Hvordan vil i gribe det an, når der ikke ø~
Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 17:28

Hej.

Hvordan plejer "man" praktisk at gribe det an, når man arbejder med kunder
og der er mulighed for at der ingen kunde er valgt ved fx opstart.

Det er selvfølgelig i forbindelse med databaser, hvor kunderne ligger i
databaser.

Lader man tabellerne være lukkede og laver en procedure ala "if dataset =
closed then "Der er ikke åbnet en kunde" else "Der er åbnet en kunde"

Jeg hører gerne input og forslag fra flere vinkler.

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 22-02-06 08:54

Jeg går ud fra, at du eftersøger en slags lookup funktionalitet? Altså på en
bestilling skal tilknyttes en kunde?

Du kunne konstruere et LookupDataModule, hvor der kunne være en
CustomerLookupTable. Dette datamodul og denne tabel kunne så altid være
aktive i hele dit programs levetid. Du kunne lå linke alle dine øvrige
datamoduler til dette LookupDataModule. Du kunne også ligge andre lookup
Tabeller som SalesItemLookupTable, osv.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 10:10

"Brian Andersen (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en
meddelelse news:yJUKf.10$Z%4.0@news.get2net.dk...
> [...]
> aktive i hele dit programs levetid. Du kunne lå linke alle dine øvrige
> datamoduler til dette LookupDataModule. Du kunne også ligge andre lookup

Hej Brian.

Jeg ved ikke, om vi helt taler om det samme.

Jeg vil lige give en praktisk forklaring / gennemgang af, hvad man kan komme
ud for:

1. Programmet åbner og der er ikke valgt nogen kunde at arbejde med
(Det svarer lidt til, at man åbner Word uden at have et dokument åbent,
bortset fra at det er databaser og ikke filer, som man arbejder med).

2. Du kan vælge at åbne en kunde. Åbner du en kunde, skal kundens data
vises.

3. Du kan vælge at lukke en kunde. Lukker du en kunde, så skal der ikke
vises kundedata, men måske vises tekst om, at der ikke er åbnet en kunde.

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 22-02-06 10:28

Ahh, ok.

Tjjaaa. Så er der vel heller igen grund til at have tabellerne åbne?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 10:58

"Brian Andersen (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en
meddelelse news:z5WKf.18$%b6.2@news.get2net.dk...
> Ahh, ok.
>
> Tjjaaa. Så er der vel heller igen grund til at have tabellerne åbne?

Hej igen Brian.

Det var det, som jeg egentlig spurgte om i første omgang - sådan da. Jeg er
nemlig interesseret i at høre erfairnger (hvis der er nogle) eller råd
omkring dette.

Jeg havde selv foreslået at lade tabellerne være lukkede, når der ikke er
åbnet en kunde og åbne / lukke tabellerne, når jeg åbner hhv. lukker en
kunde.

Og så bruge noget i retning af

If tabel1.active = false then (DER ER IKKE VALGT EN KUDNE) else (KUNDENS
DATA VISES).

Hvad synes du om det? Eller vil du fraråde det?

Fra : Brian Andersen \(www~

Dato : 22-02-06 11:32

Det er svært at sige hvad du skal gøre?

Jeg har opbygget de fleste af mine systemer sådan, at der er en Oversigt med
eksempelvis Ordre. Her kan brugeren så oprette, slette eller ændre sine
ordre + en masse andre ting. Dobbelt klikker man på en ordrer på oversigten,
så åbnes der en editor. Hver oversigt og hver editor har hvert deres
datamodul aktiveret. Dette gør, at man kan åbne lige så mange vinduer man
har lyst til. Når et vindue lukkes (oversigt/editor), så lukkes datamodulet
også. Det eneste der hele tiden er aktiv er et datamodul som håndterer alle
lookups, osv.

/Brian

Fra : Harald

Dato : 22-02-06 11:47

"Brian Andersen (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en
meddelelse news:J1XKf.32$CV5.1@news.get2net.dk...
> [...]
> lukkes datamodulet også. Det eneste der hele tiden er aktiv er et
> datamodul som håndterer alle lookups, osv.

Jeg plejer at bygge systemer op over 3 procedurer, HentData, GemData og
SletData. Kun i disse 3 procedurer er der kode der har forbindelse til
databasen, dette betyder at man f.eks. meget let kan skifte til en anden
database. Om man så vil have forbindelsen til databasen åben hele tiden
eller om man vil åbne/lukke forbindelsen hver gang er så meget let at ændre
da det kun er i de 3 procedurer man skal rette koden.

/HK