Den alfabetiske kristendom
Fra : Dan

Dato : 13-06-01 22:53

Hej

Som jeg skrev i går som indlæg ifm. Anders´ kammerats
selvmord gav beretningen anledning til mange overvejelser,
som fortsatte hele dagen i dag. Jeg lod skinne igennem, at
måske jeg (der dog ikke har været flittig gæst her i gruppen)
hører til den gruppe af farisærer, som Anders skælder ud på.
Fordi jeg i min søgen har lagt vægt på, at finde sandheden
og prøve at finde Gud, Jahve, Jehova, Herren og hans søn
samt deres budskab i denne sandhed. Og haft meget, meget
svært ved den "salonkristendom", som siger, at det du føler
er rigtigt kan du tage til dig og det, der virker forkert for dig
kan du vælge fra. Jeg har så sagt til mine omgivelser: Hvad
så når der her i Biblen står ......... Kan man så bare citere
Bjergprædiken og konkludere, at "det er inden for disse rammer
jeg er kristen - alt andet hører ikke min kristendom til".

Jeg benytter så lejligheden til at skrive til gruppen. Ikke med
det formål at starte en diskussion (som naturligvis er velkommen)
men for at dele og få luft. Jeg ser mindst fire slags kristendom:

a. Brug det i den kristne lære og kultur, du kan bruge og kasser
resten efter behag. God til at lave sin egen kristendom og god
til (hvis du har selvtillid nok) at slå andre oven i troen med. Nok
bedst for den intellektuelle kristne. Bl.a. et godt udgangspunkt
for os medlemmer af nyhedsgruppen.

b. Læs din bibel og stil alle slags spørgsmål. Vend og drej den
som biblestuderende og søgende. Du kommer sikkert ikke så
langt alene, og får svært ved at passe det du lærer ind i de
etablerede kredse og du får svært ved at blive en a-er.

c. Læs din bibel og lev efter den. Du får problemer at slås med
for du bliver kaldt en fundamentalist og "højreorienteret", for Biblens
ord er svær at leve efter taget bogstavelig.

d. Vær "almindelig" kristen, eller kulturkristen. Det etablerede er
dit ståsted af bekvemmeligheds grunde og du tænker ikke så
meget over sagen - faktisk har du det bedst, hvis ingen minder
dig om, at det er kristen du er.

Anders´ indlæg får mig til at tage hele raden rundt. Og normalt
ender jeg som d-er, selvom det er b-er og c-er jeg føler mig inde
i mit åndelig jeg. Men når man så får een på samvittigheden som
kristen må man måske vælge at være e-er. Ham der hører ordet,
reagerer på det og ændrer sin indstilling (omvender sig) til at
prøve at forstå det, som hverken Peter eller Johannes forstod
ret meget af før Pinsedagen. Og som jeg ikke forstår ret meget
af, men man må søge videre - som et lille f - ham der ved at han
elsker Kristus og hans Far og kigger alle der handler ind i Kvickly
i øjnene for at se, om de ikke skulle være et lille e eller et lille f.

Jeg har ikke mødt dem - men mon ikke de er derude?

Kærlige hilsner

Dan

Fra : Steen B. J.

Dato : 14-06-01 19:26

Hej Dan

Tak for dit indlæg her og for dit indlæg om Anders' kammerats selvmord. Det
var et godt og ærligt indlæg.

Du opstiller 4 grupperinger for kristne. Hvis jeg skal passe mig selv ind i
disse rammer, er jeg nok en blanding af a-er og b-er.

Jeg har imidlertid nok en lidt anden opfattelse af biblen end dig. Der er
nogle kristne, som mener, at biblen er inspireret af gud forstået på den
måde, at alt hvad der står i biblen er guds ord. Jeg fornemmer, at du måske
tilhører denne gruppe. Jeg mener derimod, at biblen er skrevet af mennesker.

I testamenterne beskrives jesu handlinger, og han citeres. Man kan her håbe
på, at gengivelsen er rimeligt korrekt og uden fordrejninger. Når man
derimod ser på brevene i Det Nye Testamente, så mener jeg, at det er helt
klart, at det er forfatterens synspunkter, som gengives. Når Paulus f.eks.
skriver "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i
menighederne" i 1. Kor. 14, 34, så betyder det, at Paulus havde denne
opfattelse. Jeg mener derimod ikke, at man kan bruge det som bevis for at
gud nogensinde skulle have haft samme opfattelse.

Mht. homoseksualitet, så har jeg ikke check på hvor i biblen, det er omtalt,
men jeg mindes ikke at jesus nogensinde skulle have udtalt sig om emnet
(correct me if I am wrong).

Steen

Fra : Stefan Primdahl

Dato : 15-06-01 22:23

Hej Dan og Steen.

Jeg vil også gerne lige takke for nogle gode indlæg, og hvis jeg, som Dan og
Steen, skal karakterisere mig selv som kristen, så er jeg nok en blanding
mellem b og c. Jeg læser min bibel, vender og drejer og prøver at forstå og
de steder mit intelekt siger stop har jeg en tro på at Guds fortsætter (et
godt stykke endda).

Derfor Steen, kan du nok se at jeg ikke har helt den samme opfattelse som
du. Og det er okay - men jeg vil gerne stille et par spørgsmål som for mig
har betydet en mere fuldstændig overgivelse til Gud:
- Hvis det er op til os at afgøre hvad der er Guds mening og hvad der er
menneskers mening i bibelen, hvor stopper vi så? Er det vores intelekt eller
vores følelser der er afgørende overfor om det er Guds eller menneskers
mening vi står overfor?
- Du siger at Jesus ikke siger noget om homoseksualitet, og det skal nok
passe. Men jeg tror hellere ikke Jesus har sagt noget om at vi ikke må
stjæle eller Åndens gaver eller om Guds skjulte visdom eller advarsler mod
splittelse i menigheden eller ... Hvis vi kun skal tage Jesus direkte tale
alvorlig, hvor meget af bibelen skal vi så udelukke? Og hvad med det gamle
testamente, her siger Jesus intet?

Jeg ved godt, at jeg med denne 'fundamentalistiske' form for tro tit må
ligge mit intelekt bag mig, men hvis Gud er Gud hvordan skulle jeg så kunne
forstå helheden: "Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se
ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt
ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud". (1. kor 13, 12b)

Jeg har mere på hjertet, men jeg tror det bliver for langt, så jeg stopper
her...

Mvh. Stefan Primdahl

Fra : Steen B. J.

Dato : 16-06-01 23:14

> [...]
eller
> vores følelser der er afgørende overfor om det er Guds eller menneskers

Først og fremmest er jeg af den opfattelse, at man i livets spørgsmål bliver
nødt til at stole på sin egen dømmekraft. Man kan ikke forvente at finde
svar på alle livets spørgsmål i bibelen.

Man skal vel både bruge sit intellekt og sine følelser for at finde ud af
hvad der er Guds eller menneskers mening. Men først og fremmest, mener jeg,
at man skal læse evangelierne i en sammenhæng. Det, som jeg i så fald læser,
er beskrivelsen af en Jesus, som hjalp folk og helbredte de syge - ikke en
Jesus som fordømte folk. Dem, som Jesus talte hårdt til, var dem som satte
sig selv op på en piedestal og fordømte andre. Næstekærlighed forekommer mig
at være det primære moralske budskab.

> [...]
> alvorlig, hvor meget af bibelen skal vi så udelukke? Og hvad med det gamle

Jesus har faktisk sagt, at vi ikke må stjæle (Markus 10, 19), men selv om
han ikke havde, så kunne vi vel godt blive enige om, at det er forkert og
forbude det ved lov.
Mht. åndens gaver eller om Guds skjulte visdom eller advarsler mod
splittelse i menigheden eller ..., så kan man vel udemærket bruger
menneskers beretning om disse emner. Det kan være beretninger, som er kommet
med i bibelen eller beretninger, som ikke er med i bibelen. Under alle
omstændigheder har man vel ret til at bevare sin kritiske sans.
Jeg vil mene, at Jesus indstiftede en ny pagt, som betyder, at kristne ikke
skal leve efter Det Gamle Testamente. Det er selvfølgelig stadig interessant
historielæsning. Men du kan vel ikke i fuldt alvor mene, at Moseloven kan
bruges som grundlag for dansk lovgivning i Danmark år 2001.

> [...]
> ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt
> ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud". (1. kor 13, 12b)

Ja - Paulus forstod heller ikke alting. Ligesom vi selvfølgelig ikke forstår
alting.

Mvh.
Steen

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 15-06-01 23:14

"Steen B. J." <steenbj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Mht. homoseksualitet, så har jeg ikke check på hvor i biblen, det er
omtalt,
> men jeg mindes ikke at jesus nogensinde skulle have udtalt sig om emnet
> (correct me if I am wrong).

her:
3 mos 20,13
1 tim 1,10
1 kor 6,9
rom 1,27

Jesus har ikke udtalt sig om homoseksualitet. Men hvis jeg må tillade mig
flg. frit fortolkende bemærkninger:

Loven var bla. møntet på at adskille jøderne fra de andre folkeslag (som
netop praktiserede homoseksualitet, sodomi og andre vederstyggeligheder).
Når brevene i NT afviser homoseksualitet gør de det med henvisning til Loven
og historien om hvordan de andre folkeslag blev ramt af alskens ulykker.
Forbudet mod homoseksualitet hører altså sammen med jødernes manifestation
af sig selv som folk.

Jesus var jøde. Og han kom ikke for at nedbryde Loven, men for at opfylde
den. Blot ikke kun for jøder. Der falder lidt af til hundene, som den
kana'anæiske kvinde sagde, og det har så udviklet sig til at blive et
universelt løfte om frelse. Frelsen er for alle, også for de, som det
oprindeligt udvalgte folk afgrænsede sig selv op imod. Også for sodomitter,
for utugtige, for toldere, syndere, skøger, homoseksuelle, buskontrollører
og EU-modstandere.

Og hvis Paulus mener noget andet, så er der noget han har misforstået

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Stefan Primdahl

Dato : 16-06-01 01:39

> [...]
> og EU-modstandere.
>
> Og hvis Paulus mener noget andet, så er der noget han har misforstået

Frelsen ER for alle! Ingen tvivl. Men er homoseksualitet en synd? Det er
spørgsmålet...

Mvh. Stefan Primdahl

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-06-01 10:16

On Sat, 16 Jun 2001 02:39:17 +0200, "Stefan Primdahl"
<primdahl1000@hotmail.com> wrote:

>Frelsen ER for alle! Ingen tvivl. Men er homoseksualitet en synd? Det er
>spørgsmålet...

Ja, homoseksualitet er en synd. Det står i biblen.
Men at lyve er også en synd. Ligeså at bagtale, etc. etc., så man skal
ikke fordømme nogen på det grundlag!

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 17-06-01 23:36

"Stefan Primdahl" <primdahl1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Frelsen ER for alle! Ingen tvivl. Men er homoseksualitet en synd? Det er
> spørgsmålet...

Nu kunne pointen i mit indlæg godt misforstås kan jeg se nu. Frelsen er for
alle, men derfor kan man stadig godt synde.

Men pointen var at synden oprindelig blev defineret sammen med pagten, som i
GT kun angik jøderne. Den nye pagt er en pagt med hele menneskeheden. Og her
mener jeg med et vist belæg at man kan slække på den del af den gamle pagt
som angik afgrænsningen af jøderne fra resten af menneskeheden. Det er "en
forældet paragraf".

mvh.
Anders