Max. temp. på grafikkort ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 09-02-06 23:37

hej derude

Jeg har et Nvidia 6800 som jeg lige har smidt passiv køling på. Min temp
steg i den forbindelse fra ca. 40 til ca. 58 i idle, og ca. 50 til ca.
61 i max. load. Hvornår skal jeg begynde at ryste i bukserne ? Har læst
om andre der har rundet de 80 grader under load, men det er vel ikke
sundt i længden !

Slider det mere på kortet at køre med ca. 10-20 grader mere set over en
længere periode (år) ?

/Ole

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-02-06 02:38

On Thu, 09 Feb 2006 23:36:32 +0100, Ole Rasmussen <ole@vandborgnet.dk>
wrote:

> [...]
> 61 i max. load. Hvornår skal jeg begynde at ryste i bukserne ? Har læst
> om andre der har rundet de 80 grader under load, men det er vel ikke
Det er altid bedst at have så lav en temperatur som muligt. Optil 60c er
ikke kritisk for et 6800. Men imho er du tæt på at det bliver kritisk. Du
skal være opmærksom på at nogle nvidia kort er udstyret med heat
throttling. Dvs. at når gpuen når en vis temperatur droslers hastigheden
ned for at undgå overophedning. Svjh er default temperatur hvor et 6800
kort begynder at throttle 145f eller 62c. Det kan sættes op i
kontrolpanelet. Men der er nok en grund til at nvidia har valgt netop den
temperatur som max acceptabel temperatur.
Hvis jeg var dig ville jeg sætte en stor langsomt kørende blæser på. Den
vil være nok til at holde temperaturen i skak og vil samtidig være lydløs.

> Slider det mere på kortet at køre med ca. 10-20 grader mere set over en
> længere periode (år) ?
Ja. Men det er uden praktisk betydning. Dit kort vil sikkert være forælde
og derfor ubrugeligt af den grund, længe før det er "slidt op" pga. varme.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-06 09:04

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> kontrolpanelet. Men der er nok en grund til at nvidia har valgt netop den
> temperatur som max acceptabel temperatur.

Default er faktisk 145C - ihvertfald på mine 6600GT, der i øvrigt
rask væk blev ~95C varme før jeg valgte at give dem en 12db blæser
til hjælp.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-02-06 11:39

> Default er faktisk 145C - ihvertfald på mine 6600GT, der i øvrigt
> rask væk blev ~95C varme før jeg valgte at give dem en 12db blæser
> til hjælp.

Det lyder usandsynligt varmt, er det ikke grader F?
De fleste transistorer og småchips dør ved 125C, og så små som transistorene
er i chippen på en GPU kunne jeg nok forestille mig at noget ville gå galt
allerede før 100C...

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-06 11:59

Brian Lund wrote:
> [...]
> er i chippen på en GPU kunne jeg nok forestille mig at noget ville gå galt

http://www.ocia.net/articles/tempmonitoring/tempscreen.jpg

// Hans