Hvordan laver jeg Maslows pyramide i Visio~
Fra : P Kaasing

Dato : 16-02-06 12:19

Hej

Jeg har brug for en figur af Maslows behovspyramide, som jeg selv kan gå ind
og redigere i, men hvordan laver jeg den i Visio? Eller er der andre
programmer der er mere velegnede til at lave en pyramide i?

/Poul

Fra : Leo Heuser

Dato : 16-02-06 15:59

"P Kaasing" <kaasing@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind og redigere i, men hvordan laver jeg den i Visio? Eller er der andre
> programmer der er mere velegnede til at lave en pyramide i?

Hej Poul

Her er én måde, du kan gøre det på i Visio.

1. Lav en trekant fra "Standardfigurer"
2. Træk i det midterste punkt på grundlinjen
(evt. mens du holder <Shift> nede) og
lav den største trekant, der skal bruges.
3. Markér trekanten og vælg Formater > Tekst > Tekstblok
4. Sæt lodret justering til "Nederst". OK
5. Markér trekanten og kopiér med fx <Ctrl>c
6. Indsæt med <Ctrl>v
7. Skub kopien med piltasterne, så den dækker
den første trekant.
8. Gentag punkt 6 og 7 det nødvendige antal gange.
9. Klik på trekanten.
10. Hold <Shift> nede mens du trækker det midterste
punkt på grundlinjen op.
11. Gentag punkt 9 og 10 det nødvendige antal gange.
12. Dobbeltklik på skift på den del, der skal have tekst
og skriv teksten.

Det her er altså lettere gjort end beskrevet

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

Fra : Lars Klintholm

Dato : 16-02-06 21:51

Den 16 feb 2006 skrev P Kaasing i dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
> kan gå ind og redigere i, men hvordan laver jeg den i Visio? Eller
> er der andre programmer der er mere velegnede til at lave en

I Word, Excel eller PowerPoint:
Indsæt, grafisk fremstilling, pyramidediagram
Klik og skriv

Lars Klintholm

Fra : P Kaasing

Dato : 17-02-06 13:28

"Lars Klintholm" <klintholm@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I Word, Excel eller PowerPoint:
> Indsæt, grafisk fremstilling, pyramidediagram
> [...]

Tak for det, lige hvad jeg søgte, og meget enklere end jeg havde forestillet
mig. Dog har jeg lige et par spørgsmål mere. Med fem niveauer i pyramiden,
er der ikke meget plads i den øverste hvis det skal være læseligt. Og word
bruger ualmindeligt meget plads på ingenting, hvis jeg feks skriver
selvaktualisering i den øverste boks, er der faktisk ikke plads til en
uddybelse, faktisk er det svært nok at få selvaktualisering passet ind. Har
du (eller andre) et råd til at få lov til at skrive noget mere i boksen,
eller evt skrive ud over væggene?

/Poul

Fra : Lars Klintholm

Dato : 17-02-06 15:57

P Kaasing skrev:

> [...]
> svært nok at få selvaktualisering passet ind. Har du (eller andre) et
> råd til at få lov til at skrive noget mere i boksen, eller evt skrive

Det er nok det nemmeste at sætte en tekstboks eller en autofigur, og
skrive teksten heri. Gør farven og rammen tranparent, så den ikke kan
ses

Lars Klintholm

Fra : P Kaasing

Dato : 17-02-06 12:57

Tak til Lars og Leo.

Anede ikke man kunne det så nemt i word, tak for det Lars.

/Poul

Fra : Leo Heuser

Dato : 17-02-06 20:43

Velbekomme, Poul