Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
6600gt vs 7800gs ?
Fra : Mette & Michael

Dato : 22-02-06 10:43

Hej

Har nu læst lidt om disse to fine agp grafikkort, og har overvejet at
opgradere til et 7800gs 256 mb. (mit 6600gt er 128 mb.).
Men kan ikke rigtig forstå at gpu'en kun kører med 375 mhz på 7800, mit 6600
kører jo med 500 mhz på gpu'en ???
7800 er så godtnok lidt hurtigere på rammene, 1,2 ghz, hvor mit 6600 kører
med 900 oc (1000 mhz).
Er der mon nogen som kan forklare mig lidt om hastighedsforskellen og om jeg
fokuserer på noget forkert.
På forhånd tak

Mvh.
michael

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-06 10:57

"Mette & Michael" wrote

> [...]
> opgradere til et 7800gs 256 mb. (mit 6600gt er 128 mb.).

> Er der mon nogen som kan forklare mig lidt om hastighedsforskellen og om

7800gs har 16 pipelines
7800gt har 24 pipelines

6600gt har 8 pipelines

- Peter

Fra : Mette & Michael

Dato : 22-02-06 11:43

> 7800gs har 16 pipelines
> 7800gt har 24 pipelines
>
> 6600gt har 8 pipelines
>
> - Peter

> Mange tak for svar Det bli'r nok bare 7800gs jeg skal kigge på, GT
> ver. få's vist kun i pci express, ikke ?
Men du mener vel, at byttet vil være ok/rentabelt, ikke ? Jeg har en 19"
Widescreen fladskærm, som helst vil køre 1440x900, jeg spiller FEAR,
Halflife 2, COD 2 o.l

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-06 13:45

"Mette & Michael" wrote

> Mange tak for svar Det bli'r nok bare 7800gs jeg skal kigge på, GT
> ver. få's vist kun i pci express, ikke ?

Dunno

> Men du mener vel, at byttet vil være ok/rentabelt, ikke ? Jeg har en 19"
> Widescreen fladskærm, som helst vil køre 1440x900, jeg spiller FEAR,
> Halflife 2, COD 2 o.l

Kommer lidt an på din CPU!

Der er også andre spiller i samme kategory
http://www.tomshardware.com/2006/02/13/nvidias_geforce_7800gs_becomes_a_better_buy/index.html

Det er testet på AMD Athlon 64 3200+, Socket 754, 2.2 GHz, 1.0 MT/s Bus, 1
MB L2 cache

Bemærk!
"We feel that either card would make a viable upgrade path for your existing
AGP configuration, but we also continue to stress that it makes sense to
make the leap to PCI Express whenever possible, as that is where the rest of
the graphics market is moving. If you are on the verge of making the switch,
keep saving your pennies and upgrade your entire system. If cost is too much
of an issue, or you just have to have the "latest" graphics card technology,
the GeForce 7800 will serve you well for current and future SM 3.0 titles,
at least for another 9 to 12 months."

Kort:
Skift til PCI-E dette kort holder et års tid i forhold til nye titler og så
skal du at investere i PCI-E alligevel

Hmm - det sagde man da også for et år siden? :)

- Peter