512 mb grafikkort til denne pc
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-02-06 17:49

Hej.

Jeg er ved at sammensætte en ny pc, og jeg har spurgt mig frem i hardware
gruppen. Jeg er dog ikke helt sikker på grafikkortet, men der blev sagt at
det kun var NVidia som passede til det bundkort jeg har valgt og ikke ATI.
Jeg vil have de 512 MB, men NVidia er desværre næsten 1000,- kr. dyrere, så
det ville være godt hvis ATI også kunne bruges. Der er ikke så mange med
PCIE og 512MB. Er MSI et ok mærke, eller skal jeg se efter et andet?

Det jeg har fundet frem er dette: (kommentarer er velkomne, selvom de nok
mere hører hjemme i en anden gruppe)

1) Processor: Dual-Core AMD Athlon X2 4200+

2) Kabinet Antec LifeStyle Sonata II-EC Miditower 450W

3) Bundkort: ASUS A8N-SLI Premium

4) Grafikkort: MSI NX7800GTX-VT2D512E

5) RAM: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB

6) Tastatur/Mus Logitech:

Logitech diNovo Media Desktop LASER MUS MX1000

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150485&Vis=All

7) ALM diskettedrev 3.5"

8) DVD: NEC brænder til dobbeltlag

9) Harddisk Western Digital Caviar SE16 WD2500KS 250 GB

www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141551
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : elmkvist keinicke

Dato : 14-02-06 18:25

hvorfor ikke bare købe et ati x1900 xtx grafikkort til 4871 kr.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=179619

mvh ivan

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 15-02-06 17:10

"elmkvist keinicke" <jerryjensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvorfor ikke bare købe et ati x1900 xtx grafikkort til 4871 kr.
>
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=179619

Fordi nogen i hardwaregruppen påstod at ATI kort ikke duede sammen med
bundkortet (1)? Derfor spurgte jeg her om det er rigtigt. Der er jo ikke
meget ved at bruge 4871 på et kort der ikke passer til resten.

Der står, at der kræves 450 W strømforsyning til et ati x1900 xtx grafikkort
(det ovennævnte). Betyder det, at der går 450W direkte til kortet og at man
skal have en strømforsyning der yder mere end 450 for at trække de øvrige
dele?

(1) Bundkort: ASUS A8N-SLI Premium

Fra : Bruno

Dato : 16-02-06 00:31

Christian M. Nielsen wrote:

> Fordi nogen i hardwaregruppen påstod at ATI kort ikke duede sammen med
> bundkortet (1)? Derfor spurgte jeg her om det er rigtigt. Der er jo ikke
> meget ved at bruge 4871 på et kort der ikke passer til resten.

Jeg tror ikke du kan køre Crossfire på det bundkort, men et ATI kort
burde være helt ok. Hvis du påtænker Crosfire med tiden, så læs hos
www.ati.com og gerne et par anmeldelser af samme rundt omkring - der
skal nok stå hvis der kræves særlige chipsæt.

> [...]
> skal have en strømforsyning der yder mere end 450 for at trække de øvrige

Nej, de 450 watt er en tommelfingerregel for hvor stor ens
strømforsyning bør være, er det en kvalitets PSU kan den endda sikkert
være lidt mindre. Årsagen er at en del dårlige PSU'er ikke er særligt
stabile når de nærmer sig max og derfor er krav fra fx. grafikkort
producenter som regel lidt med livrem og seler.

> (1) Bundkort: ASUS A8N-SLI Premium

Jeg mener det der med SLI er tænkt til 2 stk Nvidia kort.

Forøvrigt kan jeg fortælle at min opsætning er:

ASUS P4GPL-X
P4 2533 Mhz
Radeon X1900 XTX
1 GB ram - Her skal gøres noget snart
2 stk SATA harddiske
2 stk EIDE harddiske
1 CD brænder
1 DVD brænder
1 diskettedrev
1 lydkort
1 EIDE RAID controller
1 ekstra kabinet blæser
og alt samme på en ANTEC TRUEPOWER 430W PSU

Så hvis der er en ok strømforsyning rækker de 450 watt til det meste.

Mvh

Bruno

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 16-02-06 14:10

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du kan køre Crossfire på det bundkort, men et ATI kort burde
> være helt ok.

Jeg aner 9kke hvad crossfire er, så det skal jeg formentligt ikke bruge (jeg
kan sikkert finde noget om det på google)

> Jeg mener det der med SLI er tænkt til 2 stk Nvidia kort.

Jeg har ikke planer om at skulle bruge SLI funktionen, men selve bundkortet
skulle være godt og lydløst, derfor er valget faldet på det.

Fra : Bruno

Dato : 16-02-06 16:18

Christian M. Nielsen wrote:
> Jeg aner 9kke hvad crossfire er, så det skal jeg formentligt ikke bruge (jeg
> kan sikkert finde noget om det på google)

Det er ATI's måde og lade flere ATI grafikkort arbejde samme for og opnå
hurtig 3D. Altså cirka det samme som SLI hos NVIDIA.

> Jeg har ikke planer om at skulle bruge SLI funktionen, men selve bundkortet
> skulle være godt og lydløst, derfor er valget faldet på det.

OK. Muligvis betaler du så lidt for noget du ikke bruger, men hvor meget
ved jeg ikke.

Mvh

Bruno

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 16-02-06 21:03

Tak for svarene.

SÅ vidt jeg har forstået, så kan jeg sagtens bruge både ATI og NVidia til
mit bundkort (ASUS A8N-SLI Premium)

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-02-06 18:44

Christian M. Nielsen wrote:
> SÅ vidt jeg har forstået, så kan jeg sagtens bruge både ATI og NVidia
> til mit bundkort (ASUS A8N-SLI Premium)

Hvis du vælger Nvidias kan du senere opgradere til 2 stk ens grafikort og
dermed opnå op til dobbelt så stor 3D ydelse.

mvh
Jeppe Seidelin Dam