Malmros-mime
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-02-06 20:43

Såkaldt onde tunger vil vide at samtlige 6-7 Nils Malmros' film om børn
og unge i Århus er eftersynkroniseret, altså at hele dialogen og alle
replikker er lagt på i et lydstudie efter at billederne er taget.

Passer det?

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 27-02-06 20:51

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og unge i Århus er eftersynkroniseret, altså at hele dialogen og alle
> replikker er lagt på i et lydstudie efter at billederne er taget.

Husker at emnet blev berørt på et pressemøde engang, vist i forbindelse med
kærlighedens smerte. Og at han bruger eftersynkronisering meget lagde han
ikke skjul på. Men netop i forbindelse med den aktuelle film var der en del
dialog der var optaget sammen med billedet.

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-02-06 20:56

Jørgen Flainard wrote:

> [...]
> eftersynkronisering meget lagde han ikke skjul på. Men netop i
> forbindelse med den aktuelle film var der en del dialog der var

Er de fleste ældre film ikke stort set eftersynkroniseret?
--
Per V.

Hvis sandheden er krigens første offer, er nuancerede standpunkter det
andet.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-02-06 21:22

Per Vadmand skrev:

> Er de fleste ældre film ikke stort set eftersynkroniseret?

Hm, ældre? Vil du betegne Malmros-filmene om Århus som ældre? Hvor
sætter du grænserne mellem gamle, ældre, nyere og nye?

--
Jørgen Grandt

Fra : Mogens L

Dato : 27-02-06 22:29

Eftersynkronisering er ganske almindelig indenfor filmproduktion.

Tit er der støj under optagelserne til film, f.eks. fra generatorer, og
alle sådanne scener bliver eftersynkroniseret.

Faktisk tror jeg at det er mere almindeligt på nyere film, da moderne
teknik gør det nemmere.

Mvh.
Mogens L.

"live long and prosper"

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-02-06 22:52

Mogens L wrote:
> [...]
> alle sådanne scener bliver eftersynkroniseret.
>
> Faktisk tror jeg at det er mere almindeligt på nyere film, da moderne

På Lord of the Rings-filmene blev det gjort med 98% af al dialogen
ifølge Peter Jackson.

/David

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-02-06 00:04

Mogens L wrote:
> [...]
> og alle sådanne scener bliver eftersynkroniseret.
>
> Faktisk tror jeg at det er mere almindeligt på nyere film, da moderne

Så vidt jeg ved, var en af dogme-reglerne, at eftersynkronisering var
forbudt.

Fra : Brian P

Dato : 27-02-06 22:22

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> og unge i Århus er eftersynkroniseret, altså at hele dialogen og alle
> replikker er lagt på i et lydstudie efter at billederne er taget.

Langt de fleste film benytter sig i øvrigt af af eftersynkronisering.

Malmros har benyttet sig meget af det, han selv kalder
"papegøje-metoden", hvor han får børneskuespillerne til at gentage
de replikker, han læser op for dem. Om de også er eftersynkroniserede
skal jeg lade være usagt, men hvis de er, er det i hvert fald
ordentligt lavet.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-02-06 22:31

Brian P skrev:

> Langt de fleste film benytter sig i øvrigt af af eftersynkronisering.

Gør de virkelig det i vore dage? Både danske og udenlandske film i
enhver genre?

> [...]
> de replikker, han læser op for dem. Om de også er eftersynkroniserede
> skal jeg lade være usagt, men hvis de er, er det i hvert fald

Mjarh. Jeg har da i tidens løb adskillige gange lagt mærke til at
personernes ord og mundbevægelser ikke har været 100 % synkrone i den
gode Malmros' film.

--
Jørgen Grandt

Fra : Jan Andersen

Dato : 27-02-06 22:55

On Mon, 27 Feb 2006 22:31:04 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

>Gør de virkelig det i vore dage? Både danske og udenlandske film i
>enhver genre?

Hvis du tager de nye Star Wars film (måske ikke særlig
repræsentative), så finder du ikke mange minutters live dialog i dem.

Hvis det er lavet ordentligt er det da også temmelig ligegyldigt.
Hellere det end en masse støj fra hele "film-skabelses-maskineriet".

I Malmros tilfælde er det lavet godt. Jeg har lige genset både
Kundskabens Træ & Skønheden Og Udyret, og jeg tænkte ikke over det en
eneste gang.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-02-06 10:35

Jan Andersen skrev bl.a.:

(fraklip om eftersynkronisering af dialog og replikker)

> I Malmros tilfælde er det lavet godt. Jeg har lige genset både
> Kundskabens Træ & Skønheden Og Udyret, og jeg tænkte ikke over det en
> eneste gang.

Så er alt jo godt. Men prøv, for sjovs skyld, at kigge efter næste gang.

Jeg har ikke selv nogen af Malmros' (efter min mening temmelig
overvurderede) værker på lager, så jeg kan ikke slå ned på konkrete
eksempler. Men de er der! Så vidt jeg husker er især "Drenge" slem.

--
Jørgen Grandt

Fra : Jan Andersen

Dato : 28-02-06 20:37

On Tue, 28 Feb 2006 10:35:09 +0100, Jørgen Grandt
<UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> [...]
>overvurderede) værker på lager, så jeg kan ikke slå ned på konkrete
>eksempler. Men de er der! Så vidt jeg husker er især "Drenge" slem.

Drenge har jeg ikke set i rigtig mange år og den findes desværre ikke
på dvd.

Men jeg har lige idag indkøbt Århus By Night, som jeg ikke har set
siden premieren. Jeg vil prøve at lægge mærke til det når jeg engang
får genset den.

(en som ikke synes Malmros er overvurderet, i modsætning til mange af
tidens "hit"-instruktører (læs bla. Bier)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-06 21:19

Jan Andersen <FOSjklash@FOSmail.dk> writes:

> (en som ikke synes Malmros er overvurderet, i modsætning til mange af
> tidens "hit"-instruktører (læs bla. Bier)

Jeg har købt alt hvad der er udgivet på DVD af Malmros-film. Jeg
holder ham meget højt.

Men at sammenligne ham med Bier er ikke retfærdigt, da de to egentlig
ikke minder meget om hinanden i fortællestil. Malmros prøver at opnå
en nærmest dokumentarisk stil, hvor Bier spiller direkte på folks
følelser.

Faktisk er der vel kun tre danske instruktører, hvis film jeg bare MÅ
se, straks de dukker op: Malmros, Bier og Fly.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Jan Andersen

Dato : 28-02-06 21:36

On 28 Feb 2006 21:18:35 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Jeg har købt alt hvad der er udgivet på DVD af Malmros-film. Jeg
>holder ham meget højt.

Fuldstændig enig. Jeg har (med Århus By Night idag), nu også de 6
dvder der findes af Malmros. En skam at Drenge og Lars Ole ikke er
udgivet (endnu).

> [...]
>ikke minder meget om hinanden i fortællestil. Malmros prøver at opnå
>en nærmest dokumentarisk stil, hvor Bier spiller direkte på folks

Det var skam heller ikke min mening at sammenlige dem. Du har ganske
ret i at de er to vidt forskellige fortællerer. Bier "stod bare i
vejen" da jeg skulle nævne en overvurderet instruktør

>Faktisk er der vel kun tre danske instruktører, hvis film jeg bare MÅ
>se, straks de dukker op: Malmros, Bier og Fly.

Ja til Malmros og Fly (selv Prop Og Berta
Men det er jo så heller ikke fordi Malmros slår bunden ud af mit
biografbudget med hans intervaller
2-6-3-5-5-4 (and counting).
Men de er værd at vente på. At Kende Sandheden var rigtig medrivende.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-02-06 23:26

Jan Andersen skrev blandt andet:

> At Kende Sandheden var rigtig medrivende.

Fotograferingen var nydelig, men spillet utroværdigt, filmen kvalmende
og historien for privat.

--
Jørgen Grandt

Fra : Brian P

Dato : 27-02-06 22:51

Jørgen Grandt wrote:

> Gør de virkelig det i vore dage? Både danske og udenlandske film i
> enhver genre?

Jep. Selv Susanne Bier gør det (i Efter Brylluppet).

> Mjarh. Jeg har da i tidens løb adskillige gange lagt mærke til at
> personernes ord og mundbevægelser ikke har været 100 % synkrone i den
> gode Malmros' film.

Det har jeg ikke bemærket, men hvis du siger det, tror jeg naturligvis
på det. Det at mundbevægelser og replikker ikke har været 100%
synkrone har Malmros så til fælles med kolleger som Fellini,
Visconto, Pasolini og Fassbinder med mange, mange flere.

Fra : Thomas S

Dato : 28-02-06 00:31

Per Vadmand wrote:

> Så vidt jeg ved, var en af dogme-reglerne, at eftersynkronisering var
> forbudt.

Reglen var således:
"The sound must never be produced apart from the images or vice versa.
(Music must not be used unless it occurs where the scene is being
shot)."

Det udelukker selvfølgelig eftersynkronisering, men er (som parentesen
slår fast) ngoet mere omfattende end bare det. Der skal stå en mand
og sige som et lyssværd ved siden af kameraet, ellers dur det ikke.

Thomas S

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-06 00:34

"Thomas S" <staermose@gmail.com> writes:

> Reglen var således:
> "The sound must never be produced apart from the images or vice versa.
> (Music must not be used unless it occurs where the scene is being
> shot)."

Men det er jo ligemeget. Reglerne var jo til for at blive brudt, hvis
det lige passede. Der er f.eks. masser af underlægningsmusik i
Idioterne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-02-06 14:38

Peter B. Juul skrev:

> Men det er jo ligemeget. Reglerne var jo til for at blive brudt, hvis
> det lige passede. Der er f.eks. masser af underlægningsmusik i
> Idioterne.

Ja? Musikken kommer fra et orkester på stedet (uden for kameraet).

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-06 15:03

=?windows-1252?Q?Mikkel_M=F8ldrup-Lakjer?= <mikkel@fabel.dk> writes:

> Ja? Musikken kommer fra et orkester på stedet (uden for kameraet).

Det er en MEGET venlig fortolkning af reglen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-02-06 15:14

Peter B. Juul skrev:

> Det er en MEGET venlig fortolkning af reglen.

Det er den officielle fortolkning af reglen.

Lars von Trier fortæller udførligt herom i bogen om filmen (Idioterne).

I Susanne Biers "Elsker dig for evigt" (som også er en dogmefilm) er der
også musik med, som kommer fra en båndoptager, som Cæcilie (Sonja
Richter) har med ind på hospitalet til Joachim (Nikolaj Lie Kaas).

Mikkel

Fra : Lars Rindsig

Dato : 28-02-06 15:48

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> I Susanne Biers "Elsker dig for evigt" (som også er en dogmefilm) er der
> også musik med, som kommer fra en båndoptager, som Cæcilie (Sonja
> Richter) har med ind på hospitalet til Joachim (Nikolaj Lie Kaas).

Det er jo også mimetisk, så - en af de fiktive personer går rundt med en
radio der kommer musik ud af. Det er helt naturligt. Det er ikke
naturligt at der ligger en mand i en grøft og spiller.

Så det er at gøre vold på reglen, også selvom både von Trier og Krag
Jacobsen gør det.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-02-06 14:37

Thomas S skrev:

> [...]
> slår fast) ngoet mere omfattende end bare det. Der skal stå en mand
> og sige som et lyssværd ved siden af kameraet, ellers dur det ikke.

Ahr, der må også godt stå en båndoptager og sige som et lyssværd.
Båndoptageren skal bare stå på optagestedet.

Mikkel

Fra : Thomas S

Dato : 28-02-06 00:44

Peter B. Juul wrote:

> Men det er jo ligemeget. Reglerne var jo til for at blive brudt, hvis
> det lige passede.

Lige meget i forhold til hvad? Produktionen af dogmefilmene? Ganske
sikkert. I forhold til hvad der stod i dogmemanifestet? Ja, så var det
altså ovenstående der stod, uanset om det blev brudt eller ej.

Thomas S

Fra : Thomas S

Dato : 28-02-06 16:24

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Ahr, der må også godt stå en båndoptager og sige som et lyssværd.
> Båndoptageren skal bare stå på optagestedet.

Det er bare svært at time med lyssværdets bevægelser. Jeg anbefaler,
at man hyrer en professionel lydsværdsimitator.

Thomas S

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-02-06 16:28

Thomas S skrev:

> Det er bare svært at time med lyssværdets bevægelser. Jeg anbefaler,
> at man hyrer en professionel lydsværdsimitator.

Mmmmm... et drømmejob for rum-nørder

Mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-03-06 12:55

> Det er bare svært at time med lyssværdets bevægelser. Jeg anbefaler,
> at man hyrer en professionel lydsværdsimitator.

Eller sige til skuespillerne "I må godt!". Efter sigende kommer lydene helt
af sig selv, når man bruger lysssværd. Både Ewan McGregor og Hayden
Christensen sagde lyssværdlyde, da de øvede første gang.

Mark

Fra : Brian P

Dato : 28-02-06 20:41

Jan Andersen wrote:

> (en som ikke synes Malmros er overvurderet, i modsætning til mange af
> tidens "hit"-instruktører (læs bla. Bier)

Hørt! (Efter brylluppet... den er meget god, indtil 1.plotpunkt, så
begynder de allesammen at flæbe og skuespillet bliver uudholdeligt).

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-06 21:24

SPOILER for Efter Brylluppet. Og Brødre.

"Brian P" <kanal@klog.dk> writes:

> Hørt! (Efter brylluppet... den er meget god, indtil 1.plotpunkt, så
> begynder de allesammen at flæbe og skuespillet bliver uudholdeligt).

Jeg kunne godt lide, at den onde, beregnende skurk nok var beregnende,
men ikke ond, og at den åh-så-gode inder-ven, som var uundværlig i
Indien overhovedet ikke var uundværlig i Indien. Den lagde ud med at
præsentere nogle personer, som vi "genkender" med det samme vi ser
dem, og så var de slet ikke dem, vi genkendte. Det var et godt
personarbejde.

Det samme med Brødre, egentlig. Der lader hun de to brødre bytte plads
i samfundet og familien på en - synes jeg - uhyre troværdig måde. Jeg
nød specielt, at Bier havde tydeliggjort slægtskabet med forældrene
ved netop at lade den ene bror have lidt OCD-tendenser ligesom moderen
(hhv. kopper i skabet og plader i covers) og lade den andens bror
konflikt med faderen dybest set bunde i, at faderen så for meget af
sig selv i "det sorte får".

Jeg synes ikke, at plottet er så vigtigt (ikke at jeg egentlig klager
mig over plottet), så længe Bier formår at flå os i hjertestrengene og
tegne realistiske personer.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Brian P

Dato : 28-02-06 21:46

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> ikke minder meget om hinanden i fortællestil. Malmros prøver at opnå
> en nærmest dokumentarisk stil, hvor Bier spiller direkte på folks

Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være fair at vurdere de to
med henvisning til netop deres forskellighed? "At spille direkte på
folks følelser" er en meget fin karakteristik af Bier, hvorimod
Malmros laver personlige film fra hjertet om ægte mennesker og
relationer.

Det er forskellen mellem kunst og grå leverpostej, vi snakker om her.

Fra : Brian P

Dato : 28-02-06 21:51

Fra : Brian P

Dato : 28-02-06 22:22

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> præsentere nogle personer, som vi "genkender" med det samme vi ser
> dem, og så var de slet ikke dem, vi genkendte. Det var et godt

Jeg er enig i, at der var optakt til noget interessant, og jeg var
virkelig spændt og positivt overrasket indtil efter brylluppet (pun
intended). Der var et godt tempo og virkelig lagt i ovnen til et godt
drama. Men i samme øjeblik vi fandt ud af, at Mads Mikkelsen var
brudens far, skete der bare ikke mere i den film, som ikke var
forudsigeligt (genkendeligt, om du vil). At "skurken" var døende og
ikke ond. At han skulle lære at bede om hjælp, mens Mads Mikkelsen
skulle blive i Danmark og lære at tage ansvar. Godt personarbejde vil
jeg ikke kalde det.

> Jeg synes ikke, at plottet er så vigtigt (ikke at jeg egentlig klager
> mig over plottet), så længe Bier formår at flå os i hjertestrengene og
> tegne realistiske personer.

Præcis det, synes jeg ikke Bier gør. Efter brylluppet leverer to af
de værste flæbescener - og eksempler på overspil - i nyere dansk
film. Da datteren græder snot i Mads Mikkelsens arme over at have
taget sin fimsede, nygifte mand på fersk gerning med en anden kvinde
(og ikke med en mand - se, dét var overraskende!), og da Rolf
Lassgaard (som ellers leverer filmens bedste præstation) bryder sammen
i soveværelset: "Jag vil intaaaa dööö.. uhhuhh..hnk"). Jeg var
overhovedet ikke berørt - al følelsen var oppe på lærredet.

Så alt i alt. De første 30 minutter var gode, resten af tiden sad man
og kiggede på uret.

Fra : Brian P

Dato : 28-02-06 22:53

Brian P wrote:

> [...]
> i soveværelset: "Jag vil intaaaa dööö.. uhhuhh..hnk"). Jeg var
> overhovedet ikke berørt - al følelsen var oppe på lærredet.

Og så glemte jeg oven i købet den værste af dem alle: Scenen hvor
datteren græder ud i fars arme efter at hun har fundet ud af, at han
er syg ("jeg elsker dig... du er min far" osv).

Fra : Brian P

Dato : 01-03-06 09:07

Jørgen Grandt wrote:

> Fotograferingen var nydelig, men spillet utroværdigt, filmen kvalmende
> og historien for privat.

Det synes jeg ikke. At Kende Sandheden var en fremragende film og en af
Malmros' bedste.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-06 11:49

"Brian P" <kanal@klog.dk> writes:

> Det synes jeg ikke. At Kende Sandheden var en fremragende film og en af
> Malmros' bedste.

Enig. Blandt andet fordi han efterhånden har fattet, at når han hyrer
rigtige skuespillere, så skal han lade dem spille rollen i stedet for
at køre sin papegøje-teknik. Men det forklarede Søren Østergaard ham
vist allerede i meget klare vendinger under Århus by Night.

I øvrigt _kan_ Malmros godt spille på de strenge, som jeg beundrer
Bier for at være virtuos på. Kærlighedens Smerte er sådan en film, der
gør ondt helt ind i sjælen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Thomas S

Dato : 01-03-06 22:49

Mark Thomas Gazel wrote:

> Eller sige til skuespillerne "I må godt!". Efter sigende kommer lydene helt
> af sig selv, når man bruger lysssværd. Både Ewan McGregor og Hayden
> Christensen sagde lyssværdlyde, da de øvede første gang.

Men det gør det svært at sige replikker i scener, hvor man holder et
lyssværd.

"I've been waiting <sssshuh!> for you, Obi-Wan. We <sssshuhu!> meet
again <zx>, at last. The <ssshuzz!> circle is now complete. I have
prepared <wwwrsssh> a yellow ligthsabre and <wang> a green ligthsabre
for <sxsxsxh> you. Which do you choose? "

Jeg må fortsat holde på, at man finder sig en professionel
lydsværdsimitator.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-03-06 16:59

Thomas S skrev:
> [...]
> prepared <wwwrsssh> a yellow ligthsabre and <wang> a green ligthsabre
> for <sxsxsxh> you. Which do you choose? "

Men det kunne måske forklare, hvorfor replikleveringen er så elendig i
disse film?

(Eller skyldes den bare de uudsigelige replikker?).

Mikkel