Bagemaskine.
Fra : Dooz

Dato : 10-02-06 14:00

Så lige at Fakta har den igen fra mandag til 299, så starter racet igen for
at nå at fange en ! Men tænkte lige et par spørgsmål til de kloge der
allerede har en...
Hvor meget larmer den? altså, er det vanvid at sætte den til at bage friskt
brød til man står op? Vil den vække mig og ende sit liv hurtigt på den måde?
Hvor meget strøm bruger den? Altså, sammenlignet med at bage i ovnen? Sådan,
pr brød?=) Og hvor stor variationsmuligheder har jeg med den, som med
almindeligt brød, hvor jeg "slumper" og bruger hvad jeg har af groft blandet
i?
Mange blonde spørgsmål, I know !
Eva

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 10-02-06 18:35

Dooz wrote:
> Så lige at Fakta har den igen fra mandag til 299, så starter racet
> igen for at nå at fange en ! Men tænkte lige et par spørgsmål til de
> kloge der allerede har en...

> Hvor meget larmer den?

Jeg synes ikke den larmer.

Hvor meget strøm bruger den?

600 watt

>Og hvor stor
> variationsmuligheder har jeg med den, som med almindeligt brød, hvor
> jeg "slumper" og bruger hvad jeg har af groft blandet i?

Hvis du bare blander væske, gær, og mel på slump, så bliver det nok
svært at beregne en bagetid, og få et godt brød ud af det.
Men det er jo nemt at eksperimentere.
Men jeg bruger mine egne opskrifter og bruger maskinen til at ælte og
hæve med (program 8). Jeg kan ikke ælte en dej i hånden så perfekt som
maskinen kan og under hæveprocessen, tænder maskinen for varmen, så
brødet hæver helt perfekt.
Jeg er meget glad for min maskine, og jeg laver ca. 2 franskbrød og 1
rugbrød om ugen, brød jeg ikke ville få lavet uden bagemaskinen.

M.v.h
Niels

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 18:28

> Så lige at Fakta har den igen fra mandag til 299, så starter racet igen
> for at nå at fange en ! Men tænkte lige et par spørgsmål til de kloge der
> allerede har en...

God jagt Vi ville ikke undvære vores og spiser kun friskbagt hvede og
rugbrød nu.

> Hvor meget larmer den? altså, er det vanvid at sætte den til at bage
> friskt brød til man står op? Vil den vække mig og ende sit liv hurtigt på
> den måde?

Vi bruger den da til morgenbrød. Men jo, de billige modeller larmer lidt og
giver nogle "kronk-lyde" under æltningen. Men alt i alt drejer det sig vel
om ca. 5-10 minutter alt i alt - resten af tiden bager og hæver den jo
lydløst. Og står den i et andet rum, med døren lukket, så hører du den ikke.

> Hvor meget strøm bruger den? Altså, sammenlignet med at bage i ovnen?
> Sådan, pr brød?=)

Aner det ikke.

>Og hvor stor variationsmuligheder har jeg med den, som med almindeligt
>brød, hvor jeg "slumper" og bruger hvad jeg har af groft blandet i?

Du har mængder af variationsmuligheder med den. Gider man bruge 5 minutter
på brugsanvisningen og bage en håndfuld forskellige opskrifter, så man har
et indtryk af hvad den kan, så kan man sagtens "slumpe" sig frem, med det
man har efterfølgende.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 17:21

Vi købte en i Netto i starten af december. Og vi har fået friskbagt brød
hver morgen siden.

Jeg har omregnet alle mål til vægt. Det er en fed fidus, bageformen op på
vægten og alle ingredienser hældes i direkte fra posen uden opvask. Det
tager 2-3 minuter at afveje og indstille maskinen og resultatet bliver fint.

Vi kører i reglen med en 1/3 fuldkornsmel, grahamsmel, hvid hvede eller
durum hvede. Det giver lidt variation.

mvh
Mogens

Fra : Hanne

Dato : 11-02-06 21:03

Hej
der skulle vel ikke være nogen der har fundet ud af nogen gode opskrifter
til brug i bagemaskinen??

hilsen
hanne

Fra : Koeffe

Dato : 12-02-06 01:36

"Mogens Haugaard"

> [...]
| vægten og alle ingredienser hældes i direkte fra posen
uden opvask. Det
| tager 2-3 minuter at afveje og indstille maskinen og

Noget du vil dele ud af?

--
Koeffe

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 23:35

"

> bageformen op på
> uden opvask. Det
> resultatet bliver fint.
>

> Noget du vil dele ud af?
>

> --
> Koeffe

Tja, jo - der er nu ikke det store fikumdik i det. Vores bagemaskine kan
bage 2 brødstørrelser og grundopskriften ser sådan ud:

Vand 3/4-1 1/8 målebæger
Skummetmælk 2ss - 2 1/2 ss
Solsikkeolie 2ss - 2 1/2 ss
Sukker 1 1/4 ss - 2 1/4 ss
Salt 1 ts - 1 1/4 ts
Hvidt brødmel type 550 2 målebægre - 3 målebægre
Tørgær 1 ts - 1 1/4 ts

Hældes sammen i formen i den rækkefølge ingredienserne er angivet.

Som det ses er der lidt forskel på hvor meget de forskellige ingredienser
øges i % fra det lille til det store brød.

Jeg har omregnet som følger:

Mælk 225 - 335 g
Olie 25 - 35 g
Salt 4 - 6 g
Sukker 15 - 25 g
Mel 320 - 475 g
Tørgær ca. 1 - 1 1/2 ts rystet ud i hånden

Mælken overdoseres lidt, det synes vi gør brødet bedre og 1/3 af melet
erstattes i reglen af en anden meltype. Fordelen ved vægtangivelser er at
målebægre og skeer ikke skal bruges. Er tørgæren sluppet op bruger vi alm.
gær, hhv 15 og 20 g. Vi smider så gæren i mælken og putter sukker og salt i
sidst oven på melet, det virker fint selv om brødet sættes over om aftenen
og først bages næste morgen, dog kan brødet have en tendens til at falde
lidt sammen på midten (ubetydelig).

mvh
Mogens

Fra : Martin

Dato : 14-02-06 23:51

"Mogens Haugaard" <mogenshaugaardsnabelahotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
> aftenen og først bages næste morgen, dog kan brødet have en tendens til at
> falde lidt sammen på midten (ubetydelig).

Kan mælke holde sig til næste morgen?
Mvh Martin

Fra : Nette

Dato : 15-02-06 01:30

"Martin" skrev

> Kan mælke holde sig til næste morgen?
> Mvh Martin

Nu er jeg ikke til bagemaskiner, vil hellere klare den del med mine hænder
og ovn, men ja, selvfølgelig kan mælken holde sig. Det skal jo ikke drikkes,
men til gengæld give smag til et brød, der bliver varmet op til høj
temperatur.
Ofte bruger jeg en gammel rest surmælk eller mælk til bagning herhjemme.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 01:39

> Kan mælke holde sig til næste morgen?
> Mvh Martin

Sagtens, den bliver jo bagt. Vi har også eksperimenteret med at komme æg i
dejen aftenen før. Det giver heller ikke problemer, men jeg synes ikke der
er nogen særlig smagsmæssig gevinst.

mvh
Mogens

Fra : Jørgen Hess

Dato : 15-02-06 21:01

"Mogens Haugaard" <mogenshaugaardsnabelahotmailpunktumcom> skrev i en
meddelelse news:43f25afa$0$47025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Mælken overdoseres lidt, det synes vi gør brødet bedre og 1/3 af melet mvh
> Mogens

Så på letmælken i morges og bemærkede at når man lægger fedt, protein og
kulhydrat sammen får man 10% tørstof, der vel skal kompenseres for ved
dosseringen af væske.
Det er jo ikke noget man lægger mærke til ved håndæltning, hvor man stopper
med mel når dejen føles rigtig.
mvh
Jørgen

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-02-06 21:58

Dooz <dooz_nospam@city.dk> wrote:

> Hvor meget larmer den? altså, er det vanvid at sætte den til at bage friskt
> brød til man står op?

I kan jo altid sætte den længst væk fra soveværelset - bare der er en
stikkontakt.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : tofran

Dato : 16-02-06 09:39

Jeg har lagt mærke til at der forskel på om man bruger tørgær eller
frisk gær. Den umiddelbare forskel er at brødet holder sin form ved
tørgær, mens den falder lidt sammen i toppen ved brug af frisk gær.
Er der nogen som har en forklaring på det og hvordan man kan
kompensere for det ved brug af frisk gær ??

Fra : Fatter Brik

Dato : 16-02-06 11:44

> [...]
>Er der nogen som har en forklaring på det og hvordan man kan
>kompensere for det ved brug af frisk gær ??

Nu har jeg endnu ikke prøvet med frisk gær, men jeg har også det problem at
mit brød (som jo så er bagt på tørgær) falder sammen i toppen. I manualen
står der 3 forslag til en løsning, reducér vædskemængden, tilsæt en ½ tsk.
salt eller 1 spk. mel.

måske noget lignende vil virke med frisk gær?

:)

Fra : Robinson

Dato : 16-02-06 16:37

Fakta burde have at vide hvor meget reklame denne diskussion har givet dem!!
Jeg har faktisk lige købt en bagemaskine og er rigtig glad for de gode tips
jeg allerede har fået. (Har så ikke fået så mange erfaringer i at bruge den
endnu).
Robinson

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 16-02-06 20:41

"Robinson" <famrob@privat.dk> den 16. februar 2006 kl. 16:37 +0100 skrev:
> [...]
>tips
>jeg allerede har fået. (Har så ikke fået så mange erfaringer i at bruge

He, he - helt enig! Jeg har også lige fået en - inspireret af denne tråd

Bagte det første brød i går aftes - og det var da glimrende. Dog sagde min
kæreste med store øjne og undren i stemmen: Jamen, det er jo helt
kvadratisk

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at rose den vejledning, der er med
til maskinen. Der er jo adskillige opskrifter - og det hele er faktisk
ganske godt forklaret. Flot arbejde, Melissa. Det kunne andre producenter
lære noget af - i stedet for blot at sætte en maskine til at oversætte
teksten.

Jeg vil gerne høre lidt flere erfaringer med andet end "franskbrød". Jeg
holder normalt af at tilsætte eksempelvis soltørrede tomater eller andre
ingredienser til mine brød - hvad siger folk til det?

Mange hilsner

Kasper Hyllested
www.hyllested.net