Husk at træne under decostoppet
Fra : Lars Grønlykke

Dato : 11-02-06 21:51

Faldt lige over lidt spændende forskning på pubmed.gov

Det er vist at det er vigtigt at træne moderat mens man ligger på
decostoppet for at komme af med mere inert gas.
Se bare her:

Exercise during a 3-min decompression stop reduces postdive venous gas
bubbles.

Dujic Z, Palada I, Obad A, Duplancic D, Bakovic D, Valic Z.

Department of Physiology and Biophysics, University of Split School of
Medicine, Split, Croatia. zdujic@bsb.mefst.hr

PURPOSE: Decompression sickness is initiated by the formation of gas
bubbles in tissue and blood if the divers return to surface pressure
too fast. The effect of exercise before, during, and after dive on
bubble formation is still controversial. We have reported recently
that strenuous aerobic exercise 24 h before simulated dive ameliorates
venous bubble formation. The objective of this field study was to
evaluate whether mild, continuous exercise during decompression has a
similar impact. METHODS: Ten healthy, military male divers performed
an open-sea field dive to 30 m of sea water breathing air, remaining
at pressure for 30 min. During the bottom and decompression the
subjects performed fin underwater swimming at about 30% of maximal
oxygen uptake. Each diver underwent two randomly assigned dives, one
with and one without exercise during the 3-min decompression period.
Monitoring of venous gas emboli was performed in the right heart with
ultrasonic scanner every 20 min for 60 min after reaching surface
pressure in supine rest and during forced two-cough procedure.
RESULTS: The study demonstrates that a mild, continuous exercise
during decompression significantly reduced the average number of
bubbles in the pulmonary artery from 0.9 +/- 0.8 to 0.3 +/- 0.5
bubbles per square centimeter in supine rest, as well as during
two-cough procedure, which decreased from 4.6 +/- 4.5 to 0.9 +/- 0.9
bubbles per square centimeter. No symptoms of decompression sickness
were observed in any subject. CONCLUSION: These results, obtained in
the field conditions, indicate that a mild, underwater swimming during
a 3-min decompression period reduces postdive gas bubbles formation.

Med Sci Sports Exerc. 2005 Aug;37(8):1319-23.

God fornøjelse

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-02-06 22:10

Så skal jeg da have min kondicykel med næste gang jeg skal lave deko ;)

--
mvh. Thomas N. Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 12-02-06 10:59

Du skal bare huske en stor vinge til at skabe opdrift nok. Eller smide
en 40-50 kilo fra
blybæltet

--
LG

Fra : Tom F.

Dato : 12-02-06 09:12

Det lyder som en god ide, specielt på denne årstid

Tom F.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-02-06 19:13

Lars Grønlykke skrev i Message-ID:
<11396912830.597243301731783@dtext.news.tele.dk>:
> Det er vist at det er vigtigt at træne moderat mens man ligger på
> decostoppet for at komme af med mere inert gas.

Der er da vist en rigtig gammel "nyhed"?

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-02-06 20:32

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Der er da vist en rigtig gammel "nyhed"?

Forige år kom de med en artikel om at man kunne reducere "boblerne" hvis man
blot havde motioneret indenfor 24 timer før dykket. Til næste år er boblerne
nok helt forsvundet hvis man motionerer før , under og efter dykket

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-02-06 20:37

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
boblerne
> nok helt forsvundet hvis man motionerer før , under og efter dykket

Hvem er "de"?

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-02-06 21:04

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvem er "de"?

Det er dem der skrev artiklen der er refereret til. Den første artikel fra
2004 hed:

"Aerobic exercise before diving reduces venous gas bubble formation in
humans.

Dujic Z, Duplancic D, Marinovic-Terzic I, Bakovic D, Ivancev V, Valic Z,
Eterovic D, Petri NM, Wisloff U, Brubakk AO.

Fra : Thomas VJ

Dato : 13-02-06 23:25

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> [...]
> man blot havde motioneret indenfor 24 timer før dykket. Til næste år er
> boblerne nok helt forsvundet hvis man motionerer før , under og efter

<klip>

En interessant ting disse studier er at NO, som kroppen udskiller i
blodstrømmen ved motionering, og som er den faktor der nedsætter risikoen
for DCS, sagtens kan spises på pille form.

Bliv ikke overrasket hvis der om nogle få år kommer en ny Specialitet fra
PADI:
Pille dykning

--
Mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-02-06 00:56

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> En interessant ting disse studier er at NO, som kroppen udskiller i
> blodstrømmen ved motionering, og som er den faktor der nedsætter risikoen
> for DCS, sagtens kan spises på pille form.

Mener du at det er den eneste faktor der nedsætter risikoen for DCS?

Fra : Thomas VJ

Dato : 14-02-06 12:23

> "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Mener du at det er den eneste faktor der nedsætter risikoen for DCS?
>
> mvh

I forhold til det aktuelle forsøg med motionering er det kroppens udskilning
af NO, der nedsatte de kroatiske forsøgspersoners (og rotters i lignende
forsøg i Norge) risiko for DCS.

--
Mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-02-06 14:17

Thomas VJ <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev:

> [...]

Kunne man få en reference?
Det virker forsøgsdesignmæssigt svært at udelukke andre faktorer end
NO, især med
mennesker...
--
LG

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-02-06 14:43

> I forhold til det aktuelle forsøg med motionering er det kroppens
udskilning
> af NO, der nedsatte de kroatiske forsøgspersoners (og rotters i lignende
> forsøg i Norge) risiko for DCS.

Hvis det er deres konklusion bør man nok tage dette med noget salt til..

Fra : Kalle

Dato : 15-02-06 11:53

> "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> udskilning
>
> Hvis det er deres konklusion bør man nok tage dette med noget salt til..

NEJ, man skulle sluge pillen med vand til !!

Fra : Allan Norsk

Dato : 14-02-06 21:07

> [...]
> udskilning af NO, der nedsatte de kroatiske forsøgspersoners (og rotters i
> lignende forsøg i Norge) risiko for DCS.

Som jeg husker det (sikkert stærkt forenklet) så giver motion en øget NO
trafik over cellemembranerne, hvilket har den effekt at blodkarrenes epitel
bliver glattere (fordybninger og revner udfyldes). Teorien er at det er i
disse fordybninger og revner at kimen til mikroboblerne dannes og ved
trykreduktion vokser boblerne og frigøres til blodvæsken. Kan man reducere
fordybningerne vil man også reducere dannelsen af mikrobobler, og det er her
at motion har en gavnlig effekt.

Motion og det fysiske overskud den giver er jo bekendt også en god
forebyggelse mod lufthunger og panik. Så det er da bare med at se at komme i
svømmehallen og træne på klubaftenerne

Mvh. Allan
=================================
Vedbæk sportsdykkerklub
www.vskdyk.dk
Svømmehalstid mandag, onsdag og fredag
Infomøde om CMAS* uddannelse den 21. februar

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-02-06 23:19

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og frigøres til blodvæsken. Kan man reducere fordybningerne vil man
> også reducere dannelsen af mikrobobler, og det er her at motion har

Det er en teori, som jeg synes sætter nogen ting på plads, omkring
sammenhængen mellem graden af fysisk aktivitet før, under og efter dyk
og dannelsen af mikrobobler.

Det er ret interessant at se på hvor og hvorfor mikroboblerne dannes
og teorien om at "kimen" til mikroboblerne er mikrokerner
(Micronuclei / bubbleseeds) virker ret logisk.

En søgning på "Micronuclei" og "Decompression" giver en masse link,
men det er svært at afgøre om der er substans i materialet, eller det
bare er gentagelse på gentagelse af andres teorier. Det ser også ud
til
at flere bruger termerne mikroboble og mikrokerne i flæng.

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-02-06 08:31

> [...]
> for DCS, sagtens kan spises på pille form.
> Bliv ikke overrasket hvis der om nogle få år kommer en ny Specialitet fra

Det kommer næppe på pille da kogepunktet er - 152 C Men ellers er
stoffet da interessant. Det frigives naturligt fra karvæggen og regulerer
f.eks. blodgennemstrømningen i hjernen. NO reagerer med ilt og danner NO2
der virker på samme måde som Viagra Her får en målsyet dragt en hel
anden betydning

Allan Hansen

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-02-06 10:00

--
Det er jo ikke den eneste faktor for DCS.

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 14-02-06 09:58

Jeg sagde aldrig det var en nyhed.

> [...]
>Lars Grønlykke skrev i Message-ID:
><11396912830.597243301731783@dtext.
>
>Der er da vist en rigtig gammel "nyhed"?

LG