Hitchcock i bredformat?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-03-06 11:08

Der findes flere forskellige dvd-samlinger af Hitchcock-film, men
ifølge deres covere er de allesammen i 4:3 / 1.33:1-format, selvom de
if. IMDb "burde" være i 1.85:1-format.

Kan man slet ikke få Hitchcock-film (bortset fra "Menneskejagt") i
bredformat på Reg.2-dvd?

Er det kun et spørgsmål om økonomi / fortjeneste hos filmselskaberne som
gør at man stadig sender "smalformat"-dvd'er på markedet - eller er der
en billed-/lydteknisk fordel ved det?

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk - www.ingerslevsgaard.dk

Fra : Lars Rindsig

Dato : 03-03-06 12:57

Jørgen Grandt wrote:

> Kan man slet ikke få Hitchcock-film (bortset fra "Menneskejagt") i
> bredformat på Reg.2-dvd?

På det britiske marked blev Universal-filmene (eller de film som i adag
ejes af Universal, så det vil sige de fleste af de klassiske amerikanske
film) for nyligt genudgivet (som bokssæt
<http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000BOLJ0A/qid=1141386698/sr=1-1/ref=sr_1_10_1/202-4433721-0535826>
og enkeltvis), og de er i korrekt aspect ratio - bortse fra Fuglene, som
de af en eller anden grund ikke lige gad lave ordenligt. Jeg kan ikke
huske om der er danske tekster. (Men husk selvfølgelig at alle de
engelske film og de tidlige amerikanske *er* i 1.37:1).

> Er det kun et spørgsmål om økonomi / fortjeneste hos filmselskaberne som
> gør at man stadig sender "smalformat"-dvd'er på markedet - eller er der
> en billed-/lydteknisk fordel ved det?

Jeg kan ikke forestille mig at der er nogen fordel ved pan and
scan-udgivelser. Jeg kan næmere forestille mig at det er mangel på
interesse.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-03-06 13:18

Lars Rindsig skrev bl.a.:

> [...]
> og enkeltvis), og de er i korrekt aspect ratio - bortse fra Fuglene,
> som de af en eller anden grund ikke lige gad lave ordenligt. Jeg kan

Aha. Men på http://www.dvdoo.dk/dvdoo/film.asp?Command=9048 omtales
flere af filmene som "1.33:1 Full frame", selvom de i IMDb er anført som
"Aspect ration 1.85:1".

> (Men husk selvfølgelig at alle de engelske film og de tidlige
> amerikanske *er* i 1.37:1).

Det er jeg med på. Fx begyndte man først at lave Cinemascope-film o.
1953.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 03-03-06 13:31

Jørgen Grandt wrote:

> Aha. Men på http://www.dvdoo.dk/dvdoo/film.asp?Command=9048 omtales
> flere af filmene som "1.33:1 Full frame", selvom de i IMDb er anført som
> "Aspect ration 1.85:1".

Hrmm.. af de film jeg har er Vertigo og Rear Window i hvertfald som de
skal være; Shadow of a Doubt er - korrekt - i full frame, og det er The
Birds også - hvad den så ikke burde være. Det undrer mig hvis de har
lavet rod i det med alle de andre - ikke mindst fordi udstyret i øvrgt
er ret godt mht kommentarspor, featurettes osv. - men på den anden side
har man jo set den slags før ...

Men de film her er, hvis jeg ikke tager meget fejl, blot genudgivelser
af den serie der kom sidst i 90'erne (det er vist det samme produkt i ny
indpakning), og af dem har jeg set i hvertfald Rope og Torn Curtain, og
de var også i bredformat.

Men konklusionen må så nok være at i hvertfald nogle af titlerne kan fås
i bredformat, om ikke andet.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : ML-78

Dato : 05-03-06 12:21

Lars Rindsig skrev:

> Men konklusionen må så nok være at i hvertfald nogle af titlerne kan
fås
> i bredformat, om ikke andet.

Jeg tror stort set alle Hitchcock-film der er udkommet på DVD også kan
fås i det rigtige format. Man skal bare finde den rigtige version. I
hvert fald er flere af de film der er udkommet i forkert format i Europa
udkommet i rigtigt format i USA.

ML-78

Fra : Andreas Riis Paulsen

Dato : 04-03-06 15:33

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> wrote in message

> Kan man slet ikke få Hitchcock-film (bortset fra "Menneskejagt") i
> bredformat på Reg.2-dvd?

Hvis du ikke kan få tag i dem på R2, så kan få tag i nedenforstående titler
på R1. Jeg har dem selv og kan bekrefte at specificationerne stemmer.

-- Universal R1: --
Family Plot (1:85:1 Anamorphic)
Frenzy (1:85:1 Anamorphic)
Man Who Knew To Much (1:85:1 Anamorphic)
Marnie (1:85:1 Anamorphic)
North By Nortwest (1:85:1 Anamorphic)
Psycho (1:85:1 Anamorphic)
Rear Winow (1:66:1 Anamorphic)
The Birds (1:85:1 Anamorphic)
The Trouble With Harry (1:85:1 Anamorphic)
Topaz (1:85:1 Anamorphic)
Torn Curtain (1:85:1 Anamorphic)
Vertigo (1:85:1 Anamorphic)

-- Warner Brothers R1: --
The Wrong Man (1:85:1 Anamorphic)

-- Paramount R1: --
To Catch A Thief (1:85:1 Anamorphic)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-03-06 13:57

Andreas Riis Paulsen skrev bl.a.:

> Hvis du ikke kan få tag i dem på R2, så kan få tag i nedenforstående
> titler på R1. Jeg har dem selv og kan bekrefte at specificationerne
> [...]

Fint nok! Der er bare to hager ved det: Dels skal jeg anskaffe en
afspiller mere end min nye Sony RDR-HX710 ... dels kan hverken min kone
eller jeg flydende engelsk og vil derfor nødig undvære undertekster.

Fra : Jan Andersen

Dato : 05-03-06 14:05

On Sun, 5 Mar 2006 13:56:30 +0100, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Fint nok! Der er bare to hager ved det: Dels skal jeg anskaffe en
>afspiller mere end min nye Sony RDR-HX710 ... dels kan hverken min kone
>eller jeg flydende engelsk og vil derfor nødig undvære undertekster.

Nu er lige netop Family Plot, i korrekt format i R2.

Men ellers så få gjort din afspiller regionsfri. Der er engelsk tekst
på næsten alle Hitchcock R1-udgivelser.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.