anlæg af have
Fra : Onix

Dato : 04-02-06 18:09

Hej NG

Er der nogel der har erfaring for hvad det koster at anlægge have if. med
nybyg.

Vi tænker på en grund på ca. 900 kvm og et hus på fx 118 kvm2 - hvad tror
det vil koste at få planeret grunden, græs, et træ eller to, samt
ligusterhæk hele vejen rundt ?

Har i et kval. bud ? Vi aner det ikke men prøver at lægge et budget if.
med
evt. byg af lille hus.

Onix

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-02-06 22:32

On Sat, 4 Feb 2006 18:08:59 +0100, "Onix"
<vedikke@fjerndettehotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Vi tænker på en grund på ca. 900 kvm og et hus på fx 118 kvm2 - hvad tror
>det vil koste at få planeret grunden, græs, et træ eller to, samt

Ligusterhæk i en god størrelse, 40-60 kr pr løbende meter. En mand kan
plante noget der ligner 25 meter i timen + det løse.
Græsplæne kan jeg ikke huske kvadratmeterprisen på men et gæt er 15 - 20
kr. Det dækker så planering, frø osv. Det kommer også an på hvor ujævnt
der er, altså hvor meget der skla planeres, hvor meget der skal køres
udenom osv.

Og så kommer det også en del an på hvor i verden det er. Sjælland er
formentlig dyrere end heroppe nordpå.

>Har i et kval. bud ? Vi aner det ikke men prøver at lægge et budget if.
>med
>evt. byg af lille hus.

Jeg vil kalde mit bud kvalificeret, men jeg færdes ikke i
anlægsgartnerbranchen ret meget, så jeg vil ikke hænges op på noget
-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : TG4600

Dato : 04-02-06 23:02

Onix wrote:
> [...]
> ligusterhæk hele vejen rundt ?
>
> Har i et kval. bud ? Vi aner det ikke men prøver at lægge et budget if.

Kommer elt an på hvor meget du selv vil/kan lave... Vi var igennem
processen for et par år siden. 940 kvm. grund og 170 kvm hus. Vi fik
som en del af byggeentreprisen lagt stabil grus ud, hvor vi senere
skulle have indkørsel/terasse mm.

Vi fik lagt ca. 250 kvm herregårdssten for 50.000,- (orange)
Vi fik grovplaneret, grubbet og fræset for 4000.- efterfølgende
finplanerede vi selv, og såede græs, det koster ikke så meget (<
1.000,- så vidt jeg husker)
Vi har købt planter (buske, træer, stauder osv.) for ca. 10-15.000.
og hæk for ca. 2-3.000 (der betaler naboen jo typisk halvdelen).

Det kan jo give et groft fingerpeg, men det kommer meget an på hvad
man vil have i sin have, og om man laver arbejdet selv. Vi mener at
vores have er plantet pænt til, men jeg ved da at en af de andre i
udstykningen har købt planter for > 100.000,- Og hvis man har tid at
vente kan man jo også købe nogle mindre/billigere planter - jeg mener
bare at hvis man køber planterne for små/svage, skal man forvente at
en del af dem skal udskiftes, og at de skal have længere tid til at
få ordentligt fat.

Håber du kan bruge dette til noget, held og lykke med projektet.

/TG

Fra : Gartnermorten

Dato : 19-03-06 21:07

Det er en stor misforståelse at store planter er mere modstandsdygtige end
små "svage" tværtimod vil små planter hurtigere etablere sig og i løbet af
1-2 år overhale de dyrt indkøbte store buske.
Med hensyn til prisen på anlæggelse af haven ville de være nærliggende at
lade en eller to lokale anlægsgartnere give et tilbud.

M.v.h. Morten

Fra : TG4600

Dato : 20-03-06 07:36

Gartnermorten skrev:

> [...]
> Med hensyn til prisen på anlæggelse af haven ville de være nærliggende at
> lade en eller to lokale anlægsgartnere give et tilbud.

Det er så din mening om den sag, jeg kan bare se i vores udstykning,
at de der har valgt at sætte de mindste hækplanter, nu efter 3 år
på ingen måde har "indhentet" dem der satte større og kraftigere
planter. Men indrømmet at der er glere aspekter i det, for hvis
forarbejdet og plantningen ikke er optimal, hjælper det ikke noget at
sætte en større/karftigere plante...

/TG

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-06 18:01

On 19 Mar 2006 22:35:47 -0800, "TG4600" <tg4600@gmail.com> wrote:

> [...]
>planter. Men indrømmet at der er glere aspekter i det, for hvis
>forarbejdet og plantningen ikke er optimal, hjælper det ikke noget at

Jeg ved ikke hvad Morten betegner som 'store planter', men et eksempel:

En forsythiabusk i en 15-liters potte vil være voldsomt stor i forhold
til en almindelig plante. Og der vil ikke være den store fordel i at
plante den store, andet end at den er stor med det samme.

Men der er voldsom meget forskel på at plante f.eks en bøgehæk i
størrelsen 80-100 eller bare en 50-80 omplantet, i forhold til en 30-50.
I eksemplet forsythia-busken vil den store koste måske 3 gange så meget
som den almindelige. Men i bøgeeksemplet vil prisen være måske 50%
højere af at vælge 50-80 i forhold til 30-50. Og der sparer man
simpelthen for lidt i forhold til de ekstra år man skal vente på at få
en flot hæk.

Så jeg vil give dig ret, man skal ikke bare tage så små planter som
muligt for at spare nogle få basseører.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/