nyt gfx i ældre maskine
Fra : sniper_Nolight

Dato : 11-02-06 17:14

Min søn har fået min gamle pc på værelset.

maskinen har en athlon 2400+
1 GB PC 2100 ram (2x256 MB PC2100 og 1x512 MB PC 3200)
og et Radeon 9600XT 256 mb grafikkort

han kan spille de fleste spil (pt. hl2 - FEAR - og den nye battle for
middle-earth 2 demo) acceptabelt i 800x600 med indstillinger fordelt på high
og medium - alt efter spil - som regel ingen AA

og det ser i grunden godt ud og hans krav er som sådan opfyldt (ikke så
kræsen som sin far endnu)

somme tider genstarter pcen ved spil, men mine temperaturer er generelt
fine, så jeg mistænker grafikkortet for at være synderen - der er osse en
underlig pixellign. fejl når windows booter op - den sorte skærm inden
windows kører har 2 grønne firkanter.

så endelig til mit spørgsmål

han har snart fødselsdag og jeg overvejer at købe et nvidia geforce 6600
eller 6800 (GT eller anden lign. god model) - det vil blive med AGP - det er
så mit håb at han med nyt kort og eksisterende hardware vil kunne spille de
samme spil evt i 1024x768 og måske endda med lidt AA (bare 2x eller måske
4x).

har nogen erfaring med dette? - er det en god ide eller spilder jeg mine
penge... der blir nok ikke helt ny pc før han skal konfirmeres, så jeg håber
lidt på det her.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Bruno

Dato : 12-02-06 17:17

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> fine, så jeg mistænker grafikkortet for at være synderen - der er osse en
> underlig pixellign. fejl når windows booter op - den sorte skærm inden

Det kan være alt muligt der gør den ustabil. Driverproblemer,
ram-fejl... Jeg ville selv installere Motherboard Monitor, eller noget
tilsvarende afhængig af hardware, og så checke strømforsyningen ikke er
problemet.

> [...]
> samme spil evt i 1024x768 og måske endda med lidt AA (bare 2x eller måske

Jeg har lige haft nogle tilsvarende overvejelser, sidder med en P4
2.533, og efter et kig på priser vs. performance er jeg endt med at
skifte motherboardet. Prisen for et billigt motherboard + PCIExpres
grafikkort synes nemlig og være mindre end prisen for et tilsvarende AGP
grafikkort. Om det er sådan over hele skalaen kan jeg ikke sige, men
du bør nok overveje det.

Mvh

Bruno

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-02-06 19:21

> [...]
> synes nemlig og være mindre end prisen for et tilsvarende AGP grafikkort.
> Om det er sådan over hele skalaen kan jeg ikke sige, men du bør nok

ja det kan da godt være man bare skal få det overstået - spørgsmålet er så
om man kan hitte et motherboard der kan sluge en 2400+ og samtidig være
pci-express.. og pc2100 ram

Fra : Hans

Dato : 12-02-06 19:35

sniper_Nolight wrote:

> ja det kan da godt være man bare skal få det overstået - spørgsmålet
> er så om man kan hitte et motherboard der kan sluge en 2400+ og
> samtidig være pci-express.. og pc2100 ram

Socket-A og PCI-Express x16?

Så skal du da bygge det selv.

Hans

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-02-06 19:46

> Socket-A og PCI-Express x16?
>
> Så skal du da bygge det selv.

osse det jeg tænkte

Fra : Bruno

Dato : 12-02-06 20:01

sniper_Nolight wrote:

> osse det jeg tænkte

Pokkers, jeg troede at når man kan finde et bundkort til min 3 år gamle
P4 + PC2700 ram så kunne alt lade sig gøre.

Mvh

Bruno

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-02-06 21:42

> P4 + PC2700 ram så kunne alt lade sig gøre.

jeg tror desværre resten af min hardware er for gammelt, men jeg må se om et
agp kort kan betale sig eller simpelthen vente og skifte hele molevitten