Hvordan gør man? - Totalt nybegynder med m~
Fra : Michael Christensen

Dato : 14-06-01 11:56

Hej

Ja, så skete det. Efter mange år foran computeren er maven begyndt at danne
en afstand til bordet - og inden længe bliver jeg nok i tvivl om hvorvidt
jeg er dreng eller pige ved blot at se på overkroppen.

Okay - det er måske lidt overdrevet - men jeg føler at jeg må gøre et eller
andet. Efter at have fulgt lidt med i "TV-Shop" og "Rene Ord for Pengene"
syntes jeg at fornemme at der ikke findes nogen "genvej" til at forbrænde
fedt mv.. Eller findes der noget vidundermiddel? :)

Mit mål er ikke at blive mr. muskelbundt - men derimod at ligge maven og
"bolle-håndtagene"...

Jeg kan godt lide en hyggepose chips sammen med kæresten, lidt slik og en
masse cola - så det må det helst ikke gå ud over.

Hvad kan man gøre for sådan en som mig? Jeg har egentlig aldrig rigtigt
dyrket så meget sport - dog lidt badminton for 6 års tid siden... men det er
vidst et overstået kapitel. Jeg sidder meget foran min computer og arbejder
med diverse projekter, og jeg føler ikke helt vildt for at gå ned i
motionscenteret. Det er ikke lige mig. "Hjemmemotion" vil nok være
nøgleordet i det hele - men hvad vil i foreslå?

Mvh

MC

Fra : Ole Steiness

Dato : 14-06-01 16:25

Hej Michael

Vi er nok en del, der kæmper eller har kæmpet med samme problem som dig. For
mit vedkommende hjalp det af finde en sport, jeg virkelig nød, i dette
tilfælde både triathlon og MTB-cykling. Sidstnævnte gør jeg for sjov i
skoven, uden at betragte det som egentlig træning, og det er vel kun godt,
når det nu holder vægten nede.

Hvis du vil tabe dig, skal du glemme alt styrketræning. Skal du endeligt i
et fitness-center, eller vil du træne hjemme, så få fingre i en kondicykel.
Bevæger du dig udenfor, så tag løbeskoene på (med mindre, du er meget
kraftig, da det så vil belaste dine knæ unødigt).

Cykling er generelt godt, fordi det skåner knæene og kan gøres "overalt".
Svømning skal du holde dig fra, medmindre, du er god til det, og kan svømme
mindst ½ time i pænt hurtigt tempo. Jeg arbejder som livredder og ser
dagligt alt for mange stakkels sjæle i svømmehallen, som tror, at de kan
bekæmpe overvagt ved at svømme 500 m. brystsvømning et par gange om ugen.
Dum idé. Som sagt er løb nok det bedste, hvis dine knæ kan tåle det, da man
forbrænder meget fedt ved løb, og samtidigt komer i god form - og så er det
gratis, når først de ordentlige løbesko er betalt.

Hovedsagen er, at du forbrænder flere kalorier, end du indtager.

Chipsene ville jeg nok droppe. Jeg er selv glad for lidt hygge foran
skærmen, men du bør nok holde dig til vingummier, m.m. Chips, is, chokolade
og kage feder meget, mens regulært slik er mere acceptabelt. Men husk, at
slik er sukker, og sukkeret forbrændes først, og derefter fedtet, hvilket er
en dårlig ting for dig.

Glem alt om TV-shoppen, m.m. Der er ingen nem vej til at tabe sig.

Held og lykke,

venligst, Ole Steiness

Fra : Peer Klercke

Dato : 14-06-01 18:17

Ole Steiness <steiness@worldonline.dk> wrote:

> Hvis du vil tabe dig, skal du glemme alt styrketræning.

Hvordan begrunder du det?

Jeg ville mene, at det ville være ganske udmærket - om ikke andet, så i
begyndelsen. For det første, så forbrænder muskler "i form" mere end
utrænede muskler - for det andet vil det hjælpe til at styrke muskler og
sener, så man er bedre rustet til eksemplvis løb.

Efter min helt personlige og udokumenterede mening, gælder der det samme
for "motion for begyndere" som for kosten - variation (og sund fornuft).

--
Peer Klercke <peer(a)klercke.dk>
I represent myself.

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 14-06-01 19:18

Peer Klercke <peer@no.such.thing> writes:

> Hvordan begrunder du det?

Et argument kunne være at man ikke ser et vægttab hvis man
styrketræner, da muskler vejer mere end fedt. Så selvom ens
fedtdepoter (eew, et grimt ord) bliver mindre, registrerer man ikke et
vægttab, hvilket kan virke demoraliserende, når man prøver at tabe
sig.

> [...]
> mere end utrænede muskler - for det andet vil det hjælpe til at
> styrke muskler og sener, så man er bedre rustet til eksemplvis løb.

Det er selvfølgelig rigtigt at en stor muskelmasse medvirker til en
større "passiv" forbrænding.

> Efter min helt personlige og udokumenterede mening, gælder der det
> samme for "motion for begyndere" som for kosten - variation (og sund
> fornuft).

Enig.

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten@svensgaard.org

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 14-06-01 22:39

"Ole Steiness" <steiness@worldonline.dk> wrote in message

> Hvis du vil tabe dig, skal du glemme alt styrketræning.

Sikke noget fordrukkent sludder! styrketræning er en essentiel del af
et vægtreduktionsprogram (som det vistnok hedde i nutidige politisk
korrekte termer). Dels kommer kroppen til at se pænere ud og man får
overskud til at klare mere i hverdagen - men det vigtigste er, at man
reducerer det fald i hvilestofskiftet der kommer som følge af en
reduktion af energiindtaget.

> Cykling er generelt godt,

Det er jeg helt enig med dig i... den eneste hage ved cykling er, at
der hurtigt ryger et par timer, når man først får sat sig op på dyret.

> Svømning skal du holde dig fra, medmindre, du er god til det, og kan
svømme
> mindst ½ time i pænt hurtigt tempo.

Jeg vil give dig ret i, at man får meget mere ud af svømning, når man
kan teknikken - og det bliver væsentligt sjovere. Men som motionsform
er svømningen helt suveræn og den giver en god træning af rigtig mange
muskler i kroppen på en gang.

Endelig skal man jo starte et sted, så hvorfor ikke begynde med at
lære at svømme?

Svømningen kan dog nok ikke stå alene med mindre man er tilstrækkelig
god.

> Hovedsagen er, at du forbrænder flere kalorier, end du indtager.

Så sandt som det er sagt, hvis blot flere ville forstå det
Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Ole Steiness

Dato : 20-06-01 22:30

"Mikkel Gybel Jensen" <m.gybel@earthling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> overskud til at klare mere i hverdagen - men det vigtigste er, at man
> reducerer det fald i hvilestofskiftet der kommer som følge af en

Ok, måske var jeg for hurtig til helt at afskrive styrketræning, men jeg vil
stadig påstå, at det bør stå sidst på listen over prioriterede
slanke-idrætsformer, ligesom svømning. Se nedenfor.

> Det er jeg helt enig med dig i... den eneste hage ved cykling er, at
> der hurtigt ryger et par timer, når man først får sat sig op på dyret.

Pjat. Nok tager cykling lang tid i forhold til f.eks. løb, men prøv at sætte
det samlede tidsforbrug op ved siden af tidsforbruget ved svømning eller
styrketræning! Ved cykling er man ikke afhængig af åbningstider, transport
til idrætshal, m.m., og al den tid, du bruger på cyklingen, er
kalorieforbrænding, i modsætning til f.eks. styrketræning, hvor man sidder
og glor ud i luften (eller ind i et spejl) 50 % af tiden. Cykling giver en
mere effektiv tidsudnyttelse. Kun løb og langrend giver en bedre højere
fedtforbrænding pr. tidsenhed, ifølge et eller andet dansk
motions-sladderblad, ihvertfald.

> [...]
> kan teknikken - og det bliver væsentligt sjovere. Men som motionsform
> er svømningen helt suveræn og den giver en god træning af rigtig mange

Svømning er suveræn til af spænding og smidiggørelse af muskler, men det
fungerer altså ikke særligt effektivt til fedtforbrænding, hvis man ikke er
god svømmer i forvejen. Hvis f.eks. vejrtrækningsteknikken ikke er indøvet
korrekt, kommer tempoet, og derved pulsen, aldrig op over hvilestadiet...
men det skåner da kroppen hos en overvægtig, i modsætning til f.eks. løb...
og så giver det livreddere som mig brød på bordet Et besøg i
svømmehallen tager cirka 1½ time, transport og omklædning inklusivt. Men
hvad med i stedet at gå en tur med hunden, partneren eller barnevognen i et
rask tempo i lige så lang tid? Det ryger der mere fedt af, det er sikkert.

- Ole Steiness

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 20-06-01 22:44

> Ok, måske var jeg for hurtig til helt at afskrive styrketræning, men
jeg vil
> stadig påstå, at det bør stå sidst på listen over prioriterede
> slanke-idrætsformer

Det er jeg meget uenig i! efterhånden er der nogle studier, der viser,
at styrketræning kombineret med diæt (og evt. udholdenhedstræning) er
langt den mest effektive slankeform, ikke mindst når det kommer til at
holde vægten efter endt "kur"

Styrketræningen har firkantet set to effekter:

1) Faldet i hvilestofskiftet modvirkes næsten fuldstændigt - noget som
ikke sker med udholdenhedstræning.

2) Den tabte vægt udgøres næsten udelukkende af fedt, den "fedt-fri
masse" (=lean body mass) falder kun meget lidt, når styrketræning
inkluderes i programmet.

> Pjat. Nok tager cykling lang tid i forhold til f.eks. løb,

My point exactly... Blot fordi du kan finde på eksempler på motion der
tager længere tid, behøver det ikke betyde, at cykling ikke tager lang
tid.

Men, lad mig lige gentage... cykling er en fremragende motionsform -
den er min foretrukne. Man kan hurtigt blive grebet af det, når man
finder ud af, at man kan køre en tur til Helsingør og tilbage igen
eller deltage i Sjølsø Rundt. (mindre kan også gøre det...)

> kalorieforbrænding, i modsætning til f.eks. styrketræning, hvor man
sidder
> og glor ud i luften (eller ind i et spejl) 50 % af tiden.

Pointen med styrketræning er heller ikke at brænde energi af medens
man motionerer...

> fedtforbrænding pr. tidsenhed, ifølge et eller andet dansk
> motions-sladderblad, ihvertfald.

Ja, pas på med hvor du lægger din tillid - kildekritik er en meget
vigtig ting i denne sammenhæng.

> [...]
det
> fungerer altså ikke særligt effektivt til fedtforbrænding, hvis man

Jeg er ikke enig, men jeg vil give dig så meget, at det kan være
overordentligt vanskeligt at holde motivationen i top, hvis man ikke
føler, at der sker noget. Teknisk dårlig svømning fyrer formodentlig
væsentlig mere energi af i løbet af en time, end perfekt teknink - men
det er fandme ikke sjovt!

Mikkel

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 20-06-01 19:25

Den eneste mulighed, for at se et godt resultat, og holde det på den rigtige
måde, er at ændre dine spisevaner.

Hvis du har opbygget mave og overskud af fedt, så har du spist for meget
fedt.

Motion gør det ikke alene.

Fedt forbrændes ved at hæve pulsen over en længere periode, ikke ved at hæve
pulsen til max.

Så hvis ikke du og din familie er indstillet på at ændre kostvaner, så kan
du godt glemme alt om et langvarigt resultat.

Dem som bruger slanke produkter, taber sig godt nok, men når de så vender
tilbage til deres normale liv, så starter de på at opbygge fedt lagene igen,
fed forretning, eller lev af slanke pulver resten af dit liv.

Så en god gang ernæringslære, er en god start, og du bliver ikke nogen
strandløve i år.

Hilsen Leo

Fra : Hajaj®

Dato : 14-06-01 17:50

Hvis du har under 20km til arbejde så tag cyklen. Det vil
nok være ret hårdt det første stykke tid men man vænner sig
hurtigt til det og til sidst kan man slet ikke unvære det.
En anden mulighed for en begynder udi motion er svømning.
30-45 minutter i vandet 2-3 gange om ugen er en glimrende
begyndelse.
Fordelene ved cykling og svømning overfor andre former for
motion er at man ikke behøver at have nogen god kondi for at
få en masse ud af det og så belaster det heller ikke
utrænede led og muskler ret meget.
--
Hajaj®
hajaj@webhiker.remove.dk

Do What Thou Wilt shall be the Whole of the Law

Fra : Boel

Dato : 21-06-01 23:21

> [...]
> en afstand til bordet - og inden længe bliver jeg nok i tvivl om hvorvidt
> jeg er dreng eller pige ved blot at se på overkroppen.

Hej Michael.

Jeg har selv et job foran computeren 8 timer om dagen og derefter 8 mere når
jeg har fri!
Jeg blev godt træt af det for et halvt års tid siden og besluttede at gøre
noget.
Jeg læste en del om løb på internettet og gik så i gang. Jeg fulgte et
begynderprogram som jeg fandt og allerede efter 3 måneder havde jeg tabt 10
kg.
Det gamle forslidte udtryk; "Hvor der er en vilje, er der en vej" kom
faktisk til at passe.
I dag løber jeg 2-3 gange om ugen og jeg kan faktisk slet ikke lade være

Held og lykke!
Boel

Fra : Allan Nielsen

Dato : 22-06-01 14:58

"Boel" <a_boel@hotmail.noreply.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk til at passe.
> I dag løber jeg 2-3 gange om ugen og jeg kan faktisk slet ikke lade være

Hej Boel

Jeg er også selv gået igang med et begynder program, og vil så af ren
nysgerrighed gerne vide, hvor langt du løb den første måned?
ca. hvor mange km kunne du løbe efter en månedstid? eller hvor mange
minutter kunne du holde til at løbe?
Jeg løber hveranden dag, så det bliver til 3-4 gange om ugen. Meget lig det
antal du løber om ugen. Hvor langt løber du på hver tur? hvor mange pauser
holder du?

Jeg håber du vil svare på mine spørgsmål!

Mvh Allan

Fra : Boel

Dato : 23-06-01 00:03

"Allan Nielsen" <allan@computer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> antal du løber om ugen. Hvor langt løber du på hver tur? hvor mange pauser

Jeg fulgte ikke programmet slavisk, da jeg trods alt kunne rejse mig fra en
stol uden at blive forpustet. Jeg satte et tempo som jeg følte at jeg kunne
klare. Her er mit program. (alle pauser er gåpauser):

De første første 4 ture var på godt 1 km. Efter to gange kunne jeg løbe den
uden pauser.

Efter en uges tid gik jeg op til små tre km. De første tre gange med 4-5
pauser og derefter gik jeg gradvist ned, så jeg kunne løbe turen helt uden
pauser efter en lille måned.

Jeg har lige så stille bygget op derfra og i dag, et halvt år efter start er
min rute på 9-10 km. Jeg forsøger at løbe den uden pauser, men hvis det
begynder at gøre ondt i led eller brystet holder jeg en lille pause.

Det er vigtigt, at du finder et tempo som passer dig og ikke går hurtigere
frem end du kan holde til.
Efter 2 måneder havde jeg en tre ugers pause, da jeg pludselig fik en
knæskade. Min læge mente, at det var overbelastning. Den kom som lyn fra en
klar himmel en onsdag eftermiddag (den seneste løbetur var mandag aften)
hvor jeg gik igennem gågaden! Pludselig fik jeg en jagende smærte i højre
knæ og jeg kunne næsten ikke gå tilbage til min bil. Efter pausen begyndte
jeg igen og lige siden har jeg lyttet meget til mit knæ.

Pas på med ikke at præsse dig selv og lyt til kroppens signaler!

Regards
Boel

PS: Hvis du kan lide at løbe, så få lavet en løbetest i en sportsbutik, så
du kan få et par sko, der passe nøjagtigt til din fod. Jeg havde en meget
kraftig pronation (at falde indad) på mine fødder og ifølge min læge var det
sikkert grunden til, at mit knæ blev belastet forkert. Nu har jeg et par sko
som støtter min fod korrekt og jeg har ikke mærket noget til mit knæ siden!