Kristendom og kærlighed
Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 13-06-01 20:35

Thi kærligheden er stærk som døden, lidenskaben grum som dødsriget. Gav en
mand alt hvad han havde for kærlighed - hvem ville da agte ham ringe?

Hvordan har kristendommen det egentlig med kærlighed? Min vurdering er ikke
særlig godt - enhver der ikke lever op til idealet om kernefamilie-idyl kan
udover sit personlige tab, stå med sine medkristnes velmenene fordømmelse.
Især blandt gruppen af "personlige kristne" er der en tendens til at flygte
ind i sandheden og nægte at se virkeligheden i øjnene.

Står man med et problem, er det ofte ingen hjælp til at høre Bibelens
holdning. Ofte er der ikke nogen bibelsk holdning. Må man tage sit eget liv?
Nej! Men hvad så med Samson? Tog han ikke sit i kampen mod filistrene? Må
man bryde ægteskabet? Nej! Men hvad med David og Batseba?

Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Fra : Niels Steg

Dato : 14-06-01 10:33

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eget liv?
> Nej! Men hvad så med Samson? Tog han ikke sit i kampen mod filistrene?

Han bad Gud om lov til en sidste kamp!
og Gud gav ham lov!

> man bryde ægteskabet? Nej! Men hvad med David og Batseba?

De blev straffet !
Frugten af deres ægteskabsbrud blev taget fra dem!

> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Der hvor de kristne adlyder Gud!

Niels

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-06-01 13:45

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> wrote in message

> De blev straffet !
> Frugten af deres ægteskabsbrud blev taget fra dem!

Siger du at Gud straffer uskyldige børe, for forældres utugt ????

> Der hvor de kristne adlyder Gud!

Hvor gør de det ?????

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 17-06-01 17:07

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Siger du at Gud straffer uskyldige børe, for forældres utugt ????

Jeps, i GT tider, og der er oven i købet folk der mener at han også gør
det i NT tider..

Læs 2 Mos 20, 4-6

men læs historien om David og Batseba selv..

> Hvor gør de det ?????

)

Niels

Fra : Dan

Dato : 14-06-01 18:19

Marina Norling Jørgensen <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g9tu8$rqo$1@news.inet.tele.dk...
> Thi kærligheden er stærk som døden, lidenskaben grum som dødsriget. Gav en
> mand alt hvad han havde for kærlighed - hvem ville da agte ham ringe?

KLIP

> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Det er en eftersøgning, som jeg kan støtte. Jeg tror nok, at
den kristendom, der er uden fordømmelse, er der, hvor man
har en Kristus om overhoved, der ikke fordømmer. Men når
menneskers ord lægges i munden på en fordømmende
Kristus og lader ham være en mumificeret Gud i 2000 år,
så er der nok eet eller andet, der både teoretisk og teokratisk
kan være gået galt. Prøv at samle en kommode fra IKEA uden
vejledning. Prøv at finde Kristus og Hans Far i menneskers
udlægninger og teorier. Det går lige galt.

Så vi to og mange andre skal nok kigge efter en levende
Kristus, som taler eget ord ud af egen mund. Og høre, hvad
han har at fortælle. Jeg leder videre Lov mig at du skriver
til os i gruppen, hvis du støder på "vores" Kristus på Vejen

Kærligst fra Dan

Fra : Live4Him

Dato : 14-06-01 18:50

"Dan" <dan.kiving@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den kristendom, der er uden fordømmelse, er der, hvor man
> har en Kristus om overhoved, der ikke fordømmer.
~~~~~~~~~~~~~~
Jeg mener at man har misforstået evangeliet og Kristus hvis det skal være
uden nogen dom. For dommen over synden danner baggrunden for Guds nåde og
frelse. Der er fordømmelse over synden, men den som er frelst i Kristus, og
har fået nåde, er fri for fordømmelse (Rom 8,1).

Bibelen taler meget om dom, men den taler også om frihed fra denne dom
gennem retfærdiggørelse ved tro på Kristus (Rom 3,23-26). Det er vigtigt at
forkynde denne frihed (det glade budskab) for de som er i Kristus, ligesom
det er vigtigt at fastholde overfor de genstridige at de som syndere ikke
kan blive frelst uden ved Jesus Kristus.

Paulus regner læren om dom for en af den kristne tros grundsandheder ( Heb
6,1-2).

jørgen.

Fra : Dan

Dato : 14-06-01 23:14

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gathg$f75$1@news.inet.tele.dk...

> [...]

> kan blive frelst uden ved Jesus Kristus.
>
> Paulus regner læren om dom for en af den kristne tros grundsandheder ( Heb

Ja, spørgsmålet om dom er jo et svært et. Og jeg erkender, at du har ret,
Jørgen, at
dette spørgsmål er meget omtalt i Biblen. Det jeg skriver om omkring
fordømmelse
er den fordømmelse, der kommer ud af ansigter af sten, guld og sølv eller
måske
af ansigter med en bedrevidende mine ("jeg ved bedre...."), som i
fantasifulde film
om indianere, der tilbeder en totempæl eller en stenstøtte, og der så ved
"magi",
"trolddom" eller "guddommelig indgriben" lyder en stemme, som proklamerer
diverse "sandheder" for folket.

Det er den fordømmelse, jeg tager fat på. Hvor min "Kristus" og din
"Kristus" kan
stå og skændes om detaljer i en lære, som jeg ikke er sikker på, at vor
Herre
Kristus kan genkende som den lære, han gik rundt med med sandaler på og
een -
kun een - kjortel og uden pung og forkyndte fra by til by, fra menneske til
menneske.

Når vi taler om "dom" i Bibelsk forstand kan jeg ikke lade være med at
citere
et par vers fra Davids skønne salme 19. Han skriver blandt meget andet:

Herrens forordninger er retskafne
de glæder hjertet.
Herrens befaling (i King James commandment) er ægte,
den giver øjnene glans.

Herrens ord er rent,
det består til evig tid.
Herrens bud (i King James judgementes) er sandhed,
de er alle retfærdige.

De er mere kostbare end guld,
end det reneste guld i mængde,
de er sødere end honning,
end flydende honning.

Din tjener lader sig advare af dem,
der er stor løn ved at holde dem.
Hvem lægger mærke til uforsætlige synder?
Rens mig for skjulte synder.

I stakkels Paulus´ tale i Athen i Ap.G. 17 fra
vers 29 hedder det så smukt:

"Når vi nu er af Guds slægt, må vi ikke mene,
at guddommen ligner noget af guld eller sølv
eller sten, formet ved menneskets kunst og
snilde. Efter at Gud har båret over med tidligere
tiders uvidenhed, befaler (commands) han nu
mennesker, at de alle og overalt skal omvende
sig, for han har fastsat en dag, da han vil holde
dom (judgement) over hele verden med retfærdighed
ved en mand, som har bestemt dertil; og det har han
gjort troværdigt for alle ved at lade ham opstå fra
de døde."

Stakkels Paulus, fordi han bliver taget i indtægt for
så meget, men holde en god tale, det har han altid
kunnet. En lærd jøde var han, stivnakket og bedre-
vidende til han på vejen til Damaskus mødte Herren
selv - så blev han forfremmet (efter mange år) til
sejlmager, vandringsmand for Herren og en
blændende evangelist.

Gud befaler os til at omvende os til en personlighed
og den nye personlighed eller den vi vælger at beholde
uden omvendelse skal dømmes ved Kristus Jesus
på et af Gud fastsat tidspunkt. Og det er nok dette,
vi som små spædbørn i troen skal vende i vore
hoveder og i vore hjerter, før vi begiver os ud på
de bølgefyldte farvande. Hvor Kristus nok skal komme
ud og redde os vantro på det oprørte hav, men dommen er Guds og
Kristus læser den op for os efter, at han ved sit
genløsningsoffer har givet os muligheden for en
ny, kristen personlighed. Er det her trøst eller er
det bare trøst - jeg spørger bare ?

Og hvem dømmes, for hvad dømmes og hvem giver
dig muligheden for at få en retfærdig dom. For dømmes
det skal du. Og det skal jeg også. Hvilken glædens dag,
den dommens dag. Vi gjorde den til blodsudgydelse,
men jeg tror, det bliver Helligånds udgydelse den dag.

Kærligst Dan Christiansen

Fra : ~*Nuntius*~

Dato : 04-08-01 11:43

> [...]
> han har at fortælle. Jeg leder videre Lov mig at du skriver
> til os i gruppen, hvis du støder på "vores" Kristus på Vejen

Helt enig!
Ord, begreber og fortolkninger er noget, mennesker har brug for. Samtidig er
det også det der skaber krige og uenigheder.
Ord er mennesker, ikke Gud. Ligesom bibelen også er lagt i menneske lænker
ved ord og bogstaver.
Den ikke fordømmende Gud som er kærlighed finder man i sit hjerte. Der hvor
gud er ånd og ikke bogstaver.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-08-01 12:04

"~*Nuntius*~" <syrene@blank.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lænker
> ved ord og bogstaver.
> Den ikke fordømmende Gud som er kærlighed finder man i sit hjerte.

Godt og rigtig skrevet .. lige noget jeg kan tilslutte mig ...
godlørdagshilsfra Ami

Fra : Niels Steg

Dato : 04-08-01 12:04

> [...]

lænker
> ved ord og bogstaver.
> Den ikke fordømmende Gud som er kærlighed finder man i sit hjerte. Der

Og dog sagde Han gennem Johannes, at HAN var ordet!

Niels

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-06-01 06:06

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9g9tu8$rqo$1@news.inet.tele.dk...
> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Gud/Jesus ER kærlighed ... og læg ikke menneskers fejl kristendommen til last ....

MVH Anne-Marie

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 16-06-01 07:27

> [...]
flygte
> ind i sandheden og nægte at se virkeligheden i øjnene.

At kristendommen skulle forbindes med kernefamilie-idyl er mest af alt en
reminicens fra feudal-tiden. Men der er ikke entydigt belæg for at det
skulle være den eneste bibelske sandhed. Tværtimod er der jo netop en
fordring om at elske alle (altså ikke bare ens nærmeste) som bryder med både
slægt og kernefamilie. Læs Søren Kierkegaards "Kjerlighedens Gjerninger".
Der vil du se en tolkning af bibelen der ikke tager udgangspunkt i hvad
paulus må have sagt af tidstypiske ting om ægteskabet, men i jesu ord om
næstekærlighed.

Matt 10,37: "Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd,
og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd."

> [...]
> Nej! Men hvad så med Samson? Tog han ikke sit i kampen mod filistrene? Må
> man bryde ægteskabet? Nej! Men hvad med David og Batseba?

Der er forskel på at tage sit eget liv for gud og tage sit eget liv FRA gud.
Det ene (Samson) er at give sig selv og sit liv til ære for Gud. Det andet
er at afvise en gave fra Gud, nemlig livets gave.

David var blevet uretmæssigt gift med Batseba efter at have bortskaffet
hendes mand.

> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Du kan ikke finde kristendom uden dom, det ville være en falsk kristendom.
Meget af det, som står i Bibelen praktiseres ikke længere i dag. Jeg har
indtryk af at der er en del "fundamentalist"-kristne her, som vil have hvert
ord til at passe. Men normalt kan man vist godt skelne mellem det, som angår
samtidens skik og brug og det, som er gyldigt i dag. Derfor mener jeg ikke
nogen skal fordømmes fordi de vælger kernefamilien fra.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Erik Larsen

Dato : 17-06-01 14:00

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
flygte
> ind i sandheden og nægte at se virkeligheden i øjnene.

Du har vist besøgt herlighedsteologerne, yderst uheldigt

> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Jesus har ikke fordømt nogen, ej heller dømt nogen. Gør nogen andenlunde
troe jeg ikke Jesus har lært dem det.

Men mange gange bliver en sagligt bedømmelse af omstændighederne forstået
som en fordømmelse af de bedømte. 1 Joh 4

Erik

Fra : Lyrik

Dato : 18-06-01 00:20

> [...]
> mand alt hvad han havde for kærlighed - hvem ville da agte ham ringe?
>
> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

I den lov som er skrevet på hjertet. I den uselviske kærligheds lov.

Jens

Fra : ~*Nuntius*~

Dato : 04-08-01 12:13

> +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> I den lov som er skrevet på hjertet. I den uselviske kærligheds lov.
>
> Jens

Helt enig! Dejligt skrevet.

Fra : ~*Nuntius*~

Dato : 04-08-01 12:09

> [...]

> man bryde ægteskabet? Nej! Men hvad med David og Batseba?
>
> Hvor finder man en kristendom uden fordømmelse?

Spørgsmålet er nok, om man tror på en fordømmende Gud eller en kærlig og
tilgivende Gud.

Personligt tror jeg udelukkende på en kærlig og tilgivende Gud. Altså tror
jeg ikke på, at der er noget der er vigtigere end kærligheden og
tilgivelsen. Det er udelukkende det, jeg stræber efter i mit liv.

Fordømmelsen kommer fra de kristne som mener, at de kender sandheden og
derfor har ret til at dømme dem der ikke følger den samme vej.

Mennesker har ingen ret til at dømme andre. For vi kender ikke sandheden. Vi
kan kun stille os på ligefod med alle andre.

"Derfor har du ingen undskyldning, du menneske, som dømmer, hvem du så er.
For med din dom over andre fordømmer du dig selv; du, der dømmer, gør det
jo selv."
Romerbrevet 2,1-2

Gud har sat nogen regler op, for at det ikke skal blive kaos. Gud fornægter
ikke, at der er ondt i verden. Men han ønsker det heller ikke. Han ønsker jo
kun, at vi alle skal være hans børn og elske hinanden, som han elsker os.
Men der er ondskab i verden, og det forholder han sig til ved at sætte
grænser. Det vil sige lave en lov, - man må ikke tage sit eget liv eller
begå ægteskabsbrud.

Men loven har jo ændret sig i tidens løb. Og Gud har netop givet os loven,
for at vi skal følge den, så vi ikke gengælder hinanden ondt med ondt, men i
stedet går til politiet. Der er ingen lov mod ægteskabsbrud i dag. Med tiden
har vi fundet ud af, at det kan være det bedste for kærligheden med
skilsmisse. Vi udvikler os, og det samme gør vores forståelse for
kærligheden.

Folk i bibelen er jo ikke mennesker, der ikke begår fejl. Dengang brød man
vel også loven, men som nu kan man bede Gud om tilgivelse.

Gud har ret til at dømme, men jeg tror ikke, han ønsker at straffe os.
Straffen kommer, når der ikke er andre muligheder. - Andet der er bedre for
mennesket. For at det ikke skal blive kaos, og for at vi ikke i blindhed
skal gengælde ondt med ondt.

En kristendom uden fordømmelse finder du i dit hjerte.

Fra : Niels Steg

Dato : 04-08-01 12:26

> [...]

Hos de kristne )

> Spørgsmålet er nok, om man tror på en fordømmende Gud eller en kærlig
og
> tilgivende Gud.

Eller en tredie mulighed, nemlig en Gud som i kærlighed til sin
skabning, gav sin søn for at alle kunne få muligheden for frelse..

> [...]
> jeg ikke på, at der er noget der er vigtigere end kærligheden og
> tilgivelsen. Det er udelukkende det, jeg stræber efter i mit liv.

Det er der faktisk.. nemlig troen på Guds Søn Jesus Kristus.

> Fordømmelsen kommer fra de kristne som mener, at de kender sandheden
og
> derfor har ret til at dømme dem der ikke følger den samme vej.

Heller ikke, fordømmelsen kommer når Lyset fra Kristus skinner på synden
og åbenbarer den..

> Mennesker har ingen ret til at dømme andre. For vi kender ikke
sandheden. Vi
> kan kun stille os på ligefod med alle andre.

Næe, men stil spørgsmålet her i gruppen om det du gemmer på er ok ifølge
skriften.. så vi du få at vide hvad skriften siger, og derefter føle dig
fordømt af de kristne.

> [...]
er.
> For med din dom over andre fordømmer du dig selv; du, der dømmer, gør

Sandt.. endnu mere sandt er det at Gud ikke tåler synd.. og går du og
gemmer på en sådan, vil du altid føle dig fordømt.

> [...]
ønsker jo
> kun, at vi alle skal være hans børn og elske hinanden, som han elsker

Forkert, Han ønsker først og fremmest at vi skal tro på Hans Søn og give
vores liv til Ham..
(det er frelsesvejen)
derefter ønsker Han at vi skal elske vores næste som os selv.

> Men der er ondskab i verden, og det forholder han sig til ved at sætte
> grænser. Det vil sige lave en lov, - man må ikke tage sit eget liv
eller
> begå ægteskabsbrud.

Igen forkert, det var derfor Han gav sin søn for at vi kunne blive
frelst.

> Men loven har jo ændret sig i tidens løb. Og Gud har netop givet os
loven,
> for at vi skal følge den, så vi ikke gengælder hinanden ondt med ondt,
men i

Loven fører ikke til Himlen!

> [...]
> har vi fundet ud af, at det kan være det bedste for kærligheden med
> skilsmisse. Vi udvikler os, og det samme gør vores forståelse for

Hmm, Ja den menneskelige kærlighed kan vi forstå, men Guds er over
enhver forstand.

> Folk i bibelen er jo ikke mennesker, der ikke begår fejl. Dengang brød
man
> vel også loven, men som nu kan man bede Gud om tilgivelse.

Helt enig..

> Gud har ret til at dømme, men jeg tror ikke, han ønsker at straffe os.
> Straffen kommer, når der ikke er andre muligheder. - Andet der er
bedre for
> mennesket.

Jo, straffen er at syndens løn er døden, evig død!

>For at det ikke skal blive kaos, og for at vi ikke i blindhed
> skal gengælde ondt med ondt.

> En kristendom uden fordømmelse finder du i dit hjerte.

Nej, i Gids Rige!

I Dit hjerte finder du kun hvad du selv har lagt der!

Niels

Fra : ~*Nuntius*~

Dato : 04-08-01 12:35

> I Dit hjerte finder du kun hvad du selv har lagt der!
>
> Niels

Uden mit hjerte og min sjæl var jeg aldrig blevet kristen!!

Fra : Niels Steg

Dato : 04-08-01 12:54

> Uden mit hjerte og min sjæl var jeg aldrig blevet kristen!!

Uden Gud ingen hjerte og sjæl
Uden Kristus, ingen frelse fra synd.

Niels

Fra : ~*Nuntius*~

Dato : 04-08-01 13:04

> Uden Gud ingen hjerte og sjæl
> Uden Kristus, ingen frelse fra synd.
>
> Niels

Gud kom først ja, men jeg er ikke Gud. Og derfor har jeg brug for en
forbindelse til Gud. Da han ikke lige just er noget, man kan ta' og føle på.
Og der kommer hjertet/sjælen ind i billedet.

Fra : Niels Steg

Dato : 04-08-01 12:29

Lige en tilføjelse..

Har du overvejet, at du i dine beklagelser over fordømmende kristne,
selv fordømmer?

Niels

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-08-01 13:02

"Niels Steg" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Lige en tilføjelse..
>
> Har du overvejet, at du i dine beklagelser over fordømmende kristne,
> selv fordømmer?

<> tja sommetider bliver man måske nød til at hyle som de ulve man er
blandt ...

deterweekendhils fra Ami

Fra : Niels Steg

Dato : 04-08-01 13:12

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3b6be44b$0$4668$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> <> tja sommetider bliver man måske nød til at hyle som de ulve man er
> blandt ...

Nej

(min egen mening se'føli)

Niels