hjælp jeg har en hjel multe
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 01-03-06 16:25

Hejsa,

Kom til at købe en hel multe hos fiskehandleren ... (er renset for skæl og
mavesæk). Hvad skal jeg mon gøre ved den? Og hvad skal jeg spise til?

ras

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 01-03-06 17:17

rasmus.carlsen <rasmuscarlsen@tdcadsl.dk> (punktum) skrev:
>Hejsa,
>
>Kom til at købe en hel multe hos
>fiskehandleren ... (er renset for skæl og
> [...]

mange gode opskrifter på google.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 01-03-06 17:33

"Thomas Peter Bitsch (slet YW42H)" <vitsbreaks@YW42Hsol.dk> skrev i en
meddelelse news:11412300640.0733369755001831@dtext.news.tele.dk...

> mange gode opskrifter på google.
> "Allways look at the bright side of life"

- iiih mange tak, det havde jeg ikke selv tænkt på. Det er jo bare at skrive
"hel multe" og så vælter det frem med opskrifter på netop "hel multe". Doh!

ras

Fra : Lott

Dato : 01-03-06 18:05

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> - iiih mange tak, det havde jeg ikke selv tænkt på. Det er jo bare
> at skrive "hel multe" og så vælter det frem med opskrifter på netop
> "hel multe". Doh!
>
> ras
http://www.google.dk/search?hl=da&q=multe+opskrift&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

kik selv efter.

Lotte

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-03-06 19:39

Den Wed, 1 Mar 2006 18:05:03 +0100, skrev Lott :

> kik selv efter.

Efter at have renset din søgning ved at søge i den på "hel multe", stod
jeg tilbage med 2 links:

Det ene er en anvisning på hvordan man griller en hel multe på en
trækulsgrill, det andet en analyse af behovet for at udvikle markedet
for fisk i storkøkkener.

Så jeg har kun en kommentar til jeres letkøbte Google råd: En OM'er!!!

--
Kent Oldhøj

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 01-03-06 20:39

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for fisk i storkøkkener.
>
> Så jeg har kun en kommentar til jeres letkøbte Google råd: En OM'er!!!

- heh nemlig også det, der var mit problem ...

ras

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 01-03-06 20:38

"Lott" <lotte@-_slet_post4780.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=multe+opskrift&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

- Kig (med g) selv efter og se om du kan finde opskrift på HEL multe ...
alle opskrifterne jeg kan finde på google er opskrifter på forskellige måder
at stege, grille, koge multe-filet ... jeg har en HEL multe. (som jeg ikke
gider skære i fileter men vil lave hel)

ras

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-03-06 19:50

Den Wed, 1 Mar 2006 16:25:04 +0100, skrev rasmus.carlsen :

> Kom til at købe en hel multe hos fiskehandleren ... (er renset for skæl og
> mavesæk). Hvad skal jeg mon gøre ved den?

Du kan marinere og grille den. Start med at skære 3-4 hak på hver side
af fisken, helt ind til benet.

Lav så en marinade af:

Saft af 1 citron
1 dl olivenolie
2 tsk timian
1 finthakket hvidløgsfed
1 tsk salt
peber

Smid fisken i en plastpose sammen med marinaden i en times tid. Gem
marinaden. Grill nu fisken i ovnen 5-10 minutter på hver side afhængig
af størrelsen. Sluk ovnen og lad fisken stå derinde mens du laver
sovsen:

Marinaden hældes i en lille pande sammen med et par mosede ansjos
fileter, revet skal af en halv appelsin, saften af en hel appelsin og
evt. lidt vand. Kog op og hæld over fisken.

Servér med kogte kartofler, bagte rodfrugter, en god salat og groft
brød, eller hvad du måtte lyste.

--
Kent Oldhøj

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 01-03-06 20:41

> Du kan marinere og grille den. Start med at skære 3-4 hak på hver side
> af fisken, helt ind til benet.

- tak den opskrift skal gemmens. Endte med at fylde den med persille,
citron, forårsløg og lidt hvidvin og så i ovnen i 50 minutter (1400 gram
fisk) ved 180 grader. Det var nok ti mimutter for meget, men det smagte
godt.

ras

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 02-03-06 23:08

rasmus.carlsen wrote:
> [...]
> citron, forårsløg og lidt hvidvin og så i ovnen i 50 minutter (1400
> gram fisk) ved 180 grader. Det var nok ti mimutter for meget, men det

Bedre end at give den for lidt. Piftede engang sådan en fætter og ville
grille den bagefter. Men ikke for meget . . . det var som at spise vandmand
;-(

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 03-03-06 13:22

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Bedre end at give den for lidt. Piftede engang sådan en fætter og ville
> grille den bagefter. Men ikke for meget . . . det var som at spise
> vandmand ;-(

- heh ja det lyder kedeligt! 0

ras

Fra : Margrete Johansen

Dato : 02-03-06 07:18

> Hejsa,
>
> Kom til at købe en hel multe hos fiskehandleren ... (er renset for skæl og
> mavesæk). Hvad skal jeg mon gøre ved den? Og hvad skal jeg spise til?

Tillykke - multe er en dejlig fisk. Her hvor jeg bor kan jeg sommetider være
heldig og købe et par stykker hos de lokale fiskere. Når jeg tilbereder en
hel (den kan jo også filletteres og steges på panden på skindsiden) så
salter jeg og smører den godt med en tomat/chilisovs indvendig. Derefter
fylder jeg den med grønne urter og citronskiver. Pakker den ind i sølvpapir
(mon ikke man kan få sådan noget stegefolie af plastic?) og lægger den i et
fad i ovnen på et par hundrede grader i et stykke tid. Stegetid afhænger af
størrelsen. Nogen gange får den en flaske hvidvin med på den sidste rejse,
det bliver den ikke ringere af, men det er jo en smagssag.

Multe kan tåle ret mange krydderier uden at miste sin gode smag - den er
fast i kødet og kan, i veltilberedt tilstand, være en lille
himmerigsmundfuld.

God appetit.

margrete