Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nærlinser?
Fra : Anders Frederiksen

Dato : 14-06-01 00:31

Jeg har et par gange haft lyst til at lege lidt makro med min Nikkor 85-1.8.
Spørgsmålet er så om de såkaldte nærlinser er noget værd? Og hvilkeN bør man
i så fald købe?

Takker,
Anders

Fra : Niels Svendsen

Dato : 14-06-01 00:52

Har i tidernes morgen brugt nærlinser fra, jeg tror de hed, BW. De var
ganske udemærkede (3 forskellige der også kan sættes ovenpå hinanden). Hvis
du kan bruge en lille blænde, er det muligt at få gode resultater.
Hvis navnet på linserne er forkert kan jeg finde dem frem og kikke efter.
--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-06-01 07:17

Hej Anders

Jeg har netop brugt en B+W NL5 (nahlinse 5) og har fået fremkaldt en
elitechrome 200 film. Jeg er ovenud overrasket over resultatet, men
havde nu heller ikke læst/hørt meget positivt om brugen Med min
Sigma 28-7,/2,8 EX kunne jeg komme ind på omkring 10 cm.

Du kan netop nu se et af resultaterne på www.foto.no under billedkritik.
Jeg satte billedet ind i går under Natur - det er af en blålilla blomst
fra haven og det hedder "Tip of my ..." Det skal dog nævnes, at det er
scannet ind på en Agfa E50 (flatbed) men at skarheden på selve diaset er
helt OK imo. Billedet er meget tæt på ubeskåret.

Har forresten selv lige købt et brugt Nikon AF 85/1,8 - et rigtig godt
og skarpt objektiv.

Mvh

Kim

Anders Frederiksen <nize@vkr.dk> skrev i en

Fra : Aagaard

Dato : 14-06-01 08:08

> Har forresten selv lige købt et brugt Nikon AF 85/1,8 - et rigtig godt
> og skarpt objektiv.
>
> Mvh
>
> Kim

Må jeg have lov til at spørge hvad du har givet for et sådant objektiv, og
selvfølgelig også stand og alder?

Mvh.
Aagaard

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-06-01 08:39

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9g9npi$gm$1@sunsite.dk...

> Må jeg have lov til at spørge hvad du har givet for et sådant
objektiv, og
> selvfølgelig også stand og alder?
>
> Mvh.
> Aagaard

Hej Aagaard

Jeg har givet 1000 kr. for det - fandt det til 1200 kr. i den blå, men
da jeg ringede fortalte sælger, at den i den næste annonce ville koste
1000, så det skulle jeg gi´. Det havde været hendes mands objektiv, så
hun kendte ikke alderen. Standen er superb - der har været filter på
hele livet - ikke så meget som pudseridser at se, men et par enkelte
mindre ridser på ydersiden - ikke noget at bemærke.

Jeg har stadig ikke fået fremkaldt filmen, men jeg glæder mig som en
lille dreng

Kan man mon ikke ud fra serienummeret finde ud af alderen ?

Mvh

Kim

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 14-06-01 08:36

Anders Frederiksen <nize@vkr.dk> wrote:
: Jeg har et par gange haft lyst til at lege lidt makro med min Nikkor 85-1.8.
: Sp?rgsm?let er s? om de s?kaldte n?rlinser er noget v?rd? Og hvilkeN b?r man
: i s? fald k?be?

Nikon sine nærlinser 5T og 6T burde passe fint til dette objektivet. Dette
er to-elemtenters linser med meget høy kvalitet. Canon har også en del
slike linser, men ikke i den filterfatningen som dette objektivet bruker.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : Flemming Qvist

Dato : 15-06-01 22:15

Nærlinse?

Jamen hvorfor ikke bruge et sæt mellemringe i stedet for? Har brugt det til
næroptagelse med Olympus 0M 10 spejlrefleks.
Et sæt mellemringe består typisk af 3 mellemringe. Det giver ca. 6
kombinationsmuligheder og sammen med objektivets indbyggede indstilling
dækker det et stort område.

mvh Flemming Qvist