Idé til Påske tur
Fra : Kim

Dato : 04-02-06 14:03

Hej alle.

Påsken nærmer sig, og jeg er stadig helt blank for ideer til en påsketur.
Er der nogen der har nogle forslag? Den må gerne gå til nærtliggende lande
som fx. Norge.

Hilsen Ina Olsen, sportsdykkerklubben Ægir.

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-02-06 14:12

Kim wrote:
> [...]
> som fx. Norge.
>
> Hilsen Ina Olsen, sportsdykkerklubben Ægir.

Hvis egypten er nærliggende, så gør ligesom mig.

1 uge Marsa Alam
efterfulgt af 1 uge Sharm el Sheikh (skal besøge venner osv)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Henning

Dato : 04-02-06 14:25

On Sat, 4 Feb 2006 14:02:59 +0100, "Kim" <rani@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Er der nogen der har nogle forslag? Den må gerne gå til nærtliggende lande

De klassiske; Salt i Sverige www.salt.to Lækkert sted med dyk i
stueetagen! Incl. kost og logi for ~250,-/døgn

Strømstad - http://www.stromstad-dykcenter.com/
Ulempen er at du selv skal lave maden

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 04-02-06 15:42

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sat, 4 Feb 2006 14:02:59 +0100, "Kim" <rani@esenet.dk> wrote:
>
> De klassiske; Salt i Sverige www.salt.to Lækkert sted med dyk i
> stueetagen! Incl. kost og logi for ~250,-/døgn

Øh - hvor har du de priser fra, eller er det uden dykning?
Sidst jeg undersøgte var prisen inkl. dyk. nærmere det dobbelte.

Mvh. Allan

Fra : Henning

Dato : 04-02-06 16:15

On Sat, 4 Feb 2006 15:41:36 +0100, "Allan Norsk"
<sletdette_allan_norsk@hotmail.com> wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Øh - hvor har du de priser fra, eller er det uden dykning?
>Sidst jeg undersøgte var prisen inkl. dyk. nærmere det dobbelte.

Det er de priser vi gav sidst vi var deroppe i ~november. Om det var
fordi det var udenfor sæson ved jeg ikke.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning

Dato : 04-02-06 16:16

> [...]

>Øh - hvor har du de priser fra, eller er det uden dykning?
>Sidst jeg undersøgte var prisen inkl. dyk. nærmere det dobbelte.

P.S. De er til at handle med - et par kasser dansk øl og snaps, så
kommer du rigtig langt ned i nettopris...

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kim

Dato : 04-02-06 16:53

Hej Henning

Jeg har kigget lidt på det link du sendte mig med Salt. Og det ser rigtig
spændende ud. Ved du om de har et par vrag eller om det er ren natur? Og
evt. hvor dybt vragene ligger.

Hilsen Ina Olsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-02-06 17:06

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Øh - hvor har du de priser fra, eller er det uden dykning?
> Sidst jeg undersøgte var prisen inkl. dyk. nærmere det dobbelte.

Jeg tror du skal skelne mellem dyk på husrevet og dyk med båd, så vidt jeg
husker koster et båddyk 200 kr.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-02-06 14:33

Kim wrote:
> [...]
> som fx. Norge.
>
> Hilsen Ina Olsen, sportsdykkerklubben Ægir.

Tjaa... Norge er da klart et godt mål IMO... Mulige mål kunne være

Kristiansand (overnatning på fx. Dvergsnestangen)
Fleggefjord (overnatning på campingpladsen)
Egersund (Bæverhytten?) skulle også være et godt sted
Stavanger (Teddy Bisgaard har flere gange været ude med 'fanen' i både
Sportsdykkeren og her på gruppen)

Men en fornuftig rib og måske en ekstra gummibåd så kan man nok godt få
en påske til at gå deroppe...

Thomas
Der håber på varmere vejr end sidste påske... (brrrr... kutter uden
varme i lasten var ikke hygsomt)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-02-06 17:09

"Kim" <rani@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Påsken nærmer sig, og jeg er stadig helt blank for ideer til en påsketur.
> Er der nogen der har nogle forslag? Den må gerne gå til nærtliggende lande
> som fx. Norge.

Hej,

Vi har selv overvejet at køre til öland og dykke ubådmassakeren, der ligger
et dykkercenter deroppe der vist har en udemærket båd og vragene kan man
ikke klage over. Ellers ville jeg gerne besøge åland og hvis det skal være
afslappet luksus kan man jo vælge www.dykleif.se (dykning og thaimad)

mvh
Jonas

Fra : TT

Dato : 05-02-06 19:22

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke klage over. Ellers ville jeg gerne besøge åland og hvis det skal være

Hej Jonas,

Er domaine navnet rigtigt ?? Der er ikke noget der svarer.

Mvh. Torben

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-02-06 19:29

"TT" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Er domaine navnet rigtigt ?? Der er ikke noget der svarer.

Næh.. der var tale om en prik nu adresse.. http://www.dykleif.nu/

mvh
Jonas

Fra : Fredrik G

Dato : 05-02-06 00:07

En idé kunne være at tage med det danske livaboard skib Havgus på en
uges togt i øresund for at se på vrag. For mig lydder det som en
drømmetur, når man nu ikke har kapital til at gøre det samme i
rødehavet eller andre steder.

tjek evt. www.havgus.dk

mvh.
Fredrik G.

Fra : Tom F.

Dato : 05-02-06 12:40

Jeg kan varmt anbefale Havgus, specielt hvis man er til vragdykning.

Jeg var med Havgus en uge i august sidste år og jeg skal helt sikker med
Havgus igen.

Mvh. Tom F.

Fra : Allan Jensen

Dato : 08-02-06 11:20

.....ifølge hjemmesiden er det nu Østersøen og ikke Øresund som er mål for
turen. Ser man på de øvrige arrangementer, så udbydes der også tur til
"jomfruvrag" Nu skal jeg ikke klandre dem for deres uvidenhed, men
"Hekkelmann" som i virkeligheden er vraget efter den tyske damper:
http://www.vrag.dk/vrag/holstentor.htm dykkede jeg på første gang i 1990 og
både danske og svenske dykkere, har dykket der flittigt siden. Der er
bjærget 5 lanterner, dampfløjten, byggeplade, maskintelegraf, koøjer og 2
skibsklokker, den seneste i 2003, så jomfruelig er det ikke. T-13 er dykket
af danske dykkere ved flere lejligheder i 1995 og jeg kender et hold
svenskere som har dykket og bjærget fra stedet i 2004 og 2005.

Nå det behøver turen jo ikke blive ringere af, man skal bare kalde tingene
ved deres rette navn og jomfruvrag er vist noget andet

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-02-06 15:00

> [...]
>
> Nå det behøver turen jo ikke blive ringere af, man skal bare kalde tingene
> ved deres rette navn og jomfruvrag er vist noget andet

Interessant. taler du her om den position som der er kendt som T13 i flere
offentlige dykkerdatabaser (Ballonvraget) på 46m eller den position som Åge
insisterer på i virkeligheden er T13, på 72-73 meters dybde?
Han vil jo have at "T13" / Ballonvraget i virkeligheden er M-et-eller-andet.

Jeg selv har kun 2 dyk, i begrænset sigt og med væmmeligt mange blomster på
T13 / Ballonvraget på 46m. Der var jeg ikke opmærksom på om vraget var 85
eller 62m langt.

mvh
JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 14-02-06 17:44

Jeg har selv dykket på M-286 (tror jeg det er) eller ballonvraget, som den
også kaldes, det er nogle år siden, men jeg har noteret bunddybden til 42
meter og 35 meter ovenpå oversiden af vraget (bagbord side så vidt jeg
husker). Når du skriver 46 meter er jeg derfor ikke sikker på, at det er det
samme vrag.

T-13 har jeg på grund af dybden aldrig selv dykket, men kender som nævnt
flere som har.

mvh. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-02-06 20:14

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det
> samme vrag.
>
> T-13 har jeg på grund af dybden aldrig selv dykket, men kender som nævnt

Hmmmnnn... så meget for at stole på min hukommelse. Måtte lige en tur ind på
min vragliste og bekræfte. Der har jeg opført 43m som min maxdybde, så det
lyder faktisk som om vi taler om det samme vrag.

Det at "den rigtige T-13" har været dykket i 95 er jeg ikke så bekymret for.
Luft som bundgas på den dybde, gør at skaden vil være yderst begrænset. Det
er mere de nyelige dyk, hvor folk muligvis har dykket klarhovedet at man har
kunne flå spændende detaljer fra vraget.
Men der kan man bare se, den der gemmer til natten, gemmer til katten
(men derfor vil jeg nu alligevel ned at se nærmere)

mvh
JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-02-06 09:44

.....du snakker som du har forstand til

God tur(e)
mvh. Allan

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-02-06 13:05

> ....du snakker som du har forstand til
>
> God tur(e)
> mvh. Allan

Jo tak da, er sikker på at det nok skal blive godt at få konstateret om det
er en flok usammenhængende metalplader eller om det er noget værd.

Men 65-70m på luft giver nu en rimelig bøhmand på
Gammel vragbandit, eller ej

mvh
Johnny

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-02-06 14:39

....efter sigende, har vraget kun let slagside og er ret intakt, men der er
meget trawl og garn i, især fra bag broen og agterud. Ikke sådan noget som
står op i vandet, men vraget er meget pakket ind. På fordækket ligger en
ueksploderet flybombe.

mvh. Allan J.

Fra : Poul Olesen

Dato : 14-02-06 10:23

Havgus turen i påsken er aflyst, fordi skibet ikke er klart efter en
brand ombord i efteråret, den er først klar fra værftet d. 12/4.

Der er forhåbentligt plads på nogen dykkercentre her i Skandinavien. Jeg
vil altså gerne ud og have noget seriøst vragdykning nu jeg ikke kan
komme med Havgus til Østersøen. For mig og sikkert også andre så handler
det ikke om at det er fordi vi ikke har kapital til at dykke i varme
vande, det er fordi dykningen er mere spændende i Norden.

Det bliver for mit vedkommende forhåbentlig til Flekkefjord (Norge) den
første weekend og Öland (Sverige) i selve påsken.

Med venlig hilsen
Poul