Problemer med side...
Fra : Allan Fatum

Dato : 12-02-06 17:06

Hej med jer...

Jeg har en del problemer med at lave min første hjemmeside:
www.smalls.dk . Som det første, kan jeg sige, at den skal se
sådan ud: http://www.smalls.dk/Billeder/Billede1.png

Men det gør den ikke, da mange andre browsere ikke kender
skrifttypen. Jeg er meget glad for skrifttypen, og vil helst ikke
af med den. Hvad er smartest at gøre i den situation?

En anden ting er, at når man åbner siden på mac, så står rammen i
midten af skærmbilledet. Men når jeg åbner siden på PC, så står
den til venstre. Hvordan fikser jeg det?

Det andet jeg skal er at lave en hover effekt, så de enkelte
menuer bliver hvide når man kører over dem med musen. Hvordan gør
jeg det?

Jeg arbejder i dramweaver MX2004, på MAC. Håber meget, at i kan
hjælpe mig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 17:33

"Allan Fatum" <smalls1@skydebanen.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrifttypen. Jeg er meget glad for skrifttypen, og vil helst ikke
> af med den. Hvad er smartest at gøre i den situation?

Det smarteste er absolut at benytte en skrifttype som de fleste har adgang
til. Og så benytte sig af font-family i CSS, som åbner muligheden for at
angive alternative skriftyper hvis først nævnte ikke eksisterer.

Vil du absolut have den specielle skriftype kan du læse mere om hvordan det
klares her:
http://webdesign101.dk/fonts/skrifter2.php

Vær opmærksom på visningen godt kan variere noget i de forskellige browsere.
I øvrigt kan jeg se du angiver font-størrelser i pixels, hvilket er meget
uhensigtmæssigt, da IE ikke tillader skriftstørrelser i faste enheder at
skalere

> En anden ting er, at når man åbner siden på mac, så står rammen i
> midten af skærmbilledet. Men når jeg åbner siden på PC, så står
> den til venstre. Hvordan fikser jeg det?

Den står da ellers centreret i firefox på min pc

> Det andet jeg skal er at lave en hover effekt, så de enkelte
> menuer bliver hvide når man kører over dem med musen. Hvordan gør
> jeg det?

Så vidt jeg kan se er din menu bjælke ikke oprettet som links endnu, men hår
det er gjort så opretter du egenskaber for a og a:hover i CSS

eksempel:
a { background: #000; }

a:hover { background: #fff; }

> Jeg arbejder i dramweaver MX2004, på MAC. Håber meget, at i kan
> hjælpe mig.

Hvordan det præcis gøres i den editor aner jeg ikke, men princippet er det
samme

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-02-06 23:49

CS skrev:

>Det smarteste er absolut at benytte en skrifttype som de fleste har adgang
>til. Og så benytte sig af font-family i CSS, som åbner muligheden for at
>angive alternative skriftyper hvis først nævnte ikke eksisterer.

Eller, som jeg foretrækker, være ligeglad og sætte den fancy font
være første mulighed og så ellers lade folk se siden med en af de
andre angivne standard fonts.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-06 14:01

CS skrev:

> Det smarteste er absolut at benytte en skrifttype som
> de fleste har adgang til.

Det er også min anbefaling.

> så opretter du egenskaber for a og a:hover i CSS
>
> eksempel:
> a { background: #000; }
>
> a:hover { background: #fff; }

Husk også at definere color sammen med background!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med RSS

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 14:25

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Husk også at definere color sammen med background!

Formoder det også gælder den modsatte vej Skal vist lige have givet min
egen side et løft på det punkt, så slipper jeg sikkert også for alle de
warnings

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-06 15:14

CS skrev:

> Formoder det også gælder den modsatte vej

Ja!

> Skal vist lige have givet min egen side et løft på det
> punkt, så slipper jeg sikkert også for alle de warnings

Ja, det kan lade sig gøre at slippe helt af med dem.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 22:08

> Ja, det kan lade sig gøre at slippe helt af med dem.

Ja nu lykkedes det også for mig

Fra : Jacob Ask

Dato : 14-02-06 03:20

Allan Fatum wrote:
> Hej med jer...
>
> Jeg har en del problemer med at lave min første hjemmeside:
> www.smalls.dk . Som det første, kan jeg sige, at den skal se
> sådan ud: http://www.smalls.dk/Billeder/Billede1.png

Hej Allan

Sad lige og så siden lidt igennem. Dine billeder under "bandet" er meget
store. Når du alligevel vil vile dem i så små udgaver, bliver det bedste
(og hurtigste for dem der skal se siden) resultat nok at skalere dem ned
inden du sætter dem ind på siden. Som det er nu fylder hvert billede
omkring 800-900kb du kan sagtens få dem ned under 50kb i den størelse du
skal bruge dem.

Mvh
JAcob Ask

Fra : Allan Fatum

Dato : 17-02-06 17:02

Tak for svarene alle sammen... giver den gas, og skal nok melde ud, hvis det
ikke gåt helt som det skal

Mht. skrifttypen SKAL det være den. Tjekker linket, og håber, det virker.

Mht. billederne er jeg godt klar over det, men smed dem bare ind...

Tak igen!

Allan.