Ny lygte
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-02-06 19:56

hej derude

Ja nu er jeg blevet tilstrækkelig pissed på min nuværende lygte, taget
en smule vand ind IGEN IGEN IGEN der kortsluttede kontakten... så nu
gider jeg ikke bruge flere kræfter på den lygte.

Men så kommer det store spørgsmål jo... hvad dælen skal jeg nu vælge?
Jeg har pt. omkring 2-2500kr til en ny lygte. Det skal være en der kan
tåle til lidt tæsk og holde minimum 2 dyk á 30 minutters varighed
konstant tændt (genopladelig er et must). Den skal have en
minimumseffekt på 35W (alm. halogenwatt). Jeg er åben i forhold til
canister kontra alm. lygte bare det ikke bliver for voldsomt. Hvis det
er en canister skal den have tænd-sluk i lygtehovedet. Den skal have en
udstråling på omkring 10-15 grader.

Ideelt set ville jeg gerne have en HID men det syntes jeg ikke jeg har
"lyst" til lige foreløbigt, og kan jo ikke undvære en lygte nu hvor
sæsonen starter op igen.

Hvad kan anbefales indenfor prisrammen og specs?

Thomas - der kunne have endt med brændt bil og udstyr idag

Fra : AAroevej

Dato : 05-02-06 20:58

Hej Thomas,

For ca. 6 mdr. siden købte jeg en "Light Cannon 100" hos Aquatic for
2.195,- , den har været reklameret for i dyk gennem nogen tid.

Det er HID lygte og den er rigtig fed, jeg fik den med almindelige
batterier og her efter 5-6 dyk er der stadig power i den.

Men når de er flade ryger der en gang genopladelige i, men man har
stadig muligheden for at smide en gang almindelige propper i hvis man en
dag står uden mulighed for at lade.

Min gamle halogen lygte står nu og samler støv.

mvh Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 00:07

AAroevej wrote:
> Hej Thomas,
>
> For ca. 6 mdr. siden købte jeg en "Light Cannon 100" hos Aquatic for
> 2.195,- , den har været reklameret for i dyk gennem nogen tid.

Meget interessant, selvom jeg ikke var imponeret af pistolgrebslygte
princippet dengang jeg havde en sådan, jeg syntes den er lidt svær at
gemme væk, men det er måske ikke et problem? Den er jo rimelig attraktiv
i både at være HID og til fornuftige penge.

> Det er HID lygte og den er rigtig fed, jeg fik den med almindelige
> batterier og her efter 5-6 dyk er der stadig power i den.

Det var imponerende... Hvor meget er spredningen på lyset den sender
ud... jeg vil jo gerne kunne se lidt frem

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 00:49

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> gemme væk, men det er måske ikke et problem? Den er jo rimelig attraktiv
> i både at være HID og til fornuftige penge.

Så lige i Sportsdykkeren at de har testet en UK Sunlight C8 med LED til
under 1000kr.... må godt nok sige det lyder meget tiltalende (iflg. hvad
jeg kunne finde på nettet sidder der en 6W LED i den). Er der nogen der
har praktisk erfaring med den eller lign lygter? Der er under nyheder
nemlig også en anden LED lygte til 2495 fra Claus Drescher, men jeg har
ikke lige kunnet finde ud af hvad det er for noget.

Thomas

Fra : AAroevej

Dato : 06-02-06 18:52

Hej Thomas,

Den findes altså med 2 grebstyper, pistolgreb og så strygejernsgrebet
som jeg har valgt. Den gør det muligt at have lygten parkeret i bæltet
hvilket er fedt, da det giver en frie hænder under op og nedstigning,
m.m. Dog kan tænd/sluk knappen dog drille en lille smule når man skal
have lygten på plads.

Se grebstyperne her :

http://www.outdoors-direct.ch/UKD-LIGHT04.HTML

Lysspredningen er fin, men du kan se en mere detaljeret gennemgang her:

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://torchreviews.net/pictures/lc100beams.jpg&imgrefurl=http://torchreviews.net/lc100.htm&h=480&w=640&sz=39&tbnid=wNUV_DdzF9r2gM:&tbnh=101&tbnw=135&hl=da&start=18&prev=/images%3Fq%3DLight%2BCannon%2B100%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN

Held og lykke med dit lygte projekt!

mvh Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 20:15

AAroevej wrote:
> [...]
> hvilket er fedt, da det giver en frie hænder under op og nedstigning,
> m.m. Dog kan tænd/sluk knappen dog drille en lille smule når man skal

Ok, det gør det lidt nemmere at have med at gøre... Specielt når man
skal op ad stigen på kutteren er det en fordel at have to hænder frie

> [...]
>
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://torchreviews.net/pictures/lc100beams.jpg&imgrefurl=http://torchreviews.net/lc100.htm&h=480&w=640&sz=39&tbnid=wNUV_DdzF9r2gM:&tbnh=101&tbnw=135&hl=da&start=18&prev=/images%3Fq%3DLight%2BCannon%2B100%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26sa%3DN

Ja det kan man vist ikke brokke sig over.

Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-02-06 21:38

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse
> Hvad kan anbefales indenfor prisrammen og specs?

Jeg kender ikke lygten men måske denne passer dine ønsker.
http://www.stsnet.dk/KS-lygter.htm

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-02-06 22:22

Allan Hansen wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse
>
> Jeg kender ikke lygten men måske denne passer dine ønsker.
> http://www.stsnet.dk/KS-lygter.htm

Synd at batteri pakken er så stor og klosset :(

Det var en af grundene til jeg købte en Greenforce lygte.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Kalle

Dato : 05-02-06 23:18

>"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

>Synd at batteri pakken er så stor og klosset :(

Du kunne jo monterer den som DIR og bruge vægten til at fjerne noget bly.
/Casper

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-02-06 23:46

Kalle wrote:

> Du kunne jo monterer den som DIR og bruge vægten til at fjerne noget bly.
> /Casper

Det ændrer alligevel ikke på den er stor og klodset, har du set
Greenforces, lange slanke batterier ?

Giver langt mere mening i mine øjne.

Specielt når man dykker med enkelt sæt. :)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-02-06 23:55

>Det ændrer alligevel ikke på den er stor og klodset, har du set
>Greenforces, lange slanke batterier ?

Hvilken fordel giver det dig?

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 07:55

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvilken fordel giver det dig?

Hvilke fordele giver en stor klodset batteripack dig ?

Min 2 tynde slanke batterier, kan placeres mange steder, giver meget
mindre vandmodstand, er meget lettere at tage med på ferie, ser ikke
kluntede og grimme ud osv.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 00:01

Søren Reinke wrote:

> Det ændrer alligevel ikke på den er stor og klodset, har du set
> Greenforces, lange slanke batterier ?
>
> Giver langt mere mening i mine øjne.
>
> Specielt når man dykker med enkelt sæt. :)

Ja den er lidt voldsom... min nuværnede lygte vejer ca. det samme som
KS7-eren og har samme størrelse... Jeg ville ikke brokke mig hvis en
mindre canister kunne findes. Specielt når jeg på et tidspunkt skifter
min 15+4 ud med 2x10, så er det altså en voldsom canister at have
siddende på sættet (idag giver det mening fordi den er modvægt for
ponyflasken).

Det er rigtigt at man kan bruge den til at fjerne lidt bly med... men
min nuværnede lygte er 'kun' ca. 1kg negativt i vand mens den er ca. 4kg
negativ ovenvande... det er altså lidt meget at slæbe rundt på.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 00:38

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> mindre canister kunne findes. Specielt når jeg på et tidspunkt skifter
> min 15+4 ud med 2x10, så er det altså en voldsom canister at have

pjat de fleste der dykker med canister på den størelse dykker samtidig med
2x12, uden problemer, hvis det giver dig et problem så er det forkert "sat
op".

> Det er rigtigt at man kan bruge den til at fjerne lidt bly med... men
> min nuværnede lygte er 'kun' ca. 1kg negativt i vand mens den er ca.
> 4kg negativ ovenvande... det er altså lidt meget at slæbe rundt på.

det har du ret i, det er ikke meget de er negative, efter min mening er der
mange gode grunde til at vælge de stor "bly" canister, frem for de små
"NiMH" canister.

* mere rubust
* kan bedre tåle "klat ladning"
* bliver ikke forskelig i de enkeldte celler (som giver korter brand tid)
* kan tåle vand i canister
* kan skaffes let over alt i verden, som standart vare (NiMH celler skal du
købe løse og selv løje sammen, hvis du står et mærkelig sted i verden og din
aku pakker er færdig)
* billig ved udskiftning
* falder langsommer i spænding (så lyset ikke afbryder i løbet af 0,5 min
når den er ved at løbe tør, man kan "humpe" hjem)
* er simple i deres lade metode (hvilket gør at der er mindre chance for
fejl / over ladning, når batteriet kommer lidt op i alderen)

altså de små "NiMH" canister er fede, fordi de er små, MEN hvis ud virkelig
skal have en arbejds hest af en lygte, som er rubust, som du kan behandle
som et svin, og stadig stole 100% på, så er der i mit hovede ingen tvivel så
SKAL du have de stor "bly" canister.

så det kommer jo an på hvad du skal bruge dem til.

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 08:06

Morten Dall Darmer wrote:

> pjat de fleste der dykker med canister på den størelse dykker samtidig med
> 2x12, uden problemer, hvis det giver dig et problem så er det forkert "sat
> op".

Ja og hvad når man ikke har dobbeltsæt ? Så har man en stor klodset
canister siddende istedet for.

> [...]
> mange gode grunde til at vælge de stor "bly" canister, frem for de små

Nej.

> * kan bedre tåle "klat ladning"

Nej, det kan NiMH og Li-Ion klare meget bedre end de gamle type batterier.

> * bliver ikke forskelig i de enkeldte celler (som giver korter brand tid)

Det er muligt, men min greenforce kan klare 4-6 timer på fuld knald
rigeligt til mig.

> * kan tåle vand i canister

Nu hælder jeg per definition ikke vand i mine batterier :)

> * kan skaffes let over alt i verden, som standart vare (NiMH celler skal du
> købe løse og selv løje sammen, hvis du står et mærkelig sted i verden og din
> aku pakker er færdig)

Det er så korrekt, men har aldrig været et problem. Jeg skal bruge en
stik kontakt så oplader jeg bare.

> * billig ved udskiftning
> * falder langsommer i spænding (så lyset ikke afbryder i løbet af 0,5 min
> når den er ved at løbe tør, man kan "humpe" hjem)

Det er også afhængigt af pære typen. Og elektronik designet.

> * er simple i deres lade metode (hvilket gør at der er mindre chance for
> fejl / over ladning, når batteriet kommer lidt op i alderen)

Tja jeg kobler min oplader til, så ordner den resten :)

> [...]
> som et svin, og stadig stole 100% på, så er der i mit hovede ingen tvivel så

Jeg behandler ikke min lygte som et svin, men okay hvis du gør det er
det selvfølgelig relevant.

> så det kommer jo an på hvad du skal bruge dem til.

Okay så bly canister er gode hvis du hælder vand i dit udstyr, hvis du
behandler det dårligt, hvis du kan lide store kluntede ting som du ikke
har en ordentlig oplader til, og som fylder af h. til når du skal på
ferie.

Men det er selvfølgelig smag og behag :)

/Søren

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 09:37

Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in
> dig med
> "sat
>
> Ja og hvad når man ikke har dobbeltsæt ? Så har man en stor klodset
> canister siddende istedet for.

Jatak, har haft den fornøjelse inden jeg fik min ponyflaske på... Det hjalp
dog at smide 1kg bly bag i vesten modsat canisteren, men helt perfekt var
det ikke... Da pony'en kom på blev det meget bedre. Den nuværende ulempe er
bare at flaskesættet er tungt som ind i helvede. Der kommer altid en lille
spydig kommentar når den skal smides op i gummibåden På vores kutter er
det lidt bedre da det "kun" er mig selv der har fornøjelsen af at bakse
rundt med det.

Men havde pengene været til det så blev det nok til en greenforce... men
desværre må man også være realist en gang imellem.

Thomas

Fra : Brian

Dato : 06-02-06 19:26

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Men havde pengene været til det så blev det nok til en greenforce... men
> desværre må man også være realist en gang imellem.
>
> Thomas

Jeg har en greenforce til at ligge i skuffen 10W hid med en brændtid på ca
180 min som jeg ikke bruger det var måske noget

Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 20:14

Brian wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

> Jeg har en greenforce til at ligge i skuffen 10W hid med en brændtid på ca
> 180 min som jeg ikke bruger det var måske noget

Det kunne da godt være, antaget at prisen er rigtig og at den fungere 100%

(bare for at være helt sikker, er det så den model der hedder Arrow 12?)

Vi kan evt. tage det på mail? Min adresse er til at finde ud af

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-06 19:03

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> gummibåden På vores kutter er det lidt bedre da det "kun" er mig
> selv der har fornøjelsen af at bakse rundt med det.

jo tak den slags komentar har jeg også hørt flere gange, og da jeg købte
2x12, var der flere der var ved at besvime, men løsningen er simpel,
jeg har lavet et par liner til båden man kan sidde fast i siden på båden, i
enden har de en karabinhage, når så dykkerene kommer op bliver deres flaske
sæt klipset fast, så kan man kravle ud af den og op i båden, hvor efter man
kan hive det op, på den måde er der ingen der skal slæbe på andres udstyr,
siden jeg lavedet de liner er der ingen der har brokket siger over andres
udstyr.

(når du siger "tungt som ind i helvede" så er alt jo ralativ, de første par
dyk jeg havede med mit 2x12 + 3kg bagplade + 4 kg bly kile, syntes jeg at de
var "tungt som ind i helvede", nu syntes jeg de er okay og slabe rundt på,
så når jeg nu skal hjælpe nogle med en 15L så er det jo som en lille børne
flaske

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-02-06 16:39

Søren Reinke skrev i Message-ID:

> Nej.

Hvis vi blot taler om batterier, har de nok ingen indflydelse på
kanisterens styrke.

> Nej, det kan NiMH og Li-Ion klare meget bedre end de gamle type
> batterier.

Det er meget vel, men man skal købe en MEGET dyr lader for at være
nogenlunde sikker på at alle celler lades korrekt. Dette er store
problem med NiMH at man kan have ladet sin lygte op og så er det i
virkeligheden ikke alle cellerne der er opladede. Så lader de hinanden
med meget begrænset brændtid til følge.

Typisk bruges der en varmesensor (i batteripakken) til at regulere
ladningen og den bliver nogle gange defekt og så har man problemet.

Skal man lade NiMH er det bedst at lade individuelt.

> Det er muligt, men min greenforce kan klare 4-6 timer på fuld knald
> rigeligt til mig.

Ja, indtil de ikke alle pludselig ikke er ladet korrekt. Til
"almindelig" dykning er dette ikke det store problem, men jeg vil være
loren hvis en lygte var kritisk.

> Nu hælder jeg per definition ikke vand i mine batterier :)

Shit happens.

> Det er så korrekt, men har aldrig været et problem. Jeg skal bruge en
> stik kontakt så oplader jeg bare.

Du bliver måske klogere engang (det håber jeg ikke)

> Tja jeg kobler min oplader til, så ordner den resten :)

Se ovenfor.

> Jeg behandler ikke min lygte som et svin, men okay hvis du gør det er
> det selvfølgelig relevant.

Det har ikke noget med det at gøre - det har noget at gøre med sikkerhed
for at ens lygte vil virke.

> [...]
> behandler det dårligt, hvis du kan lide store kluntede ting som du
> ikke har en ordentlig oplader til, og som fylder af h. til når du

- og hvis du ikke kun til nød kan overleve at din lygte bryder sammen
(og hvis du ikke gider at bruge meget tid på noget så simpelt som at
lade - og tjekke - dit batteri).

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 21:31

Peter Fjelsten wrote:

> Ja, indtil de ikke alle pludselig ikke er ladet korrekt. Til
> "almindelig" dykning er dette ikke det store problem, men jeg vil være
> loren hvis en lygte var kritisk.

Så har man selvfølgelig altid en backup lygte med.

> Shit happens.

Det er korrekt.

> Du bliver måske klogere engang (det håber jeg ikke)

Så så nu skal du opfører dig ordentligt lille Peter

> - og hvis du ikke kun til nød kan overleve at din lygte bryder sammen
> (og hvis du ikke gider at bruge meget tid på noget så simpelt som at
> lade - og tjekke - dit batteri).

Det er mere et spørgsmål om at havde en kvalitets lygte, hvor der er
taget hensyn til de problemmer og lignende som diverse typer af
elementer har, og derigennem hvad type lader man anvender.

Men hvis du gerne vil havde en stor klodset batteri pack, er du
selvfølgelig velkommen, jeg vil bare ikke :)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-02-06 22:03

<43e7b1f0$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> Så har man selvfølgelig altid en backup lygte med.

Igen: der er tidspunkter hvor en backuplygte er en meget lidt ønskelig
måde at få lys på (tænk: 1 km inde i en hule på 60 m+ på en scooter).

> Så så nu skal du opfører dig ordentligt lille Peter

Læs lige hvad jeg skriver:

Jeg skriver netop at jeg håber du _ikke_ bliver klogere = at der _ikke_
går noget galt for dig. Hvis du aldrig oplever det, er det jo så'n set
alt man kan ønske sig, og så er det lige gyldigt, at der kan være et
problem i yderste konsekvens med NiMH.

> Det er mere et spørgsmål om at havde en kvalitets lygte, hvor der er
> taget hensyn til de problemmer og lignende som diverse typer af
> elementer har, og derigennem hvad type lader man anvender.

OK. Hvis du stoler på den og din lader er det fint for mig - du er ikke
makker med mig på dyk hvor lys er kritisk, så jeg er ligeglad.

> Men hvis du gerne vil havde en stor klodset batteri pack, er du
> selvfølgelig velkommen, jeg vil bare ikke :)

Det er ikke noget jeg _vil_: det er en afvejning.

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 23:06

Peter Fjelsten wrote:
> Søren Reinke skrev i Message-ID:

> Igen: der er tidspunkter hvor en backuplygte er en meget lidt ønskelig
> måde at få lys på (tænk: 1 km inde i en hule på 60 m+ på en scooter).

Hehe, nu er det nok også størstedelen af alle dykkere der roder rundt 1
km inde i en hule på >60 meters dybde.

Nå i nu har backup for alt andet, så falder den tankegang da lidt til
jorden, hvis i ikke også har backup lygte med.

Eller kan du forklare hvorfor en lygte der kan rede dit liv ikke er
vigtigt, når alt andet er dobbelt ?
Det lyder ret mystisk.

> Læs lige hvad jeg skriver:
>
> Jeg skriver netop at jeg håber du _ikke_ bliver klogere = at der _ikke_
> går noget galt for dig. Hvis du aldrig oplever det, er det jo så'n set

Ah sorry, så misforstod jeg dig :)

> OK. Hvis du stoler på den og din lader er det fint for mig - du er ikke
> makker med mig på dyk hvor lys er kritisk, så jeg er ligeglad.

Fair nok, men jeg glæder mig til at høre hvorfor en lygte ikke er vigtig
som backup når alt andet udstyr er :)

> Det er ikke noget jeg _vil_: det er en afvejning.

Okay.

Fra : Torben

Dato : 07-02-06 08:21

Peter Fjelsten wrote:
> [...]

jorden, hvis i ikke også har backup lygte med.

Eller kan du forklare hvorfor en lygte der kan rede dit liv ikke er

Hmmm. jeg _tror_ du misforstår, der er en backup lygte, men vil nok
foretrække at den primære bliver ved med at lyse, da backup lygten sjældent
lyser med samme styrke eller intensitet som primær lygten, derfor en så
fejltolerant primær som muligt.

Mvh. Torben

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-02-06 16:27

Torben skrev i Message-ID: <QTXFf.18$N62.1@news.get2net.dk>:

> [...]
> sjældent lyser med samme styrke eller intensitet som primær lygten,
> derfor en så fejltolerant primær som muligt.

Præcis!

Når man scooter er det temmeligt træls at skulle gøre det ved en
backuplygte, da den naturligvis ikke har samme styrke som en primær -
dette kan betyde at man må bevæge sig langsommere - dette kan betyde
mere deko - dette kan betyde... osv.

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-02-06 18:01

Peter Fjelsten wrote:

> [...]
> backuplygte, da den naturligvis ikke har samme styrke som en primær -
> dette kan betyde at man må bevæge sig langsommere - dette kan betyde

Igen, hvor stor en del af dykkerne roder rundt 1 KM inde i en hule på >
60 meters dybde og bruger scootere ?

Jeg har stor respekt for at du måske gør det, eller hjælper andre med det.

Men jeg vil tro >99.99% af alle dykkere ikke har de extreme dykker
situationer, og for alle os er det derfor ikke en betragtning der er
nødvendig at gøre når vi vælger lygter, derfor kan vi vælge mere
strømlinede batteri packs osv.

Men det er jo også smag og behag. :)

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-06 19:18

Søren Reinke wrote:

> [...]
> situationer, og for alle os er det derfor ikke en betragtning der er
> nødvendig at gøre når vi vælger lygter, derfor kan vi vælge mere

det var sådanne et også det jeg startede med at skrive, jeg skrev jeg
fortrak store bly canister, hvis lygten var kritisk, (varg penetrasjon,
huler osv)

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-02-06 20:40

Morten Dall Darmer wrote:

> det var sådanne et også det jeg startede med at skrive, jeg skrev jeg
> fortrak store bly canister, hvis lygten var kritisk, (varg penetrasjon,
> huler osv)

Nu var det også ment imod Peter og hans mere extreme dykning.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-02-06 17:38

<43e8d24c$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Igen, hvor stor en del af dykkerne roder rundt 1 KM inde i en hule på

Aner det ikke. Jeg og mine makkere gør.

> [...]
> situationer, og for alle os er det derfor ikke en betragtning der er
> nødvendig at gøre når vi vælger lygter, derfor kan vi vælge mere

Alternativt vil man bare gerne have den forøgede sikkerhed.

For øvrigt er en kanisterlygte på højre hofte lige så strømlinet som en
green force.

Fra : Kalle

Dato : 08-02-06 18:19

> [...]

<situationer, og for alle os er det derfor ikke en betragtning der er
<nødvendig at gøre når vi vælger lygter, derfor kan vi vælge mere

Nå man er nybegynder på 30m er det noget lort hvis lygten går og man skal
bruge dyr tid på at finde ankertorvet. Man er stresset nok når man begynder
at skubbe sine grænser, og så hjælper det ikke hvis lygten ikke virker!!
Hvorfor så ikke købe en lygte der er mere fejlsikret fra starten?? Hvis den
virker for dem der ligger dybt inde i en hule, virker den også for den nye
dykker !!

Casper

Fra : Peter Weis

Dato : 06-02-06 21:44

Peter Fjelsten wrote:

> Shit happens.

.... too often

mvh
Peter

Fra : KC

Dato : 06-02-06 21:26

Kalle wrote:

> Du kunne jo monterer den som DIR og bruge vægten til at fjerne noget bly.
> /Casper

Det ændrer alligevel ikke på den er stor og klodset, har du set
Greenforces, lange slanke batterier ?

(Søren jeg sender dig gerne min bog igen, der er nogle kapitler du har glemt
at læse)
KC

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 22:05

KC wrote:

> [...]
> Greenforces, lange slanke batterier ?
>
> (Søren jeg sender dig gerne min bog igen, der er nogle kapitler du har glemt

Hehe, det er der ingen grund til, jeg køber den nok selv engang.

Men fordi man har læst en bog er det ikke sikkert man er enig i det som
der står i den.

Fra : Allan Hansen

Dato : 06-02-06 08:13

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Synd at batteri pakken er så stor og klosset :(
>Det var en af grundene til jeg købte en Greenforce lygte.

Nu var ønsket jo at den måtte koste 2-2500 Kr og det gør en Greenforce ikke.
Godt nok er canistren mellem 30 og 43 cm lang men diametren er kun 9,6 cm så
den er da ikke specielt klosset. Prøv i øvrigt at købe reservedele til din
Greenforce. Alle ordre sendes gennem Søsport der har et honoar der nærmer
sig en "halv KS lygte"

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 21:33

Allan Hansen wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu var ønsket jo at den måtte koste 2-2500 Kr og det gør en Greenforce ikke.

Det har du så fuldstændigt ret i.

> [...]
> Greenforce. Alle ordre sendes gennem Søsport der har et honoar der nærmer

Det er måske korrekt hvis man køber lygten i danmark.

Men jeg har købt min lygte + de extra dele jeg har liggende hos
www.tillytec.de super service, hurtig levering og 'billige' priser.

Hvordan søsport takserer delene skal jeg ikke kunne udtale mig om da jeg
aldrig har handlet hos dem.

Fra : U W

Dato : 06-02-06 12:29

Hej Thomas.
Jeg har selv en Z-light med 50 watt halogen - se linket..
http://www.z-diving.dk
Den er jeg vældig tilfreds med og hovedet kan udskiftes til en
HID når man har tid og lyst til dette.
Spredningen på lampen kan du selv vælge alt efter behov, ved at
skifte "pæren". Så vidt jeg husker fås halogenpæren i 35, 24 og
10 grader.
mvh
Ulrik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 12:39

U W <ngongo@C3KJSmail.dk> (slet C3KJS) wrote in

> [...]
> Spredningen på lampen kan du selv vælge alt efter behov, ved at
> skifte "pæren". Så vidt jeg husker fås halogenpæren i 35, 24 og

Den er lidt udenfor mit prisområde...

Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 06-02-06 21:34

Thomas Rasmussen wrote:
> U W <ngongo@C3KJSmail.dk> (slet C3KJS) wrote in

> Den er lidt udenfor mit prisområde...

Hen Thomas

Tak for linket, den kendte jeg ikke lige, men rart at se batteri packen
er i en mere slank udgave.

Må jeg lige gemme til hvis jeg engang skal havde en anden lygte.

Fra : Poul Olesen

Dato : 06-02-06 16:56

En god lygte kunne være en KOWALSKI
Jeg har haft en i omkring 5 år og brugt den rigtigt meget. Jeg behandler
ikke mit udstyr pænt, så det kan ses at den er brugt, men den har altid
virket, jeg har ikke engang skiftet pære - jeg har skilt den et par
gange fordi jeg havde behandlet lygten så hårdt at pæren var faldet ud,
men den skulle bare sættes i igen. Jeg kører den normalt på 50% og så er
der ingen problemer med power til 2 dyk og der er rigeligt lys på 50%.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-06 17:21

Poul Olesen wrote:
> [...]
> men den skulle bare sættes i igen. Jeg kører den normalt på 50% og så er
> der ingen problemer med power til 2 dyk og der er rigeligt lys på 50%.

Dem har jeg også haft kig på... de laver nogle interessante lygter...
måske lige i den dyre ende... Vil hvert fald tage dem med i overvejelserne

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-06 11:19

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> canister kontra alm. lygte bare det ikke bliver for voldsomt. Hvis det
> er en canister skal den have tænd-sluk i lygtehovedet. Den skal have en

Jeg har fået noget godt input, og har været ude og kigge på UK eLED samt
Light Cannon 100. Jeg syntes de var lige på den svage side begge to, og
LC100'eren blev noget dyrere hvis jeg også skulle have med genopladelige
batterier :-|

Jeg har nu næsten begrænset mig til Kowalski 1250 (enten speed eller
alm) eller også en FAMi PowerLED 40 eller 50. Kowalski'en kan jeg vist
se her i Århus mens jeg mangler noget reel input omkring FAMi. Nogen
derude som har oplevet en af disse modeller? Holder det vand at de siger
det svare til 40 eller 50W? Hvordan med fokuseringen?

Jeg har sendt mail til de to forhandlere af FAMi i Danmark jeg kan
finde, desværre ser det ikke ud til at der er nogen her i nærheden af
Århus (en køretur til Viborg kunne dog være en mulighed).

Det er ikke nemt, er også begyndt at overveje en modification af min
eksisterende lygte, men det kræver så opboring af gennemføring, lukning
af kontakt og anskaffelse af nyt hoved med indbygget kontakt... AARG

Thomas

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 11-02-06 12:53

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> skrev:

>Jeg har fået noget godt input, og
> [...]

Jeg har hørt at de skulle være ret dårligt fokuseret. Fami opgiver
selv en spredning på 20 gr.
Discussionen på scubaboard.com omkring LED går på at lyset ligesom
fader ud og ikke er
særligt langtrækkende, men meget flot og hvidt.

--
LG

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-06 13:08

Lars Grønlykke (slet BDTAG) wrote:

> [...]
> fader ud og ikke er
> særligt langtrækkende, men meget flot og hvidt.

Hmm.... syntes jeg fandt et sted der opgav dem til 10grader, men det kan
da være jeg tager fejl... 20gr vil nok være lige i overkanten.

Det store spørgsmål hos mig er også om de kan få dem fokuseret
tilstrækkeligt, hvilket må blive lidt svært netop fordi det er flere
dioder der skal ramme samme område.

Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-06 15:16

Thomas Rasmussen wrote:

Doh... nu meldte der sig lige en ny 'spiller' på banen... 21W HID:

http://www.brightstar-hid.com/product_info_e.php?UID=772

Man kan købe dem i tyskland (http://www.hid-tec.de/) med enten en 4.4Ah
eller 5.2Ah batteripack til henholdsvis 250 og 300€ + 17€ fragt inkl.
alt hvad der skal bruges til den...

Jeg må godt nok sige at den lyder særdeles interessant... Men jeg har
bare ikke rigtig kunnet finde så voldsomt meget om denne lampe, de få
steder jeg har læst om den har den dog fået meget fine kommentarer med
på vejen.

Thomas

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 11-02-06 21:48

Har ikke set den lyse, men tør godt garantere dig at kvaliteten af de
21W HID ikke er i samme
klasse som de dyre lygter med 21 W HID pærer.
Jeg tror den er bygget med en billigere knock-off af welch-allyn
pæren. Men derfor kan den
selvfølgelig stadig sagtens være skarpere og bedre end et halogen
alternativ i samme
prisklasse.

--
LG

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-06 22:23

Lars Grønlykke (slet K9JCU) wrote:
> [...]
> pæren. Men derfor kan den
> selvfølgelig stadig sagtens være skarpere og bedre end et halogen

Well... når man læser lidt på scubaboard.com så er der mange der ikke
har meget til overs for Welch-allyn pæren, mest at den er meget nem at
komme til at smadre. Brightstars pære/ballast bliver vist anvendt i en
stribe lygter som OEM, og skulle også være lavet til at tåle en del
tæsk. Men jeg vil da give dig ret i at kvaliteten af en 21W hid lygte
til 2kkr sammenholdt med en 21w hid til 8kkr ikke vil være på samme niveau.

Hvad jeg har bidt mærke i at der er rigtig mange der har skiftet pære på
fx. UK Light Cannon 100, hvilket ikke lyder særlig fedt når den koster
800-1000kr stykket :-|

Jeg er lidt i 2 sind mht. denne lygte... på den ene side lyder det
tiltalende at kunne få en kraftig lygte til ca. 2000kr, men på den anden
side lyder det lidt til at være for godt til at være sandt... Det er
stadig penge som kunne bruges på andet udstyr hvis det viser sig at være
noget bras. Mit umiddelbare alternativ pt. er en kowalski 1250 som er en
alm. halogen (HLX) lampe med fornuftige specs...

Thomas

Fra : anders

Dato : 11-02-06 23:15

Et godt bud på en brightstar-hid kunne være dem Salvo laver:
www.salvodiving.com

21w-versionen koster ca 7500 i DK/S

anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-02-06 09:24

anders wrote:
> Et godt bud på en brightstar-hid kunne være dem Salvo laver:
> www.salvodiving.com
>
> 21w-versionen koster ca 7500 i DK/S

Øhh... da vel ikke den der 21W HID Lantern (som er OEM versionen af den
jeg har kig på).... 7500 er ALT for meget i forhold til det jeg vil ofre...

Men jeg tror nok jeg forsøger med den Brightstar, om det så bliver med
4.4Ah eller 5.2Ah er jeg ikke helt afklaret med (prisforskel er 50€).

Thomas

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 12-02-06 10:57

Ja så kan du jo ligeså godt få 5,2 Ah.
Jeg håber da lygten viser sig at være pengene værd. Du må endelig
skrive når du får prøvet
den af under vand. Du kan jo altid se på det som hvis bare den er
bedre end det du kunne
have fået af halogen for 2000 så er det ikke spildt...

--
LG

Fra : anders

Dato : 14-02-06 13:19

Thomas Rasmussen wrote:

> Men jeg tror nok jeg forsøger med den Brightstar, om det så bliver med
> 4.4Ah eller 5.2Ah er jeg ikke helt afklaret med (prisforskel er 50€).

Jeg tror ikke du skal være så bekymret for BS - efter hvad jeg har
hørt lever deres nye pærer til fulde op til WA-pæren.

7500 er selvfølgelig også en slags penge, men nu er watt og lumen
heller ikke det eneste jeg sammenligner lygter ud fra, så i min verden
er det to vidt forskellige produkter.

God fornøjelse med købet!
Anders