Maling til "rå" væg
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-02-06 09:49

He1j

For nogen tid siden spurgte jeg her i gruppen om hvordan jeg bedst fik
lagt gulv omkring noget trappe-halløj i en forgang.
Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag, så det var først i går jeg
gik i gang (og blev færdig) med det. Det blev ret godt - billeder
følger.

Nu er det så væggenes tur i samme forgang. Der er noget hæsligt
hessiantapet som en kat har klatret rundt i. Det skal væk.
Jeg var helst fri for at tapetsere igen, det er en pudset væg inde
bagved, og den er vist ikke spor nem at få tapet til at sidde på.
Så jeg har tænkt om ikke man måske kan få noget strukturmaling eller
bare ganske alm. maling, som kan males direkte på sådan en pudset væg.

Vil det være en god ide? Kan det blive flot nok? (Jeg er ikke specielt
nærtagende med hvor perfekt det bliver, bare det sådan overordnet ser
fint ud. )

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Max

Dato : 05-02-06 10:36

Hej Mads

> Så jeg har tænkt om ikke man måske kan få noget strukturmaling eller
> bare ganske alm. maling, som kan males direkte på sådan en pudset væg.

Der er intet problem i at male direkte på en pudset væg, men hvis den har
været kalket kan det være et problem. Så skal kalken vaskes væk før du
malere vægen, du kan evt. give vægen en binder først.

Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-06 10:37

> Der er intet problem i at male direkte på en pudset væg, men hvis den har
> været kalket kan det være et problem. Så skal kalken vaskes væk før du
> malere vægen, du kan evt. give vægen en binder først.

Se evt også på siulikat maling som det fra http://www.skalflex.dk/ Det har
vi på alle vægge i stueetagen og murene kan ånde igennem. Selvom de mest
reklamerer for den til udendørs brug så skriver de også "Skalflex Facade
Silikatmaling kan med fordel bruges indvendig, da den er fri for organiske
opløsningsmidler. Samtidig medfører den alkaliske overflade et godt
indeklima, da bakterier og svampe hæmmes i deres udvikling."

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-06 13:44

On Mon, 6 Feb 2006 10:37:23 +0100, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>opløsningsmidler. Samtidig medfører den alkaliske overflade et godt
>indeklima, da bakterier og svampe hæmmes i deres udvikling."

Det ser interessant ud - så er spørgsmålet om de kan fåes i den farve
jeg vil have. Jeg må en tur i tømmerhandlen og se ....

Tak for linket.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-06 14:14

> Det ser interessant ud - så er spørgsmålet om de kan fåes i den farve
> jeg vil have. Jeg må en tur i tømmerhandlen og se ....

citat:Farver: 20 standardfarver
88 specialfarver
(kan derudover tones efter ønske) "

Se også - bestil en farveprøve
http://www.skalflex.dk/support/util/farve_prove.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-06 14:34

On Mon, 6 Feb 2006 14:14:27 +0100, "Anders Majland"

>citat:Farver: 20 standardfarver
>88 specialfarver
>(kan derudover tones efter ønske) "

Det stykke tekst kunne jeg ikke finde - men indrømmet, jeg kiggede ikke
vildt godt efter.
Jeg kan ikke forstå hvorfor sådan nogle malingsfirmaer aldrig kan lave
et online-farvekort. Jeg ved godt sådan et overhovedet ikke kan regnes
for korrekt, men det ville da give nogle ideer om hvad man leder efter.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-06 21:09

On Sun, 05 Feb 2006 09:48:57 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>Så jeg har tænkt om ikke man måske kan få noget strukturmaling eller
>bare ganske alm. maling, som kan males direkte på sådan en pudset væg.

Nu er jeg jo blevet enig med mig selv om at det skal være
silikatmalingen - det ser rigtig godt ud syntes jeg.
Nu er problemet bare at pudset på væggen ikke hænger synderligt godt
fast alle steder. Der er revner i det og når jeg piller tapetet af
falder der visse steder puds ned.

Det vil næppe være smart at male direkte på det ......

Jeg er blevet anbefalet at sætte glasvæv op for at holde på pudset.
Jeg vil gerne have sådan et lidt vandskuret udseende på væggen, og der
har Skalflex noget Multipuds eller "Vandskuring Indendørs" som jeg
forestiller mig man så kan bruge oven på glasvævet hvorefter det hele
males.

Men det virker en smule omstændigt - er der andre mindre arbejdskrævende
(eller bedre) måder at gøre det på?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Max

Dato : 09-02-06 21:26

Hej Mads

> Men det virker en smule omstændigt - er der andre mindre
> arbejdskrævende (eller bedre) måder at gøre det på?

Jeg syntes at jeg har set noget glasvæv der til forveksling
lignede vandskuring, så ud og kikke på hvad der findes.

Mvh Max

Fra : marlene

Dato : 14-02-06 22:51

> Jeg syntes at jeg har set noget glasvæv der til forveksling
> lignede vandskuring, så ud og kikke på hvad der findes.

de har en miljøvæv, som i mønster kan ligne vandskuret overflade, bunden
skal stadig være ren og fast,
den skal være spartlet glat, men væven er let at sætte op og skal kun males
to gange.