Lidt nyt om Alternativ madlavning.
Fra : Emil

Dato : 07-02-06 02:41

Hej

Der var en udsendelse (Planetopika?) fra det tyske, som fremkom
med nogle nye ideér udi madlavningen.

Emnet var nye smagssammensætninger, hvor det var videnskabeligt
bevist, at de var velsmagende.
Jeg skyder lige fra hoften, for jeg fik ikke taget notater:

1. Franskbrød, smurt med sennep, herpå spegepølse og pyntet med
et par spiseskefulde blommekompot. Muligvis svedskekompot.

2. Hønsekød, serveret med chokoladesovs. Desværre vistes ikke
øvrigt tilbehør. Nogen forslag?

3. Spagetti, kogt i te. Sukkertilsætning blev afvist, da sukkeret
ødelage smagen.

4. Friturestegt ost med syltetøj. Men den er nok velkendt
herhjemme. Så den dropper vi bare.

5. Winerschnitsel i én mundfuld.
Den kræver så en lidt længere forklaring, som går ud på, at alle
smagskomponenter skal spises på samme tid, for at opnå den totale
nydelse af retten. Denne nydelse kan IKKE opnåes, når retten
spises med kniv og gaffel, fordi de enkelte smagsingredienser
normalt ikke kan rummes på en enkelt gaffel.

Opskriften lyder således:
På en opvarmet porcelænsske anrettes ærtemos (fra dåse, varmt),
nogle stykker wiennerschnitsel (2x2 cm, fritterede, varme), nogle
få kartoffel-chips (stuetemperatur) og 3-5 frosne ærter. Det
pyntes med citron-gelé (ca. ½ cm på hver led).

Ifølge udsendelsen, skulle denne servering give en lang oplevelse
af velsmag.

Og det kan vel ikke overraske nogen her, at videnskabsmændene kom
frem til, at surt og sødt klæder hinanden? De kunne jo blot have
spurgt os.

Jeg finder det mest interessant, at smagsoplevelsen fra 5. er
meget langvarig. Dåseærterne sørger for den grundlæggende smag.
Chipsene giver den indledende smagsoplevelse, schnitslerne
afgiver under tygningen smag, citrongeléen fornemmes, og de
frosne (nu optøede) ærter runder det hele af.

God fornøjelse med eksperimenterne.

m.v.h. Emil

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 07-02-06 17:30

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev:
> [...]
>med nogle nye ideér udi madlavningen.
>
>Emnet var nye smagssammensætninger, hvor det var videnskabeligt

Du har da en fantastisk hukommelse, må jeg sige, men hvad er
formålet lige med dette indlæg?
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Emil

Dato : 07-02-06 21:10

KJ7SG wrote:

>men hvad er formålet lige med dette indlæg?

At rette blikket mod det nye i alternativ madlavning (prøv lige
at læse, hvad jeg skrev som emne, og lad dig overraske!).

Hvis det har din interesse, så start her:
http://www.familieogsamfund.dk/Artikler/faglige11.htm

Har det IKKE din interesse, så put mig venligst i dit
'Kill-filter'. På forhånd tusinde tak for venligheden.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-02-06 21:39

On 07 Feb 2006 16:29:36 GMT
Thomas Peter Bitsch <vitsbreaks@KJ7SGsol.dk> (slet KJ7SG) wrote:
> Du har da en fantastisk hukommelse, må jeg sige, men hvad er
> formålet lige med dette indlæg?

at give inspiration til os der har interesse i at lave andet end røv
kedelig traditionel mad.

Fra : JytteJ

Dato : 07-02-06 22:11

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Franskbrød, smurt med sennep, herpå spegepølse og pyntet med
> et par spiseskefulde blommekompot. Muligvis svedskekompot.

Tja hvorfor ikke, det kunne jeg godt forestille mig smagte godt.

JytteJ

> 2. Hønsekød, serveret med chokoladesovs. Desværre vistes ikke
> øvrigt tilbehør.

Bavdr.

JytteJ

Nogen forslag?

> 3. Spagetti, kogt i te. Sukkertilsætning blev afvist, da sukkeret
> ødelage smagen.

Lyder interessant, hvilken slags te ?

JytteJ

> [...]
> spises med kniv og gaffel, fordi de enkelte smagsingredienser
> normalt ikke kan rummes på en enkelt gaffel.

Sådan spiser jeg salat, hvor mundfulden helst skal smage af alle
komponenterne i salaten.

JytteJ

Fra : Emil

Dato : 07-02-06 23:30

JytteJ wrote:

>"Emil" skrev

>Tja hvorfor ikke, det kunne jeg godt forestille mig smagte godt.

Herhjemme er det ofte set, at en spegepølsemad serveres med
æblekompot (sur/sød) og ristede løg på et stykke smørrebrød.

Det interessante, i denne forbindelse er, at den tyske
'smagsekspert' IKKE fandt spegepølse med svedskekompot
velsmagende. Det var først efter tilføjelse af sennep, at det
behagede hans smagsløg.

Nu kan jeg så indse, at senneppen tilføjede det sure, til den
søde kompot. Så dansk smørrebrød har stadig førertrøjen på.

>Bavdr.

Det var så også både min og 'ekspertens' reaktioner.
Sammenstillingen var fremkommet ved at analysere smagsstofferne,
og sammenligne resultatet med velkendte velsmagende
kompositioner.

Resultatet var forbløffende: Det smager enormt godt sammen,
lækkert! Prøv det før din nabo.
Der blev ikke vist noget tilbehør. Men J. Oliver har vist, at
chokolade og chilli matcher godt sammen. Har nogen et forslag?

>Lyder interessant, hvilken slags te ?

Der blev kun vist anonymt poseté (uf!) i indslaget, og der blev
henvist til, at krydring af spagettivand var meget velkendt.
Denne del af indslaget, oplevede jeg som et flop.

>Sådan spiser jeg salat, hvor mundfulden helst skal smage af alle
>komponenterne i salaten.

Jeg tror, at du kan lære os noget.
De fleste retter er jo komponeret, så det hele går op i en højre
enhed. Men vi spiser jo lidt af hver af ingredienserne, i løbet
af måltidet. Og det er måske den værste synd mod kokken?

m.v.h. Emil

Fra : Jesper Thoestesen

Dato : 09-02-06 14:44

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> Resultatet var forbl?ffende: Det smager enormt godt sammen,
> l?kkert! Pr?v det f?r din nabo.
> Der blev ikke vist noget tilbeh?r. Men J. Oliver har vist, at
> chokolade og chilli matcher godt sammen. Har nogen et forslag?

Lidt googling giver en mexikansk ret "Mole Poblano" (Eller paa dansk "Kylling
Poblano") Opskrift: http://kortlink.dk/2e76

Det kunne da godt friste mig. (Nu er chokoladesovsen heri, ogsaa noget
anderledes end den klassiske dessert-variant)

--
Thoe

Fra : Emil

Dato : 10-02-06 00:06

Jesper Thoestesen wrote:

> [...]
>
>Det kunne da godt friste mig. (Nu er chokoladesovsen heri, ogsaa noget
>anderledes end den klassiske dessert-variant)

Den mange måneder gamle chokoladesovseopskrift fra James Oliver,
var med chili. Dengang var den et 'hit', da den, også i dag,
faktisk smager rasende god. Så lad dig friste, du vil ikke
fortryde.

Af den tyske udsendelse, fremgik det kun, at "chokoladesovs"
passer fint til kogt fugl, idet spektrometerdiagrammerne (en
slags DNA-analyse over indholdsstofferne) viste, at der var
smagssammenfald mellem chokoladesovs og hønsekød. Et smagspanel
var helt enige.

Men, som du så kvikt har registreret, var der ingen oplysninger
om selve chokoladesovsen.
Det ligger fast, at det var interaktionen mellem chokoladen og
hønsekødet, der var årsagen til den gode smagsoplevelse (iflg.
målingerne). Kan det skyldes hønsekødets indhold af "det 3.
kryderi" (Mono Natrium Glutaminat)? Forskningen halter en del
bagefter her.

Om så smagspanelet har ladet sig narre af sukker eller chili, kan
vi ikke vide noget om. Virkningsmekanismerne er lidt forskellige;
men begge giver velsmag, på hver deres måde.
Kun en test kan give det bedst anvendelige svar. Så tilbage til
kødgryderne!

m.v.h. Emil

Fra : Henrik

Dato : 10-02-06 16:56

"Emil" skrev i en meddelelse

> Der var en udsendelse (Planetopika?) fra det tyske, som fremkom
> med nogle nye ideér udi madlavningen.

Det er den her udsendelse du mente ?
http://www.sat1.de/lifestyle_magazine/planetopia/themen/content/08462/

Men det de er kommet frem til, er vel ikke anderledes end det "the fat
duck", "El bule" (eller hvad den nu hedder) og så ham den franske kemiker
(som jeg slet ikke husker hvad hed) er kommet frem til ?
Jeg tror du kan finde noget af det inde på www.dr.dk/videnom

Henrik

Fra : Emil

Dato : 10-02-06 19:00

Henrik wrote:

>Det er den her udsendelse du mente ?
>http://www.sat1.de/lifestyle_magazine/planetopia/themen/content/08462/

Lige nøjagtigt! Det forbavser mig lidt, at der er en så
deltaljeret (2 lange sider (på tysk)) gennemgang af udsendelsens
indhold.
Det er jo rart at vide, hvis man bliver forhindret i at se en
kommende udsendelse.
Så du skal have mange tak for linket.

>Men det de er kommet frem til, er vel ikke anderledes end det "the fat
>duck", "El bule" (eller hvad den nu hedder) og så ham den franske kemiker
>(som jeg slet ikke husker hvad hed) er kommet frem til ?

Det er vel lidt anderledes? Udgangspunktet var "Sære madvaner",
som så var annalyseret af en 'madekspert', som viste lidt/stor
overraskelse, over forslagenes velsmag.

Jeg har startet en ny tråd: "Sære madvaner" til inspiration for
interesserede. Den er ment som en 'øjenåbner' til alminkelig
orientering.

Små klip fra "the fat duck" kan ses her (engelsk):
<http://www.chemsoc.org/networks/learnnet/kitchenchemistry/00_video.htm>
http://makeashorterlink.com/?J55423D3C
Bemærk, at der er flere faneblade i toppen af siden.

>Jeg tror du kan finde noget af det inde på www.dr.dk/videnom

Dér ser jeg kun en lille smule gentagelser af det allerede
kendte. "Videnon" er ellers en god serie, som kommer langt
omkring mange enmer; men udsendelsesrækken er for poppet og
overfladisk.
Der findes mange gode sider om emnet på nettet. Google!

m.v.h. Emil

Fra : Henrik

Dato : 11-02-06 10:54

"Emil" skrev i en meddelelse

> Lige nøjagtigt! Det forbavser mig lidt, at der er en så
> deltaljeret (2 lange sider (på tysk)) gennemgang af udsendelsens
> indhold.

Det samme gøres der da også i "Viden om" som jeg lige vender tilbage til
lidt senere

> Så du skal have mange tak for linket.
Var så lidt ... vi færdes vel her for at berige os selv og hinanden

> Det er vel lidt anderledes? Udgangspunktet var "Sære madvaner",
> som så var annalyseret af en 'madekspert', som viste lidt/stor
> overraskelse, over forslagenes velsmag.

Hmm .. måske taler vi om det samme eller også misforstår jeg dig komplet ..
(sorry men var til whiskysmagning i går - "fadenes betydning" - så
øverste etage kører ikke så hurtig som den burde)

Men både "The fat duck", den spanske som jeg ikke kan udtale og en masse
andre udvikler vel også "sære" retter/madvaner ... ?

> Jeg har startet en ny tråd: "Sære madvaner" til inspiration for
> interesserede. Den er ment som en 'øjenåbner' til alminkelig
> orientering.
Ok, jeg vil høje et vågent øje med det

Men apropos (og med fare for at få bank af halvdelen af den danske
befolkning) - plejer det ikke at være de gravide der udvikler sære madvaner
.... ? (hermed burde det være afsløret at jeg aldrig har været gravid)

> Dér ser jeg kun en lille smule gentagelser af det allerede
> kendte. "Videnon" er ellers en god serie, som kommer langt
> omkring mange enmer; men udsendelsesrækken er for poppet og
> overfladisk.
Lige for at være sikker på at vi taler om samme udsendelse
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/127kogekunst/Kogekunst.htm

det er ovenstående, korrekt?

Hvis det er, så synes jeg da så absolut "Viden om" er oppe på beatet
(udsendelsen er allerede 2½ gammel) og mere seriøs i gennemgangen end hvad
jeg ellers kender SAT1 for ... Men det er vist en helt helt anden diskussion

> Der findes mange gode sider om emnet på nettet. Google!
Jeps .. "vi" (læserne af denne gruppe) burde få samlet alle de gode links i
én tråd, som så kan findes frem når relaterede emner er oppe og vende.

Henrik

Fra : Emil

Dato : 12-02-06 13:38

Henrik wrote:

>Hmm .. måske taler vi om det samme eller også misforstår jeg dig komplet ..

Vi taler vel om "Søgen efter upåagtet viden om den gode smag i
fødevarer". Det er den mest vidtfavnende formulering, som jeg
lige kan finde på.

> (sorry men var til whiskysmagning i går - "fadenes betydning" - så
>øverste etage kører ikke så hurtig som den burde)

Lyder lækkert! Nu er jeg ikke så stiv i Whisky; men kan du
bekræfte, at en vaniljestang i flaske slavewhisky, herefter
lagret i et årstid, kan 'løfte' smagen fra 'bunden' til
'middelmådig', eller måske lidt højere?

>Men apropos (og med fare for at få bank af halvdelen af den danske
>befolkning) - plejer det ikke at være de gravide der udvikler sære madvaner
>... ? (hermed burde det være afsløret at jeg aldrig har været gravid)

Jo, men ikke velsmagende retter

> [...]
>jeg ellers kender SAT1 for ... Men det er vist en helt helt anden diskussion

Jo, jeg var for hård i min kritik af udsendelsen, da den ikke
tilførte MIG ny viden. Men set på afstand, var det en supergod
udsendelse. "Viden om" er det bedste der er sket her i
kongeriget.

>Jeps .. "vi" (læserne af denne gruppe) burde få samlet alle de gode links i
>én tråd, som så kan findes frem når relaterede emner er oppe og vende.

Enig! Denne her dækker det meste:
<http://intra.nakskov-gym.dk/biblio/Guide2/side26.htm>

Og så er jo også:
<http://www.chemsoc.org/networks/learnnet/kitchenchemistry/00_video.htm>