Vær også opmærksom på fodgængernes røde lys. Der er årsag til, at den er rød. Og denne årsag, kan også gælde
for knallerter, og cykelister.
Er der cykellyskurv, og du er kommet for langt frem, til at se denne, så følger den ALTID fodgængernes lyskurv.
Årsagen er, at højresvingende biler, har grønt. Og bilerne må dermed køre for alle ligeudkørende. Cyklerne, og
fodgængernes lysregulering, er altid RØD. Der kan ikke være en højresvingspil, samtidig med, at lyskurven for
cykler, eller for fodgængere, stadig er grøn, eller er grøn, på vejen, som bilerne må dreje til højre af. Du
skal være opmærksom på, at lysreguleringen for cykelister, først skifter til grønt, når der er grønt hele vejen
over for fodgængere. Hvis der kun er grønt halvvejen, så er det fordi at bilister må køre på den anden halvdel,
og fodgængerne kun må tage en halv vejbane af gangen. Er lyskrydset delt på midten, skal derfor være grønt, for
begge fodgængerlys før cykelisternes lyskurv skifter til grønt. Samtidig, så kan ske, at fodgængernes lyskurv,
er forsynet med trykknap. I så fald, vil de vedblive at være rød, trods cykelisterne egentligt har grønt. Er
det cykellyskurv, har de også ofte trykknap, og du må tilbage, og trykke, hvis der er en knap. Du vil så kunne
se om der er lys for cykelister.
Så vidt jeg kender reglerne, har bilisterne lov til, at køre til højre, når det er grøn pil til højre. Det
gælder trods, at det er ligeud kørende færdsel. De skal med andre ord ikke stoppe for cykelister. Og ellers, må
du forvente, at de ikke gør det. Jeg mener, at min kørelære sagde, at ved grøn højresvingspil, havde
cykelisterne altid rødt, og det samme havde fodgængere. Og derfor, kunne vi bare køre her. Det må du forvente,
at bilisterne har lært. Det er også korrekt, ihvertfald når det er cykel lyskurv. Og jeg mener, at det altid
er, uanset cykelister skal ligeud. Der er ikke i færdselsloven, taget højde for, om den ligeudkørende færdsel,
kommer til højre, eller venstre for.
Reglerne, hvis der ikke er cykelsti, over krydset, er det samme, som for gående - så vidt jeg ved. Du skal
altså hen og over fodgængerfeltet. Det er endog et krav, at du skal stå af, og trække over. I nogen tilfælde,
er sat skilte op, hvor det står, for at du ved dette. Jeg mener, at samme regler gælder scooter30 og knallert.
Altså, hen til fodgængerovergangen, og stig af, og træk.
I nogen få tilfælde, er cykelstien trukken ud på vejen, og venstre om højresvingende biler. Da er to cykelstier
- en til højre for de venstresvingende, og en til venstre for. I dette tilfælde, skal du altid vælge cykelstien
til venstre for de højresvingende, med mindre du skal til højre. Når du kører til venstre om bilerne, så gælder
bilernes lyskurv, for ligeud kørsel. Og den er normal lig cyklernes lyskurv.
Du skal, hvis du skal til venstre, først køre ligeud - og så skal du køre til venstre. IKKE skråt over. Du skal
altså ikke køre som bilister, og scooter 45, og motorcykler.
Normalt, er ikke cykelsti til venstre for de høresvingende. Hvis der f.eks. er cykelsti, med kantsten, er det
helt sikkert ulovligt, at køre ned på vejen, over kantstenen, og til venstre, om de højresvingende. Derimod kan
diskuteres, om det er tilladt, hvor der ikke er afmærket cykelsti. Så vidt jeg ved, er ikke. Men mange
cykelister vælger det når de skal ligeud.
Du må ikke forvente, at de højresvingende standser for dig. Selvom lysreguleringerne egentligt har grøn lys, så
må du ikke forvente at bilerne stopper for dig, med indre du tager fodgængerovergangen). Og de stopper først,
og venter, før fodgængernes lysregulering, til fodgængerne har rødt. Du må altså hen, og trække over
fodgængerovergangen. Det er loven. Eller venstre om de højresvingende, hvis det er lovligt, det pågældende
sted.
Der er alt mulig grund til, at tage efter fodgængernes lysregulering - og ikke kun bilisternes ligeud lys.
For er den rød, er der en årsag. Er der lyskurv, for cykelister, er der stor chance for, den også er rød.
Årsagen er normalt, at bilister har grøn lys til højre. Og du må da ikke køre højre om bilerne ligeud.
Er der ikke markeret cykelsti over et kryds, så gælder, at du skal bruge fodgængerovergangen. Det forventer
alle bilister. Gør du det ikke, så skal du passe på. Du må forvente, at de såvel dytter, som kører meget tæt på
dig. Du må ikke køre over cykelstien, på scooter, men skal af og trække scooteren. Dette er vedtaget - og
stadfæstet - af folketinget. Altså - hen til cykelsti - stå af - og træk.
For biler, motorcykler, og knallert45, gælder de normale regler, for biler og motorcykler - og her skal du bare
tage efter bilernes lysregulering.
Genneralt, er i øvrigt meget dårlig skiltning, for knallert30, og scooter45, og det er en fordel, at kende
stederne godt. Du kan ellers risikere, at køre op af en vej, hvor der ikke er nogen returmulighed, da at det
viser sig, at der mangler skiltning i den ene ende om, at knallertkørsel er forbudt. Du ender så et sted, hvor
du umuligt kan køre fra. Du må trække retur. Eller køre uden motor.
Tænk ikke "bare" på hvordan færdselsloven er. Tænk også på din egen sikkerhed. Tænk på, at bilerne måske ikke
holder, og så er det ikke nok du bare holder på din ret. Du er den bløde trafikant - og trods du måske får
retten på din side, så er de dig, som det går ud over.
Det kan også nemt være dig, der måske har overset en lysregulering, f.eks. cykkellysregulering. Tag derfor
altid efter alle signaler, som du ser, og tag det som et faresignal, at du ikke må køre - både hvis der er rødt
for fodgængere, eller for bilister, og du ikke kan se en lyskurv for cykelisterne. Er der højresvingende - så
pas altid på. De har måske ikke set dig. Det er svært for bilister, der ikke har spejl i højre side, at se
cykelister. Specielt knallerter, kan køre stærk, og kan ikke ses på forhånd. Er det grønt, må du altid at
skulle forvente at stoppe, da bilerne måske ikke har set dig, når de drejer til højre. De kan simpelthen intet
se, på den afstand du kommer fra. Hvis der f.eks. er en bil bagved, kan de intet se ud af bagruden og over
denne bil, og den skærmer totalt for knallerter, der kommer. En høj bil skærmer endnu mere, men også små biler
skærmer. Du kan måske se, at du ikke kan se ind af bagruden, eller at du ikke kan se direkte bakspejlet, der er
øverst fremme i bilen. Selv en lav bagvedholdende bil, skærmer. Årsagen er, at bakspejlet er placeret relativ
højt, og derfor er den nærmest i plan, med en bagvedholdende.
Bilerne kan INTET se. De kan INTET høre. Det er derfor god grund til, at passe ekstra på. Både når du skal
ligeud, og også, hvis bilerne har højresvingspil.
Biler, der har spejl i højre side, har bedst udsyn. Men den er ikke lovbefalet, for andet end lastbiler. De har
endnu flere problemer, og her behøver det end ikke at være nok.
Kort:
Hold hvis cykellyskurv for dig, er rød
Hold for bilernes grønne pil til højre.
Hold, hvis fodgængerne har rødt.
Hold, eller pas på, hvis bilerne har grøn lys ligeud, da bilerne har dårligt udsyn.
Der findes en række bøger på biblioteket, til knallert30 kørekort. Lån disse først. De er gode, også selvom du
kun skal cykle. Jeg mener, at det er i en af disse, at jeg har set man skal tage fodgængerovergangen. Jeg har
ikke læst det i færdselsloven.
I København, er desuden muligt, at tage et cykelkørekort. Jeg ved ikke hvad det koster, og hvem der holder det.
Men med jævne mellemrum, afholdes cykelkørekort.
03 Feb 2006 21:22:30 GMT, Lonnie Petersen <lonne@pc.dk> skrev:
> Tak, så kan jeg få ret overfor min mor, som var den gamle dame
> ha ha... ;)
>
> Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev:
> >> En ting jeg er kommet i tvivl om
> >>er om cykler/knallerter kigger på
> >> fodgængererens grønne lys, eller
> >>bilernes grønne lys.
> >>
> >> Måske et lidt simpelt spørgsmål,
> >>men jeg er da blevet lidt i tvivl,
> >> især fordi en ældre dame på cykel
> >>der ikke gad lave højre sving til
> >> højre i rødtlys, som jeg gjorde,
> >>brokkede sig over at jeg drejede til
> >> højre på min scooter 30, ved
> >>bilernes grønne lys, men der var kommet
> >> rødt i fodgængernes.
> >>
> >> Kan man forstå hvad jeg mener?
> >>
> >> Lonnie
> >
> >Lys for fodgængere gælder sjovt nok
> >for .... fodgængere.
> >Den kørende færdsel følger
> >trafiklyset, også cykler = knallert 30.
> >Er der opsat et lille lyssignal for
> >cykelister gælder det også for
> >knallert.
> >
> >--
> >/Hekto
> >Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> >
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> >Ducatist og medlem af 'Geheime
> >Motorrad Putzer Verein'
> >Alt godt fra dyreriget! Vilde
> >Pantere og Elefanter!
>