SCR - hvor hvordan
Fra : Birger

Dato : 28-02-06 11:36

Jeg går med overvejelser om at fjerne lidt bobler min dykning, og er i
den forbindelse begyndt at kigge lidt på rebreathere (SCR), jeg har
bare ikke kunne finde så meget information om dem som jeg gerne ville,
så er der nogen herinde der vil hjælpe lidt med hvor - hvordan og
hvorfor ?

Jeg har i første omgang kigget lidt på Dräger Ray da den jo
økonomisk er til at komme i nærheden af, nogen der har erfaringer med
den, og hvad skulle være argumentationen for at hoppe et trin højere
op til fks. Dolphin, er der en der kan komme med lidt input ville det
være dejligt.

Hvad med uddannelsen hvad indeholder de forskellige / hvad er
forskellen på Padi's og andre ?

Med venlig hilsen
Birger

Fra : Mark D

Dato : 28-02-06 12:13

Hej Birger

Jeg fjernede selv nogle af mine boble med et indkøb af en Ray for 1½
år siden (e-bay: 5000 kr brugt inkl.flaske). Den har jeg været meget
glad for. Set i min optik er forskellen mellem Ray og Dolphin den at
Ray er en klart meget skrabet udgave af en rebreather. Scrubberen er
ikke helt så stor og mulighederne for at bygge til/om er stærkt
begrænset med mindre man selv går igang med saks og papir (alias:
sætter en bagplade på mm). På Dolphin'en har man bedre mulighed for
at montere bailout flaske. Dolphin'en har desuden 3 dyser indbygget i
det samme hus mens Ray kun har en dysse. Dvs det bliver relativt dyrt
at skifte dysse på en Ray. Jeg valgte en Ray fordi den var billig men
idag ville jeg nok overveje en Dolphin eller en KISS Classic hvis jeg
endelig skulle tage skridtet fuldt ud. Overvejer dog også at gå igang
med saksen selv og lege Jørgen Clewin (idag skal vi lære at lave en
hellukket rebreather af kun karton og en papirsclips...).

Ang.kurser så hoppede jeg på et CMAS semi closed kursus igennem
Interdive. Det var et rigtig godt kursus. Teori'en er ikke så
kompliceret så ved valg af kursus ville jeg lægge vægt på en
instruktør med meget RB erfaring. Det er der man kan lære en hel
masse (a la: "og så plejer jeg at sætte denne dims herovre
fordi..."). Tror ikke der er den store forskel mellem PADI, CMAS, TDI.
Men omvendt kender jeg ikke noget til PADI RB kurser. Kender nogen, der
har været på TDI semiclosed og det minder vist meget om det CMAS har.
Men som sagt: gå efter en erfaren instruktør.

Skriv evt. direkte til mig hvis du har nogen spørgsmål.

Mvh Mark
Aquarius

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 28-02-06 21:29

"Birger" <admin@divers.dk> skrev i en meddelelse
[...]
----------
Ikke lige herinde, men en meget god ressource:
www.rebreatherworld.com

Venligst
Nicolai - Der blot lige skal finde 50-70 kkr til en eCCR

Fra : Kim Heigren

Dato : 28-02-06 23:25

Hvis du overvejer en brugt ECCR, fås de brugte fra omkring de 30 Kkr.
(Inspiration)

I Rebreatherworld er der meget information. Det kan godt være lidt
uoverskueligt de første par gange man er inde og surfe rundt, men tab ikke
modet selv om du ikke finder svar på dine spørgsmål. Der er lige så mange
meninger om rebreathere som der er dykkere, så start med at gå efter tørre
facts.
Hilsen Kim.

Fra : Birger

Dato : 01-03-06 13:10

Hej og tak for de gode råd og link.

Jeg er nået så langt at det skal være en SCR, og er begyndt at kigge
lidt på kurser..

Men skal man tage kurset på den type man køber ?
Jeg tænker på at de fleste kurser holdes på Dolphin, mne jeg har
overvejet at købe en RAY.

Hilsen
Birger

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-03-06 13:52

Mon ikke det er samme kursus, der er ikke den store praktiske foreskel på de
2.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 01-03-06 15:11

Jeg har en til salg, du kan kontake mig på mailen
f_chinmart#yahoo.dk
erstat # med du ved nok

Felix

Fra : Mark D

Dato : 01-03-06 15:45

SCR kurserne på Dräger gælder både Dolphin og Ray (ihvertfald CMAS
og TDI). Har man lært den ene kan man også betjene den anden.
Konstruktionsmæssigt minder de jo ret meget om hinanden.

Mvh Mark

Fra : Birger

Dato : 02-03-06 00:26

Hej Felix

Jeg har sendt dig en mail

Hilsen Birger

Fra : Birger

Dato : 29-03-06 11:29

For lige at runde tråden af, så endte jeg med at tage PADI SCR kurset
i/på Filipinerne hos Frank Doyle (Har skrevet et par bøger om emnet)

Jeg startede med at købe bogen om SCR fra DSF, da jeg syntes den må
betragtes som det bedste materiale, og så er den ovenikøbet på
dansk.
Med hensyn til selve kurset så underviser Frank i både TDI, PADI og
andre og efter hans udsagn er de stort set ens.

Jeg har da også fået indkøbt en Dolphin, så nu er det bare
træning, træning, træning og så dykning...

Tak for alle svar og råd
Birger