instrumentplacering?
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 16-02-06 21:07

Hej,

jeg står for at skulle købe mit første regulatorsæt, og jeg vil jo gerne
gøre det rigtigt første gang

Hvis jeg gerne vil undgå konsol, hvor har jeg så manometer, ur, kompas,
og dybdemåler?

Kompas på venstre arm, manometer på slange fra førstetrinnet, ur -
tja... vel om venstre håndled også? Eller findes der en kombineret
ur-dims plus dybdemåler til at have på højre arm?

Hvordan har I jeres instrumenter placeret?

På forhånd tak

vh,

-- Ole

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-02-06 21:15

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan har I jeres instrumenter placeret?

Præcis sådan der.. :)

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-02-06 21:19

Ole Michaelsen wrote:
> [...]
> ur-dims plus dybdemåler til at have på højre arm?
>
> Hvordan har I jeres instrumenter placeret?

Jeg har kompas på venstre arm, og computer på højre.

Computeren har dybde måler, og integreret manometer.

Hvis jeg bruger et reg sæt. uden tryk transmitter, har jeg manometer på
sin egen slange.

Der er der meget religion i hvor man skal havde ting og sager placeret.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 16-02-06 21:40

Søren Reinke wrote:

> Jeg har kompas på venstre arm, og computer på højre.
>
> Computeren har dybde måler, og integreret manometer.
>
> Hvis jeg bruger et reg sæt. uden tryk transmitter, har jeg manometer på
> sin egen slange.

Jeg tror ikke jeg vil ha' tryk transmitter - det er jo formentlig
dyrere, og vel også en fejlmulighed. Kan man få mekanisk dybdemåler, til
at have på højre arm? Det ville så være perfekt: manometer på slange, ur
på venstre, kompas på venstre, dybdemåler på højre.

Eller?

-Ole

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-02-06 21:46

Ole Michaelsen wrote:

> Jeg tror ikke jeg vil ha' tryk transmitter - det er jo formentlig
> dyrere, og vel også en fejlmulighed. Kan man få mekanisk dybdemåler, til

Alt er en fejlmulighed også de mekaniske (som sagt religion)

> at have på højre arm? Det ville så være perfekt: manometer på slange, ur

Det kan du godt men de mekaniske er ikke særligt præcise i forhold til
de digitale. Som også kan beregne dykkerprofiler for dig hvis du af en
eller anden grund kommer ud over det planlagte dyk. (og her har vi
religion igen :)

> på venstre, kompas på venstre, dybdemåler på højre.
>
> Eller?

Ja det kan du godt, jeg ville dog helt klart udskifte den mekaniske
dybdemåler med en dykkercomputer.

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-02-06 21:50

Søren Reinke wrote:
> [...]

Snork det er selvfølgelig lige omvendt (jeg er søvning)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-02-06 21:29

Ole Michaelsen wrote:

> Hvordan har I jeres instrumenter placeret?

Jeg har min computer siddende på venstre arm (dybde og tidsmåler)

Mine manometre (fra primær og pony flaske) sidder på egne slanger der
sidder på min venstre side (uden at hænge flere meter ud fra mig).
Kompasset hænger i en retractor i d-ring på højre skulder. Jeg syntes
det er nemmere at bruger kompasset når det kan holdes i armslængde ud
fra kroppen (specielt til at pejle).

De fleste jeg dykker med har computer siddende på venstre arm (og er
højrehåndede) og bruger så højre arm til at holde i bundtorvet på
sikkerheds/deco stop.

Thomas

Fra : René

Dato : 17-02-06 08:31

hej

du skal jo også tænke på om du vil dykke i udlandet for så bliver
du nødt til at skaffe en comp i hver fald hvis du ville have 4 dyk om
dagen af 45min.

mvh

René

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 17-02-06 08:40

Der findes en udemærket "ur-dims plus dybdemåler" fra uwatec (Dive
timer/ Digital Depth
gauge) som kan fåes på scubastore.com eller mere lokalt
jj-technique.com
Den giver både dybde, temp, tid, max dybde und so weiter...
MVH Lars

--
LG

Fra : Lars

Dato : 17-02-06 08:46

Mit setup er:

Lys venstre arm
Computer højre arm (Tid, dybde og manometer)
Kompas siddet på højre skulder i en karabin med line der selv ruller
op (Retractor)
Slangemanometer på venstre side

Ved at have lys på venstre arm/hånd og instrumenter på højre kan
man lyse på disse. Lys er på venstre da jeg er højrehåndet og
derfor lyser med venstre at arbejder med højre. Hvis man dykker i
våddragt er det også en fordel at have instrumenterne i højre, da
man skal betjene BCD'en ved opstigning med venstre hånd og derved
samtidig kan se på instrumenterne.

Jeg vil klart fortrække en divetimer, hvis men ikke vil have en
computer. Men en billig computer kan fås for 1000-1500 kr, så der er
ikke meget at spare i forhold til en divetimer.

Og ja, placeringen af udstyr er en religion, men det vigtigste er at
man finder en måde man kan lide og så benytter samme setup hver gang.
På denne måde ved man hvor udstyret er placeret og fjerner derved en
fejlkilde i en stresset situation.

Lars