/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Specialtegn: bølget ligmed-tegn
Fra : MooreHojer


Dato : 16-02-06 14:39

Hej NG

Hvad er html-koden til det bølgede ligmed-tegn der i matematik betyder
'ca.', hvis det overhovedet eksisterer i html.

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer


 
 
Bertel Lund Hansen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-02-06 14:48

MooreHojer skrev:

> Hvad er html-koden til det bølgede ligmed-tegn der i matematik
> betyder 'ca.', hvis det overhovedet eksisterer i html.

Jeg har ikke fundet en dobbeltbølge, så jeg bruger ~=.

På et Windowssystem kan man trykke den døde tast og bagefter
mellemrum.

Det har i øvrigt ISO-8859-1-kode 126. Derfor kan man - stadig på
et Windowssystem - holde Alt og trykke 0126 på det numeriske
tastatur.

Hvilke tegn der finde si HTML bestemmes af hvilket tegnsæt du
erklærer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

MooreHojer (16-02-2006)
Kommentar
Fra : MooreHojer


Dato : 16-02-06 14:52

> Jeg har ikke fundet en dobbeltbølge, så jeg bruger ~=.

Jeg prøvede lige at google endnu en gang og fandt følgende side med
specialtegn i HTML 4.0:

http://www.w3.org/TR/WD-html40-970708/sgml/entities.html

hvor tegnet har koden '≈'.
de skriver dog at man skal benytte [ISO10646] for at det virker og om
det virker efter HTML 4.0 ved jeg ikke.

--
MooreHojer


Bertel Lund Hansen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-02-06 15:04

MooreHojer skrev:

> Jeg prøvede lige at google endnu en gang og fandt følgende side med
> specialtegn i HTML 4.0:

Hvis jeg skulle forlade ISO-8859-1, ville jeg gå direkte til
UTF-8. Jeg kender dog ikke tegnets kode.

Her er en side om UTF-8. Den nævner ISO 10646:

   http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/unicode.html

PS. Tegnet har samme kode i UTF-8 og ISO 10646. Det virker i
øvrigt i Opera, FF og IE.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Erik Ginnerskov (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 16-02-06 15:53

Bertel Lund Hansen wrote:
> MooreHojer skrev:
>
>> Jeg prøvede lige at google endnu en gang og fandt følgende side med
>> specialtegn i HTML 4.0:
>
> Hvis jeg skulle forlade ISO-8859-1, ville jeg gå direkte til
> UTF-8. Jeg kender dog ikke tegnets kode.

Det virker også i iso-8859-1 i både IE og FF - har ikke testet i Opera

≈ eller ≈

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Bertel Lund Hansen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-02-06 15:58

Erik Ginnerskov skrev:

> Det virker også i iso-8859-1 i både IE og FF - har ikke testet i Opera

> ≈ eller ≈

Ja - men det validerer (selvfølgelig) ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Erik Ginnerskov (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 16-02-06 16:03

Bertel Lund Hansen wrote:

>> ≈ eller ≈
>
> Ja - men det validerer (selvfølgelig) ikke.

Jo, da.

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//hjemmesideskolen.dk/html/chars.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Bertel Lund Hansen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-02-06 23:52

Erik Ginnerskov skrev:

>> Ja - men det validerer (selvfølgelig) ikke.

> Jo, da.

Undskyld. Jeg er ikke helt vant til strict's skrappere krav (som
jeg er gået over til for nylig).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Erik Ginnerskov (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 16-02-06 15:28

MooreHojer wrote:
>> Jeg har ikke fundet en dobbeltbølge, så jeg bruger ~=.
>
> Jeg prøvede lige at google endnu en gang og fandt følgende side med
> specialtegn i HTML 4.0:
>
> http://www.w3.org/TR/WD-html40-970708/sgml/entities.html

Siden lider under, at tegnene godt nok er forklaret og deres koder vist, men
tegnene er ikke vist. Det er de her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/chars.asp

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Jørgen Farum Jensen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 16-02-06 18:39

MooreHojer wrote:
> Hej NG
>
> Hvad er html-koden til det bølgede ligmed-tegn der i matematik betyder
> 'ca.', hvis det overhovedet eksisterer i html.
>
> På Forhånd Tak!
>
Jeg har uden at tænke nærmere over det anvendt

~

fundet i Windows' tegnoversigt, vesteuropæisk
tegnsæt.

--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Bertel Lund Hansen (16-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-02-06 23:55

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har uden at tænke nærmere over det anvendt

> ~

Det er det samme som ~

x007e = 7*16 + 14*1 = 126

x betyder at det er hexadecimalt (16-talssystemet) og de største
6 cifre i det system er
a, b, c, d, e og f --->> 10, 11, 12, 13, 14 og 15

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jørgen Farum Jensen (17-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 17-02-06 23:50

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jørgen Farum Jensen skrev:
>
>
>>Jeg har uden at tænke nærmere over det anvendt
>
>
>>~
>
>
> Det er det samme som ~
>
> x007e = 7*16 + 14*1 = 126
>
> x betyder at det er hexadecimalt (16-talssystemet) og de største
> 6 cifre i det system er
> a, b, c, d, e og f --->> 10, 11, 12, 13, 14 og 15
>
Ja, og?


--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Bertel Lund Hansen (18-02-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-02-06 00:33

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Ja, og?

Jamen, så *har* du jo tænkt nærmere over det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste