Mikroovn - skal - skal ikke?
Fra : Jette

Dato : 08-02-06 12:25

Hej gruppe.

Har købt en mikroovn m. grill. En ideline nedsat til kr. 450,- fra kr.
900,-. Skal jeg beholde den eller levere tilbage?

Jeg giiiiider ikke have noget stående til kun at lave popcorn i. Skal jeg
beholde den, er det fordi den kan bruges til noget fornuftigt. Jeg er godt
klar over at man ikke skal smide en dyreryg i den, men jeg havde tænkt på,
om ikke man fik flere grøntsager, hvis man kunne lave dem i mikroen?
(Rosenkål smager jo nok stadig af rosenkål)

Vi er en familie på 4, der sjældent spiser det samme. Forældrene kan lide
lidt raffineret mad, den 11-årige (dreng, naturligvis) spiser helst kun
pasta med ketchup og den 14 årige teenager (pige, naturligvis) spiser helst
ikke, undtagen hvis det er pizza, kebab eller (gyys) frikadeller. (Men når
de gamle vender ryggen til, tømmer man snildt køleskabet)

Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?
Ville I købe en igen?

Med venlig hilsen Jette

Fra : padre

Dato : 08-02-06 12:42

"Jette" <sussex25@hotmail.com> wrote in message
> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?

kartofler i glasfad med låg - hvidvin, skalotteløg, porrer etc
opvarming og optøning af frossen fond, kødsovs, kyllingsebryster etc
smelte smør, varme mælk, sautere løg

og meget mere

--
padre

Fra : Max

Dato : 08-02-06 12:46

Hej Jette

> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært
> til? Ville I købe en igen?

Ja, vi er igang med at slide nr. 2 op, den første holdt 12 år. Vi vil ikke
undvære den, den er suveræn til så mange dagligdags ting. Varme
sovs, vand, kaffe, madrester af alle afskygninger. Varme kartoffelmos,
ris, pasta. Lave bage kartofler. Laver sprød fedtfattig bacon. Smelte
chokolade, smør, margerine.Varme en leverpostej. Varme mælk til
din cafe lathe. Koge sutter og sutflasker. Varme sutflasken om natten.
Og et par tusind andre ting. Vores bliver brugt hver dag.

Mvh Max

Fra : JS

Dato : 10-02-06 16:52

Max wrote:
> Hej Jette

> Ja, vi er igang med at slide nr. 2 op, den første holdt 12 år. Vi vil
> ikke undvære den, den er suveræn til så mange dagligdags ting. Varme
> sovs, vand, kaffe,

At genopvarme kaffe er da temmelig dumt medmindre man har stor lyst til at
øge risikoen for at få kræft.

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 18:32

> At genopvarme kaffe er da temmelig dumt medmindre man har stor lyst til at
> øge risikoen for at få kræft.

Jeg er fanatisk kaffe feinsmecker, så jeg kunne ikke drømme om at drikke
genopvarmet kaffe, - men min akademiske nysgerrighed pirres da over
udsagnet. Kan du uddybe?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-03-06 23:57

[JS | Fri, 10 Feb 2006 16:51:42 +0100]

>At genopvarme kaffe er da temmelig dumt medmindre man har stor lyst til at
>øge risikoen for at få kræft.

Samme risiko som ved benzindrevne biler kontra hestevogne - og ved e-mails
kontra brevduer?

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 08-02-06 13:16

Mikroovne skulle faktisk også være noget nær perfekte at lave fisk i, da
fisken får ens varme overalt - dette kræver dog nok de lidt dyrere
mikroovne med en ordentlig effektstyring, hvis man for alvor skal lave
mad i ovnen.

Her må andre dog rette, da jeg kun har informationer om mikroovne fra 2.
hånd - jeg ejer ikke selv en.

Hov - og så er den genial at klare især små mængder af smør i :)

Mvh Christian

Fra : Mus

Dato : 08-02-06 13:24

Især efter vi har fået lille Anna har mikroovnen virkelig fået indtaget
pladsen her hos os.

Vi laver øllebrød i den, varmer mælk, varmer kartoffelmos, varmer vand til
grød etc etc.

Til os bruges den til at forkoge bagekartofler, opvarmning af rester,
popcorn, kartoffel/porre suppe, bacon, opvarmning af kaffe etc.

Desværre har jeg ikke mange moicroovns opskrifter. Så hvis der er nogen der
ligger inde med nogen, så modtager jeg gerne

LN

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-02-06 13:33

Jette skrev:

> Er det besværligt at lære at anvende den?

Det er let.

> Hvad bruger I den primært til?

Jeg bruger kun yderst sjældent kombi- eller grillfunktionen i min mikro-
bølgeovn. Derimod bruger jeg den næsten dagligt til opvarming af mad,
dampning af grøntsager (det er den eminent til!) og tillavning af grød.
Lidt sjældnere benytter jeg den til at varme mælk til kaffen, eller til
at smelte nougat eller chokolade til desserter.

> Ville I købe en igen?

Bestemt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 18:50

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Men når de gamle vender ryggen til, tømmer man snildt køleskabet)
>
> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?

Kære Jette

Jeg er glad for min mikroovn, og det eneste den _ikke_ bliver brugt til er
popcorn.

JEg bruger den til:
At varme vand til te etc
VArme mælk til kaffe
Lave varm chokolade
Koge ris
Koge/dampe små mængder grøntsager
Varme rester
Koge pasta
Tø frostbrød, inden det kommer på brødristeren

Og jeg vil sikkert købe en ny når denne engang står af...

Louise

Fra : Max

Dato : 08-02-06 20:00

Hej

> Jeg er glad for min mikroovn, og det eneste den _ikke_ bliver brugt
> til er popcorn.

Det lugter også så vammelt med de popcorn.

Mvh Max

Fra : JytteJ

Dato : 08-02-06 23:13

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Koge pasta
> Tø frostbrød, inden det kommer på brødristeren
>
> Og jeg vil sikkert købe en ny når denne engang står af...

Til Louise og alle de andre:

Al det I nævner, kan man da også gøre på et komfur.
Og så fylder en mikroovn jo ekstra et eller andet sted i køkkenet.
Jeg synes nu heller ikke sådan en er nem. Vi har en på arbejdet, og jeg er
stødt på nogle på hoteller. Bare det at finde ud af at åbne døren kan være
kompliceret.

JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 01:18

> Til Louise og alle de andre:
>
> Al det I nævner, kan man da også gøre på et komfur.

Ja, men ikke uden at bruge en gryde + grydeske/piskeris til hver ting, vel?
Det er jo netop det smarte ved mikroen, at man bare stiller det service som
man alligevel skulle spise det af, derind og kan varme eller optø både helt
små og større mængder, på en måde man slet ikke kan på komfuret.

Øhm, seriøst?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Kent

Dato : 09-02-06 06:05

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stødt på nogle på hoteller. Bare det at finde ud af at åbne døren kan være

Helt ærligt troede jeg, vi forlængst var kommer over snakken om
anvendeligheden af en microovn i køkkenet. Det ligger da år tilbage
om man skulle haven en micro eller ej. I dag er den i langt, langt
de fleste hjem en uundværlig del af køkkenet.

Én af fordelene er også, at maden aldrig ville kunne gro på
i en microbølgeovn. Man kan bare sætte den i gang - og så
ellers lave andre ting.

Kent.

Fra : Mus

Dato : 09-02-06 10:02

> Til Louise og alle de andre:
>
> Al det I nævner, kan man da også gøre på et komfur.

Ja men ikke så hurtigt og ikke så billigt.

> [...]
> stødt på nogle på hoteller. Bare det at finde ud af at åbne døren kan være

Ok ha ha hvem siger det noget om Skal ikke tages personligt kunne bare
ikke lige lade være.

LN

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 09-02-06 10:16

JytteJ wrote:

> Al det I nævner, kan man da også gøre på et komfur.

Ja, i princippet kunne du også lave bål i haven, fakta er at
mikrobølgeovenen kan spare dig meget:

* Tid - de fleste grønsager kan dampkoges på få minutter, du kan koge
ris på under den halve tid, etc.

Dertil kommer, at mikrobølgeovnen kører med fuld kraft fra start, den
skal ikke varmes op forud - og at den kortere tilberedningstid betyder
større næringsindhold i den færdige ret.

* Opvask - fordi du ikke behøver en gryde; koppen, kruset eller
tallerkenen kan gå lige ind og ud - og det er klar til brug.

Fra : Tina

Dato : 14-02-06 12:25

> Koge pasta
>
> Louise

Hej Louise. Hvordan / hvorlænge koger du pasta ? Det har jeg aldrig tænkt på
at kunne gøre - men ellers bliver min ovn osse brugt til ALT muligt. Mvh
Tina

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 12:37

"Tina" <Tina-news@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Louise. Hvordan / hvorlænge koger du pasta ? Det har jeg aldrig
tænkt
> på at kunne gøre - men ellers bliver min ovn osse brugt til ALT muligt.
> Mvh Tina
Hej Tina

KOmemr det i en glas/porcelænsskål, dækker med vand, og kommer lidt salt
i.
Så ellers ind i mikroen.. Som udgangspunkt så bare sæt mikroen igang, og

mærk efter når det har fået godt halvdelen af den tid der står på pakken..
Det er noget tid siden jeg sidst har gjort det, spiser mest ris, så kan
ikke
lige huske om kogetiden er kortere en på komfur. Det er den nemlig for
ris.

HEld og lykke med det..

Louise

Fra : Angina

Dato : 08-02-06 19:33

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?
>
> Med venlig hilsen Jette

Hej!

Jeg lærte af vores dagplejemor, at hvis du har skæve starinlys, så kan de få
nogle sekunder i mikroen, og så kan de rulles i facon igen på bordet. Smart
.

Fra : Angina

Dato : 08-02-06 19:43

"Angina" <junk1234@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

starinlys, bedre kendt som stearinlys

Fra : Kent

Dato : 08-02-06 22:56

> [...]
> de gamle vender ryggen til, tømmer man snildt køleskabet)
>
> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?

Plus mange af de ting, de andre nævner, bruger vi også vores
microovn til at tø fars og mindre stykker kød op i. Det er den aldeles
genial til!! I vores tager det ca. 6 min. at tø 500 gram fars op - og det
uden at farsen bliver det mindste lunken. Hurtigt, nemt og hygiejnisk!
Jeg ville ikke undvære micro'en af denne ene årsag - men vi bruger den
også til et VÆLD af andre ting.

Skynd dig at købe én. Jeg garanterer, du ikke vil fortryde .

Vh
Kent.

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 01:39

Vi har også lige købt ny. Den gamle var uden drejetallerken og efter 12 år
gad vi det ikke mere, selvom den stadig virker fint. Jeg kan ikke sige noget
om dem med grillfunktion, men det er mit indtryk at mange aldrig bruger det.
Vi har bare købt den billigste med stålfront i Brugsen til 350 kr og den
dækker vores behov fint.

Vi ville absolut ikke undvære mikro'en. Er man kun 1 eller 2 personer så er
den genial til små måltider eller tilbehør. Jeg har også hørt at folk med
børn, bruger den meget til babymad. Vi har købt en masse små mikrosikre
glasskåle af den slags der koster 4 kr i Ikea og rummer 3½-4dl og hvor man
kan lægge en underkop over som låg.

Der kan man lige lave kartoffelfad til een person, af 3 kartofter, på 4½
minut. Eller hurtigt varme 3 små skåle med forskellige slags frosne
grøntsager som tilbehør på 2-3½ minutter. Eller dampe gulerødder i skiver
eller andre grøntsager på 3 minutter. Eller dampe et lille stykke fisk.
Eller varme en tallerken med mad fra dagen før. Eller lave små retter på
kort tid. Eller tø alle mulige ting fra fryseren op. Og man behøver ikke
slæbe en mængde gryder frem for at lave 3-4 forskellige slags tilbehør til
maden - man laver det bare i det samme som det serveres i og det tager som
regel under 5 minutter.

Og så er der alle de andre ting. Som lige at varme en kop med cacao, eller
glasset med mælk til café latten hvis man ikke har espressomaskine, eller
smelte chokolade eller smør - eller bare gøre en lille skive koldt smør
blødt og smørbart. Eller lave en enkelt bagekartoffel eller to. Eller koge
en enkelt kop vand til the, hvis man ikke har el-kedel. Eller varme rødkål,
eller sauce eller et enkelt stykke æblekage og så videre og så videre.

Hvis man gider eksperimentere og prøve sig frem, så får man meget glæde af
den. Og så er det jo en meget energibesparende måde at lave mad på, hvis man
interesserer sig for den slags...

God fornøjelse med den

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Bare husk kun at bruge ting der er microwave-safe - det er ikke alt
glas og service der tåler det.

Fra : Ole Laursen

Dato : 10-02-06 10:39

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> writes:

> [...]
> om dem med grillfunktion, men det er mit indtryk at mange aldrig bruger det.

Almindelig varme i mikrobølgeovnen kan være praktisk til at opvarme
små portioner brød, f.eks. flutes, især fordi man så kan indstille
tiden så man ikke behøver at kigge til det. Jeg bruger det f.eks. til
færdigbagning af de der halvvejs bagte vacuumpakkede brødtingester man
kan købe som skal have 10-15 minutter.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-02-06 09:27

> [...]

> de gamle vender ryggen til, tømmer man snildt køleskabet)
>
> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?

Jeg har haft megen fornøjelse af at varme sovs. Når vi har gæster har
jeg en tendens til at lave rigtig lækker sovs, og for meget af den. Så
sjatten går i fryseren i et lille glas, og så er der supersovs til to,
når jeg får lavet noget der passer til enten rødvins...o.s.v. sovse. Og
opvarmningen i mikroovnen er langt blidere end i bageovnen.

Mvh
Erling

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 12:58

Kender du det, man har lyst til et glas rødvin, men så bliver resten af
vinen hurtig kedelig hvis den bare står med prop i..
men i med proppen, og så i køleskabet, dagen efter hælder du så er koldt
gals rødvin op og 25 - 30 sek i microen, og så har du et gals rødvin der
samger som om vinen lige var trukket op !

Ellers bruger vi den til.

Kød - optøning.
Øllebrød.
Smelte chokolade.
varme dagen efter rester.
Varme flutes (vores har varmluft også = billigere end at skulle varme en
stor ovn op)
+ meget mere.. den er da uundværelig i et køkken..

Mvh
Morten

Fra : Nette

Dato : 09-02-06 08:53

"Jette" skrev

> Jeg giiiiider ikke have noget stående til kun at lave popcorn i. Skal jeg
> beholde den, er det fordi den kan bruges til noget fornuftigt.

Det lyder ligesom mig, for et par år siden, hvor jeg i et snuptag købte en
billig mikrobølgeovn.
Jeg blev rigtig skuffet, for jeg anede ikke, hvad jeg skulle bruge den til.
( Se her: http://makeashorterlink.com/?R26024C9C )

Fordelene i dag:

Vi bruger den til popcorn.
Men vi bruger den også til at optø kød i, hvis vi har glemt at få det op fra
fryseren i tide.
Ligeledes bruger vi den til at tø frikadeller, pizzasnegle, pølsehorn,
boller osv. op i. ( Både til madpakkerne, men laver jeg en stor portion
frikadeller, fryser jeg halvdelen og har til to tre gange aftensmad).
Vi bruger den til at varme en tallerken mad, hvis et familiemedlem kommer
senere hjem.
Ligeledes varmer vi aftensmad, hvis vi får "portionsopdelte" rester.

Bagdelene:

I starten brugte jeg den til at koge grøntsager i, men jeg fandt det ikke
nemmere end at bruge en gryde.
Jeg har også prøvet at lune morgenboller i den, men de bliver rigtig seje.
Bagekartofler er også afprøvet, men resultatet er en vag erstatning for den
almindelige ovns resultat.
Havregrød i mikroen blev mig også foreslået, men jeg har ikke kunnet se det
hurtigere i den fremgangsmåde, når man alligevel skal røre i grøden efter et
minuts tid.

Jeg har ikke afprøvet at varme tevand, kaffe og kakao i den. Jeg finder det
lige så hurtigt at tænde for elkedlen til den slags.
Nu har I ikke små børn, men jeg kender rigtig mange der varmer sutteflasken
i ovnen,- hvilket er noget hurtigere end den mere gammeldags metode.

Men,- når både positive og negative ting er nævnt, så har jeg bestemt ikke
fortrudt. Den bliver brugt en gang hver anden/tredje dag ca. Det er ikke
vildt meget, men jeg nyder det, når jeg har brug for den og jeg ville slet
ikke undvære den.
Jeg vil heller ikke lukke øjnene for, at der er ting, man kan lave i den,
måske endda hele retter, som min lyst/erfaring/logik bare ikke kan finde.

Nette

Fra : Sabina H.

Dato : 09-02-06 22:39

Nette wrote:
> Bagdelene:

synes lige jeg ville kommentere ;)

> I starten brugte jeg den til at koge grøntsager i, men jeg fandt det
> ikke nemmere end at bruge en gryde.

det kan jeg kun være enig i, især hvad angår bønner.... vores problem
herhjemme er at vi ikke kan lide de samme grøntsager, så jeg ender ofte med
at koge bønner i en lille gryde, og ærterne får en tur i microen*G*
har ikke rigtig haft succes med at dampe grøntsager*G*

> Jeg har også prøvet at lune morgenboller i den, men de bliver rigtig
> seje.

jeg har fundet ud af at man skal faktisk give bollerne MEGET mindre tid end
man regner med... fugt den på overfladen og så giv den max 30 sec på fuld
effekt.... den giver lækre, lune svampede boller... forvent dog ike at de
bliver sprøde*G*

> Bagekartofler er også afprøvet, men resultatet er en vag
> erstatning for den almindelige ovns resultat.

enig... bruger den også kun til forkogning, og så får den en tur i ovnen
alligevel....

> Havregrød i mikroen blev mig også foreslået, men jeg har ikke kunnet
> se det hurtigere i den fremgangsmåde, når man alligevel skal røre i
> grøden efter et minuts tid.

kommer igen an på mængden.... jeg synes havregrød i microen er nemt og
hurtigt.... omrøring sker jo kun når grøden er færdig, og så rører jeg
alligevel en smule honning i ;)

jeg bruger den personligt MEGET til at lave varm mælk til Latte i ;)
og derudover til popcorn(og indimellem flæskesvær), lun leverpostej, lune
deller, varme rester af aftensmaden fra dagen før, varm cacao, lune
kanelsnegle med chokolade på toppen... hmmm jo, så har jeg lært min søn at
bruge den selv, så han kan lune pizza rester og lign.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Kent

Dato : 09-02-06 20:32

> [...]
> de gamle vender ryggen til, tømmer man snildt køleskabet)
>
> Er det besværligt at lære at anvende den? Hvad bruger I den primært til?

Hej igen, Jette

Nu har du jo slet ikke skrevet igen i tråden, men efter alle disse positive
beretninger fra glade micro-ejere, mon så ikke du får købt dig sådan
en basse inden længe . Jeg tror det.

Kent.

Fra : Jette

Dato : 10-02-06 11:32

Kære alle

Tusind tak for alle de gode indput. Jo, der er ingen tvivl. Jeg beholder
den. I brugsanvisningen stod hvordan man steger bacon og det var da smart.
Pak det ind i køkkenrulle. Nu er jeg jo på begynder-eksperiment-stadiet, så
een indpakket skive blev lagt i et fad og fik 1,5 min. Så var det dejligt
sprødt, hele vejen igennem. Jeg har lige bestilt en bog på biblo. 160 retter
til mikroovn. Så får jeg da en ide om hvad ovnen kan.
Igen tusind tak alle, der har ulejliget sig til at skrive.
Hilsen Jette

Fra : Max

Dato : 10-02-06 21:45

Hej

> jeg da en ide om hvad ovnen kan.

Hvis du bare bruger den, ja så er jeg sikker på at du
bliver glad for den. Jeg har forøvrigt nogle sider fra FDB
med almene info's om mikrobølgeovne, bl.a. en tabel
over hvordan man omsætter de forskellige tider mellem
ovne med forskellig efekt osv. Dem vil jeg da gerne
maile til dig, det er en PDF fil. Men for at jeg kan sende
dem skal du maili mig en rigtig mailadresse, jeg kan ikke
vedhæfte til mail på en hotmail konto. Fjern invalid i min
adresse.

Mvh Max

Fra : Jette

Dato : 12-02-06 12:11

Hej Max.

Det var da pænt af dig at ville sende de dersens info. Jeg kan ingen steder
se hvor meget effekt ovnen har. Og liiiige, har du lavet
hasselback-kartofler/bagte kartofler i den med godt resultat? Det vil jeg
nemlig prøve i dag, men jeg har ikke rigtig tid til eksperimenter.

Tusind tak for hjælpen.

Nå. Jeg kan ikke få din mail til at modtage, så hvis du vil sende det til
mail@stay-clean.dk

Fra : Max

Dato : 12-02-06 13:05

Hej Jette

> steder se hvor meget effekt ovnen har. Og liiiige, har du lavet
> hasselback-kartofler/bagte kartofler i den med godt resultat? Det vil
> jeg nemlig prøve i dag, men jeg har ikke rigtig tid til eksperimenter.

Jeg tror ikke at Hasselback kartofler er noget der laves i mikroen,
de skal jo helst blive sådan gyldenbrune på kammen og det vil
de ikke blive i mikroen, grillen i mikroen vil sikket også nærmest
svide dem. Nej til netop det tror jeg at jeg vil anbefale ovnen.

Hvis man vil lave noget der ligner i mikroen, så tager man små
bagekartofler, flækker dem, pensler skærefladen med olie og
drysser noget krydderi på. De anbringes så på risten med fladen
opad og gives sådan en kombination af grill og mikro.

Mvh Max

Fra : Jette

Dato : 13-02-06 11:13

Hej Max. Har modtaget pdf-fil. Den ser meget informativ ud.
Tak for hjælpen.
Hilsen Jette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-06 12:43

Rene' Hjorth wrote:
> [JS | Fri, 10 Feb 2006 16:51:42 +0100]

> Samme risiko som ved benzindrevne biler kontra hestevogne - og ved e-mails
> kontra brevduer?

Så for søren, at skulle vælge mellem kræft af e-mails og H5N1 af
brevduer.........tuff !

--
Christian
http://www.yee-haw.dk