E-Mail
webnoob 5265
dansk ae
Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 25-02-06 11:54

er der en, der ved, hvordan man laver et dansk "ae" med en
talkombination? (min tast er gået i udu, og jeg skal bruge det nu)
tak
thomas

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 25-02-06 12:02

"ThomasD (dk)" <thomasdue@12move.dk> skrev i en meddelelse
> er der en, der ved, hvordan man laver et dansk "ae" med en talkombination?
> (min tast er gået i udu, og jeg skal bruge det nu)
> tak
> thomas
ALT 65 og 69
AE
Jeg kan ikke lige huske de små bogstaver
mvh / Bjarne

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 25-02-06 12:15

Bjarne Christensen skrev:

> ALT 65 og 69
> AE
> Jeg kan ikke lige huske de små bogstaver
> mvh / Bjarne

hej, alt 65 laver et m og 69 et E på min maskine? Det jeg har brug
for er det danske bogstav "ae" (altså det rigtige bogstav, jeg kan
jo ikke skrive det)
thomas

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 25-02-06 12:24

ThomasD (dk) skrev:

> hej, alt 65 laver et m og 69 et E på min maskine? Det jeg har brug
> for er det danske bogstav "ae" (altså det rigtige bogstav, jeg kan
> jo ikke skrive det)
> thomas
PS den kan ikke lave det, alt 122 er z, og så burde alt 123 vre
ae'et, men det er det ikke her
tak alligevel
thomas

Fra : Erling

Dato : 25-02-06 12:33

ThomasD (dk) skrev:

> PS den kan ikke lave det, alt 122 er z, og så burde alt 123 vre ae'et,
> men det er det ikke her
> tak alligevel
> thomas
Hej.
Kik her: http://office.microsoft.com/da-dk/assistance/HA011331361030.aspx
/Erling

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-06 14:16

ThomasD (dk) skrev:

> PS den kan ikke lave det, alt 122 er z, og så burde alt 123
> vre ae'et, men det er det ikke her

Du har fået den rigtige tastekombination - jeg vil bare lige knytte
en kommentar til ovenstående.

I dansk sammenhæng ville det afgjort være naturligt hvis tegnkoden
for æ fulgte umiddelbart efter tegnkoden for z. Men for en svensker
ville det være mere naturligt at have å på denne plads (svenskernes
tre sidste bogstaver er åäö hvor vi har æøå). På tysk er ä og ö til
gengæld bare varianter af a og o (og alfabetiseres lige efter
disse: a ä b c ... o ö ... u ü ... z).

Det er upraktisk hvis der skal anvendes forskellige tegnsæt til
hvert eneste sprog, derfor har man et fælleseuropæisk tegnsæt hvor
de fleste europæiske specialtegn er med (ISO Latin 1 el. iso-8859-
1). Det eneste man kan være nogenlunde sikker på vedr. tegnsæt er
at de første 127 pladser svarer til det gamle ASCII-tegnsæt - en
standard helt tilbage fra 1963. Den fastlagde placeringen af de
bogstaver der forekommer i det engelske alfabet (a-z), samt
almindelige taltegn, diverse tegn til tegnsætning (fx .,-) og
matematik (fx +*/) og en del styretegn (fx "tegnet" backspace).

Se evt. <http://da.wikipedia.org/wiki/ASCII> og
<http://da.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 25-02-06 14:18

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Du har fået den rigtige tastekombination - jeg vil bare lige
> knytte en kommentar til ovenstående.

tak for info
thomas

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-02-06 17:31

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> posting:

> [...]
>hvert eneste sprog, derfor har man et fælleseuropæisk tegnsæt hvor
>de fleste europæiske specialtegn er med (ISO Latin 1 el. iso-8859-

Det er nu ikke hele sandheden. Med unicode (http://www.unicode.org/)
indfører man én tegntabel på tværs af *alverdens* sprog og ikke kun
på tværs af relaterede sprog, som fx ISO-8859-x systemet gør.

Med unicode har man så fået lavet det merer kompliceret på en anden
led, nemlig i forhold til antallet af bits (og sikkert også i
forhold til andre ting), der går på et tegn (i UTF-8 går der fx 8
bit for et ASCII-tegn, mens der går 16, 24 eller 32 bit for
ikke-ASCII-tegn).

--
What is life, except excuse for death,

http://www.FirefoxMyths.com

Fra : Lars HT

Dato : 25-02-06 12:32

"ThomasD (dk)" <thomasdue@12move.dk> wrote in message
> er der en, der ved, hvordan man laver et dansk "ae" med en talkombination?
> (min tast er gået i udu, og jeg skal bruge det nu)
> tak
> thomas

ALT+145 og ALT+146 og

http://office.microsoft.com/da-dk/assistance/ha011331361030.aspx

Lars

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 25-02-06 12:42

Lars HT skrev:

> ALT+145 og ALT+146 og
>
> http://office.microsoft.com/da-dk/assistance/ha011331361030.aspx

perfectisimo, det virker, tak for hjælpen
thomas