unlock 6800 til 6800GT?
Fra : Martin & Sara

Dato : 10-02-06 22:49

Hej

Jeg vil høre om nogen herinde har læst følgende artikel og har haft held med
det han skriver.
Kan det passe at man "bare" kan købe et 6800 kort, skifte køler og så køre
den .bat fil han nævner, således at kortet bliver låst op til et GT kort?
Der er jo mange penge at spare hvis denne metode virker.

Btw.
Vil jeg kunne mærke forskel på et 6600GT kort og et 6800"GT" med følgende
system

Soltek SL75FRN2
Athlon XP 2500+
512 mb Kingston DDR ram

Fra : Martin & Sara

Dato : 10-02-06 23:15

"Martin & Sara" <martinsara@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Btw.
> Vil jeg kunne mærke forskel på et 6600GT kort og et 6800"GT" med følgende

UPS!! glemte lige at paste linket til den artikel jeg referer til. Her
kommer det
http://www.ocia.net/articles/6800/6800.shtml

Fra : Villy Jensen

Dato : 11-02-06 08:08

> UPS!! glemte lige at paste linket til den artikel jeg referer til. Her
> kommer det
> http://www.ocia.net/articles/6800/6800.shtml

Fin artikel!!! - usædvanlig god beskrivelse af kølerskift!

Hvis du har mod på (muligvis unlock) og OC og kølerskift (og ingen
garanti)...
Artiklen konkluderer (lidt diffust): "I feel it was a good idea to spend the
extra $30 on the 6800 over the 6600 GT".

Det er sansynligt at du kan mærke en forskel mellem "native 6600GT kort" og
et "OC+mod'et 6800" med dit system.

Mit oplæg:
Hvis man skal købe nyt: Måske 6800
Hvis man allerede har 6600GT monteret: Glem 6800

vh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Martin & Sara

Dato : 11-02-06 09:00

> [...]
>
> Mit oplæg:
> Hvis man skal købe nyt: Måske 6800
> Hvis man allerede har 6600GT monteret: Glem 6800

Ja, det er en rigtig god artikel. Jeg har et gammelt geforce3 ti200, så det
er helt sikkert tid til et nyt kort :) Garantien ryger vel ikke hvis man kun
låser kortet op med batch filen? er det ikke først når mam o'er, eller måske
er det pga. kølerskifte?

Men tror du/I at det kan passe at man kan få så meget ekstra ud af sit
kort(de 4 ekstra pixel pipelines)?

Hvilket af følgende 2 kort vil i anbefale og ved i om den artic køler fra
artiklen passer til begge kort?

Model Information Pris

Inno3D GeForce 6800 NVidia GeForce 6800 / AGP 8x / 2048 x 1536 / 128 MB
DDR SDRAM / VGA / DVI / S-Video 1.215 kr.

Model Information Pris

ASUS V 9999/TD NVidia GeForce 6800 / AGP 8x / 2048 x 1536 / 128 MB
(700 MHz) / VGA / DVI 1.462 kr.

Kan det ikke passe at det er nemmere at montere ny køler på et 6800 kort end
6600 GT kort?

mvh
Martin

begin 666 check_none_grey.gif
M1TE&.#EA$@`2`*(``````/___^#@X,+"PL'!P8.#@____P```"'Y! $```8`
M+ `````2`!(```,\:+K<_G"!2>MLH.C--6#9(([D\$G%(*QL>RIA*PNO$<]L
=?>,TF/(KW0\H5!%]1EX1V$,E<36;91JI6B,)`#L`
`
end

begin 666 star_best.gif
M1TE&.#EA# `,`,0``````/___Y&1EXZ.E,3%S<[/U\W.ULO,U+J[PM'2V:VN
MM'U^@V9G:U!15%E:779P`?[L`M/"`_S4`[V?!6-3!?C(`]&J!%='!2,:`6]8
M$VM-`?JQ`_N/`FX\`<YO`O___R'Y! $``!\`+ `````,``P```5;X"=^"L,H
M8THX6>80(S(L#!99&+,,B$ ]CPFD,@%2!()+10*!,"6;BP#1N$B>E4VG@:!2
JG!O.ID+A)J%CCCJ*I&@ZDPK'T^E0>#,'QN+!.'8((RLM+RDC)2<I(0`[
`
end

begin 666 Review_product.gif
M1TE&.#EA#0`-`-4``````/___Y3"`)7"`,?[`,C[`+[M`+OK`(FL`'V=`+[L
M`+/>`+3>`++=`+3=`*K1`*K0`*#"`(JI`&J"`%IO`# [`"LT`"0L`"(J`*3%
M`*/$`*3$`(^K`&9Z`#,]`!49`.7_`%9@`!H=`.;_`-+H`-'G`-+G`)ZO`&5P
M`$]7`#4Z``T.`,'!P:>GIYJ:FO___P``````````````````````````````
M`````````````````````````````````"'Y! $``"\`+ `````-``T```9F
MP%?+12P66T* <LD$# &1J%0*( (>$(C$,H%@JRZ @^&@`#".!0,,4+@O%4!#
M86 3" = `H H%-@C("<`(0`H("!L)B0I*RHB(B4D;!L;'QX9'0`<&FP"`P.?
..H:%5+4VG2$-&1DA!`#L`
`
end

begin 666 Images_product.gif
M1TE&.#EA#P`-`-4``````/___Q 0$4!!0X>(BH&"A(*;P*_/_Z&_Z[G5_Z2P
MP2$C)M7G_Z*LN<_9YTQ05:3(\IF]XZ2FJ)R>H+R^P+N]OZVOL5]@87AY>FIK
M;)[#YEMRA3Y+58:MQ96]UXZYT7*6J8RYSX&HO6J*FR@T.HN-CHB*B[6WN(JV
MRH>TQJWC]ZW:ZWNIM5V$B76HK M&2&NBH0T.#AL<'"<H*#,T-$EM:V*:EFB@
MG%B4ATF*=3I^909*+R)L2QQH1 `I$____R'Y! $``#\`+ `````/``T```:;
MP)]08K%(,(/%H" 47A:+F"S&:3@:@YD0\] @.I$(A$&&&!:E04WG<248B;@F
M<1@-9+8<#'=(0&XY-BP'"%,=$#H1#!HL'B$I-RX@AB$\'@PL'S@Z-BDX+3,"
M(B@]*0PH.#LO.S8NH#(L*3TH#(@^.SLXKC0T("@\@QHPN#Q[&Q<9&RXU),T<
6(R,;&QPT3C,#33\#- ,/V=_@34$`.P``
`
end

Fra : René Lønstrup

Dato : 11-02-06 11:12

Martin & Sara wrote:
> Ja, det er en rigtig god artikel. Jeg har et gammelt geforce3 ti200,
> så det er helt sikkert tid til et nyt kort :) Garantien ryger vel
> ikke hvis man kun låser kortet op med batch filen?

Jo da. Det er en modificering af kortet, om du gør det i software eller
hardware er for så vidt ligegyldigt. De 4 pipelines *kan* jo være låst af en
årsag (de kan jo være defekte). Om du åbner dem via batch filen eller
direkte i Rivatuner er IMO ligemeget (batch filen gør det også i Rivatuner,
bare automatisk).

> Men tror du/I at det kan passe at man kan få så meget ekstra ud af sit
> kort(de 4 ekstra pixel pipelines)?

Man kan godt åbne de 4 pixel pipelines og 1 vertex pipeline. Min bror har et
Asus V9999/TD hvor vi har gjort det på (manuelt i Rivatuner), og det virker
udmærket. Vi har dog ikke overclocket det, da der stadig er standard køler
på, så vi har ikke oplevet den helt store performance forskel, som beskrevet
i artiklen. Det er mærkbart hurtigere end hans gamle 6600GT, men stadig for
langsomt til 1600x1200 opløsning IMO.

> Hvilket af følgende 2 kort vil i anbefale og ved i om den artic køler
> fra artiklen passer til begge kort?

> Kan det ikke passe at det er nemmere at montere ny køler på et 6800
> kort end 6600 GT kort?

Det ved jeg ikke, men det var nu ikke så svært på 6600GT. Eneste problem er
at udvalget af kølere der passer på AGP-kortene ikke er så stort, men en
Zalman VF700 er nu nem nok at montere..

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : Villy Jensen

Dato : 11-02-06 11:16

> Men tror du/I at det kan passe at man kan få så meget ekstra ud af sit
> kort(de 4 ekstra pixel pipelines)?

Aner det ikke - Noget af det beskrevne performanceskift må da osse stamme
fra OC, og der er ingen garanti hvad man kan opnå herved...

> Hvilket af følgende 2 kort vil i anbefale og ved i om den artic køler fra
> artiklen passer til begge kort?

Compability-oversigten er ikke særligt gennemført med en 'positivliste'.
http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=40&data=7&disc=

Generelt passer NV5 til 6800 og NV6 til 6600(GT)
http://www.arctic-cooling.com/downloads/compatibility/nv_comp_1024.gif

> Kan det ikke passe at det er nemmere at montere ny køler på et 6800 kort
> end 6600 GT kort?

Jeg mener at huske at 6600 chips sidder drejet på printet, samt at der ikke
er monteringshuller i printet, så det er i hvertfald 'anderledes'

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Esben

Dato : 11-02-06 14:34

> UPS!! glemte lige at paste linket til den artikel jeg referer til. Her
> kommer det
> http://www.ocia.net/articles/6800/6800.shtml

I praksis skal man ikke regne med mere end 5-10% bedre ydelse med moddet, og
det er sjældent mærkbart. Kombineret med OC kan det dog give lidt mere.

Her er en anden artikel som går lidt mere i dybden med softmoddet og
benchmarks:
http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_6800_unlocking/default.asp

Læg også mærke til at 6800-kortene er med DDR RAM og 6800GT typisk er med
DDR3.

--
Esben

Fra : Martin & Sara

Dato : 11-02-06 16:51

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_6800_unlocking/default.asp
>
> Læg også mærke til at 6800-kortene er med DDR RAM og 6800GT typisk er med

Ja, du har en pointe med rammen. Hvad tror du/I så jeg vil få mest ud af i
sidste ende:

Et 6800 kort som er moddet og OC
eller
6600GT som er OC?

Hvis du/I mener at 6600GT er at foretrække, hvilken køler skal man så vælge
som passer til disse kort? Zalman? Og hvilken producent skal jeg vælge kort
fra, hvis køleren skal kunne monteres uden de store problemer?

Fra : Villy Jensen

Dato : 15-02-06 16:40

> [...]
> den .bat fil han nævner, således at kortet bliver låst op til et GT kort?
> Der er jo mange penge at spare hvis denne metode virker.

"Nogen ku' da osse vær' heldig (eller ej) - check:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf6800-oc_5.html

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Martin & Sara

Dato : 15-02-06 19:39

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Nogen ku' da osse vær' heldig (eller ej) - check:
> http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf6800-oc_5.html
>

> Mvh Villy
> http://hjem.get2net.dk/villy

Det er svært at blive klog på. I den artikel du linker til er der ikke noget
at komme efter mht de 4 ekstra pipelines da de åbentbart bevidst er lukket
pga at de er defekte. Artiklen er 1½ år gammel, så mon det stadig forholder
sig sådan fra Nvidia's side at de låser defekte pipelines i 6800 og at der
ikke er nogen idé i at låse dem op?
I andre artikler der er linket til tidligere, lyder det til at man ofte kan
låse kortene op med succes, og få lidt ekstra ydelse ud uden defekte at få
defekte artifacts.
Hmm måske skal man holde sig til en gang OC af 6800.