service hos Deep blue Dive
Fra : mra

Dato : 22-02-06 12:10

Hej,

Jeg ville bare lige give en advarsel mod at købe udstyr hos deep blue
dive da deres service er urimelig ringe.

Jeg var så heldig at få et par Jetfins i julegave, dejligt. Desværre
var disse for små (jeg havde glemt og skrive en størrelse på min
ønskeliste og min far tog bare en tilfældig størrelse).
Nå men, jeg ringede derhen og fik at vide at jeg bare skulle sende dem
og udfylde den "return slip" der fulgte med.
Det gjorde jeg så. Skrev tydelig og klart at jeg et par i størrelse L
og de skulle byttes til XL, samt min adresse hvor de skulle sendes til.
Det kostede mig i øvrigt 200 kr, men okay det var jo ikke deres skyld
at det var en forkert størrelse.

Et par uger efter får min far dem så tilbage (ikke mig som der ellers
stod på sedlen), byttet til størrelse L og ikke XL. FLOT.
Nå jeg ringer derhen og for at vide jeg skal sende dem igen og at jeg
kunne få pengene for forsendelsen tilbage. Så jeg sender dem endnu
engang til 200 kr (nu er det efterhånden blevet væsentligt dyrere end
hvad de koster herhjemme).

En uge efter ringer de til mig og kan ikke rigtig forstå noget som
helst. De troede at jeg havde et par i XL og ville have dem i L (igen
rigtig FLOT) og i øvrigt var han temmelig forvirret ham jeg snakkede
med. Til sidst fattede han dog at jeg skulle have et par i størrelse
XL.
Men så kom problemet. For det første ville de ikke betale for den
ekstra forsendelsen, og for det næste ville han have at jeg yderligere
skulle betale for at dem sendt tilbage på trods af at det var dem der
havde lavet en fejl. Hver gang jeg prøvede at forklare ham at det var
deres fejl, læste han, stammende, deres returnerings politik op og
fortalte at det var hans overordnede der sagde det.

Til sidst sagde jeg til ham at han kunne beholde finnerne og sende mig
mine penge tilbage. Så alt i alt har jeg brugt 400 kr. på ingenting.

Undskylde mig mine sure opstød, men nu ved i hvilken sevice de
tilbyder.

Mvh.
Martin

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 22-02-06 13:02

> [...]
> mine penge tilbage. Så alt i alt har jeg brugt 400 kr. på ingenting.
>
> Undskylde mig mine sure opstød, men nu ved i hvilken sevice de

Så kan det måske lære (og din forældre) dig at hande hos din
lokale pusher i stedet for at skulle prøve at spare et par kroner på
internetkøb !

Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe andet sted end i en
butik som regel får jeg god vejledning (minus dykkercentret) jeg kan
prøve tingene og så ikke mindst er det også muligt for forældre,
kærester og andre som ikke aner en pind om dykning, kan komme ind og
købe en gave med mulighed for at bytte den......

Felix

Fra : Thomas H. Andersen

Dato : 22-02-06 14:42

<f_chinmart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

kærester og andre som ikke aner en pind om dykning, kan komme ind og
købe en gave med mulighed for at bytte den......

Kan bare ikke lade være...

Hvad er der nu galt i at købe på nettet??? Dette problem var ikke opstået
hvis Martin oplyste hans str. Ved du nok om produktet er det da bare om at
finde det billigste sted de bliver forhandlet. Det hedder sund konkurrence.
Selvfølgelig er det da rart at kunne prøve ting man er usikker på i en butik
og få den vejledning man skal bruge, men en nutik har kun visse produkter så
det er jo ret snævert udvalgt en butik har.

My 2 cents

Mvh

Thomas

Fra : NI

Dato : 22-02-06 14:46

Det er selvfølgelig beklageligt at høre ovennævnte historie, men samtidig
vil jeg dog meddele, at jeg udelukkende har haft positive oplevelser med
handel over nettet, og det er ganske mange gange, at jeg har gjort dette. Nu
nævnes dykkecenteret,... jeg har ikke fysisk befundet mig på deres matrikel,
men har handlet hos dem flere gange (over nettet), og her har der absolut
ikke været nogle problemer. Jeg synes det er positivt, at vi er mange som
skaffer udstyr over nettet. Det betyder ikke, at jeg ikke støtter den lokale
pusher, men lidt konkorrence på området, er da bestemt at foretrække.

Mvh Niels

Fra : Olskum

Dato : 22-02-06 19:35

> [...]
> kærester og andre som ikke aner en pind om dykning, kan komme ind og
> købe en gave med mulighed for at bytte den......

Mit absolut favoritdebat emne - online dykker handel vs. den lokale pusher.

Har handlet stort set alt mit grej på nettet - både i DK og udland og har
kun haft positive oplevelser hvad angår pris, service, hastighed og mest af
alt returservice.

Hvad angår kommentaren om Spanien som "lavlønsområde" kan jeg kun
konstatere at en ansat i en DK dykkerbutik så tilsyneladende tjener den
helt store kasse eftersom der var min. 1500,- forskel da jeg i sin tid
købte min Suunto Cobra på nettet i Spanien, bare for at nævne et eksempel.

Jeg er også klart tilhænger af at støtte den lokale pusher, men kun i det
omfang hvor han kan give mig råd/vejledning/service, som jeg ikke kan få på
nettet. Kan han det, betaler jeg gerne den danske "pusher løn".

Efter min mening er det her de skal differentiere sig - på den kyndige
vejledning. Helt ærligt - hvad mon der er fedest. At sælge 5 par
svømmefødder a 600,- eller en tørdragt til 10.000. Han bruger vel stort set
samme tid sammenlagt på kunderne/kunden. Men den tilfredse tørdragts kunde
kommer helt sikkert tilbage og køber måske sin rebreather hos ham - og så
skal der fanme langes mange svømmefødder og disken for at når samme
omsætning/indtjening og opnå den samme kundeloyalitet.

/Olskum

Fra : Henning

Dato : 22-02-06 20:34

>konstatere at en ansat i en DK dykkerbutik så tilsyneladende tjener den
>helt store kasse eftersom der var min. 1500,- forskel da jeg i sin tid

Desværre ikke helt rigtigt. Da jeg for noget tid siden købte nyt
Mares-udstyr, fik jeg at vide fra en post-ordrebutik (i Spanien, som
også opgiver varerne i danske kroner), at grunden til den væsentlig
højere pris i Danmark var, at Mares i Italien bestemte de vejledende
udsalgspriser. Rettede du dig ikke efter dem, mistede du din
Mares-autorisation. Om det gælder andre mærker ved jeg ikke, men kunne
sagtens forestille mig det. Jeg kunne så spare en del ved at få varen
leveret til en kammeraet i England, som sendte det videre til mig.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-02-06 21:21

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagtens forestille mig det. Jeg kunne så spare en del ved at få varen
> leveret til en kammeraet i England, som sendte det videre til mig.

ok, det er jo ikke kun ulovligt men grænser til noget konspirationsteori..
som jeg forstå det siger du at Mares bestemmer at priserne i Danmark skal
være højere end i Italien og England? Jeg har svært ved at forestille mig
hvorfor i alverden man ville gøre det?

mvh
Jonas

Fra : Henning

Dato : 22-02-06 21:43

On Wed, 22 Feb 2006 21:21:18 +0100, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@gmail.com> wrote:

> [...]
>være højere end i Italien og England? Jeg har svært ved at forestille mig

Fordi man kan! Producenterne er udmærket klar over at bruttolønnen er
væsentlig højere i Dk end i ex. England, så hvorfor ikke være købmand
og tjene ekstra på det? Gyngerne og karusellerne... Hvorfor koster et
par Levis det tredobbelte af hvad de koster i USA? Og hvorfor koster
Levis det samme over hele Danmark?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-02-06 22:51

> Fordi man kan! Producenterne er udmærket klar over at bruttolønnen er
> væsentlig højere i Dk end i ex. England, så hvorfor ikke være købmand
> og tjene ekstra på det? Gyngerne og karusellerne...

Jamen hvis du mener at Mares centralt definere udsalgsprisen så tjener de jo
ikke mere, så tjener dykkerbutikken i Danmark mere, men kun fordi Mares har
sagt de skal?! Og potentielt så udsulter man de danske forhandlere fordi
folk vil købe deres mares udstyr over nettet i udlandet og på sigt vil
forhandlerne så stoppe med at forhandle mares. Eller også opfordre de, de
danske importører til at parallelimportere hvorved de tager røven på den
officielle importør. Jeg kan ikke se hvilken fordel de skulle få ud af det?

Jeg aner det ikke, ved du det?

mvh
Jonas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 23-02-06 08:30

Jeg er ikke sikker på at det er ulovligt, og jeg tror ikke kun det er
teori...
Det samme fenomen gør sig gældende i andre brancher.
Hvorfor tror du at briller er så dyre...

Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-02-06 09:12

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> wrote in

> Jeg er ikke sikker på at det er ulovligt, og jeg tror ikke kun det er
> teori...
> Det samme fenomen gør sig gældende i andre brancher.
> Hvorfor tror du at briller er så dyre...

Og hvorfor tror du at Louis Nielsen er blevet så fantastisk upopulær i
branchen? Netop fordi han skider på deres 'vejledende udsalgspriser' og
sælger med (formentlig) mindre avance end andre optikere.

Det er IKKE lovligt at lave faste aftalte priser (det grænser til noget
karteldannelse, hvilket er meget ulovligt), men de må godt lave
'vejledende udsalgspriser'. Det der så givetvis sker er, at hvis man ikke
vil følge disse "vejledninger" så mister man kontakten med distributøren
og dermed mister man effektiv muligheden for at sælge de pågældende
produkter.

Dette har vi set gang på gang med fx. Føtex der køber et parti fx. Hummel
træningssæt og sælger under den "vejledende" udsalgspris. Dette får
distributøren til at fare fuldstændig i flint, men de er ikke meget for
at gøre det for offentligt da de så risikere at påkalde sig opmærksomhed
fra konkurrencestyrelsen.

Du får med garanti ikke nogen til at indrømme at der ligger
fastprisaftaler på disse produkter, og der findes med stor sandsynlighed
heller ikke nogle skriftlige beviser for det.

Det er ikke sikkert at blot fordi priserne er de samme, at det så betyder
at der er en pris-diktering, da butikkerne jo helst også (af naturlige
årsager) vil sælge så dyrt som muligt, hvorfor de alle sammen vælger at
følge vejledende udsalgspriser. Da dykkerudstyr er en så lille nichevare,
så er konkurrencen ikke stor nok på området til at der er nogen der vil
(og har råd til) at køre med lavere priser.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-02-06 13:20

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke sikker på at det er ulovligt, og jeg tror ikke kun det er
> teori...

Det kan man kun være sikker på hvis det kommer for en dommer..

> Det samme fenomen gør sig gældende i andre brancher.
> Hvorfor tror du at briller er så dyre...

Fordi du vil betale for dyre briller i stedet for at købe dem du kan få i
føtex til 50kr?

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 23-02-06 14:00

øhh.. med "du" mener du sikkert "man". Og svaret er nok at der også inden
for den brahche er en pålagt udsalgspris.
Jeg siger ikke at det er ok, men helt ærligt. Hvis man ikke vil give hvad
producenterne/forhandlerne vil have, så køb dog noget andet. F.eks. i Føtex.

Claus Grell Hansen
(Leif er et svin, undgå ham)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-02-06 17:40

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> wrote in message

> Claus Grell Hansen
> (Leif er et svin, undgå ham)

Er det alle Leif eller en specifik ?

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 24-02-06 12:49

Jeg tror kun der er en (et) Leif. Og Leif er for kort til at gå og græde
over at dykkercenter er dyre, og at nogle i danmark vil tjene penge. Den
samme snak var oppe for noget tid siden. Den gang var det bare guidede ture.
Er man utilfreds med priser i den lokale shop, kan man handle på nettet.
Skal man bruge varen NU, kan man handle lokalt.

Det var bare det jeg ville sige... Hej...

Claus
(Life is a bitch, and then you marry one)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-02-06 21:12

> [...]
> kan man handle på nettet. Skal man bruge varen NU, kan man handle
> lokalt.
>
> Det var bare det jeg ville sige... Hej...

Der har du helt ret.

Man skal ikke være utilfreds, når der er så mange muligheder.

Der er bare en ting.

Det er synd for dem som ikke kender alle mulighederne,
hvis man f.eks. ikke ved at man godt kan dykke ved
Knud Rasmussen uden at give 250,- kr for det.
Eller at den lokale grejpusher giver dig rabat, når du har
handlet der 2-3 gange.

Og det kan man jo godt lige sige til dem.

Søren Arnvig

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 22-02-06 15:33

Hvis vi ikke støtter de lokale pushere, så tror jeg at dykningen
bliver begrænset en del

Jeg ser ikke mange internet butikker der handler f.eks. med reservedele
og specielt når man er ny uddannet er det svært at handle uden at få
råd fra kammerater eller butikker.

jeg har set elever der suser ind i en butik i københavn for at lade
dem servicere som potentielle kunder med råd/vejledning for derefter
med den nye viden tage hjem og købe på nettet...

Jeg oplevede for nogen tid siden at min makker (ikke mig selvfølgelig
) havde glemt sin maske hjemme, så susede vi op til Masterdive i
Helsingør og lånte en maske af dem, den form for service kan kun
eksistere hvis man støtter de lokale......

Hvad med service af regulatorer, skift af manchetter osv min konklusion
er at støtter vi ikke de lokale til fordel for internet butikker i
lavtløns områderne som f.eks. Spanien så dør de og det kan sporten
ikke leve med......

Felix

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-02-06 15:57

>Hvis vi ikke støtter de lokale pushere, så tror jeg at dykningen
>bliver begrænset en del

Men nu arbejder du vel også selv i branchen ikke ? :)

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-06 18:02

først vil jeg sige at jeg køber delvist hos den lokale og delvist over
nettet, der er ingen tvivel om at havede jeg alle de penge til dykker udstyr
jeg kunne ønske mig så gad jeg ikke bruge tid på at handle over nettet.

men et problem ved at handle hos den lokale er jo at han ikke har alle
mærker, så der er altså ikke frit valg på alle hyller, så ved jeg godt at
der er samarbejde mellem de forskællige forhandler, så de kan købe af hiande
så de i praksis kan skaffe det meste, MEN de tjæner jo meste på det de selv
impoter og hvis der er noget galt med ting der servicen mere vansklig hvis
det er noget graj de har fået gennem en anden forhandler.
derfor vil de jo prøve at salge det de tjæner mest på og ikke "konkurantens"
mærke.

man høre tit om nye der går efter et bestmdt mærke, fordi de er blevet
anbefaldt det mærke / model, feks, her, i klubben, af vender osv osv.
når de så kommer ud af butikken kommer de ud med et eller andet, måske
ukendt, mærke. om det så er så godt som forhandleren har sagt, viser tiden
jo, men tit bliver de kede af at de ikke stod fast, ved det mærke de kom
efter.

f_chinmart@yahoo.dk wrote:
> [...]
> konklusion er at støtter vi ikke de lokale til fordel for internet
> butikker i lavtløns områderne som f.eks. Spanien så dør de og det kan

den slags klare man da selv, og hvis der ellers fantes noget ordenlig klub
liv som for 20 år siden, så var det sådanne noget man ville sidde og ordne i
fælles skab på en klub aften de kolde vindter aftner

mvh Morten

Fra : janrosenbjerg@sol.dk

Dato : 22-02-06 15:40

Fra : janrosenbjerg@sol.dk

Dato : 22-02-06 15:43

har lige købt et apeks dykkerur ,af nævnte forretning/dykkercenter,
og havde ingen problemer ,det landede hurtigere end de havde
meldt.bare iorden......

Fra : mra

Dato : 22-02-06 16:32

Hej,

Selvfølgelig køber jeg også reservedele og får serviceret mit
udstyr hos den lokale og engang imellem kan han da også komme med
tilbud jeg ikke kan finde andre steder.

Men når jeg nu ser præcis de finner jeg godt kunne tænke mig til 300
kr under prisen inkl. forsendelse, så har jeg ikke meget lyst til at
betale "overpris" for det hos den lokale.
Og nej, jeg tror ikke de dør. Som du selv nævner så har den lokale
pusher nogle fordele som internet butikkerne ikke har og som dermed
gør at han sagtens stadig kan lave forretning på det. Bla. god
service og god vejledning for da mig til at komme tilbage. Men jeg
handler stadig andre steder

Mvh.
Martin

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 23-02-06 07:35

Jo Jonas du har helt ret jeg er freelance PADI/SDI instruktør.

Felix

Fra : janrosenbjerg@sol.dk

Dato : 23-02-06 13:33

undskyld mig ,men når jeg kan spare ca2000kr på de 2 regulatorer jeg
købte på nettet så er man da tåbelig hvis man ikke gør det,omvendt
får jeg altid serviceret mit grej hos den lokale bandit.... og hvis
du prøver at gi os andre dårlig samvittighed så drop det,det går
vist ok for dykkercentrene i dk , der bliver ihverfald flere og flere
og de får også e-handel....

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 23-02-06 14:42

Har du konfronteret din lokale pusher før du købte ?, at du kan få
samme vare til en bedre pris ved e-handel ?
Måske kommer de med et tilbud som alle er tilfredse med,
Jeg har ikke sagt at du skal have dårlig samvittighed, kun at det er
hos den lokale man kan få reservedele og den service som er nødvenig
i en snæver vending og hurtige løsninger.

jeg har efaring for at jo oftere man kommer som kunde jo bedre priser
får man, det hedder kundepleje , noget du sjældent eller aldrig
får ved e-handel.
og du er stadig afhængig af at der er en pusher i nærheden af hvor du
bor.
prøv dem af og døm selv...

Felix

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-02-06 17:24

f_chinmart@yahoo.dk skrev i Message-ID:
<1140702104.634595.85930@g14g2000cwa.googlegroups.com>:

> jeg har efaring for at jo oftere man kommer som kunde jo bedre priser
> får man, det hedder kundepleje , noget du sjældent eller aldrig
> får ved e-handel.

Jeg kan personligt sige at det må være "sjældent", da jeg personligt har
give uopfordret rabat til gode kunder.

At at nogen fysisk biks skulle rådgive bedre end jeg, har jeg svært ved
at tro på. Den største forskel er mulighed for at undersøge varen inden
køb, og her har vi i EU lovpligtig 14 dages returret.

Det er pointen med infrastruktur/gasfyldninger, men det er en anden sag.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>