Dagens middag
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-03-06 19:34

En af hittene denne vinter er bagte rodfrugter. Det fik vi også i dag:
1 bakke suppegrønt fra Kvickly eller Føtex
1 sød kartoffel
2 fed hvidløg
1-2 forkogte rødbeder - jeg kogte dem tre kvarter i går
2 bagekartofler
Det hele skæres i passende små stykker, der vendes i en marinade af 1 spk
olie, 1 spk honning og en spk soyasauce. Puttes i et ildfast fad (evt med et
par kviste timian, hvis de er til at finde for sne) og i ovnen på 200 grader
i en time til halvanden.
Selv ungen, der er honninghader, siger, at det smager godt.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Hauge

Dato : 05-03-06 19:44

Hej
Benedikte Brisson wrote:
> 1 sød kartoffel

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er en "sød kartoffel"?

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060305184426@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Bonnie

Dato : 05-03-06 21:10

Det er en kartoffel.. Den er lidt rødlig. Man spiser dem meget i usa hvor de
hedder noget så simpelt som sweet potatoes

Bonnie

Fra : Emil

Dato : 06-03-06 00:29

Hauge wrote:

>Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er en "sød kartoffel"?

<http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-43,GGLD:en&q=s%C3%B8d+kartoffel>

m.v.h. Emil

Fra : Nette

Dato : 05-03-06 21:57

"Benedikte Brisson" skrev

> [...]
grader
> i en time til halvanden.
> Selv ungen, der er honninghader, siger, at det smager godt.

He! Vores udgave her til aften:

2 skiveskåret persillerod
8 skiveskåret små kartofler
1 skiveskåret rød peber
1 skiveskåret porre
3 skiveskåret tomater
en håndfuld ærter fra fryseren
en rest skiveskåret champignon
Hakkede hvidløg hen over og til sidst en blanding af citron, honning, lidt
olie, soja og chili

45 min. 200 grader varmluft.

Dertil en rest kylling/tofu.

Det var da tæt på.

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-03-06 22:05

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> writes:

> En af hittene denne vinter er bagte rodfrugter. Det fik vi også i dag:

Det har vi godt nok også spist meget af. Her bare med lidt olie og
timian fra haven. Omend manden kom ind med basilikum den anden dag i
stedet for timian.

I dag har vi fået kartoffelsuppe, så helt udenfor er vi ikke.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : padre

Dato : 05-03-06 22:24

> En af hittene denne vinter er bagte rodfrugter. Det fik vi også i dag:

Da mine forældre boede i Spanien lærte vi at lave "patates de las pobres"
(fattigmandskartofler)

Kartofler, løg, peberfrugter skæres i tern, det dækkes med pureret/blendet
tomat med hvidløg og spidskommen og bages i ovnen.

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-03-06 09:36

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> on søndag 5. marts 2006 at
19:33 +0100 wrote:
> [...]
>grader
>i en time til halvanden.
>Selv ungen, der er honninghader, siger, at det smager godt.

Sjovt - her i huset var der også bagte rodfrugter på menuen - synes dog
det er meget lang tid du giver dem i ovnen?
Vores bestod af persillerod, pastinak, seleri, rødløg, gulerødder og rå
rødbeder. Vendt i olie med timian og lidt chilli samt naturligvis lidt
salt. Ind i ovnen på 220 grader i 40 minutter. det giver en god
bidfornemmelse i grøntsagerne, uden at de er rå, blot faste.
Jeg serverede en omgang oksebov til:
1 kg oksebov
1 løg,
1 persillerod
1 lille porre
4-6 hele fed hvidløg
timian, lavendel, rosmarin
en skvæt rødvin

Grønsagerne i bunden af stegesoen (har en fin gammel sag i rødler -
fungerer fremragende), kødet oven på, rødvinen smides ved. Ind i ovenen
ved 100 grader i 7 timer. Nemt, lækker og ustyrligt velsmagende.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311