Udskæring i 40mm egetræ bordplade
Fra : Lars

Dato : 04-02-06 00:06

Hvor kraftigt værktøj bør benyttes hvis jeg skal skære et hul i en 40mm
stavlimet egtræsplade.
Hullet skal være til en keramisk kogeplade, som ligger ovenpå, dvs at kanten
på hullet ikke bliver synligt.
Kan en almindelig stiksav klare det?

Hilsen Lars

Fra : Per H

Dato : 04-02-06 01:33

On Sat, 4 Feb 2006 00:06:01 +0100, "Lars" <pladder@pladder.dk> skrev:

> [...]
>stavlimet egtræsplade.
>Hullet skal være til en keramisk kogeplade, som ligger ovenpå, dvs at kanten

ja

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 04-02-06 01:34

> [...]

>stavlimet egtræsplade.
>Hullet skal være til en keramisk kogeplade, som ligger ovenpå, dvs at kanten

husk foresten at sætte tape der hvor sålen skal køre, så der ikke
kommer mærker i pladen.

Vh Per

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-02-06 09:14

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in

> husk foresten at sætte tape der hvor sålen skal køre, så der ikke
> kommer mærker i pladen.

og også gerne på den anden side så det ikke splintrer :)
En rigtig effektiv måde er at lægge et-eller-andet billigt
masonit, krydsfiner, spånplade eller andet under så man
saver i to lag i stedet...

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Lars

Dato : 05-02-06 21:57

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En rigtig effektiv måde er at lægge et-eller-andet billigt
> masonit, krydsfiner, spånplade eller andet under så man
Klip

Tak for svar. Men - vil stiksavsklingen ike trække skævt (ikke skære lodret
ned)?
Hilsen Lars

Fra : Per H

Dato : 05-02-06 22:30

On Sun, 5 Feb 2006 21:56:43 +0100, "Lars" <pladder@pladder.dk> skrev:

>"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

Er det ikke til en vask?

Vh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-02-06 22:44

Lars wrote:

> Tak for svar. Men - vil stiksavsklingen ike trække skævt (ikke skære
> lodret ned)?

Sikkert. En ny, skarp klinge med udlægning og forsigtig fremføring kan
nok gøre det, og ikke for høj skærehastighed, egetræ er sejgt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-06 10:40

> Sikkert. En ny, skarp klinge med udlægning og forsigtig fremføring kan nok
> gøre det, og ikke for høj skærehastighed, egetræ er sejgt.

Og en ordenlig stiksav - jeg har sådan en billig noname en til et par
hundrede og den har overhovedet ikke styr på klingnes retning... Så lej evt
en kvali til opgaven Jeg har godt nok skåret hul til en vask i en
bøgebordplade med en billig men det var noget juks og den var "kun" godt den
halve tykkelse ...

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-06 21:57

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43e71a37$0$47077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> evt en kvali til opgaven Jeg har godt nok skåret hul til en vask i en
> bøgebordplade med en billig men det var noget juks og den var "kun" godt
Tak for gode kommentarer - lige et par opklarende tillægsspørgsmål:

Det er til en keramisk kogeplade.
Måske et "afslørende" spørgsmål, men hvad betyder "udlægning" i denne
forbindelse?
Jeg har en (indtil videre...) udemærket Bosch stiksav - mon den kan gøre det
med den rette klinge?

Hilsen Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 07-02-06 08:29

> Jeg har en (indtil videre...) udemærket Bosch stiksav - mon den kan gøre
> det med den rette klinge?

Prøv det - evt med et mindre hul i midt i det planlagte for at teste dens og
dine evner

Fra : Lars

Dato : 07-02-06 19:52

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43e868a8$0$2499$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Prøv det - evt med et mindre hul i midt i det planlagte for at teste dens
> og dine evner
Det gør jeg så. Tak for indlæg.
- jeg kan sku' godt lide den med "dens og dine evner"

Mvh Lars