Råd om UV foto kamerahus
Fra : Poul Olesen

Dato : 23-02-06 16:45

Jeg har et Olympus C5050 og et tilhørende Olympus PT-15 undervandshus.
PT-15 huset er noget skod. Jeg har nu fået det byttet 4 gange (af
Olympus) fordi det ikke er tæt og kameraet er udskiftet (af Olympus)
fordi det havde fået vand og var totalskadet. Fin service af Olympus i
øvrigt.

Jeg er derfor ikke meget for at bruge Olympus undervandshus igen. Jeg
savner også TTL blitz mulighed. Jeg vil muligvis også gerne kunne taget
kameraet ned under de 40 meter som Olympus huset skulle kunne gå til.

Hvilket undervandshus kan anbefales?

Hvad er godt og billigt, hvad er bedst til prisen og hvad er bare bedst?

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Allan Pettersson

Dato : 23-02-06 17:28

Hej Poul

Hvor mange penge vil du bruge på det og hvadfor et kamara skal du have.
Priser på uvhuse ligger fra et par 2000 til + 35000

Allan

Fra : Kim Nielsen

Dato : 23-02-06 18:21

Jeg har et Olympus C7070 og et PT027 undervandshus og jeg har indtil nu
ingen problemer haft. Dog er det meget vigtigt at man følger de
instruktioner, der anbefales i manualen til undervandshuset: Jeg har et par
gange set en enkelt bobel eller to, der først optræder efter 2 minutter i en
spand vand. På 40 meters dybde havde det nok været katastrofalt! I begge
tilfælde hvor det skete, var det fordi der lå et mikroskopisk lille hår på
tværs af gummipakningen. Da det var fjernet var alt ok igen.

Mvh Kim

Fra : Poul Olesen

Dato : 24-02-06 10:00

Jeg mener mit problem er en lodret stang til at dreje et hjul til en
mængde indstillinger (f.eks. blænde og lukketid når man kører kameraet
manuelt). Den er lavet som en lodret stang med en o-ring omkring. Koldt
vand, 20-30 meters dybde og megen brug af af den nævnte lodrette stang,
så kommer der fugt i kassen. I rødehavet mener jeg ikke jeg har haft
problemer, men her er der også mere lys, så der skal ikke stillet helt
så meget på kameraet.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Poul Olesen

Dato : 24-02-06 09:55

Det er jo netop spørgsmålet.

Hvis jeg nu skulle have et nyt UV hus til mit Olympus C5050 skal det
være et billigt godt hus. Findes der noget godt UV hus til under 5.000
kr som ikke er det billige fra Olympus selv?

Når jeg får råd skal hele skidtet udskiftes til hvad der nu er "det
bedste" digital kamera der kan fås "det rigtige" UV hus til. Det løber
nok op omkring 35.000 kr for sådan et UV fotosæt.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-02-06 14:50

[...]

35k... prøv med det dobbelte. Du skal jo ikke kun have huset, uden kamera,
linse, blitz osv osv...
Det er sjovt, men skidedyrt.

mvh
Johnny

Fra : Poul Olesen

Dato : 24-02-06 16:02

Er du så oppe i alu huse fra subal eller hvad er det du selv mener er
det bedste?

Subal + digitalkamera kommer vist til at koste omkring 35k uden blitz osv.

Er Ikelite huse gode til prisen?
Man kan vist få et ikelite hus til mit Olympus C5050 for under 5k

MVH

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-02-06 19:22

[...]

Der ville jeg se på Subal og mange andre gode huse. Sealux (lidt billligere)
og Seacam (lidt dyrere) har ligeledes gode løsninger på programmet. Hygofot
skulle være lækkert, men jeg har aldrig set deres huse live.
Nu kiggede jeg på at du sagde "det bedste digitalkamera" og det rigtige hus.
Og så snakker vi et SLR efter min mening. Det betyder at du har kamera +
linse fra 12.000 (D70s + 10,5mm) til 39.000 (D2x + 10,5mm) men realistisk så
et max på 20.000 (D200 + 10,5mm)
Dertil kommer diverse memorykort, software og småting til omkring 2.500.
Lidt dimser skal du altid bruge.
Subal hus vil koste fra 28.000 til 42.000 for hus, stor wievfinder og
domeport.

Så hvis du tager den billigste del af kameraudvalget og iklæder det et
aluhus, så ender du omkring 40.000 sår'n cirka. (plus smådimser) Og ja, det
kan man skyde mange spændende billeder med, men vil blive forbedret 1000%
ved at tilføje et OK armsystem og god blitz fra 8.000 og opefter imod de
40.000 kr.
Det render hulens stærkt når man gerne vil have noget dejligt udstyr.

Ikelite laver nok det bedste hus set i forhold til prisen. Af et plastic hus
at være, er det godt. Det er ikke kønt, eller specielt velformet at arbejde
med. Men det holder tæt, kan modstå realistiske brugs belastninger og du kan
have adgang til alle de rigtige funktioner. Prisen er yderst fornuftigt og
Ikelites eftersalgs / garanti service er fra fabrikantens side ulastelig og
burde være et forbillede for alle andre. Jeg _ved_ at der kan engang imellem
være noget knas med de lokale importører, men det er ikke fabrikantens
skyld. De opfører sig altid retfærdigt og ofte langt mere til kundens
fordel, end hvad de er forpligtet til.

Jeg har selv lige fået et D200 som der skal med under vand, nu overvejer jeg
yderst grundigt hvilken aluhus løsning som jeg bliver mest glad for.

Det der er dejligt, er dyrt.
Det der er dyrt, er udansk.
Det der er udansk, bliver der rynket på næsen af.
Velkommen til en kamp opad bakken

mvh
Johnny

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-02-06 20:39

Poul Olesen wrote:
> [...]
> Olympus) fordi det ikke er tæt og kameraet er udskiftet (af Olympus)
> fordi det havde fået vand og var totalskadet. Fin service af Olympus i

Okay det er imponerende.

> Jeg er derfor ikke meget for at bruge Olympus undervandshus igen. Jeg
> savner også TTL blitz mulighed. Jeg vil muligvis også gerne kunne taget
> kameraet ned under de 40 meter som Olympus huset skulle kunne gå til.

Mig bekendt har du ttl i forvejen, bare Olympus ttl, det du har brug for
er en konverter:
http://www.heinrichsweikamp.net/blitz/indexe.htm

> Hvilket undervandshus kan anbefales?

Jeg har Olympus 7070 + Olympus fungerer fint.

Skal selv havde købt sådanne en converter til en undervandsblitz, men ny
Ving og tørdragt har højere prioritet.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Henrik

Dato : 24-02-06 22:04

> [...]
> med. Men det holder tæt, kan modstå realistiske brugs belastninger og du kan
> have adgang til alle de rigtige funktioner.

Det en O'mer...
Du har adgang til ALLE funtioner med et Ikelight - ihvertifald har jeg
til mit 8080WZ !

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-02-06 00:17

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
Det en O'mer...
Du har adgang til ALLE funtioner med et Ikelight - ihvertifald har jeg
til mit 8080WZ !

Til kompakt kameraerne trænger man ikke til så meget for at bruge dem. De er
jo primært point and shoot, så det kræver ikke meget for at være helt dækket
ind.
SLR kan det knibe med at få plads til alt. Der er der nogen gange foretaget
fravalg fra producentens side.

Direkte sammenholdt med prisen, laver Ikelite et godt produkt.

mvh
Johnny