Brød med surdej
Fra : Sloy

Dato : 04-03-06 00:31

Hej,

Jeg har brugt mange år på at bage det optimale brød. En stor tak til
Jette, hvis opskrift jeg har brugt.
Jeg bager på surdej, som langsomt bliver til en smidig dej ved at
fodre mere og mere hvedemel. Jeg bruger mel fra Aurion. Jeg hæver
brødene i hævekurve, hvilket går fint.

Mit problem opstår når brødene kommer i ovnen. Jeg bruger en
bagesten, som jeg varme godt igennem inden brødene kommer i ovnen. Jeg
smider også en kold kop vand i bunden af ovnen. Men under bagningen,
som foregår ved ca. 220 grader, synes jeg ikke brødene hæver godt
nok op og sprækker de rigtige steder.
Jeg har prøvet forskellige variationer, men kan ikke finde den rigtige
kombination. Kan det være temperaturen, meltype uden bageevne????

Jeg vil gerne høre jeres mening.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-06 01:09

Sloy skrev:

> Jeg smider også en kold kop vand i bunden af ovnen.

Koldt? Hvorfor ikke kogende?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Sloy

Dato : 04-03-06 08:23

Jeg prøver kogende - har ikke tænkt specielt meget over vand
temperaturen.

Mvh.peter

Fra : Jette Mogensen

Dato : 04-03-06 16:48

Sloy wrote:
> [...]
> Jeg har prøvet forskellige variationer, men kan ikke finde den rigtige
> kombination. Kan det være temperaturen, meltype uden bageevne????

Jeg varmer ovnen op til 250 grader. På nederste rille har jeg en
bradepande og næste rille rist med bagesten. Når brødet går i ovnen
skruer jeg ned til 220 grader. Samtiddig kommer der 2 dl kogende vand i
bradepanden. Og derefter sprayer jeg hvert 10 sekund med en forstøver i
ovnen på siderne ( ikke på brødet) 3 gange.Efter 15 min sættes
temperaturen ned til 200 grader. Bagetid ialt ca 35 min.
Enten har du efterhævet din dej for længe inden den går i ovnen eller
også sker skorpedannelsen for tidligt p.g.a. for lidt fugt i ovnen.
Sådan som du beskriver at dit brød revner tror jeg det er det sidste.
Husker du at ridse dit brød , så du kan kontrollere hvor revnerne skal være?

mvh Jette

Fra : Peter Westh

Dato : 04-03-06 21:16

> [...]
>smider også en kold kop vand i bunden af ovnen. Men under bagningen,
>som foregår ved ca. 220 grader, synes jeg ikke brødene hæver godt

To strøtanker:

Efterhæver du brødene længe nok? Når mine brød sprækker de forkerte steder
plejer det at hænge sammen med, at de ikke er efterhævet længe nok.

Og: 220 er ret lavt i sig selv, jeg pljer at sætte brødene i for fuld
hammer, og så skrue ned ti ca 220 efter ti minutters tid. Er du i øvrigt
sikker på at det er den faktiske temperatur?

Hvis det stadig ikke hjælper kunne du jo supplere din surdej med lidt gær.
Det gør hele processen meget mere idiotsikker efter min erfaring.

MVH

Peter