skibsforlis
Fra : jr

Dato : 21-02-06 23:35

hej

som dreng blev jeg engang fortalt om et skib der forliste ved skagen.Det
medbragte bla. statuer af apostlene beregnet til en russisk kirke.
er der nogle der kan bekræfte den historie + evt. henvise til nogle
bøger/hjemmesider.

jr

ps. har også stillet spørgsmålet i dk.videnskab.historie

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-02-06 09:29

.....den har jeg også hørt. Skibet grundstødte i 1700-tallet og blev knust
fuldstændigt på stranden, kort efter forliset fandt man på stranden flere
statuer / figure af apostlene. Jeg har hørt historien bl.a. i Skagen og i
mange variationer. Lige fra at det skulle være store bronzestatuer, til små
lerfigure og spændende beretninger om at det var et "dødt skib" som
strandede, til at forliset bare var en grundstødning, hvor besætningen blev
reddet.

Spændende historie, det kunne være interessant at høre om nogen ved noget
konkret (?)

mvh. Allan Jensen

Fra : Thomas Andersen

Dato : 22-02-06 13:35

Der driver stadig skeer i land engang imellem fra det skib.... De 12
sølvapostle var bestilt i Spanien og skulle opstilles i Sct. Isaacs
Katedralen i Sct. Petersborg.... der er mange myter om strandingen (som der
nu er ;)) men når jeg engang finder dem skal I nok få billederne at se :D

....og ja der findes en bog... det er maaaange år siden jeg har læst den og
kan ikke huske hvem der skrev den... selvom det nok står et eller andet sted
i mine bunker med noter :D Den er nu ikke så videnskabelig, men beskriver
myterne ganske godt :)

--
mvh. Thomas N. Andersen
www.dykkerservice.dk