omvendt gearskifte VF 500
Fra : john-pilely

Dato : 14-06-01 05:24

Hejsa !

Jeg har nu besluttet mig, trods dårlig kritik af nævnte mc, at købe en sådan.
Det skal siges at den via min private post har fået god kritik af en tidligere
ejer, som var meget glad for den.....

Sælger oplyser at den har omvendt gearskifte og det undrer mig meget.
Har nogle et bud på dette ? Den skulle ikke være født med det og det skulle være temmeligt svært
at udskifte gearkassen p.g.a pladsmangel...... Men ellers er det vel bare en vanesag ?

Hilsen fra Sanne

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-06-01 07:13

On Thu, 14 Jun 2001 06:23:47 +0200, "john-pilely"
<john-pilely@post.tele.dk> wrote:

>Hejsa !
>Det skal siges at den via min private post har fået god kritik af en tidligere
>ejer, som var meget glad for den.....

De fleste ejere af VF500'ere er glade )

> [...]
>at udskifte gearkassen p.g.a pladsmangel...... Men ellers er det vel bare en vanesag ?

Hvordan er det omvendt fik du det at vide ? De fleste gør bare det når
de vender gearskiftet at de flytter armen op over gearskifteakslen i
stedet for nedenunder eller omvendt og således vender omløbsretning
.....ikke noget man behøver udskifte gearkassen for ),dog ikke alle
cykler det kan lade sig gøre på.

Iøvrigt vel sjældent noget man gør på gadecyklen,nogle gør det dog
enten fordi de kører ræs på en anden cykel med omvendt gearskifte og
således ikke vil køre med 2 forskellig systemer eller også bare fordi
de foretrækker det omvendt.

Det _er_ forresten bare en vanesag,men kører du på mere end en cykel
kan det godt blive lidt af et problem,jeg var ude at prøve min
omvendt-Priller forleden og jeg har bestemt ikke vænnet mig til det
endnu....men det hjælper på det ).

-M

Fra : john-pilely

Dato : 14-06-01 18:36

Michael K.S. skrev i meddelelsen <8nkgitos94fp8eedgitjv46ions25ortkr@4ax.com>...

> [...]
>stedet for nedenunder eller omvendt og således vender omløbsretning
>....ikke noget man behøver udskifte gearkassen for ),dog ikke alle

Jeg ander ikke om det er hele kassen el. om der bare er pillet en smule og om
det kan rettes snildt. Hvis det kan det tror jeg at jeg gerne vil have det gjort !
Men jeg har kun fået oplyst at der er omvendt gear, så vi må se på det når den kommer
fra Bornholm i morgen med fragtbåd. Den skal i hvertfald ses og prøves inden køb.

> [...]
>enten fordi de kører ræs på en anden cykel med omvendt gearskifte og
>således ikke vil køre med 2 forskellig systemer eller også bare fordi

Dette har jeg hørt før og håber selvfølgelig ikke at det er tilfældet (ræs).

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-06-01 19:08

On Thu, 14 Jun 2001 19:36:23 +0200, "john-pilely"
<john-pilely@post.tele.dk> wrote:

>Jeg ander ikke om det er hele kassen el. om der bare er pillet en smule og om
>det kan rettes snildt.

I så fald tror jeg ret sikkert at det er en nem ting at ordne

> Hvis det kan det tror jeg at jeg gerne vil have det gjort !

Have det gjort ?? Det gør du da selv

>Men jeg har kun fået oplyst at der er omvendt gear, så vi må se på det når den kommer
>fra Bornholm i morgen med fragtbåd. Den skal i hvertfald ses og prøves inden køb.

Husk at en VF500 der er i orden har en usædvanlig sprød og clean
lyd,den må ikke have nogen mislyde udover ventilklikken....

>Dette har jeg hørt før og håber selvfølgelig ikke at det er tilfældet (ræs).

Der er faktisk nogle der har kørt ræs på dem (noget modificeret) i US
of A,hvor der var en klasse for den slags,men herhjemme har de vist
aldrig rigtig gjort sig i RR (så er det i hvert fald meget længe
siden),for tunge - trods alt.Derfor kan det jo sagtens være en cykel
der mest har været brugt på bane.

-M

Fra : Armand

Dato : 14-06-01 19:40

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en

> I så fald tror jeg ret sikkert at det er en nem ting at ordne

Er det ikke den sædvanlige salgstale á: "den skal bare have knastkæden
justeret!"?
Hvis noget er "bare", hvorfor foranlediger sælger så ikke selv at "bare
gøre det" :-/

Hvis det blot er at vende den vridarm der sidder på selve
gearskifter-akslen 180°, så tager det måske 2 minutter med en
10'er-nøgle. Med så lidt besvær, hvorfor så udsætte en given køber for
den lidelse det er at skulle koncentrere sig om omvendt gearbetjening,
endsamt udsætte sin gearkasse for talrige fejl-nedgearinger (når rutinen
tager over og bevæger foden i vanlig retning)???
JEG finder ihvertfald ikke sælger særlig engageret i handelen :-/

Forøvrigt Michael:
Èr det tilfældet at der er trækstangsforbindelse på VF'eren?
I første omgang læste jeg "omvendt gearskifte som at gearpedalen vendte
bagud i modsætning til tidligere norm, hvor akslen var umiddelbart foran
fodhvileren og pedalen strakte sig fremad fra dette punkt!

Forøvrigt Sanne:
Nu kan jeg godt lyde som en sur stodder der hidser sig op blot fordi at
hans ord ikke faldt i god jord; men glem alt om det - Jeg ærgrer mig i
sagen på samme måde, som jeg gør over alle knægtene der forkøber sig på
noget gammelt lort, blot fordi deres første motorcykel ikke kunne blive
både stor og billig nok:
Set på afstand: Hvor er det synd at en umiddelbar forelskelse i en model
ikke kan ændres af velmenende advarsler
Jeg håber at du har taget noget af snakken så alvorlig at du erkender at
din økonomi (= bankforbindelse!) er sat til at kunne hoste op med
imellem 5 og 10.000,- i tilfælde af en motorskade, som i realiteten kan
opstå allerede minuttet efter at handelen er afsluttet og sælger er kørt
hjem (skete faktisk for Sebastian fra Odense, der var kørt til København
for at købe en Off-roader: Sælger var feset på værtshus inden at
Sebastian havde fået tøj og sager på, hvorefter at startermotoren
eksploderede ved første tryk på knappen ).

Hører du forøvrigt til den snusfornuftige type der ikke kunne finde på
at bruge en enkelt 20'er på en lottokupon, fordi at det ikke er den
chance på éen til en million værd? :-/
Uanset vægten i mine egne udtalelser, så vejer andres skepsis så tungt
at du i en VF 500 køber en lottoseddel til ca 25.000,- med væsentlig
bedre chance end millionen for at du taber

--
Armand
(Gammelt bedrevidende røvhul, der selvfølgelig selv har været dér selv!)

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-06-01 20:37

On Thu, 14 Jun 2001 20:39:48 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Er det ikke den sædvanlige salgstale á: "den skal bare have knastkæden
>justeret!"?

Ikke forstået,hun har jo netop ikke fået at vide hvordan det er
omvendt,så salgstale kan der vel ikke være tale om ?

>Hvis noget er "bare", hvorfor foranlediger sælger så ikke selv at "bare
>gøre det" :-/

Tjah svært at sige,måske netop fordi det _er_ så nemt at alle
forudsættes at kunne gøre det,men ellers who knows ?!?

>Forøvrigt Michael:
>Èr det tilfældet at der er trækstangsforbindelse på VF'eren?

Jep.

>Uanset vægten i mine egne udtalelser, så vejer andres skepsis så tungt
>at du i en VF 500 køber en lottoseddel til ca 25.000,- med væsentlig
>bedre chance end millionen for at du taber

Enig så langt at man virkelig skal gøre sig klart hvad man går ind
til,men det har jeg jo allerede skrevet en længere smøre om,man får en
del cykel for pengene men tager samtidig en temmelig høj risiko,men
det er jo fuldstændig op til folk selv om de vil det.Mig ville det
ikke genere men som du ved har jeg også en række muligheder på netop
VF500-området ).En begynder ville jeg aldrig anbefale den
cykel,netop af de årsager du omtaler.
På den anden side gælder det jo for et hav af cykler af forskellige
årsager (en RS'er til gadebrug f.eks ) ) og når man har oplyst om
problemer i den anledning og så folk vælger det alliwl synes jeg det
er ganske okay.

-M

Fra : Armand

Dato : 14-06-01 23:12

> [...]
> årsager (en RS'er til gadebrug f.eks ) ) og når man har oplyst om
> problemer i den anledning og så folk vælger det alliwl synes jeg det

På den anden side:
Det er nærmest symptomatisk at personer der forespørger til en given
model her i gruppen, ikke kan bringes til at købe andet alligevel :-/ Så
hvorfor så spørge, hvis det kun er bekræftelser man vil høre - og derfor
kun hører??

--
Armand.
(lidt gnaven over at 4½'eren driller, og tærer på min ellers genfundne

Fra : Michael K.S.

Dato : 15-06-01 06:51

On Fri, 15 Jun 2001 00:11:38 +0200, "Armand"
> [...]

>model her i gruppen, ikke kan bringes til at købe andet alligevel :-/ Så
>hvorfor så spørge, hvis det kun er bekræftelser man vil høre - og derfor

På sin vis har du da ret,men der har vel også været en del eksempler
på det modsatte, altså at folk virkelig _har_ lyttet til velmente råd
og ligefrem ladet det være afgørende for deres beslutning.

I sidste ende er det jo også personlige meninger og sjældent et
hverken dækkende eller helt sandfærdigt billede af en given model der
tegnes her.Man skal vel heller ikke være blind for at jo "yngre" man
er indenfor MC-livet jo mindre rationelt og mere følelsesbetonet
bliver ens køb.

VF500'eren var min 1. cykel og jeg havde også godt hørt
advarslerne,alliwl fortrød jeg på intet tidspunkt mit køb,hvad jeg med
rimelig sikkerhed havde gjort, hvis jeg f.eks havde købt en GS500
e.lign.Faktisk er det sådan at langt de fleste ejere jeg har talt med
har været godt tilfredse med cyklen selvom den evt. kører på motor nr.
2-3 stykker ).

-M

Fra : Armand

Dato : 15-06-01 15:27

> ........Man skal vel heller ikke være blind for at jo "yngre" man
> er indenfor MC-livet jo mindre rationelt og mere følelsesbetonet
> bliver ens køb.

Jup!

Og jeg nævnte også lige at JEG også havde været dér (at forblænde sig)!
Til gengæld er det så meget mere sørgmodigt at stå på sidelinien og se
andre hoppe på samme vogn igen og igen

> VF500'eren var min 1. cykel og jeg havde også godt hørt
> advarslerne,alliwl fortrød jeg på intet tidspunkt mit køb,hvad jeg med
> rimelig sikkerhed havde gjort, hvis jeg f.eks havde købt en GS500

Min tid på Benelli medførte mange trængsler og jeg ved at min "karriere"
på motorcykel havde afviklet sig over en helt anden række (og flere?)
motorcykler, hvis jeg istedet havde købt den ligeså dyre (billige?) GSX
750, som blev lanceret samme sommer - Men jeg er også sikker på at jeg
undervejs meget ofte ville have ærgret mig med en tanke om at: "Mon ikke
at dette og hint ikke ville have været sket med/på en Benelli :-/

> .......Faktisk er det sådan at langt de fleste ejere jeg har talt med
> har været godt tilfredse med cyklen selvom den evt. kører på motor nr.
> 2-3 stykker ).

Har det mon ikke også noget at gøre med motorcyklisternes uskrevne
love - § 1 stk.1:
"Ingen indrømmelser" :-/

Uanset, så ved jeg at enhver spænder budgettet vildt op, og ofte endda
mere til, for at få sig en så stor/ny motorcykel som muligt. Og en
mer-udgift á 5 - 10.000,- derfor aldrig vil være let overkommelig for
nogen.
Ligefrem at tage chancen, finder jeg at være at udlægge en snare for det
der ellers kunne gå hen og blive en livslang hobby

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Tommy

Dato : 14-06-01 08:32

1) Omvendt gearkasse findes ikke, men armen monteret på gearkassen kan vendes 180 grader og man har
1. op og resten ned. Vend den tilbage og alt er ved den vanlige.

2) Hvis jeg var dig ville jeg måske holde mig fra netop denne VF500 da dette at køre med gearne på
denne måde vidner om at cyklen har været brugt til ræs, eller kørt på landevejen af en som kører
enddog meget firskt (Læs: Raser erfaring). Absolut ikke VF500´erens livret.

Tommy

john-pilely skriver:

Fra : Allan Juul Larsen

Dato : 14-06-01 16:52

Hvad er fordelen ved at vende op og ned på det hele ?? på den måde.

Allan

Fra : Adam Christensen

Dato : 14-06-01 17:33

"Allan Juul Larsen" <mac@8-ball.dk> wrote in message
> Hvad er fordelen ved at vende op og ned på det hele ?? på den måde.

Når man kører RR og hænger på siden af mc'en, er det lettere at skifte opad
gennem gearene, hvis man skal trykke ned på pedalen i stedet for op.

--
Adam
SV650S (alm. road-style: 1. ned resten op)

Fra : Jacob Tjørnholm

Dato : 19-06-01 12:16

> Når man kører RR og hænger på siden af mc'en, er det lettere at skifte
opad
> gennem gearene, hvis man skal trykke ned på pedalen i stedet for op.

Godt nok ved jeg ikke så meget om RR-kørsel, men det virker da ikke logisk
at skifte gear INDEN man har rettet maskinen lidt op, gør det? Er det ikke
meningen, at der skal være lidt at give af i det gear man har valgt til
kurven, så man bare giver gas på vej ud?

/Jacob

Fra : Brian Lænø

Dato : 19-06-01 18:48

"Jacob Tjørnholm" skrev

> [...]
> meningen, at der skal være lidt at give af i det gear man har valgt til
> kurven, så man bare giver gas på vej ud?

Ikke hvis svinget bliver mere åbent før det slutter, som sidste sving på
Monza inden målstregen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 20-06-01 16:38

Jacob Tjørnholm <tjornhol@hotmail.com> skrev i en

> [...]
for > Godt nok ved jeg ikke så meget om RR-kørsel, men det virker da
> [...]
har
> valgt til kurven, så man bare giver gas på vej ud?

Hvis man kun har fem gearskift's og banen har 15 sving, er der jo ingen
garanti for at gearkassen passer til mere end (højest!) 1/3 af dem!

Især decideret race-maskineri har såkaldt "close ratio -gearkasse", som
indebærer at gearene ligge meget tæt (på bekostning af et meget højt
1.gear!), og derfor løber motoren hurtigt ud for omdrejninger under
acceleration. Især i 500'er GP-klassen, accelereres der på vej ud af
svinget så forhjulet letter, hvilket beskriver behovet for gearskift's
også under nedlægning!
Men også i standardklasserne er der rigeligt behov for gearskift's
undervejs ud af givne kurver!
Prøv at tænde for Eurosport, når GP'et fra Assen (NL) transmitteres d.
30. i denne måned og forvis dig om rigtigheden i dette!!

--
Armand.

Fra : Tommy

Dato : 14-06-01 22:24

Så får man ikke tæerne i klemme i venstrekurver når man ønsker næste
gear. Altså en nødvendighed hvis man kører ordentligt hurtigt med dybe
nedlægninger.

Tommy

Allan Juul Larsen skriver: