Nye gryder og knive - anbefalinger?
Fra : Ventosus

Dato : 02-03-06 18:13

Ved ikke om denne gruppe er den rigtige, hvis ikke beklager jeg.

Jeg står i den situation at jeg skal etablere mit køkken helt fra
bunden inklusiv gryder/knive og hvad dertil hører.

Jeg kan bestemt ikke betegnes som værende særligt begavet udi
madlavningens kunst, men har indenfor den senere tid fattet større
interesse for dette område, hvorfor jeg ønsker at finde nogle rigtige
gode ting - og ikke billige lavkvalitetsgrej

Helt specifikt skal jeg i første omgang købe gryder + knive.

Hvad kan i anbefale? Det skal være rigtigt godt og arbejde med og
selvf. holdbart - altså noget man kan blive glad for?

Er der nogle bestemte mærker, og hvor skal jeg lede efter disse?

På forhånd mange tak.

Med Venlig Hilsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-06 18:28

"Ventosus" <ventosus@gmail.com> writes:

> Ved ikke om denne gruppe er den rigtige, hvis ikke beklager jeg.

Det er i hvert fald ikke noget dårligt valg.

> Helt specifikt skal jeg i første omgang købe gryder + knive.

En støbejernsgryde, til grydestege, sammenkogte retter osv. Total
uundværlig. Min allerbedste er købt i Bilka til 30 kroner.

Og så er jeg en varm fortaler for Scanpan. Jeg har en lille pande, en
sautepande, en wok og en kasserolle.

Og til at koge kartofler og pasta i, har jeg et eller andet der var på
tilbud i Brugsen for 4 år siden. Det virker fint. Men husk når du
køber gryder, at glaslåg er dejlige og det er en stor fordel hvis der
er knop på låget, som _ikke_ er varmeledende.

Jeg har også en støbejernsstegeso. Det er et langt ord, men jeg vil
ikke undvære den. Perfekt til kylling, oksesteg og andet simremad.

Hvad knive angår så har jeg Rådvads Rosentræserie, men enten behandler
jeg det ikke godt nok eller så er det ikke godt nok. For de bliver i
hvert fald ikke ved med at være skarpe.

God fornøjelse med shoppingen.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-06 18:30

Ventosus skrev:

> Helt specifikt skal jeg i første omgang købe gryder + knive.
>
> Hvad kan i anbefale? Det skal være rigtigt godt og arbejde
> med og selvf. holdbart - altså noget man kan blive glad for?

Hvis du bor i Storkøbenhavn, kan jeg anbefale at gå en tur i H.W.Larsen
i Kødbyen inden du lægger dig fast på noget. Butikken har et meget stort
udvalg af alt inden for gedigent køkkenudstyr, og ofte til meget rimelige
priser.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 02-03-06 19:23

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvalg af alt inden for gedigent køkkenudstyr, og ofte til meget rimelige

Helt enig. Bese evt. www.hwl.dk først, der kan man vistnok se hele
udvalget - men butikken er bestemt et besøg værd - generelt kan man gøre en
god handel uanset hvilket prisleje man lægger sig på. Hvis du bor andetsteds
i landet, kan man også få varerne tilsendt.

Jeg er selv ikke meget for Eva trio og andre af den slags
husholdnings-mærkevarer, jeg synes der er for meget design og for lidt
funktionalitet over det. Deer er varerne hos HWL herligt no-nonsense. Jeg
holder meget af min jernpande fra HWL. Ellers er mine gryder mest støbejern
med og uden emalje (morsø), arvet hist og her. Og så har jeg en spansk
grillpande i støbejern, også fra HWL, som er genial. Min wok er købt i den
kinesiske købmand på Nørre Voldgade i Kbh.

Hvis du også skal shoppe køkkenmaskiner, så tjek
http://www.pots-and-pans.co.uk/ , det kan virkelig godt betale sig, servicen
er i top og forsendelsen tager kun et par dage, hvis de har varen på lager.

MVH

Peter

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-03-06 18:25

"Ventosus" <ventosus@gmail.com> wrote in message
[...]

Hvad kan i anbefale? Det skal være rigtigt godt at arbejde med, og
selvfølgelig holdbart - altså noget man kan blive glad for?

Er der nogle bestemte mærker, og hvor skal jeg lede efter disse?

På forhånd mange tak.

Med Venlig Hilsen

**********

Davs du.

Jeg er rigtigt glad for hhv. Køkkenchef - gryder og pander (stegepande, 3
ltrs. gryde + kasserolle er et minimum), og Raadvad knive.
En god kokkekniv, kartoffelskræller, urtekniv, strygestål og
allround-/kødkniv er en god ting, og så er knivene rimelig nemme at slibe
godt op igen.
Så kan man altid udvide sættet hen ad vejen, alt efter hvad man har behov
for.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-03-06 18:27

"Ventosus" <ventosus@gmail.com> on torsdag 2. marts 2006 at 18:12 +0100
wrote:
>Helt specifikt skal jeg i første omgang købe gryder + knive.

Uhh, det kan jo blive en gentagelse af en knivdiskussion der var for ret
kort tid siden. Den var sgu lige ved at blive religiøs.

Jeg selv bruger Global knive - det har jeg gjort i efterhånden en hel del
år, og kunne under ingen omstændigheder forestille mig at skifte til noget
andet

Mine gryder er lidt mere en sammenblanding af forskelligt godt kram. Jeg
har en del Eva-trio i vekslende størrelser, et par no-name, blandt andet
en grøntsagsgryde i flere etager(købt i Bilka for en hund) et par Hackman
af de store, nogle panderhvor min yndlingspande er en stor Gastrolux.
Dertil en mindre støbejerenspande og en eller anden skidegod pande, som
jeg ikke ved hvem har produceret. En firkantet sag jeg har haft siden
begyndelsen af 80'erne.
En Wok er uundværlig og en god højkantet sauterepande er heller ikke af
vejen. Dertil en steggryde i støbejern, en ældre Copco sag, som også har
været i min besiddelse i mere end 20 år.

Blandt andre gode ting du skal have fat i er ildfaste fade og skåle - og
hvis du synes, er en go' gammeldags stegeso ikke det ringeste at bruge
pengene på.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : mcloud

Dato : 02-03-06 22:56

hej Ventosus

Jeg kan anbefale grydeserien fra køkkenchef og Jamie oliver serien,bruger
dem selv i det daglige .
Knive fra Global og F.Dick er mine favoritter,samt et par solide japanske
knive.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Padre

Dato : 03-03-06 10:52

Endnu en stemme for Global knive og Eva Trio gryder - jeg har begge
dele, den ældste kniv og gryde har jeg haft i omtrent 18 år, og man
kan næsten ikke se, at de er brugt. Knivene er lette at holde skarpe,
hvis man husker at nærlæse de instruktioner, der følger med, og
gryderne er solide og funktionelle samtidig med at de er så pæne, at
de kan stilles ind på bordet. Kun bruger jeg ikke deres stegepander,
jeg har været utilfreds med sliplet belægningens holdbarhed og at
håndtagene gik løs, så af stegepander bruger jeg Le Creusets
støbejernspander, de er rigtig behagelige at arbejde med, selvom
støbejern er tungt.

--
padre