Hvilket lys i lyskrydset bruger i?
Fra : Lonnie Petersen

Dato : 03-02-06 22:09

En ting jeg er kommet i tvivl om er om cykler/knallerter kigger på
fodgængererens grønne lys, eller bilernes grønne lys.

Måske et lidt simpelt spørgsmål, men jeg er da blevet lidt i tvivl,
især fordi en ældre dame på cykel der ikke gad lave højre sving til
højre i rødtlys, som jeg gjorde, brokkede sig over at jeg drejede til
højre på min scooter 30, ved bilernes grønne lys, men der var kommet
rødt i fodgængernes.

Kan man forstå hvad jeg mener?

Lonnie

Fra : Hekto

Dato : 03-02-06 22:12

> [...]
> højre i rødtlys, som jeg gjorde, brokkede sig over at jeg drejede til
> højre på min scooter 30, ved bilernes grønne lys, men der var kommet

Lys for fodgængere gælder sjovt nok for .... fodgængere.
Den kørende færdsel følger trafiklyset, også cykler = knallert 30.
Er der opsat et lille lyssignal for cykelister gælder det også for
knallert.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Lonnie Petersen

Dato : 03-02-06 22:23

Tak, så kan jeg få ret overfor min mor, som var den gamle dame
ha ha... ;)

Fra : ingenpost

Dato : 11-02-06 17:28

Vær også opmærksom på fodgængernes røde lys. Der er årsag til, at den er rød. Og denne årsag, kan også gælde
for knallerter, og cykelister.

Er der cykellyskurv, og du er kommet for langt frem, til at se denne, så følger den ALTID fodgængernes lyskurv.
Årsagen er, at højresvingende biler, har grønt. Og bilerne må dermed køre for alle ligeudkørende. Cyklerne, og
fodgængernes lysregulering, er altid RØD. Der kan ikke være en højresvingspil, samtidig med, at lyskurven for
cykler, eller for fodgængere, stadig er grøn, eller er grøn, på vejen, som bilerne må dreje til højre af. Du
skal være opmærksom på, at lysreguleringen for cykelister, først skifter til grønt, når der er grønt hele vejen
over for fodgængere. Hvis der kun er grønt halvvejen, så er det fordi at bilister må køre på den anden halvdel,
og fodgængerne kun må tage en halv vejbane af gangen. Er lyskrydset delt på midten, skal derfor være grønt, for
begge fodgængerlys før cykelisternes lyskurv skifter til grønt. Samtidig, så kan ske, at fodgængernes lyskurv,
er forsynet med trykknap. I så fald, vil de vedblive at være rød, trods cykelisterne egentligt har grønt. Er
det cykellyskurv, har de også ofte trykknap, og du må tilbage, og trykke, hvis der er en knap. Du vil så kunne
se om der er lys for cykelister.

Så vidt jeg kender reglerne, har bilisterne lov til, at køre til højre, når det er grøn pil til højre. Det
gælder trods, at det er ligeud kørende færdsel. De skal med andre ord ikke stoppe for cykelister. Og ellers, må
du forvente, at de ikke gør det. Jeg mener, at min kørelære sagde, at ved grøn højresvingspil, havde
cykelisterne altid rødt, og det samme havde fodgængere. Og derfor, kunne vi bare køre her. Det må du forvente,
at bilisterne har lært. Det er også korrekt, ihvertfald når det er cykel lyskurv. Og jeg mener, at det altid
er, uanset cykelister skal ligeud. Der er ikke i færdselsloven, taget højde for, om den ligeudkørende færdsel,
kommer til højre, eller venstre for.

Reglerne, hvis der ikke er cykelsti, over krydset, er det samme, som for gående - så vidt jeg ved. Du skal
altså hen og over fodgængerfeltet. Det er endog et krav, at du skal stå af, og trække over. I nogen tilfælde,
er sat skilte op, hvor det står, for at du ved dette. Jeg mener, at samme regler gælder scooter30 og knallert.
Altså, hen til fodgængerovergangen, og stig af, og træk.

I nogen få tilfælde, er cykelstien trukken ud på vejen, og venstre om højresvingende biler. Da er to cykelstier
- en til højre for de venstresvingende, og en til venstre for. I dette tilfælde, skal du altid vælge cykelstien
til venstre for de højresvingende, med mindre du skal til højre. Når du kører til venstre om bilerne, så gælder
bilernes lyskurv, for ligeud kørsel. Og den er normal lig cyklernes lyskurv.

Du skal, hvis du skal til venstre, først køre ligeud - og så skal du køre til venstre. IKKE skråt over. Du skal
altså ikke køre som bilister, og scooter 45, og motorcykler.

Normalt, er ikke cykelsti til venstre for de høresvingende. Hvis der f.eks. er cykelsti, med kantsten, er det
helt sikkert ulovligt, at køre ned på vejen, over kantstenen, og til venstre, om de højresvingende. Derimod kan
diskuteres, om det er tilladt, hvor der ikke er afmærket cykelsti. Så vidt jeg ved, er ikke. Men mange
cykelister vælger det når de skal ligeud.

Du må ikke forvente, at de højresvingende standser for dig. Selvom lysreguleringerne egentligt har grøn lys, så
må du ikke forvente at bilerne stopper for dig, med indre du tager fodgængerovergangen). Og de stopper først,
og venter, før fodgængernes lysregulering, til fodgængerne har rødt. Du må altså hen, og trække over
fodgængerovergangen. Det er loven. Eller venstre om de højresvingende, hvis det er lovligt, det pågældende
sted.

Der er alt mulig grund til, at tage efter fodgængernes lysregulering - og ikke kun bilisternes ligeud lys.
For er den rød, er der en årsag. Er der lyskurv, for cykelister, er der stor chance for, den også er rød.
Årsagen er normalt, at bilister har grøn lys til højre. Og du må da ikke køre højre om bilerne ligeud.

Er der ikke markeret cykelsti over et kryds, så gælder, at du skal bruge fodgængerovergangen. Det forventer
alle bilister. Gør du det ikke, så skal du passe på. Du må forvente, at de såvel dytter, som kører meget tæt på
dig. Du må ikke køre over cykelstien, på scooter, men skal af og trække scooteren. Dette er vedtaget - og
stadfæstet - af folketinget. Altså - hen til cykelsti - stå af - og træk.

For biler, motorcykler, og knallert45, gælder de normale regler, for biler og motorcykler - og her skal du bare
tage efter bilernes lysregulering.

Genneralt, er i øvrigt meget dårlig skiltning, for knallert30, og scooter45, og det er en fordel, at kende
stederne godt. Du kan ellers risikere, at køre op af en vej, hvor der ikke er nogen returmulighed, da at det
viser sig, at der mangler skiltning i den ene ende om, at knallertkørsel er forbudt. Du ender så et sted, hvor
du umuligt kan køre fra. Du må trække retur. Eller køre uden motor.

Tænk ikke "bare" på hvordan færdselsloven er. Tænk også på din egen sikkerhed. Tænk på, at bilerne måske ikke
holder, og så er det ikke nok du bare holder på din ret. Du er den bløde trafikant - og trods du måske får
retten på din side, så er de dig, som det går ud over.

Det kan også nemt være dig, der måske har overset en lysregulering, f.eks. cykkellysregulering. Tag derfor
altid efter alle signaler, som du ser, og tag det som et faresignal, at du ikke må køre - både hvis der er rødt
for fodgængere, eller for bilister, og du ikke kan se en lyskurv for cykelisterne. Er der højresvingende - så
pas altid på. De har måske ikke set dig. Det er svært for bilister, der ikke har spejl i højre side, at se
cykelister. Specielt knallerter, kan køre stærk, og kan ikke ses på forhånd. Er det grønt, må du altid at
skulle forvente at stoppe, da bilerne måske ikke har set dig, når de drejer til højre. De kan simpelthen intet
se, på den afstand du kommer fra. Hvis der f.eks. er en bil bagved, kan de intet se ud af bagruden og over
denne bil, og den skærmer totalt for knallerter, der kommer. En høj bil skærmer endnu mere, men også små biler
skærmer. Du kan måske se, at du ikke kan se ind af bagruden, eller at du ikke kan se direkte bakspejlet, der er
øverst fremme i bilen. Selv en lav bagvedholdende bil, skærmer. Årsagen er, at bakspejlet er placeret relativ
højt, og derfor er den nærmest i plan, med en bagvedholdende.

Bilerne kan INTET se. De kan INTET høre. Det er derfor god grund til, at passe ekstra på. Både når du skal
ligeud, og også, hvis bilerne har højresvingspil.

Biler, der har spejl i højre side, har bedst udsyn. Men den er ikke lovbefalet, for andet end lastbiler. De har
endnu flere problemer, og her behøver det end ikke at være nok.

Kort:
Hold hvis cykellyskurv for dig, er rød
Hold for bilernes grønne pil til højre.
Hold, hvis fodgængerne har rødt.
Hold, eller pas på, hvis bilerne har grøn lys ligeud, da bilerne har dårligt udsyn.

Der findes en række bøger på biblioteket, til knallert30 kørekort. Lån disse først. De er gode, også selvom du
kun skal cykle. Jeg mener, at det er i en af disse, at jeg har set man skal tage fodgængerovergangen. Jeg har
ikke læst det i færdselsloven.

I København, er desuden muligt, at tage et cykelkørekort. Jeg ved ikke hvad det koster, og hvem der holder det.
Men med jævne mellemrum, afholdes cykelkørekort.

Fra : Hekto

Dato : 12-02-06 13:43

<KLIP! - en længer omskrivning af færdselsloven>

Der er ingen lysreguleringer der på nogen måde tilsidesætter andre
lyssignaler, ej heller nogen grønne pile der tilsidesætter den alm.
vigepligt!

Lyssignalet for fodgænger er for fodgængere. Cykellister skal stoppe
ved venstresving og afvente grønt eller fri bane. Dette gælder så også
for knallert 30 da den betragtes som en cykel. Dette har intet med
fodgængernes lyssignal at gøre. Det kan oven i købet være betjent som
du selv er inde på.

Hvis en bil har grøn pil, er det rigtigt at den HAR LOV TIL at svinge,
selv om de andre signaler viser rødt. Til gengæld har den ikke lov til
at køre noget som helst ned, uanset hvor meget grønt der er!!!! Kan man
ikke overskue situationen, er det aboslut ikke legalt at 'føle sig
frem' med forskærmen på bilen.

Cykellister, knallerter og fordgangere er 'bløde trafikkanter' og der
vanker dermed næsten altid en ekstra bøde oven i for billisten, for
uforsvarlig kørsel. Færdselsloven skal overholdes og der er ikke nogen
undtagelser p.gr.a. manglende spejle, manglende udsyn og hvad man
ellers hører.

Til gengæld opfører både cykellister og knallerister sig ofte direkte
tåbeligt i trafikken, som om de er pakket ind i 2 meter beton!

Fra : ingenpost

Dato : 12-02-06 23:37

Sun, 12 Feb 2006 13:42:47 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev:
> [...]
> for knallert 30 da den betragtes som en cykel. Dette har intet med
> fodgængernes lyssignal at gøre. Det kan oven i købet være betjent som

Det er ligegyldigt, hvem signalet er for. Overvej HVORFOR den er rød. Der er en grund, med mindre, det "bare" er på grund af en trykknap. Hvis det er grønt, for bilister, men rødt ved fodgængerovergangen, så er det et signal om, at du enten har set på en forkert lyskurv. Måske har du passeret en lyskurv, for cykelister, der er bag dig, og viser rød.

Det er meget almindeligt, at et signal for fodgængere, ikke viser rødt - med mindre der er alvorlige årsager for dette - eller det er en trykknap. Er der ikke tryk knap, kan du være 100% sikker på, at der er en dødsensalvorlig årsag, til det røde lys. Og denne årsag, skal du kende før du kører. Kender du ikke årsagen, må du holde, for såvel rødt lys, for forgængere, som rødt lys for bilister, indtil du opdager hvordan lysreguleringen fungere. Du får lov at køre, når du kender årsagen. Årsagen kan godt være, at fodgængerne har en trykknap.

Det mest almindelige, er at du har overset en lyskurv for cykelister. Og at du har rødt lys. Den er ofte bag dig, da de ofte sætter lyskurven, før stoplinien for cykelister. Og der er ikke altid en lyskurv, på vejens modsatte side, du kan se, som for bilister og fodgængere.

Endelig, må du forvente, at de fleste bilister har lært følgende lov:

Cykelister skal trække over.
Cykelister skal trække over, ved større lysreguleringer, med mindre der er cykelsti angive i selve krydset (f.eks. farvet vejbane, med cykelsymbol).
Når de trækker, er de at opfatte som fodgængere. Og da er det fodgængerovergangens lyssignal, som er korrekt.

Ved mindre kryds, hvor sidevejene har vigepligt, må du køre, såfremt du ikke har vigepligt. Kun ved større kryds, er det bilisternes regel, at man skal stå af og gå, med mindre der er markeret cykelsti i selve krydset. Det betyder her intet, at der er cykelsti op til krydset. Er der ikke cykelsti i selve krydset, så forventer bilisterne, at du står af og trækker over.
Ved mindre kryds (typisk T-kryds, hvor sidevejene har ubetinget vigepligt), skal bilerne vige for den kørende trafik - men ikke for gående. Her skal bilerne også holde for cykeler. Dog, så har cyklerne vigepligt, hvis bilisterne overser deres vigepligt, og således kører så langt frem, at hajtænder overskrides. Da har cykelister vigepligt, og må ikke svinge uden om bilen. Gående, må ikke gå over, og hajtænderne betyder ikke, at bilerne skal holde for gående, eller trækkende cykelister.

Bilisternes regler må du altid forvente gælder.

Du er den bløde trafikant, og du må sikre dig, at du ikke kommer til skade. Og derfor, skal du ikke "bare" tage efter grøn lampen, og køre. Bilerne forventer det ikke. Og det er stor chance for, at du har overset den rette lyskurv, som du burde tage efter.

I princippet er det jo ikke fodgængerovergangens lys, du skal tage efter, med mindre du står af, og trækker. Men, normalt, så bør den lysregulering du tager efter, skulle vise det samme. Og ellers skal du kende årsagen.
Er årsagen, at bilerne har grønt lys, ved højresving, og at lysreguleringen derfor er rød, så er det bedst, at du også holder tilbage, da bilisterne forventer at det grønne lys de har, betyder at fodgængerne har rødt. Og derfor holder bilisterne hellerikke for cykelisterne. Enhver cykellyskurv, vil vise rødt, hvis fodgængerovergangen viser det, og ikke er forsynet med trykknap. Ser du ikke en cykel-lyskurv, så kan du altid regne ud, hvad den viser, ved at se på fodgængerovergangens lys, og se om der er grønt hele vejen over, samt være opmærksom på, at fodgængerovergangen ikke har nogen trykknap.

Når du er på vej hen til et kryds, og det er grønt, skal du være opmærksom på holdene biler, der vil dreje til højre. Ofte, ser de dig ikke, og det er nok bedst, at vente på, at der ikke er flere holdene, og ellers sikre dig, at du har øjenkontakt med bilisten, og at de ikke begynder højresvinget.
Som regel, er det upraktisk, at skulle se efter fodgængerovergangens signal. Og er der ikke nogen højredrejende bilister, kan du normalt tage efter lyssignalet, for ligeudkørende bilister, eller cykellyskurv.

Jeg tror egentligt, at det er mest sikkert, at gøre som din mor siger. For så skal du have farten ned, og være opmærksom på, om det er rødt lys, og så kunne nå at stoppe. Du må så trykke på fodgængernes knap, for at komme over.

Det tager længere tid - men er nok den sikreste måde.

Kryds, som er specielt farlige er:
Lyskryds, der ikke er afmærket cykelsti i.
Kryds, hvor der holder bilister, og måske svinger til højre.
Kryds, du overser, og måske ikke opdager vigepligt, lyssignaler, osv.

De fleste uheld, på scooter, sker i kryds, hvor der stødes ind i krydsende trafikanter. 2. pladsen, er scootere, der kører ind i holdende biler, løgtepæl eller træer (fast genstand),
der er ved vejbanen, f.eks. under overhalning af cykelister, hvor scooteren kommer ud på vejbanen fordi cykelister ikke giver plads nok, eller scooteren fejlvurderer, eller hvor der er træer placeret i siden af cykelstien, eller lygtepæle, og der ikke er plads til scooteren, når der overhales cykelister. Normalt, er det her scooteren/knallerten, som det går ud over, og kører ind i en lygtepæl, fordi der ikke er plads nok, og ikke cykelisten. Forhindringerne (træer, buske, lygtepæle, holdende biler), er typisk for den overhalende scooter.
3. pladsen, er svingende biler, der overser knallerter, og "klemmer" dem på siden.

40% af alle skader, sker på hovedet. Det er derfor vigtigt, med en god styrthjelm.
Jeg foretrækker en med dugfrit visir, da knallerter ikke kører hurtigt, og derfor kommer ikke så meget frisk luft til. Samtidig undgår man, at få indsekter i øjet, hvis visieret kan lukkes, uden at dugges til. (Jeg har T-Hansens uni-road/zero-road, der er glasfiber, og altid incl. dugfrit visir).

Pas på i kryds, og når du overhaler - undgå overhalning, hvor der er træer, lygtepæle, og holdende biler da disse udgør en risiko, hvis du kommer ud foran dem, når du overhaler cykler. Du kan ikke se dig godt nok for. Og forvent ikke, at bilerne kan se dig. De har ikke øjne i nakken..

Skal du til venstre, skal du først ligeud, og så køre ligeud, til venstre. Ikke køre "tværs over", som biler, og motorcykler.

Lån eventuelt en bog, om færdselsregler for knallert til knallertundervisning på biblioteket.

> Hvis en bil har grøn pil, er det rigtigt at den HAR LOV TIL at svinge,
> selv om de andre signaler viser rødt. Til gengæld har den ikke lov til
> at køre noget som helst ned, uanset hvor meget grønt der er!!!! Kan man

Hvor mange bilister ved det??? Reaktionen - hvis de når at stoppe, er horn.

> ikke overskue situationen, er det aboslut ikke legalt at 'føle sig
> frem' med forskærmen på bilen.

Bilister "føler" ikke. De lytter til bompet, når cykelisten knalder ind i bilen.

> Cykellister, knallerter og fordgangere er 'bløde trafikkanter' og der
> vanker dermed næsten altid en ekstra bøde oven i for billisten, for
> uforsvarlig kørsel. Færdselsloven skal overholdes og der er ikke nogen

Korrekt. Bilisterne siger, at alt skyld lægges på dem! Stærkt uretfærdigt.

> undtagelser p.gr.a. manglende spejle, manglende udsyn og hvad man
> ellers hører.

Bilister har altid manglende udsyn - og lægger sminke.

> Til gengæld opfører både cykellister og knallerister sig ofte direkte
> tåbeligt i trafikken, som om de er pakket ind i 2 meter beton!

De fleste, har netop lært, at holde på deres ret.

Fra : dan

Dato : 13-02-06 14:39

Gaaaab! Jeg tror sku jeg bliver hjemme .

Fra : Hekto

Dato : 13-02-06 14:56

dan wrote :
> Gaaaab! Jeg tror sku jeg bliver hjemme .

Ja, jeg er også ved at være bange for at jeg kun lige vil komme ud af
hoveddøren før jeg går uhjælpeligt istå fordi der et eller andet sted
er grønt lys for en bil!

Det er ikke så indviklet!
Vigepligten gælder, og man må køre frem for grønt! Hvis bare alle
overholder det, vil det gå 100% godt!

Der står ingen steder i færdselsloven at man skal se på det ene og det
andet uvedkommende trafiklys for at kontrollere farven, og bagefter
fundere en ½ times tid over hvad det dog kunne indebære af
komplikationer i ens egen færden i trafikken. Det er bare at overholde
vigepligten og resten af færdselsloven - så kan det næsten ikke gå
galt!

Selvfølgelig bruger bilerne - og motorcyklerne - hornet når en tåbelig
cykellist/knallerist tilsidesætter færdselsreglerne og uden at se sig
for, trækker ud/svinger/kører over krydset. Cykellisten/knalleristen
skal bare være lykkelig for at de stadig kan høre - bagefter! Det
lykkes IKKE alle at bevare hørelsen, når de tror at en lastbil har set
dem og stopper, selv om den har lov til at køre frem!
Omvendt får bilerne også med grovfilen når de ikke gider overholde
vigepligten og bare maser ud foran en motorcykel. Det gælder bare om at
være forberedt på den situation, for den oplever man jo daglig.

Darwin klarer resten!!!

Fra : dan

Dato : 14-02-06 09:38

> Det er ikke så indviklet!
> Vigepligten gælder, og man må køre frem for grønt! Hvis bare alle
> overholder det, vil det gå 100% godt!

Tak min ven.
Nu tør jeg gå ud igen
Det er jo også gået ganske godt i mange år - både på knallert, mc, bil,
45'er og gåben.
Lige bortset fra dengang der var en der kørte op bag min bil m. 70 km/t.
Men det var min egen fejl - jeg holdt jo for rødt lys.
Hold kæft! Jeg har også kørt på cykel engang - Jeg går ind igen......

Okay slut herfra. Nu skal der tales om tuning, olie, sorte fingre og alt
det
der gør livet lidt sjovere.

Fra : Lonnie Petersen

Dato : 03-02-06 22:25

Det er der vist mange der ikke ved så, ser mange cykler stoppe
for fodgænger rødt. Men hvor der er en evighed til den store
trafiks grønne lys skifter.

Fra : KubikH

Dato : 03-02-06 22:57

"Lonnie Petersen" <lonne@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er der vist mange der ikke ved så, ser mange cykler stoppe
> for fodgænger rødt.
>SNIP

Stopper cyklister for noget som helst ??

Niels

Fra : Thomas J.

Dato : 04-02-06 09:47

Den Fri, 3 Feb 2006 22:57:21 +0100 sendte "KubikH"
<kallehauge@SLETemail.dk> følgende røgsignaler:

>"Lonnie Petersen" <lonne@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
>Stopper cyklister for noget som helst ??

Ja, for højresvingende lasbiler.....(før eller siden)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : Thomas J.

Dato : 04-02-06 11:45

Den Sat, 04 Feb 2006 09:46:52 +0100 sendte Thomas J.
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> følgende
røgsignaler:

>Den Fri, 3 Feb 2006 22:57:21 +0100 sendte "KubikH"
><kallehauge@SLETemail.dk> følgende røgsignaler:

>Ja, for højresvingende lasbiler.....(før eller siden)

Vi kunne jo også kalde det for lastbiler...

Fra : Hekto

Dato : 04-02-06 12:16

> Ja, for højresvingende lasbiler.....(før eller siden)

.... og liiiige inden de bliver rigtig gode til det ... dør de!

Det går simpelt hen op i en højere enhed! Med den kørsel de lægger for
dagen, må de alle have et enormt døds-ønske!