"Kult"? - Dallas=ny film med Posh, Cruise,~
Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-06 17:18

EB oplyser idag at den gamle serie skal nyindspilles med berømte
filmskuespillere og popstjerne-fodboldhustru i hovedrollerne

EB kalder det firser-kult

Da SimpsonFamily var helt ny i DK kunne man kalde det kult her - men
de mest sete programmer er da netop ikke kult.

Er Islam kult`?

Den film der kommer om den tyske kanibal, er det "dødekult"

Fra : Holst

Dato : 04-03-06 17:28

Bo Warming wrote:

> [...]
> de mest sete programmer er da netop ikke kult.
>
> Er Islam kult`?
>
> Den film der kommer om den tyske kanibal, er det "dødekult"

Kult er et ord, der nok i dag anvendes forkert. Kult henviser i dag
hovedsagelig til noget, der er (eller var) sejt, og typisk til noget,
som nogle mennesker syntes rigtig godt om, mens andre mente det
modsatte, fordi det anså det for for ringe.

Så "firser-kult" betyder nok bare "populært i 80'erne".

Troede i øvrigt, at det var Dollars og ikke Dallas, eftersom jeg
forleden så nævnt, at Posh Spice skulle spille Alexis, og hun hørte jo .
så vidt jeg husker - hjemme i Dollars og ikke i Dallas.

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-03-06 17:56

Holst wrote:

> [...]
> forleden så nævnt, at Posh Spice skulle spille Alexis, og hun hørte
> jo . så vidt jeg husker - hjemme i Dollars og ikke i Dallas.

Måske slår de dem sammen? Det ville da være, om ikke kult, så coolt. Mon
Alexis kan tæve J.R.?
--
Per V.

"Jeg siger konsekvent nej tak til politik - jeg har så mange andre
muligheder for at råbe op. Jeg har aldrig været medlem af noget parti -
for jeg har aldrig haft konstant sympati nok til det."

Uffe Ellemann Jensen, "Alt for Damerne" 26.9.1974.

Fra : Trond Engen

Dato : 04-03-06 18:25

Holst skreiv:

> [...]
> som nogle mennesker syntes rigtig godt om, mens andre mente det
> modsatte, fordi det anså det for for ringe.

"Kult" er minst to forskjellige ord.

Det ene har kort /u/ og er et substantiv (navneord) som betyr
"(religiøs) dyrking". Det er i slekt med "kultur". Dette ordet brukes
ofte om populærkulturelle fenomener som dyrkes ivrig av tilhengere som
ser seg sjøl som særlig opplyste. Det fins kult-TV-serier, kultromaner,
kulttegneserier og kultrockegrupper, ja til og med kultrestauranter og
kultferiesteder.

Det andre ordet har lang /u/ og er et adjektiv (tilleggsord). Det kom
inn i dagligspråket -- i hvert fall i norsk -- via jazz-sjargongen på
50-tallet. Det er kanskje to ord, for det har røtter både til am.-eng.
'cool' og svensk 'kul' "fint, morsomt". Svensk 'kul' har SAOB vanskelig
for å forklare. Det kan kanskje komme av substantivet 'kula', norsk
'kule', som i aksjemekler- og annen forbryterslang skal kunne bety
"kupp, god forretning".

> Så "firser-kult" betyder nok bare "populært i 80'erne".

'Firser-kult' betyr "dyrking av åttitallet".

FUT til språkgruppa.

--
Trond Engen
Åttitallskamerat

Fra : N/A

Dato : 05-03-06 12:40

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 12:40

"Thomas S" <staermose@gmail.com> wrote in message
Det staves på dansk fortsat coolt af de fleste.

Cool er om kølighed
Kultur har skabt afledningerne kultus og kult

Der er vist ingen forbindelse mellem de to ords rødder, men jeg er
mest interesseret i om kult har udviklet sig til at være ANDET END
SNÆVERT BRODERSKAB a la religiøs dødekult

Det blev plusord da TV3+ insisterede at Simpson Family var kultfilm
længe efter at den havde overgået al dansk produktion i popularitet og
reklameindtjening

David Letterman s LATE SHOW er prisbelønnet i Sverige som bedste
udenlandske produktion, men flyttes rundt med af vort lorteTVzulu
fordi de har berettiget mindreværdskompleks ved at deres standuppere
ikke når Letterman til sokkeholderne, så her søger de også at lyve
kvalitet til upopulært ved at kalde Letterman for KULT-TV

TV Klog =DR2 vil jeg kalde kult, for selvom de poster milliarder ind
i det og nu presser det ned over flere antenneforeninger, så er
danskerne rindalister og er lunkne for propanda selvom snobberi og
gode film blandes drevent

The most vigorous part of my sex life is - negotiating the
price" David
Letterman

Advarsel: Vær på vagt over for enhver læge, der vil forsøge
at tage deres temperatur med fingeren. David Letterman

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 08:42

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> wrote in message
> [...]
> det modsatte, fordi det anså det for for ringe.

> Så "firser-kult" betyder nok bare "populært i 80'erne".

Nej, ikke for de fleste brugere af ordet "kult" mener jeg. Kult er
noget snævert.
Min berettigede X-post til sprogeksperter håber jeg kan føre til andet
end irrelevant vits og svensknorsk om cool hhv kul
Antropologer taler om kultus vedr aparte religiøse marginale
ritual-undergrunds-bevægelser
Dødekult er eksempel.
Sådan fagsnak bragte ordet ind i normalsproget.
Når computerspil,SimpsonFamily osv var helt ny, og vi kun var et par
tusinde pionerer, der var begejstrede og propaganderende - foruden
reklamefolkene der er betalt for enthusiasme - så er sådant snæver
hobby og kunst "kult"
Men DallasDollars-soap kom fra USA, hvor seertal var allerede
mangemilioner og fra dag 1 sås serierne af halvdelen af den danske
befolkning, så de var aldrig kult
Kan nogen modsige denne subjektive opfattelse af "gængs og korrekt
sprogbrug"?

> Troede i øvrigt, at det var Dollars og ikke Dallas,

DU HAR RET og som min undskyldning vil jeg spørge blandt eksperter i
levendebillede-fiktion her

Er de to serier forskellige mht nogen rød trå`? (ideologi, filmiske
virkemidler)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-03-06 08:40

Bo Warming wrote:

> Den film der kommer om den tyske kanibal, er det "dødekult"

Så vidt jeg har forstået er selve filmen død igen.
Armin Meiwes vil ikke lege med.
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=337864