køleskabet?

Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-03-06 10:03

> Og det gælder naturligvis osse når den spørgeren har champagne stående i
> (fødevare)køleskabet?

Øh, er det et dårligt sted at opbevare den?

--
Hilsen Jakob

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-03-06 10:16

"Jakob Griffel" <griffel@nejnejprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, er det et dårligt sted at opbevare den?

Det er (af gode grunde) ikke almindeligt at opbevare vin så koldt. Det kan
nok trods alt stadigt diskuteres om det er godt eller dårligt - men fra
vinentusiaster hører man at køb fra vinhandlernes køleskabe skal undgås hvis
de har stået der for længe.

Fra : Max

Dato : 06-03-06 00:06

Hej Jakob

> Der står ikke noget på flasken, men den holder vel ikke evigt...?

Du kan da prøve, det sure stads fortjener alligevel ikke at komme ud :)

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-03-06 09:19

> Du kan da prøve, det sure stads fortjener alligevel ikke at komme ud :)

Nu kan man sige mange ting om Veuve Cliquot, men "sur" synes jeg ikke er
specielt rammende. Skal man kritesere netop det mærke, så skulle det være
for at være lidt ovre i den tunge ende, uden fx den lethed som man finder
hos "Moët et Chandon" eller "Dom Perignon" (men det er mere ovre i
kategorien "en smagssag").

Men mange menneskers kendskab til champagne, begrænser sig desværre til, at
de engang har fået en "brut" (altså "tør") champagne serveret til kransekage
(!!!!) klokken 12 nytårsaften, ovenpå en hel aften med kraftig mad og vin.
Og selvfølgelig vil selv den mest fantastiske _brut_ champagne, smage
frygteligt i den sammenhæng. Det er faktisk både synd for gæsterne og for
champagnen

Den rigtige måde at gøre det på, er altid at servere en "seco" eller som
minimum en "demi seco" til noget så sødt som kransekage (og evt. "nøjes" med
en langt billigere Cava i stedet for champagne) - og så bruge den tørre
Veuve Cliqout "brut" til forretten, hvor smagsløgene stadig er skarpe og
hvor en tør vin passer til den mad den drikkes til. Og i øvrigt kan man
sagtens udskifte champagnen med en Cremant de Bourgogne til ca. 85 kr (som
smagsmæssigt kan konkurrere med mousserende vine i prisklassen 130-200 kr)
hvis man gerne vil have en god mousserende vin på bordet, men synes at det
er for dyrt at lægge de 220 kr på bordet som en Veuve Cliqout koster.

"Brut" = tør
"Demi Sec" = halvtør (egl. halvsød)
"Seco" = Sød

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg i mit første indlæg, at nævne, at champagnen, måske endda i højere
grad en anden vin, selvfølgelig skal opbevares mørkt og køligt, for at
bibeholde sin gode smag. Altså ikke noget med en vinreol i stuen eller
ovenpå køkkenskabene. Læg den ned og opbevar den i køleskabet til den skal
bruges, hvis du ikke er i besiddelse af en decideret vinkælder, der kan
levere en stabil temperatur på under 5-10 grader året rundt.

Fra : Max

Dato : 06-03-06 09:36

Hej Gainsbourg

> Nu kan man sige mange ting om Veuve Cliquot, men "sur" synes jeg ikke
> er specielt rammende. Skal man kritesere netop det mærke, så skulle

Nu syntes jeg at den er sur, derfor mener jeg at det er en rammende
betegnelse.

> Men mange menneskers kendskab til champagne, begrænser sig desværre
> til, at de engang har fået en "brut" (altså "tør") champagne serveret
> til kransekage (!!!!) klokken 12 nytårsaften, ovenpå en hel aften med

Jeg kan så trøste dig med at jeg foretrækker at servere champagnen
til fiskeforretten nytårsaften og så en god portvin til kransekagen
til midnat.

I min omgangskreds er der faktisk flere der importere champagne, både
ægte fra frankrig og falsk fra f.eks. rusland og jeg syntes nu at de alle
er noget surt stads :)

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-03-06 15:28

> Jeg kan så trøste dig med at jeg foretrækker at servere champagnen
> til fiskeforretten nytårsaften og så en god portvin til kransekagen
> til midnat.

Det lyder fornuftigt

> I min omgangskreds er der faktisk flere der importere champagne, både
> ægte fra frankrig og falsk fra f.eks. rusland og jeg syntes nu at de alle
> er noget surt stads :)

He he, nej det er jo ikke alle der bryder sig om smagen. Men må jeg af ren
interesse spørge om, det også gælder søde "seco" champagner, at de smager
"surt" for dig?

Med venlig hilsen
Gainsbourg